Решение по дело №338/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 август 2020 г. (в сила от 11 август 2020 г.)
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20207200700338
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Русе, 11 август 2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на 04 август 2020 год. в състав:

 

Съдия: ДИАН ВАСИЛЕВ

 

при секретаря …… Диана Михайлова………и в присъствието на прокурора  …….…..  като  разгледа    докладваното  от  ……… съдията   ………    административно дело №338…… по   описа   за  2020  година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 46, ал. 5 от Закон за общинската собственост(ЗОбС), вр. с чл. 145 и сл. по глава X от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по повод постъпила жалба от Н.Л.Н. *** срещу заповед №РД-01-1476 от 16.06.2020г., издадена от кмета на община Русе. Със заповедта е прекратено наемното правоотношение между общината и домакинството на жалбоподателя-лицата А.Д.Н. и А.Н.Л., отнасящо се до жилищен имот, частна общинска собственост, находящ се в гр. Русе, ж.к. „Здравец“, ********, актуван с АЧОС №1701/10.10.1997г.

В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт поради нарушение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Основания за оспорване, разписани в чл.146, т.3 и 4 от АПК. Твърди се, че адресата на акта и неговото семейство/домакинство отговарят на изискванията за продължаване на наемното правоотношение с община Русе и неправилно АО, в нарушение на чл.3, ал.1 от Наредба №6 на ОбС Русе за условията и реда за установяване на жилищни нужди, настаняване под наем и разпореждане с жилища, общинска собственост/Наредба №6/ е приел обратното и издал оспорения административен акт.

Иска се отмяна на заповедта. Не се претендира присъждане на направените по делото разноски.

Заинтересованите в съдебното производство страни - А.Д.Н. и А.Н.Л. подкрепят искането за отмяна на оспорения административен акт.

Адвокатът на жалбоподателя, представляващ и заинтересованите страни, съгласно представени по делото договор за правна помощ и пълномощно(л.30), поддържа така депозирана жалба. Твърди, че относно една от причините, посочена от издателя на заповедта, а именно-притежанието на МПС, АО е подходил неправилно и целенасочено, защото личният автомобил на жалбоподателя е негова собственост от много време назад-закупен е през 2012г. и никога не е бил обсъждан като пречка за наемните правоотношения между неговото семейство и общината при сключване на предишните договори.

Ответникът по жалбата – кметът на община Русе, чрез процесуалния си представител в писмена защита заявява, че жалбата е неоснователна и недоказана. Моли съда да я отхвърли. Претендират се и направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Русенският административен съд, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото доказателства и направената проверка за законосъобразност, съгласно чл. 168, ал.1 от АПК,  намира  жалбата за процесуално допустима като подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.

Съображенията на съда са в резултат на следните фактически и правни изводи:

Между община Русе, чрез кмета на общината и А. Д. Н., на 23.06.2004г. е сключен договор за отдаване под наем на жилищен имот под №509, на основание Заповед №71/26.04.2001г. Договорът касае процесния жилищен имот, находящ се в гр. Русе, ж.к. „Здравец“, блок *******, собственост на община Русе. Срок не е посочен.

С настанителна заповед №РД-01-3252 от 02.11.2005г. (л.5 от адм. преписка), издадена от и.д. кмет на община Русе, А. Д. Н. (сега А.Д.Н. - виж решение №005 от 18.01.2011г. за възстановяване/промяна на име-л.7) и членовете на семейството й  - Н.Л.Н., съпруг и жалбоподател в настоящото производство, А. Д. В. – сестра и А.Н.Л.-дъщеря, били настанени в жилищен имот, находящ се в гр. Русе, ж.к. „Здравец“, блок *******, собственост на община Русе, видно от представен АЧОС №1701/10.10.1997г. и АЧОС №9576/06.12.2019г. (л.1 и 2 от адм. преписка). Заповедта била издадена на основание решение на Комисията за картотекиране и настаняване на нуждаещи се граждани в общински жилища. Срокът, за който са настанени А. Н. и членовете на семейството й е определен на десет години. Съобразно цитираната заповед бил сключен и анекс към договор за наем №509 от 23.06.2004г. (л.6 от адм. преписка) между община Русе, представлявана от кмета на общината и А. Н..

