Решение по НАХД №196/2019 на Районен съд - Своге

Номер на акта: 3
Дата: 6 януари 2020 г. (в сила от 31 януари 2020 г.)
Съдия: Румен Атанасов Стойнов
Дело: 20191880200196
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Своге, 06.01.2020 г.

 

В    И  М  Е  Т  О   Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

         

          Свогенският районен съд, първи състав, в публичното съдебно заседание на пети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав :

 

          Председател : Румен Стойнов

 

при секретаря Мария Тодорова, като разгледа докладваното от съдия Стойнов нак.адм.хар.дело № 196/2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 и чл. 83 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) във вр. с чл. 130, ал. 5 от Закона за биологичното разнообразие БР). Образувано е по жалба подадена от кмета на Община С. против Наказателно постановление № 70 от 02.10.2019г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите София (РИОСВ), упълномощена със заповед РД-703/26.10.2017г. и заповед № РД-773/22.11.2017г. на министъра на околната среда и водите. С обжалваното наказателно постановление на общината - жалбоподател, за неизпълнение на задължението ѝ по чл. 10, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони, приета с ПМС № 201 от 31.08.2007 г. (Наредбата), е наложена имуществена санкция в размер на 100 лева – на основание чл. 128в от ЗБР.

В жалбата се излагат подробни съображения, че наказателното постановление (НП) е незаконосъобразно, като се навеждат и доводи за съществени процесуални нарушения допуснати в административнонаказателното производство. Настоява се НП да бъде отменено изцяло.

Административнонаказващият орган не изразява становище по редовността, допустимостта и основателността на жалбата. Не се явява и не се представлява в откритото съдебно заседание.

          Към делото е приобщена административната преписка по обжалваното наказателно постановление и са разпитани трима свидетели.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, съдът прие за установено следното от фактическа страна :

На 26.03.2019г., във връзка със сигнал подаден от инж. Т. Б., свидетелят Д.Д. извършил проверка в с. И., общ. С. На място той констатирал отсечена крайречна дървесина. Същата била отрязана във връзка с докладна от кмета на селото до кмета на общината и издадена от последния заповед № 358/23.03.2019г., като за извършената сеч, според свидетеля, е следвало да бъде изготвена съответната програма по реда на Наредбата. Излага се, че по силата на чл. 5 от Наредбата извън случаите по чл. 4 от същата, оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения се извършва чрез процедурата, определена в глава втора от наредбата, т.е. по самостоятелна процедура, а Община С. се явява възложител по смисъла на § 1, т. 21 от допълнителните разпоредби на Закона за опазване на околната среда. Съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредбата, възложителят уведомява на най-ранен етап компетентният орган по чл. 6а, а именно директора на РИОСВ - София, за своето намерение чрез уведомление, което съдържа данни съгласно Приложение № 1. На 16.04.2019г. е извършена проверка в деловодната система на РИОСВ и е констатирано, че за периода от двадесет и трети до двадесет и шести март не е постъпвало уведомление – протокол на л. 18 от делото. Въз основа на тази фактология се е стигнало до издаването на 03.05.2019г. на акт за установяване на административно нарушение (АУАН), в който е прието че Община С., в качеството си на възложител на програма, не е изпълнила задължението си да информира на най-ранен етап за своето инвестиционно предложение компетентния орган, директора на РИОСВ. За нарушена правна норма е посочена чл. 10, ал. 1 от Наредбата, за дата на извършеното нарушение – 26.03.2019г., а за място на извършеното нарушение – с. И. Издаденото на 02.10.2019г. НП е редовно връчено на 07.10.2019г., а жалбата е изпратена по пощата на 14.10.2019г.

Съдът кредитира показанията на разпитаните свидетели, както и приетите по делото писмени доказателства. От тях безспорно се установява, че е извършена сеч на крайречна дървесина, като за това не е подадено уведомление до директора на РИОСВ.

При така установената от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи :

Подадената жалба е редовна и допустима, а разгледана по същество е основателна. Съображенията са следните :

Административнонаказателната отговорност на юридическото лице е ангажирана на основание чл. 128в от ЗБР. В посочената разпоредба законът е предвидил глоба от 50 до 2000 лева за физическите лица, а за юридическите лица и ЕТ имуществена санкция от 100 до 5000 лева за други нарушения на този закон, на Регламент 338/97, Регламент (ЕО) № 865/2006, Регламент (ЕС) № 511/2014 и Регламент (ЕС) № 1143/2014, ако извършеното не съставлява престъпление. Тази санкционна норма по своя характер се явява препращаща, а никъде в АУАН и в НП не е посочена конкретна разпоредба от ЗБР, или от визираните четири регламента на ЕС, която да е нарушена. Напротив, в тях като нарушена е посочената разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от Наредбата, която вменява задължение на възложителя на планове, програми, проекти или на инвестиционни предложения, да уведомява на най-ранен етап компетентния орган по чл. 6а за своето намерение чрез уведомление, което съдържа данни съгласно приложение № 1 (част А - за планове, програми и проекти, част Б - за инвестиционни предложения). Уведомлението се представя в един екземпляр на хартиен носител и в два екземпляра на електронен носител. Нито в Наредбата, нито в ЗБР е предвидена конкретна санкция за нарушение на подзаконовия нормативен акт, издаден на основание чл. 31а от ЗБР. Единствената норма, която би могла да се свърже с Наредбата е тази на чл. 31а от ЗБР, която не съдържа конкретно правило за поведение, чийто адресат да са възложителите на планове, програми, проекти или на инвестиционни предложения, а единствено определя обхвата на Наредбата и съдържанието ѝ с оглед регулираните с нея въпроси, свързани с условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. Във връзка с така изложеното не става ясна на какво правно основание санкцията от 100 лева е наложена на общината за нарушение на чл. 10, ал. 1 от Наредбата, тъй като в чл. 128в от ЗБР не е посочено същата да касае нарушения на подзаконов нормативен акт, издаден въз основа на закона. В АУАН и НП не е направено препращане към конкретна правна норма от закона или на визираните по-горе Регламенти, която да е била нарушена и да посочва конкретно правило за поведение.

Също така не става ясно защо е прието, че сечта е извършена в защитена зона, съответно е приложима и Наредбата, още повече че се касае за район в рамките на населеното място и по точно в центъра на с. И. По този въпрос не са изложени никакви мотиви. Единствено в края на констативния протокол е посочена защитена зона BG0001040 „Западна Стара планина и Предбалкан, с уточнение че свалените координати са на 160 м. западно от нея.

Освен горното съдът констатира, че наказващият орган не е изложил никакви съображения защо приема, че нарушението е извършено на 26.03.2019г. Това още повече се налага, доколкото в разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от Наредбата, сочена като нарушена, не е уредено понятието „най-ранен етап за уведомяване. Това понятие не е уредено и в ЗРБ, а не е посочен и друг нормативен акт, в който този въпрос да е регламентиран, включително в Закона за защитените територии и Закона за опазване на околната среда, които биха могли да намерят връзка със ЗБР. Според приложените писмени доказателства това би могло да бъде датата, на която е издадена заповедта от кмета. В докладната на кмета на селото не се предлага да бъде извършена сеч, а да бъде използвана техника за вадене на паднали дървета. Заповедта на кмета касае всички населени места в общината, а не само с. И., като е добавено и премахване на неустойчивите дървета и използване на придобитата дървесина.

Неизпълнението е под формата на бездействие, поради което мястото на извършването му е там, където е било длъжно съответното действие, а това не е с. И., както е посочено в НП. Твърдяното нарушението не се изразява в това, че е извършена сеч, а в това че не е подадено уведомление.

Всичко изложено води до извод, че АУАН и НП страдат от пороци - нарушени са разпоредбите на чл. 42, т. 3, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, тъй като не са описани всички факти и обстоятелства, относими към твърдяното нарушение, нито наказващият орган е посочил конкретните обстоятелства, поради които приема за относима към така вмененото нарушение именно санкционната норма, въз основа на която е наложил съответната имуществена санкция. Това прави описанието на нарушението неясно до степен, че препятства наказаното юридическо лице, чрез физическото лице което го представлява, да разбере нарушението, което му се вменява и да организира защитата си. Тази неяснота възпрепятства и съда да разбере защо точно е санкционирана Община С., тъй като не е посочено и коя е защитената зона, в която попада с. И. и съответно не става ясно защо за извършената сеч е трябвало да бъде изготвена програма по смисъла на Наредбата. От безспорно установените по делото обстоятелства, а именно че е извършена сеч на крайречна дървесна растителност в с. И., което и не се оспорва от представителите на общината, не може да се изведе заключение за нарушение на Наредбата, а още по-малко за нарушение на ЗБР, на Регламент 338/97 и Регламент (ЕО) № 865/2006, Регламент (ЕС) № 511/2014 и Регламент (ЕС) № 1143/2014. Това прави НП незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

Отменя Наказателно постановление № 70 от 02.10.2019г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите София, с което на Община С., представлявана от … Е. К. И., е наложена имуществена санкция в размер на 100 лева.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. Жалбата се подава чрез РС Своге.

 

 

       

  РАЙОНЕН СЪДИЯ :