РЕШЕНИЕ
№ 50
гр. Силистра, 25.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на седемнадесети
ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Стоян Ив. Стоянов
при участието на секретаря Глория Д. Йорданова Недева
като разгледа докладваното от Стоян Ив. Стоянов Административно
наказателно дело № 20213420200601 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Жалбоподателя, Й. К. Д. с ЕГН:**********, моли съда да отмени т.1 от
Наказателно постановление №38-0002383/17.08.2021 год. на Директор на
РД“Автомобилна администрация“ гр.Р., с което му е наложено
административно наказание „Глоба“ в размер на 3000 лева за нарушение на
Закона за движение по пътищата. Твърди, че при провеждане на
производството са били допуснати нарушения, тъй като масата на
управлявания състав от ППС не е била претеглена, а са били използвани
данните от кантарната бележка на частна фирма. Също така твърди, че е
разтоварил част от товара, но нова бележка не му е била издадена.
Алтернативно моли размера на наказанието да бъде намален на 500 лева.
Ответникът по жалбата счита, че Наказателното постановление е
законосъобразно и моли съда да го потвърди.
Силистренски районен съд, като прецени доводите на страните и провери
данните по делото, при за установено следното от фактическа и правна
страна:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално
допустима.
1
На жалбоподателя е бил съставен Акт за установяване на
административно нарушение и в последствие в предвидения срок е било
издадено и обжалваното наказателно постановление. При обжалването по
съдебен ред, в тежест на административно-наказващия орган е да докаже
извършването на нарушението от страна на жалбоподателя. От събраните
доказателства се установи, че действително на 12.07.2021 год., по пътя гр.С.-
гр.Д., жалбоподателя е извършвал превоз на товари. На километър 0+908м. е
бил спрян за проверка от свидетелите М. и М.. При извършената проверка те
установили, влекача е с две оси , а полуремаркето с три оси. Също така
установили, че масата на композицията заедно с товара е 45 360 килограма
при разрешени 40 000 килограма. Масата била установена от представената
кантарна бележка и товарителница. За по-голямата маса на товара
жалбоподателя не представил разрешение за движение на тежко ППС нито
заплатени такси за специално ползване на пътищата.
За това деяние бил съставен и Акта за установяване на нарушението.
Същата фактическа обстановка е била установена и от Наказващия орган и е
послужила за формиране на извода му, че деянието на жалбоподателя
представлява административно нарушение.
Така установената фактическа обстановка се подкрепя от абсолютно
всички събрани в хода на съдебното производство гласни и писмени
доказателствени средства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност,
подробно описани в протокола от съдебното заседание /Л.34/.
Извода на Наказващия орган, че деянието на жалбоподателя
представлява административно нарушение изцяло се споделя от настоящия
състав. Това е така, защото с разпоредбите на Наредба №11 от 03.07.2001
година за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства
на МРРБ, са въведени норми за максималната маса на ППС при движение по
пътищата отворени за обществено ползване. Съгласно чл.6,, ал.3, б.“А“, тя е
40 тона. Съгласно чл.8 от същата Наредба, в рамките на специалното
ползване на пътищата е допустимо по тях да се движат извънгабаринти или
тежки ППС, като това става след издаване на разрешително от
администрацията управляваща пътя/чл.8, ал.2 от цитираната по-горе Наредба/
и при спазване на определена процедура. Съгласно дадените определения от
чл.3 от Наредба 11 и §1, т.1 от Допълнителните разпоредби, управляваното от
жалбоподателя ППС е било извънгабаритно. За да се движи то по пътищата
отворени за обществено ползване е следвало да притежава разрешение за
това. С разпоредбата на чл.139, ал.1, т.2 са посочени изискванията на ППС, за
да се движат по пътищата отворени за обществено ползване. Санкцията за
неизпълнение на посочените изисквания е определена с разпоредбата на
чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП. Именно по този текст е било квалифицирано
деянието на жалбоподателя и е било наложено наказание в рамките
предвидени от Закона. При определяне на конкретния размер на наказанието
2
не са били събрани всички доказателства за изясняване на имотното
състояние на жалбоподателя, за да се определи правилно размера на
наказанието глоба. Също така от представената справка за извършените от
жалбоподателя нарушения се установява, че въпреки съставените му актове
за установяване на нарушения, то има само едно влязло в сила Наказателно
постановление, поради което не може да се приеме, че той е системен
нарушител. Това дава основание на съда да приеме, че и по-нисък размер на
наказанието ще допринесе за поправянето и превъзпитанието му. Такъв
размер би бил размерът от 650 лева.
Изложените от Наказващия орган мотиви, защо приема, че деянието не
представлява маловажен случай си споделят изцяло от съда и няма нужда да
бъдат преповтаряни.
Съдът не споделя изразеното становище от жалбоподателя, че не
правилно е преценено, че превозното средство е с превишена маса без да е
било теглено. Това е така, защото товарителницата и кантарната бележка са
документи, които съпътстват превоза и трябва да отговаря на
действителността. Още по-вече, че те се попълват от самия водач /в случая
жалбоподателя/ и след като съвпадат то следва и да се приемат от
контролните органи.
С оглед на изхода от процеса в тежест на жалбоподателя следва да
останат и извършените от него разноски.
Предвид изложеното и на основание чл.63 от ЗАНН, Силистренския
районен съд,
РЕШИ:
Изменя т.1 от Наказателно постановление №38-0002383/17.08.2021 год.
на Директор на РД“Автомобилна администрация“ гр.Р., като намаля размера
на наложеното наказание глоба от 3000 лева на 650/Шест стотин и петдесет/
лева.
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд
гр.Силистра в четиринадесет дневен срок от съобщението.
Съдия при Районен съд – Силистра: _______________________
3