На 06.04.2011г. е издадена нова заповед №РД 01/1092 от кмета на община Русе, с която А.Д.Н. и семейството/домакинството й са настанени в същото жилище, за срок от 2 години, съгласно решение на Комисията по чл.6, ал.1 от Наредба №6, прието по протокол №3/30.03.2011г., точка IV, под №I-4. На основание тази заповед бил сключен и анекс към договор за наем №509 от 23.06.2004г.(л.9 от адм. преписка).

На 29.04.2013г. е издадена заповед №РД-01-1029, с която А.Д.Н. и членовете на семейството/домакинството й са настанени в същото жилище, за отново за срок от 2 години, съгласно решение на Комисията по чл.6, ал.1 от Наредба №6, прието по протокол №4/24.04.2013г., точка 4, под №II-29. На основание тази заповед бил сключен и анекс към договор за наем №509 от 23.06.2004г.(л.11 от адм. преписка).

На 07.05.2015г. е издадена поредната заповед №РД-01-1000, с която А.Д.Н. и членовете на семейството/домакинството й са настанени в същото жилище, вече за срок от 5 години, съгласно решение на Комисията по чл.6, ал.1 от Наредба №6, прието по протокол №4/29.04.2015г., точка 4, под №I-13. На основание тази заповед бил сключен и анекс към договор за наем №509 от 23.06.2004г.(л.13 от адм. преписка).

На 11.05.2020г., А.Д.Н. подала до директора на ОП „Управление на общински имоти“ при община Русе заявление, вх. №Н-21, към което приложила и писмени документи, доказващи изпълнение на изискванията на чл.3, ал.1 от Наредба №6 на ОбС Русе за условията и реда за установяване на жилищни нужди, настаняване под наем и разпореждане с жилища, общинска собственост(л.14 и сл.) с искане за продължаване на срока на наемните правоотношения. Към документите виждаме и приложено заявление до кмета на общината с искане за картотекиране в процесното общинско жилище.

Комисията по чл.6 от Наредба №6 на ОбС Русе, се явява помощен орган, който има съответните правомощия, разписани в чл.6 от Наредбата- разглежда подадените заявления и декларации за установяване на жилищна нужда в двумесечен срок от постъпването им, като взема решение дали гражданите да бъдат картотекирани или да им бъде отказано картотекиране; определя степента на жилищна нужда на отделните семейства/домакинства по групи съгласно чл. 4, ал. 1 от настоящата наредба; прави предложение до Кмета на общината за настаняване на нуждаещите се граждани и техните семейства/домакинства, съобразно наличния свободен жилищен фонд; разглежда подадени заявления и декларации на граждани, настанени в жилищен имот по реда на тази наредба, за удължаване срока на настаняване. На заседание на Комисията, проведено на 28.05.2020г., било решено (л.29-31 от адм. преписка), че не може да се направи категоричен извод, че А.Д.Н. и членовете на нейното домакинство отговарят на условията на чл.3, ал.1 от Наредба №6 на ОбС Русе. Причината била, че липсвали данни за доходите на всички членове на семейството й. Освен това, наемателите притежавали лек автомобил Ауди 80, 1992г. с титуляр жалбоподателя Н.Л.Н..

С такива мотиви, Комисията предложила да не се продължава срока на наемното правоотношение между община Русе и домакинството на А.Д.Н..

До А.Д.Н. било адресирано писмо, с което е уведомена за решението на Комисията и че започва производство по прекратяване на наемните правоотношения между общината и А.Д.Н. и членовете на семейството/домакинството й. Даден и е срок да предостави становище по започналата процедура(л.32 от адм. преписка).

На 09.06.2020г., в община Русе е входирано становище от Н.Л.Н., с което от името на семейството заявява, че иска преразглеждане на решението на Комисията. Обяснява, че съпругата му наистина ходи до Великобритания, но по причина, че дъщеря им е студентка там. А.Н. не работела и нямала други доходи. Обяснява, че според него той и членовете на семейството отговарят на изискванията на чл.3, ал.1 от Наредба №6 на ОбС Русе.

Независимо от даденото становище, на 16.06.2020г. кмета на община Русе издал оспорената пред АС Русе заповед №РД-01-1476. Със заповедта е прекратено наемното правоотношение между общината и домакинството на жалбоподателя-лицата А.Д.Н. и А.Н.Л., отнасящо се до жилищен имот, частна общинска собственост, находящ се в гр. Русе, ж.к. „Здравец“, блок „Балчо Войвода“, вх. 3, ет.2, ап.7, актуван с АЧОС №1701/10.10.1997г.

При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав стигна до следните правни изводи:

Заповед №РД-01-1476 от 16.06.2020г. на Кмета на Община Русе е издадена от компетентен орган и при спазване на предвидената от закона форма съгласно чл. 46, ал. 2 от ЗОС и чл. 31, ал. 2 от Наредба № 6 на ОбС – Русе.

Преценката за законосъобразност на обжалваната заповед, издадена на основание чл. 46 ЗОбС, се прави с оглед изложените в нея фактически и правни основания.

Съгласно разпоредбата на чл. 46, ал.2 ЗОбС, във вр. чл. 31, ал.2 от Наредба № 6 за условията и реда за установяване на жилищни нужди, настаняване под наем и продажба на жилища - общинска собственост, приета от ОбС-Русе, наемното правоотношение се прекратява със заповед на кмета на Общината.

В случая заповедта е издадена от компетентния по материя и териториален обхват орган. Жалбоподателят/неговата съпруга като адресат на акта са уведомени за производството, като е осигурена възможността да сочат и представи доказателства и правят възражения, съгласно чл. 26 от АПК. Спазена е разпоредбата на чл. 59 АПК по отношение формата и съдържание на акта.

Заповедта е мотивирана с две фактически основания - изтичане на срока на наемния договор и отпадане на условията по чл. 3 за настаняване на наемателя в общинското жилище. Посочени са и съответните правни основания -  чл. 46, ал.1, т.6 и т.7, ал.2 от ЗОбС и кореспондиращата й разпоредба чл. 31, ал.1, т.5 и т.6 от Наредба № 6 на ОбС-Русе.

Оспореният акт е в нарушение на процесуалните правила, което е довело до нарушение и на материалния закон.

След като пред Комисията е посочено, че само Н.Л.Н. като член на семейството има доходи, а останалите не - А.Д.Н. била дълго време безработна, а А.Н.Л.-студентка, в тежест на помощния орган е да установи и докаже, че това твърдение не е вярно. Това не е направено, а е било възможно да се извърши чрез съответните справки, нпр. в НАП, където се регистрира всеки един трудов договор и се подават декларациите за доходи на ФЛ.

Съответно, последното е довело и до неправилно приложение от Комисията и след това от АО на разпоредбата на чл. 46, ал. 4 от ЗОС.

Съдебната практика е категорична, че във всички случаи при изтичане на срока на наемния договор, органът по настаняването трябва да изследва наличието или не на условия за продължаване на наемното правоотношение. В конкретния случай, органът по настаняването не е изследвал в пълна степен дали А. Н. и членовете на семейството/домакинството й отговарят на условията за настаняване в общинско жилище.

Напротив, приел е, че кандидатите за наемане на общинското жилище не отговарят на изискванията на чл.3, ал.1 от Наредба №6 на ОбС Русе.

Неизлагането на мотиви в обжалваната заповед защо административният орган приема, че не са налице условия за пренаемане, не могат да бъдат преодолени с препращането към решение на Комисията по чл. 6, ал. 4, т. 4 от Наредбата по Протокол № 6 от 28.05.2020 г. С това решение този помощен орган действително е изложил мотиви защо според него не следва да се продължават наемните правоотношения с А.Д.Н. и членовете на семейството/домакинството, базирайки се на обстоятелството, че липсвали данни за доходите на всички членове на семейството и че Н.Л.Н. притежава МПС, Ауди 80, първа регистрация 1992г.

Мнението на Комисията по чл. 6, ал. 4, т. 4 от общинската наредба в този случай има обаче само препоръчителен характер и не подлежи на самостоятелно обжалване, за разлика от решението й по чл. 6, ал. 4, т. 1 и т. 2 от Наредбата, поради което в тежест именно на кмета на общината е да изложи релевантни мотиви за причините, поради което не уважава заявлението на А. Н. за пренаемане/продължаване наемното правоотношение. Още повече, че Комисията в решението си не е проверила и не се убедила напълно дали А.Д.Н. и членовете на семейството/домакинството отговаря на условията по чл. 3 от Наредбата, което е видно от самото решение, където е казано „не може да се направи категоричен извод“. Съответно непроверено остава и обстоятелството дали по отношение на А.Д.Н. и членовете на семейството са налице или не отрицателните материалноправни предпоставки, които биха довели до изваждането й от картотеката на нуждаещите се по см. на чл. 9 от същата Наредба, които са единствено относимите по силата на този подзаконов нормативен акт към основателността на заявлението й за продължаване на наемното й правоотношение.

Твърдените от Н.Н. и А. Н. факти, че адресата на заповедта за настаняване от 2015г. и сегашната заповед за прекратяване на наемните правоотношения между нея и общината няма доходи е отрицателен факт, който ако не се приема от помощния орган или АО, следва да бъде оборен с доказателства, като в тежест на органа е събирането им. Това в проведеното административно-наказателно производство не е сторено. В съдебното такова обаче, А. Н. заявява, че е безработна, не е регистрирана в БТ и няма доходи от друга дейност. Няма данни за доходи и на тяхната дъщеря, студентка в Обединеното Кралство, която се обучава там чрез отпуснат от Великобритания студентски заем.

По отношение на притежаваното МПС, следва да се обърне внимание на АО, че този автомобил е бил притежание на Н.Л.Н. от 2012г. От тогава досега са издавани две настанителни заповеди и са сключвани два анекса към договора за наем №509 от 23.06.2004г. В нито един от случаите нито Комисията, нито АО приемат, че това МПС е пречка за наемните правоотношения. Да се приеме едва сега, че МПС Ауди, на 28 години, със застрахователна стойност 1200 лева, е пречка за пренаемане на общинското жилище, след като в две предходни процедури това не е сторено, е не само несериозно, но и в нарушение на принципите, разписани в чл.13 от АПК за последователност и предвидимост и на чл.6 от Кодекса – за съразмерност.

Изводът от казаното по-горе е, че преди да прекрати наемното правоотношение поради изтичане на срока на наемния договор, кметът на община Русе не е изпълнил задължението си да изследва продължава ли да е налице нуждата от настаняване в общинско жилище на жалбоподателя и неговото семейство, с което е нарушил чл. 46, ал. 4 от ЗОбС и чл. 31, ал. 5 от приложимата общинска Наредба. Неизпълнението на посочените задължения опорочава издадената заповед, която следва да бъде отменена.

Водим от горното, съдът

 

                           Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по оспорването на Н.Л.Н. *** Заповед №РД-01-1476 от 16.06.2020г., издадена от кмета на община Русе, с която е прекратено наемното правоотношение между общината и домакинството на жалбоподателя-лицата А.Д.Н. и А.Н.Л., отнасящо се до жилищен имот, частна общинска собственост, находящ се в гр. Русе, ж.к. „Здравец“, блок ******, актуван с АЧОС №1701/10.10.1997г. и АЧОС №9576/06.12.2019г.

Решението е окончателно.

 

 

Съдия: