№ 121
гр. Дупница, 25.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, III-ТИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на петнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Светла В. Пейчева
при участието на секретаря Роза Д. Цветанова
като разгледа докладваното от Светла В. Пейчева Административно
наказателно дело № 20221510200123 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувана е по реда на депозирана жалба от „ТЕЦ – Бобов дол“ АД, със седалище и
адрес на управление: с. Големо село, общ. Бобов дол, област Кюстендил, ЕИК: *********,
представлявано от Любомир Вангелов Спасов – Изпълнителен директор, чрез юрисконсулт
В. Г., против Наказателно постановление №301/21.12.2021 г. на Директора на „Регионална
инспекция по околната среда и водите“ – гр. София, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и
чл. 162, ал. 1 от ЗООС, е наложил на „ТЕЦ – Бобов дол“ ЕАД, имуществена санкция в
размер на 100 000 (сто хиляди) лева.
Жалбоподателят в жалбата си навежда доводи за незаконосъобразно и неправилно
Наказателно постановление (НП) и моли същото да бъде отменено. Алтернативно пледира,
в случай, че съдът счете, че НП е законосъобразно и правилно, за изменение на размера на
наложеното наказание. В съдебно заседание чрез юрк. Г., поддържа направеното в жалбата
искане.
Въззиваемата страна, чрез юрк. Б., излага съображения за неоснователност на
жалбата и пледира НП да бъде потвърдено. Счита, че размерът на наложеното
административно наказание е определен при условията на чл. 27 от ЗАНН и същата е под
средната граница.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на
правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
Със Заповед № Д- 03/16.08.2021 г. на Директора на РИОСВ – София е наложена
1
принудителна административна мярка (ПАМ) на „ТЕЦ – Бобов дол“ АД за спиране на
производствената дейност на дружеството, извършвана само и единствено чрез
експлоатацията на ЕК 1 с номинална електрическа мощност 210 MWe и ЕК 2 с номинална
електрическа мощност 210 MWe, представляващи част от „Горивна инсталация за
производство на електрическа енергия“ към „ТЕЦ – Бобов дол“.
С писмо с изх.№ 7553/17.08.2021 г. на дружеството е указано, че в срок от 3 (три)
календарни дни от датата на получаване на писмото следва да осигури техническа
възможност, обезпечаваща пломбирането на ЕК 1 и ЕК 2, чрез поставяне на пломби на
крановете за подаване на гориво (мазут) към горелките. Писмото е заведено в деловодството
на „ТЕЦ – Бобов дол“ АД с вх. № 1900/17.08.2021 г.
В отговор в РИОСВ – София е постъпило писмо, с вх. № 16008/19.08.2021 г. от „ТЕЦ-
Бобов дол“ АД, с което се иска удължаване на посочения тридневен срок. Искането не е
уважено.
Във връзка с горепосоченото на 23.08.2021 г. е извършена проверка, отразена в
Протокол № 27/23.08.2021 г., в деловодната система на РИОСВ- София, при която е
установено, че „ТЕЦ-Бобов дол“ АД не е предоставило информация (уведомление) в
инспекцията за осигуряване на техническата възможност за поставяна на пломби на
крановете.
В следствие на това, на 24.08.2021 г. във връзка с изпълнение на Заповед № Д-
03/16.08.2021 г., в с. Големо село, община Бобов дол, екип в състав: Р.В. - старши експерт в
отдел ККФОС, Б.М. - мл. експерт в отдел „ККФОС“, С.А. – гл. експерт в отдел ККФОС,
участвали са Борислав Гиков и Емил Димитров, в качеството им на старши инспектор към
РУ „Бобов дол“, в присъствието на Албен Бабучев –зам. директор към „ТЕЦ-Бобов дол“
ЕАД, Елка Зарева – главен еколог в „ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД“ и Светлин Зарев – инженер
производство към „ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД“, извършили извънредна проверка на мястото на
площадката. По време на извършването на проверката е констатирано, че работят ЕК1 и ЕК
3, а ЕК 2 не работи. Изискано е указване на съдействие за поставяне на пломби на крановете
за подаване на гориво мазут. Операторът отказал да осигури достъп и съдействие за
изпълнение на заповедта на директора на РИОСВ – София за поставяне на пломби на
крановете за подаване на гориво (мазут) към горелките на ЕК 1 и ЕК 2 към обект „ТЕЦ-
Бобов дол, включващо спиране на работещия ЕК 1 и физически достъп до ЕК 1 и ЕК 2.
За направените констатации е съставен Констативен протокол № ККФОС-РВ-
11/24.08.2021 г. в който подробно е описана установената фактическа обстановка.
С горе описаното е прието, че с това свое деяние „ТЕЦ-Бобов дол“ АД, е нарушило
чл. 149, ал.3, във връзка с чл. 162, ал.1 от Закона за опазване на околната среда.
На 26.08.2021 г. въз основа на установеното актосъставител Р.В. - ст. експерт в отдел
ККФОС при РИОСВ –София, в присъствието на свидетели Б.М. и С.А., съставила, АУАН, в
който приела, че „ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД е нарушило чл. 149, ал.3 във връзка с чл. 162, ал. 1
от ЗООС.
2
Актът е предявен и подписан на 26.08.2021 г. от Любомир Спасов с отбелязване, че
възражения ще бъдат депозирани в установения от закона срок.
В срокът по чл. 44 от ЗАНН не са постъпили писмени възражения.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното НП, с което на
основание чл.149, ал.3, вр. чл.162, ал. 1 от ЗООС, ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД е санкционирано с
имуществена санкция в размер на 100 000 лв.
В хода на съдебното следствие е разпитан актосъставителя и свидетелите по акта,
които поддържат констатациите отразени в акта.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата: Жалбата е с правно основание чл. 59, ал.1 от ЗАНН,
подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект (срещу който е
издадено атакуваното НП), при наличие на правен интерес от обжалване и пред
компетентния съд (по местоизвършване на твърдяното нарушение), поради което е
процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.
При съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление съдът не
констатира процесуални нарушения от категорията на съществените, които да налагат
отмяна на санкционния акт. Административнонаказателното производство е образувано и
срещу нарушителя е повдигнато административнонаказателно обвинение въз основа на
АУАН, който е съставен от компетентен орган. Обжалваното НП е издадено от Директора
на РИОСВ-София, в кръга на правомощията му по закон, с оглед нормата на чл.168 от
ЗООС. АУАН и обжалваното НП са съставени законосъобразно и съдържат необходимите
реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно и ясно описано, посочени са
времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата,
които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и
наказателното постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от
жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице
съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита
на нарушителя, да опорочава атакуваният акт и да налага неговата отмяна. Спазени са
давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН, касаещи съставяне на акта и издаване на НП.
В хода на съдебното следствие, при преценка на цялата доказателствена съвкупност,
се установяват достатъчно данни за извършено деяние, с което ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД е
нарушило разпоредбата на чл.149, ал.3, вр. чл.162, ал. 1 от Закона за опазване на околната
среда. Разпоредбата на чл.149, ал.3от ЗООС сочи, че операторът на инсталацията е длъжен
да осигурява незабавен достъп и да оказват съдействие на органите по чл. 148, ал. 3 за
всички обекти и територии за извършване на проверка, за измерване или за вземане на
проби от настоящи или потенциални източници на замърсяване и/или увреждане на
околната среда.
Съдът намира за установени всички съставомерни по нарушението факти. Безспорно
3
ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД има качеството на оператор на инсталация по смисъла на §1, т.43 от
ДР на ЗООС. Със Заповед № Д- 03/16.08.2021 г. на Директора на РИОСВ – София е
наложена принудителна административна мярка (ПАМ) на „ТЕЦ – Бобов дол“ АД за
спиране на производствената дейност на дружеството, извършвана само и единствено чрез
експлоатацията на ЕК 1 с номинална електрическа мощност 210 MWe и ЕК 2 с номинална
електрическа мощност 210 MWe, представляващи част от „Горивна инсталация за
производство на електрическа енергия“. С писмо с изх.№ 7553/17.08.2021 г. на дружеството
е указано, че в срок от 3 (три) календарни дни от датата на получаване на писмото следва да
осигури техническа възможност, обезпечаваща пломбирането на ЕК 1 и ЕК 2, чрез поставяне
на пломби на крановете за подаване на гориво (мазут) към горелките. В отговор в РИОСВ –
София е постъпило писмо от „ТЕЦ- Бобов дол“ АД, с което се иска удължаване на
посочения тридневен срок. Искането не било уважено. Във връзка с горепосоченото на
23.08.2021 г. била извършена проверка в деловодната система на РИОСВ- София, при която
било установено, че „ТЕЦ-Бобов дол“ АД не е предоставило информация (уведомление) в
инспекцията за осигуряване на техническата възможност за поставяна на пломби на
крановете. В следствие на това, на 24.08.2021 г. експерти от РИОСВ – София, извършили
извънредна проверка на мястото на площадката. По време на извършването на проверката е
констатирано, че работят ЕК1 и ЕК 3, а ЕК 2 не работи. Изискано е указване на съдействие
за поставяне на пломби на крановете за подаване на гориво мазут. Операторът отказал да
осигури достъп и съдействие за изпълнение на заповедта на директора на РИОСВ – София
за поставяне на пломби на крановете за подаване на гориво (мазут) към горелките на ЕК 1 и
ЕК 2 към обект „ТЕЦ- Бобов дол, включващо спиране на работещия ЕК 1 и физически
достъп до ЕК 1 и ЕК 2. За направените констатации е съставен Констативен протокол №
ККФОС-РВ-11/24.08.2021 г. в който подробно е описана установената фактическа
обстановка.
При тези данни категорично се налага извода, че „ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД е нарушило
чл. 149, ал.3 във връзка с чл. 162, ал. 1 от ЗООС, като не е осигурило необходимото
съдействие на проверяващите органи във връзка с изпълнение на издадената Заповед № Д-
03/16.08.2021 г. на Директора на РИОСВ – София.
Административнонаказващият орган правилно и законосъобразно е приложил
съответната санкционна разпоредба на чл.164, ал.1 от ЗООС, като е взел предвид, че
осъществяването на нарушението е било установено по безспорен начин. При
индивидуализацията на наказанието е съобразил тежестта на извършеното нарушение,
неговата обществена опасност, цялостното поведение на жалбоподателя в хода на
административнонаказателното производство и е определил наказанието, а именно
„имуществена санкция” в размер на 100 000 (сто хиляди) лева, в съответствие с чл.27, ал.2
от ЗАНН.
Фактическите обстоятелства, установени по повод на настоящото нарушение, не
сочат на маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Конкретното нарушение засяга
значимите обществени отношения, които се защитават с установяване на строго формален,
4
но необходим режим за осъществяване на дейности, имащи съществено значение за
опазване живота и здравето на членовете на обществото, както и на чистота на
заобикалящата ни среда. Съдът счита, че следва да се отчитат е целите по чл.2 от ЗООС и
спазването на принципите за опазването на околната среда по чл. 3 от ЗООС. Не без
значение за формиране извод за липса на предпоставки за квалифициране на случая като
маловажен е и обстоятелството, че въпреки знанието за нарушаване конкретното условие на
КР, за което на дружеството –жалбоподател -„ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД“, в качеството му на
оператор не е изпълнило условие от комплексно разрешително и е изпуснало
неорганизирани емисии. Изложеното до тук е достатъчно за съда да приеме, че разпоредбата
на чл.28 от ЗАНН е неприложима към обсъждания казус.
Предвид на гореизложеното, съдът намира, че обжалваното НП е правилно и
законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.
Водим от горните мотиви, съдът на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 301/21.12.2021 г., издадено от
директора на РИОСВ – София, с което на „ТЕЦ – Бобов дол“ АД, със седалище и адрес на
управление: с. Големо село, общ. Бобов дол, обл. Кюстендил, ЕИК: *********,
представлявано от Любомир Вангелов Спасов – Изпълнителен директор, на основание чл.
53, от ЗАНН и чл. 162, ал.1 от Закона за опазване на околната среда и водите, е наложено
административно наказание – имуществена санкция в размер на 100 000 (сто хиляди) лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред АС- Кюстендил в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
5