Решение по дело №331/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 324
Дата: 16 юни 2020 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20207170700331
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

       Р Е Ш Е Н И Е

 

№…………..

 

..............................., гр. Плевен

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, седми състав, в публично заседание на първи юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

 

при секретаря Десислава Добрева и с участието на прокурора Иван Шарков от Окръжна прокуратура - Плевен, като разгледа докладваното от председателя административно дело № 331 по описа на Административен съд - Плевен за 2020 год. и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 203 и следващите от Административно-процесуалния кодекс.

 

Административното дело е образувано по искова молба от „Фармар“ ООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. „***, представлявано от управителя Р.П.С., подадена чрез адвокат Л.  Б.,***, с която е предявен иск против  Изпълнителна агенция по лекарствата – София, с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и цена 750.00 /седемстотин и петдесет/ лв., представляващи обезщетение за причинени на ищеца от ответника имуществени вреди, съставляващи разноски за адвокатско възнаграждение, платени по АНД № 2977/2018 г. по описа на Районен съд – Плевен /450.00 лева/ и по КАНД № 259/2019 г. по описа на Административен съд – Плевен /300.00 лева/, ведно с дължимата законна лихва върху присъденото обезщетение от 25.03.2020 г. /датата на подаване на исковата молба/ до окончателното изплащане на сумата. Претендират се и разноски за настоящото производство.

В съдебно заседание процесуалният представител на ищеца адв. Б.  не се явява.

Ответникът – Изпълнителна агенция  по лекарствата – София – се представлява от юрк. А. Р., която оспорва исковата молба,   договорите за правна помощ, хонорарите по които се претендират като обезщетение в настоящото производство, както и размера на заплатения адвокатски хонорар за процесуално представителство пред настоящата съдебна инстанция. В писмен отговор на исковата молба  сочи, че предявения иск от ищеца е допустим, но неоснователен и недоказан. Сочи, че представените от ищеца с исковата молба писмени доказателства относно сключени Договор за правна защита и съдействие № 0168651 съставен на 19.01.2019 г. е отразено „Начин и срок на плащане“ – банков път, „платена сума“ – 450.00 лева, но липсва подпис на клиент и номер на банкова сметка. ***, че договорът за правна защита и съдействие, макар и неформален договор следва да съдържа всички изискуеми реквизити и липсата на подпис води до липса на доказателства за сключен договор за правна защита и съдействие. Сочи, че съгласно чл. 181, ал. 1 от ГПК частният документ има достоверна дата за трети лица от деня, в който е заверен или от деня, в който съдържанието на документа е възпроизведено в официален документ, или от деня, в който настъпи друг факт, установяващ по безсъмнен начин предхождащото го съставяне  на документа. Моли да не се кредитира Договор за правна защита и съдействие № 0168651 съставен на 19.01.2019 г., както и да се извърши проверка дали договорът е бил  приложен между кориците на н.а.х.д. № 2977/2018 г. по описа на Районен съд – Плевен и ако не се установи наличието на оригинал на посочения договор да се приеме, че същият е представен за първи път с исковата молба и с цел доказване на обстоятелства, свързани само с настоящото производство. Относно договор № 0168685/15.04.2019 г. излага твърдения, че същият е сключен един месец след влизането в законна сила на Решение № 211/16.04.2019 г. на АС – Плевен, като сочи, че е недопустимо да се създават доказателства по делото след приключване на същото, с оглед на вече известен резултат по делото, както и, че до постановяване на решението на АС – Плевен няма представени доказателства за направени разноски пред касационната инстанция.

         Прокурорът дава заключение, че исковата молба е основателна и пледира да бъде уважен предявеният иск.

Като съобрази становищата на страните, приетите доказателства и приложимия закон, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Исковата молба е подадена от надлежна страна и срещу надлежен ответник – Изпълнителна агенция по лекарствата - София, която е юридическо лице и пасивно легитимирана страна по иска на основание чл. 205 от АПК. 

Исковата молба е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Съгласно чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица, при или по повод изпълнение на административна дейност.

От приложените по делото писмени доказателства и приобщените доказателства по приложеното н.а.х.д. № 2977/2018 г. по описа на Районен съд – Плевен, се установява, че с решение № 68/06.02.2019 г. на Районен съд – Плевен е отменено НП № РД-И-0083/27.07.2018 г. на Изпълнителния директор на ИАЛ, с което на „ФАРМАР“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. ***, представлявано заедно и поотделно от Р.П.С. и А.Б.Н.на основание чл. 294, вр. с чл. 291, ал. 1 от ЗЛПХМ  е наложена имуществена санкция в размер на 3000.00 лева, за нарушение на чл. 23, ал. 3, във вр. с чл. 46, ал. 3 от Наредба № 4/04.03.2009 г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти във вр. с чл. 218, вр. с  чл. 219, ал. 1 от ЗЛПХМ. 

Съдебното решение е било обжалвано и с решение № 211/16.04.2019 г.,  постановено по к.а.н.д № 259/2019 г. по описа на Административен съд – Плевен същото е оставено в сила.

Решението е влязло в законна сила на 16.04.2019 г.

Жалбата против НП пред РС е била подписана и подадена чрез адв. Б., за която е представено адвокатско пълномощно на л. 41  от делото на РС. В кориците на а.н.д. № 2977/2018 год. е представено обаче единствено адвокатско пълномощно на л. 41  от въззивното дело, по силата на което адвокат Б., подписала и подала жалбата против оспореното пред РС-Плевен наказателно постановление, е упълномощена да представлява жалбоподателя. Като при това упълномощаването е общо с права  да представлява ищеца в производството пред Районен съд Плевен  по а.н.д. 2977/2018 г. като   извършва всякакви процесуални действия, каквито намери за необходими за защита на правата и интересите на“Фармар“ ООД.  В кориците на въззивното дело а.н.д. № 2977/2018 год.  на РС-Плевен не е приобщен сключен между ищеца и адв. Б. договор за правна защита и съдействие, който да е бил представен в производството пред въззивния съд, в който да е обективирано и  видно наличието на договорена и заплатена сума за осъщественото процесуално представителство по делото от упълномощения адвокат. Такъв е представен едва с исковата молба пред настоящата инстанция-на л. 12 от настоящото дело. Липсата на приложен по въззивното дело договор за правна защита и съдействие и/или друг документ, удостоверяващ извършено плащане на договореното адвокатско възнаграждение по въззивното дело се установява и от изисканото от настоящия съд и приложено по настоящото дело   а.н.д. № 2977/2018 год. на РС-Плевен.  Касационната жалба  против Решение от 06.02.2019 г. по а.н.д. № 2977/2018 г. на Районен съд – Плевен  е била изготвена и подписана от адв. Б. като процесуален представител на „Фармар“ООД. Пред касационната инстанция не  е бил   представен договор за правна защита и съдействие  сключен между ищеца и адв. Б.. Такъв е представен едва  с исковата молба пред настоящата инстанция на л. 14 от настоящото дело.

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

Искът е предявен в срок, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустим. Разгледан по същество, е неоснователен и недоказан.

Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

За да бъде ангажирана отговорността на ответника по иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ следва да се установи наличието кумулативно на елементите на фактическия състав на правната норма, а именно установена по съответния ред незаконосъобразност на административен акт, действие или бездействие, настъпването на преки и непосредствени вреди от акта, съответно действието или бездействието и причинно-следствена връзка между действието на акта, съответно действието или бездействието и настъпилия в поддържания от ищцата размер на вредоносния резултат.

Вредата трябва да се явява пряко, непосредствено и закономерно следствие от акт, действие или бездействие от вида посочен в чл. 203, ал.1 от АПК, както и да е налице причинно-следствена връзка между доказана вреда и отменения акт, респ. действието или бездействието, които трябва да са административни.

Безспорно по делото е, че издаденото от Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по лекарствата Наказателно постановление № РД-И-083/27.07.2018 год.   е отменено с влязло в сила съдебно решение по к.а.н.д. № 259/2019 г. на АС-Плевен, като тези обстоятелства по категоричен начин се установяват и от писмените доказателства по делото-приложеното к.а.н.д.№ 259/2019 г. на АС- Плевен.

Съгласно Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015 г. независимо че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК, определящо за квалификацията на иска за вреди по чл. 1, ал.1 ЗОДОВ, е обстоятелството, че актът се издава от административен орган, представлява властнически акт и въпреки че поражда наказателноправни последици, е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност.  

В конкретния случай наказателното постановление е издадено от административен орган, представлява властнически акт и е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност и настоящата инстанция приема, че е налице първата от трите кумулативно предвидени от закона предпоставки за ангажирането на отговорността на ответника, а именно–отменен незаконосъобразен административен акт, по конкретно-отменено незаконосъобразно наказателно постановление.

За да бъде ангажирана отговорността на държавата, е необходимо да бъде установена и доказана не само незаконосъобразна административна дейност, но и настъпили вреди, като пряк и непосредствен резултат от тази дейност. Вредата е отрицателната последица, с която се засягат неблагоприятно имуществените права и/или защитени от правото нематериални блага и неимуществени интереси на увреденото лице, като "пряка и непосредствена" е тази вреда, която следва закономерно от твърдяната незаконосъобразна административна дейност, по силата на безусловно необходимата причинно-следствена връзка, която съществува между тях. На обезщетяване подлежат единствено преките и непосредствени вреди. Преки вреди са тези, които са типична, нормално настъпваща и необходима последица от вредоносния резултат и които са адекватно следствие от увреждането. Преки означава директно въздействащи върху правната сфера на увредения. Освен преки, вредите следва да бъдат и непосредствени - не трябва да има опосредена връзка между вредите и отменения незаконосъобразен акт, като същите трябва да са настъпили по време и място, следващо противоправния резултат.

Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по тълкувателно дело № 2/2016 г. на ВАС при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон. В решението е прието, че след като едно от условията на АПК за образуване на производство по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ е административния акт да е отменен по административен и/или съдебен ред и след като в тези производства гражданинът е ползвал адвокатска защита, защото не е могъл сам да се защити, то адвокатското възнаграждение, платено на адвокат за осъществяване на тази защита не е нищо друго, освен имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт /в случая наказателно постановление/ и е непосредствена последица от него, а не неприсъщ или луксозен разход. Прието е, че безспорно, потърсената адвокатска помощ и платения адвокатски хонорар е пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление, тъй като обжалването на този акт е законово регламентирано и е единствено средство за защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са накърнени неправомерно от административния орган.

В случая от събраните по делото доказателства обаче не се установява ищецът да е претърпял имуществени вреди, които да са пряка и непосредствена последица от отмененото наказателно постановление. Разноските са направените от страните разходи по водене на делото- държавни такси и разходи за производството. Разноските за правна защита са разходи за производството и включват възнаграждението за един адвокат. Когато възнаграждението е заплатено в брой, този факт се отразява в договора за правна помощ-арг. от ТР по т. д. № 6/2012 г. на ВКС, а самият договор се прилага по делото. В случая   договор за правна защита и съдействие или друг договор, респ. какъвто и да било документ, удостоверяващ договорено и заплатено в брой/ по банков път/ възнаграждение за един адвокат   пред РС – Плевен   по а.н.д. № 2977/2018 год. и пред АС- Плевен  по к.а.н.д. № 259/2019 г., не са представени   и не се съдържат в кориците нито на  въззивното дело,  нито  на касационното дело. Договори за правна защита са  представени едва  с исковата молба по настоящото дело. Представянето на договорите, едва в исковото производство пред настоящия съд сочи, че не се доказва извършен разход в производството по отмяна на НП. Представянето на доказателствата, необходими на съда за правилното решаване на спора, извън рамките на съдебното производство, за което те са относими и след неговото приключване, когато вече е постановено решение по спора, не основават наличие на реално причинена вреда от отменения с това решение акт.

С това не е доказано, че претендираните вреди са пряка и непосредствена последица от проведеното съдебно производство по отмяна на НП по смисъла на чл. 4 ЗОДОВ.
Предвид посоченото настоящият състав приема, че от ищеца не е установено, че е претърпял вреда в пряка причинна връзка с отмененото НП, което изцяло изключва отговорността по ЗОДОВ от страна на Изпълнителната агенция по лекарствата - София. Твърдението, че за това осъществено процесуално представителство е договорено и реално заплатено възнаграждение за адвоката, е останало недоказано в рамките на проведеното въззивно производство пред РС- Плевен и в  проведеното касационното производство пред АС - Плевен. За да се присъдят претендирани разноски, то следва на първо място да се ангажират доказателства за действително направени такива, и на второ място следва тези доказателства да са приложени по делото, по което се претендира, че са сторени съобразно постановките на ТР на ВКС, какъвто не е настоящият случай. Възможността за установяване на щетите от незаконосъобразният акт /НП /, представляващи направени от ищеца разноски чрез заплащане на адвокатски хонорар е ограничена до представените във въззивното производство доказателства затова до приключване на устните състезания. Договорът за правна помощ и съдействие е частен документ, който удостоверява изгодни за ищеца факти. Липсата на такъв налага извод за недоказаност на исковата претенция.

Доколкото същият е частен свидетелстващ документ, установяването на достоверността на датата на сключване, съответно заплащане на цената е в тежест на ищеца и тази достоверност остава непотвърдена в настоящото производство, поради което съдът приема за ненадлежно доказано обстоятелството, че цената по Договори за правна защита и съдействие № 0168651/19.01.2019 г. (л. 12 и № 0168685/15.05.2019 г.,   (л. 14) е била заплатена от ищеца в полза на адвоката му на посочените  в документите дати, поради което претенцията   се явява неоснователна.  Оспорени от страна на ответника  са   достоверността на посочената в договорите за правна защита и сътрудничество по н.а.х.д. № 2977/2018 г. по описа на РС-Плевен  и к.а.н.д №  259/2019 г. по описа на АС – Плевен  дата на съставяне на документа, като тежестта по установяването й е била на ищеца, която не е ангажирала доказателства в тази насока и оспорването на ответния орган е проведено успешно.

В този смисъл Решение № 15047/5.12.2018 г. по адм. дело № 4247/2018 год. на ВАС.

По тези съображения неоснователен и недоказан се явява и акцесорният иск за присъждане на лихва върху претендираното обезщетение.

При този изход на делото неоснователно се явява и искането на ищеца за присъждане на направените в настоящото производство разноски. С оглед изхода на делото  следва да бъде уважено своевременно направеното от страна на ответника искане за юрисконсултско възнаграждение. Последното съдът определя на 100  лева на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН,  във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, във връзка с  чл. 27е  от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Предвид горното и на основание чл. 203 от АПК, вр. с чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, съдът

Р    Е    Ш    И:

ОТХВЪРЛЯ исковата молба предявена от „Фармар“ ООД, ЕИК *********,  със седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. „***, представлявано от управителя Р.П.С., подадена чрез адвокат Л.  Б.,***, с която е предявен иск против  Изпълнителна агенция по лекарствата – София, с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и цена 750.00 /седемстотин и петдесет/ лв., представляващи обезщетение за причинени на ищеца от ответника имуществени вреди, съставляващи разноски за адвокатско възнаграждение, платени по а.н.д. № 2977/2018 г. по описа на Районен съд – Плевен /450.00 лева/ и по к.а.н.д. № 259/2019 г. по описа на Административен съд – Плевен /300.00 лева/, ведно с дължимата законна лихва върху присъденото обезщетение от 25.03.2020 г. /датата на подаване на исковата молба/ до окончателното изплащане на сумата, както и направените в настоящото производство разноски.

ОСЪЖДА „Фармар“ ООД, ЕИК *********,  със седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. „***, представлявано от управителя Р.П.С.,   да заплати на Изпълнителна Агенция  по лекарствата – гр. София, ул.“Дамяна Груев“ № 8   сумата 100, 00/сто/ лева   – възнаграждение за юрисконсулт.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

                                                       

 

                                                        СЪДИЯ: