Определение по дело №193/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 юни 2020 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20207220700193
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

гр. Сливен, 04.06.2020  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А.

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в закрито заседание на четвърти юни

през две хиляди и двадесета година в състав:

                                       Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

при секретаря                                                                                             и с участието на прокурора                                                                                              като разгледа докладваното от         съдията                административно  дело № 193       по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по чл. 88, ал. 3 и чл.62 ал.2 от АПК.

Образувано е по частна жалба на И.А.К. против Решение УРИ 1670 р - 114 / 14.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен за оставяне без разглеждане като недопустимо заявление с вх.№ 167000-1851/31.03.2020 г. по описа на РУ - Сливен, на основание чл.27, ал.2, т.2 от АПК, поради наличие на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, както и поради наличието на влязъл в сила акт със същия предмет и страни, на основание чл. 27, ал.2, т. 2 от АПК, и жалба против Решение УРИ 167000- 2762/18.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен за поправка на очевидна фактическа грешка в Решение УРИ 1670 р - 114 / 14.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен.

В частните жалби са изложени твърдения за неправилност на обжалваните административни актове, които по същество представляват възражение против отказ за издаване на разрешение за издаване на разрешение за съхранение , носене и употреба на късо нарезно оръжие. Моли съда за отмяна на  Решение УРИ 1670 р -114/ 14.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен за оставяне без разглеждане като недопустимо заявление с вх.№ 167000-1851/31.03.2020 г. по описа на РУ - Сливен от И.А.К., ЕГН **********,***, за издаване на разрешение за съхранение , носене и употреба на късо нарезно оръжие и заявление вх.№ 343000 - 3232/31.03.2020 год. , по описа на ОД МВР Сливен до Директора на ОДМВР – Сливен, както и Решение УРИ 167000- 2762/18.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен за поправка на очевидна фактическа грешка.

Съдът, след като разгледа доводите на жалбоподателя, мотивите, изложени в оспорените административни актове и въз основа на доказателствата, съдържащи се в административната преписка, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Решението УРИ 1670 р - 114 / 14.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен е връчено на жалбоподателя на 14.05.2020 г., жалбата е подадена на 18.05.2020 г., Решение УРИ 167000- 2762/18.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен е връчено на жалбоподателя на 18.05.2020 г., жалбата е подадена на 19.05.2020 г.. Следователно и двете жалби са подадени  в срока за обжалване по чл. 88, ал. 3 и чл.149 ал.1 от АПК, от легитимирана страна и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което са процесуално допустими.

Оспореният административен акт Решение УРИ 1670 р - 114/14.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен е издаден във връзка с молба (втора поредна) с вх. № 167000-1851/31.03.2020 г. по описа на РУ - Сливен, подадена от И.А.К., с която е представено и Решение № 58 от 12.03.2020 год. на Административен съд Сливен постановено по адм.дело № 23/2020 год., като е поискано от адресата на молбата - Началник РУ-Сливен, да издаде надлежна заповед, по силата на която да бъде издадено на молителя разрешение за съхранение, носене и употреба на пистолет "ЧЗ 75 Б ОМЕГА" калибър 9 х 19, фабричен номер А 829550 и 45 (четиридесет и пет) броя боеприпаси калибър 9 х 19.

Административният орган е приел, че във връзка със заявление № 167000-6990/25.11.2019г. за съхранение носене и употреба на КНО от И.А.К., ЕГН **********,*** е постановено решение на Началник РУ-Сливен, № 1670з-2/03.01,2020г., с което е отказано издаване на решение за съхранение носене и употреба на КНО. Срещу решението е получена жалба с вх.№167000- 149/09.01.2020г. от заявителя, която е изпратена по компетентност на Административен съд - Сливен. Във връзка с така подадената жалба е образувано адм.дело №23/2020г по описа на Административен съд -Сливен. На 12.05.2020г. на началника на РУ Сливен е връчен препис от решение № 58/12.03.2020 г. на Административен съд - Сливен по административно дело 23/2020г. Решението не е влязло в сила предвид възможността за обжалването му в 14 дневен срок от връчването.

При тези факти административния орган е приел, че поради наличие на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, както и поради наличието на влязъл в сила акт със същия предмет и страни, на основание чл. 27, ал.2, т. 2 от АПК заявлението с вх.№ 167000-1851/31.03.2020 г. по описа на РУ – Сливен следва да се остави без разглеждане и производството да се прекрати.

С Решение УРИ 167000- 2762/18.05.2020 год. Началник РУ-Сливен е констатирал, че на страница втора от Решение УРИ 1670 р - 114/14.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен, в частта, съдържаща фактическите и правни основания за издаване на административния акт, наред с правното основание за оставяне без разглеждане - чл. 27, ал. 2, т. 2 от АПК, вследствие на опущение, погрешно е изписано основанието „поради наличието на влязъл в сила административен акт със същия предмет и страни" вместо коректното и съответстващо на цитираната правна норма основание „поради наличие на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна". С оглед на това и предвид обстоятелството, че в мотивите на решение № 1670р- 114/14.05.2020 г. изрично е прието, посочено и няма съмнение, че административният орган е приел, че е налице висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, което е пречка за разглеждане на заявлението по същество, то е налице допусната очевидна фактическа грешка, която следва да бъде поправена по реда на чл. 62, ал. 2 от АПК. Поради изложените мотиви е допуснал поправка на очевидна фактическа грешка в решение № 1670р-114/14.05.2020 г., като на страница втора от решението, в частта, съдържаща фактическите и правни основания за издаване на административния акт, вместо израза: „ поради наличието па влязъл в сила акт със същия предмет и страни " да се чете: „поради наличието на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна".

 

Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Разпоредбата на чл. 27, ал. 2, т. 2 АПК, забранява на административния орган да издава индивидуален административен акт при наличие на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, независимо дали е във фазата на издаване или оспорване. В случая е установено, че е налице висящо административно производство във връзка със заявление № 167000-6990/25.11.2019 г. за издаване на разрешение за съхранение, носене и употреба на КНО от И.А.К.. Това производство не е приключило, предвид обстоятелството, че с Решение № 58/12.03.2020 г. на Административен съд - Сливен по административно дело 23/2020 г. е отменен отказа обективиран в  Решение peг. № 1670з-2/03.01.2020 г., на Началник РУ - Сливен към ОД на МВР – Сливен и е върната преписката на административния орган за решаване съобразно указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона изложени в мотивите на решението. В този смисъл жалбоподателя като е формулирал в молба (втора поредна) с вх. № 167000-1851/31.03.2020 г. по описа на РУ – Сливен, ново искане за издаване на разрешение за съхранение, носене и употреба на същото КНО и боеприпаси към него е подал недопустимо искане съгласно чл.27 ал.2 т.2 от АПК, което правилно е оставено без разглеждане от административния орган. В случая не може да се приеме, че с молба  вх. № 167000-1851/31.03.2020 г. само е представено решението на АдмС Сливен във връзка с предходното заявление, тъй като е формулирано и искане за издаване на разрешение за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие, по което административния орган следва да се произнесе.

Жалбата против Решение УРИ 167000- 2762/18.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен за поправка на очевидна фактическа грешка в Решение УРИ 1670 р - 114 / 14.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен е недопустима. Съгласно чл.62 ал.2 от АПК очевидни фактически грешки, допуснати в административния акт, се поправят от органа, който го е издал, и след изтичане на срока за обжалване. За поправката на очевидни фактически грешки се съобщава на заинтересованите лица. Решението за поправянето подлежи на обжалване по предвидения в този кодекс ред.

Очевидна фактическа грешка в индивидуален административен акт е налице при несъответствие между действителната и експлицираната воля на административния орган. Подобно на допълването, актът за поправка на очевидна фактическа грешка няма самостоятелно съществуване, а има акцесорно значение и се инкорпорира в основния (поправения) акт. По смисъла на чл. 62, ал. 2 от АПК на корекция подлежат само тези очевидни фактически грешки, които са допуснати в разпоредителната част на административния акт, тъй като само с нея органът изразява своето властническо волеизявление. Допуснатите технически грешки в мотивите на акта не подлежат на поправка по реда на чл. 62, ал. 2 от АПК, поради което и актовете, с които те се коригират, не се субсумират в хипотезата на чл. 62, ал. 2, изр. последно от АПК и не подлежат на самостоятелно обжалване. В случая в мотивите на оспореното решение се съдържат две взаимоизключващи се фактически основания за издаването му: висящо административно производство и влязъл в сила административен акт. В случая  е поправено второто основание, вписано в мотивите като фактическо основание за издаване на основния акт съобразно посочената правна норма, но не е променена обективираната в разпоредителната част на акта воля, поради което обжалваният акт не е годен предмет на оспорване. Той е съобщен на страните и неговите правни последици следва да се преценят в инициираното производство по съдебен контрол на основния акт, но самостоятелното му обжалване е недопустимо. (Решение № 5681 от 19.05.2015 г. на ВАС по адм. д. № 8568/2014 г., I о., )

Предвид изложеното жалбата против  Решение УРИ 167000- 2762/18.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен следва да се остави без разглеждане  и да се прекрати производството по делото.

Ръководен от гореизложеното и на основание чл. 88, ал. 3 и чл.159 т.1 от АПК, Административен съд Сливен

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ частна жалба на И.А.К., ЕГН **********,*** против Решение УРИ 1670 р - 114/14.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен при ОДМВР Сливен за оставяне без разглеждане като недопустимо на заявление с вх.№ 167000-1851/31.03.2020 г. по описа на РУ - Сливен, на основание чл.27, ал.2, т.2 от АПК, поради наличие на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна.

Определението в тази част не подлежи на обжалване или протест.

ОСТАВЯ без разглеждане жалба на И.А.К., ЕГН **********,***, против Решение УРИ 167000- 2762/18.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен при ОДМВР Сливен за поправка на очевидна фактическа грешка в Решение УРИ 1670 р - 114/14.05.2020 год. на Началник РУ-Сливен и ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 193/2020 г. на АдмС Сливен в тази част.

Определението в тази част подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

Определението да се съобщи на страните на основание чл.138 ал.3 от АПК.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :