Решение по дело №94/2019 на Окръжен съд - Перник

Номер на акта: 240
Дата: 3 юли 2019 г. (в сила от 8 ноември 2019 г.)
Съдия: Рени Петрова Ковачка
Дело: 20191700500094
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 13 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

  240

 

гр. Перник, 03.07.2019год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Пернишкият окръжен съд, гражданска колегия в публичното заседание на 18.04.2019год. / осемнадесети април през две хиляди и деветнадесета  година  / в състав :

 

 Председател: Милена Даскалова

Членове: Рени Ковачка

мл.съдия Кристина Костадинова    

 

при секретаря Катя Станоева като разгледа докладваното от съдия Ковачка възз. гр. дело №94 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

С Решение № 141/15.11.2018год., постановено по гр.дело № 251/ 2018 год., Районен съд- Радомир е признал за установено по отношение на Община Радомир, че дължи на Национална агенция за приходите гр.София сумата от 14 280лева, представляваща главница по договор за безвъзмездна финансова помощ с регистрационен № BG 161РО001/1.1-01/2007/041 по оперативна програма  „Регионално развитие„ / 2007г-2013год./, схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG 161РО001/1.1-01/2007 „Подкрепа за осигуряване  на подходяща и рентабилна  образователна, социална  и културна инфраструктура, допринасяща за развитието на устойчиви градски ареали, сключен на 03.02.2009год., сумата от 1 387.29лева, представляваща лихва за периода от 11.06.2014год. до 26.05.2015 на основание чл.18,т.18.3 от Общите условия към договора от 03.02.2009год., ведно със законната лихва  забава върху главницата, считано от 26.05.2015год. до окончателното изплащане на вземането, които задължения са установени с акт № 12 за установяване на частно държавно вземане от 26.05.2015год. и предмет на заповед № 117 за изпълнение на парично задължение по чл.417 от ГПК от 27.02.2017год., издадена по ч.гр.дело № 125/2017год. на РРС.

Със същото решение съдът е осъдил Община Радомир да заплати на Национална Агенция за приходите гр.София сума в размер на 991.79лева, представляваща направени разноски в заповедното и исково производство.

Недоволен от така постановеното решение е останал ответникът в първоинстанционното производство, поради което го обжалва  изцяло в срока по  чл.259, ал.1 от ГПК. По изложени в жалбата съображения за неправилност и необоснованост, жалбоподателят моли съда да отмени първоинстанционното решение и да постанови ново за отхвърляне на предявения и иск, ведно с произтичащите от това последици.

Въззиваемият –Национална агенция за приходите гр.София е подал писмен отговор, в който е изложил доводи за неоснователност на въззивната жалба и е направил искане обжалваното решение да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно като му се присъдят направените във въззивното производство разноски.

При извършената служебна проверка по реда на чл.269 от ГПК съдът установи, че атакуваното първоинстанционно решение е валидно и допустимо. Не са налице основания за обезсилването му, поради което следва да бъде извършена проверка относно правилността му въз основа на наведените в жалбата доводи:

Пред районния съд е предявен установителен иск по чл. 422 вр. чл.415 ал.1 от ГПК. По изложените в исковата молба обстоятелства, ищецът -Национална агенция за приходите гр.София претендира установяване съществуването на вземане спрямо  Община Радомир по акт № 12/26.05.2015год. за установяване на частно държавна вземане, произтичащо от Договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041, сключен между Министерство на регионалното  развитие и благоустройството в качеството на договорящ орган и Община Радомир като бенефициент  за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за финансиране на изпълнението на проект „Подобряване на социалната инфраструктура в Община Радомир“ в размер на сумата от 15 667.29лева, от които 14 667.29лева-главница и 1 387.29лева лихва за периода от 11.06.2014год. до 26.05.2015год., ведно със законната лихва, считано от 27.02.2017 год. до окончателното й изплащане, за което вземане е издадена Заповед № 117 за изпълнение на парично задължение по ч.гр.дело № 125/2017год. по описа на РРС.

Ищецът твърди, че ответната община е получила по Договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041 и анекс към него № 161РО001/1.1-01/2007/041-1 от 08.06.2010год. общо безвъзмездна финансова помощ в размер на 3 512 737.98лева за изпълнение на дейности по проект „Подобряване на социална инфраструктура в Община Радомир“ и че при извършен одит във връзка с направени разходи на обща стойност 1 575 188.98 лева, включени в междинно искане за плащане рег.№ BG 161РО001-1.1.01-0067-С0001-М0008/22.07.2009год.  с ЕТ „ Архитектурна агенция и при проверка на процедура с проект  „Изготвяне на работен проект за обект: „реконструкция и саниране на Дом за стари хора „Свети Иван Рилски“ гр.Радомир, община Радомир и  сключен  Договор BG 161РО001-1.1.01-0067-С0001-М0008/22.07.2009год. с ЕТ „Архитектурна агенция„ Модус-М.М.“ на стойност 116 400 лева с ДДС са констатирани нарушения, изразяващи се в нарушение на приложимите правила за възлагане на обществени поръчки и индикации за дублиране изпълнението на част от възложените дейности по договор № 419/21.12.2006год. В тази връзка ищецът е посочил, че след преглеждане на техническото задание, неразделна част от договор № 419/21.12.2006год. и документите във връзка с договор № BG BG 161РО001-1.1.01-0067-С0001-М0008/22.07.2009год. са били налице индикации за препокриване на възложените дейности по двата договора /договор № 419/21.12.2006год.и договор BG161РО001-1.1.01-0067-С0001-М0008/22.07.2009год /,както и такива за нередовности във връзка с избрания вид процедура по договарянето. Предвид на това и в изпълнение препоръката на Управляващия орган за налагане на 100 % финансова корекция, такава е била наложена и възлизала в общ размер на 289 243.40лева, формирана както следва:   финансова корекция в размер на 5 % от стойността на договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041/ SW-RP/S/9от 12.11.2009год. със стойност на договора от 1 932 394.99лева, финансова корекция в размер на 5% от стойността на договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041/SW RP/S/10 от 12.11.2009год. със стойност на договора 1 524 473.15лева и финансова корекция на стойност 100%  от стойността на Договор BG 161РО001-1.1.01-0067-С0001-М0008/22.07.2009год на стойност 116 400 лева с ДДС. Община Радомир била уведомена, че размерът на финансовата корекция ще бъде прихванат с постъпилото искане за окончателно пращане с № BG161РО001-1.1.01-1.1.-0067-С0001-М0013, каквото прихващане било направено със сумата от 441 230.90лева с ДДС, поискана от Община Радомир като окончателно плащане по договора. След преизчисление на финансовата корекция по Договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041/ U/8/262 и след извършване на прихващане на същата с разходите по засегнатия от нередовности договор с изпълнител ЕТ „Архитектурна агенция Модус-М. Н.“ гр.София е установена неправомерно платена сума в размер на 14 280 лева, представляваща разликата между първоначално наложената финансова корекция от 89 880 лева и новоустановения размер от 104 160 лева. Твърди  се, че въпреки отправената покана сумата от 14 280лева не била платена от Община Радомир в указания 14-дневен срок, поради което дължи заплащането й ведно с уговореното в чл.18, т.18.3 от Общите условия към договора от 03.09.2009год. обезщетение за забавено плащане в размер на 1 387.29лева, за които суми е издаден и Акт № 12/26.05.2015год. за установяване на частно държавно вземане на основание чл.3, ал.8 вр. с ал.7,т.6 от закона за НАП.

Ответникът оспорва иска. Депозирал е писмен отговор, в който е изложил съображения за недопустимост на така предявения иск е направил искане за прекратяване на производството по делото.

Производството по делото е прекратено като недопустимо с  Определение от 13.07.2018год., което е отменено с Определение № 429/14.06.2018год., постановено по възз. гр.дело № 00333/2018год. на ПОС. Въззивният съд е изложил съображения за допустимост на предявения установителен иск и е върнал делото на районния съд за разглеждането му по същество.

С обжалваното в настоящото производство решение, районният е уважил изцяло предявения установителен иск като е приел, че са били налице основанията на чл.4.10 от договора  за извършване на прихващане  на извършени от бенифициента разходи над размера на сертифицираните такива  със суми от  следващото плащане  към бенефициента. Приел е също така, че са били налице  предпоставките за налагане на финансова корекция в посочения от ищеца размер, установен с влязъл в сила Акт за установяване на частно държавно вземане.

 От събраните по делото доказателства се установява, че на 03.02.2009год. между Министерство на регионалното развитие и благоустройството като „договарящ орган“ и Община Радомир като „бенефициент“ е сключен Договор № BG161РО001/1.1-01/2007/041 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Регионално развитие“   за изпълнение на проект „Подобряване социална инфраструктура в Община Радомир. Договорът е на обща стойност 4 681 055.17лева като уговореният срок за изпълнение на проекта по договора е удължен с Анекс от 08.06.2010год. на 24 месеца.

 По договора е уговорено финансиране на 100% от общата стойност на проекта  по следния начин: авансово, междинно и окончателно.

Не е спорно по делото че във връзка с усвояване и извършване на проекта, Община Радомир и въз основа на открита с Решение № 455/25.06.2009год. на Кмета на Община Радомир и процедура за обществена поръчка са сключени Договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041 SW- RP/S/9 от 12.11.2009год. с „Билд Инженеринг В.В.Р.“ ООд гр.София на стойност 1 610 329.16лева, договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041 SW- RP/S/10 от 12.11.2009год. с „Билд Инженеринг В.В.Р.“ ООД гр.София на стойност 1 270 394.29лева, договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041 SW- RP/U/11 от 19.01.2010год.  с „Конис“ ООД гр.перник на стойност 65 000 лева без ДДС, Договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041 SW- RP/U/12 от 19.01.2010год. с „Конис“ ООД гр.Перник на стойност 50 000 лева без ДДС и договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041/U/8 от 22.07.2009год. с ЕТ „Архитектурна агенция „Модес“-М. Н.“ на стойност 116 400лева с ДДС.

От изготвената по делото и неоспорена от страните съдебно-икономическа експертиза се установява, че  във връзка с договор за безвъзмездна помощ № BG161РО001/1.1-01/2007/041 от Министерство на регионалното развитие и благоустройство  на Община Радомир са извършени следните плащания: на 25.01.2010год. сумата от 468 105.52лева, на 30.07.2010год. сумата от 344 132.19лева, на 28.09.2010год. сумата от 1 575 188.98лева и на 25.07.2012год. сумата от 1 125 311.29лева.

Не е спорно по делото, а и това се установява от приложените по делото доказателства, че във връзка извършването на междинното плащане в размер на 1 575 188.98лева е извършена проверка на разходите, резултатите от която са обективирани в приложения по делото доклад за представяне на резултатите от проверка по проект. Видно от него, Агенцията е установила нарушения в обявяването и извършването на  обществените поръчки, в резултат на провеждането на които са сключени договорите с „Билд инженеринг В.В.Р.“ ООД и ЕТ „Архитектурна агенция „Модус “- М.Н.“. По отношение сключеният с  ЕТ „ Архитектурна агенция „Модус “- М.Н.“ договор е прието, че е налице нарушение на приложимите правила за възлагане на обществените поръчки, както и индикации за дублиране изпълнението на част от възложените дейности по договор № 419/21.12.2006год. Във връзка с това на Управляващия орган е препоръчано да наложи 100% финансова корекция върху стойността на разходите по договора, каквато е наложена и е в размер на 289 243.40лева. За  нейното налагане, Община Радомир е уведомена с писмо изх.№ 99-00-6-5502/20.10.2011год. и от него става ясно, че финансовата корекция представлява сбор от: финансова корекция в размер на 5 % от стойността на договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041/ SW-RP/S/9от 12.11.2009год. със стойност на договора от 1 932 394.99лева, финансова корекция в размер на 5% от стойността на договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041/SW RP/S/10 от 12.11.2009год. със стойност на договора 1 524 473.15лева и финансова корекция на стойност 100%  от стойността на Договор BG 161РО001-1.1.01-0067-С0001-М0008/22.07.2009год на стойност 116 400 лева с ДДС. За така извършената финансова корекция Община Радомир е уведомена с писмо изх.№ 99-00-6-5502/21.10.2011год., с което е уведомена и за това, че ако сумата не бъде заплатена, същата ще бъде прихваната със сумата, дължаща се като окончателно плащане по договора за безвъзмездна финансова помощ.

Не  е спорно по делото че Община Радомир не е заплатила в указания й срок сумата от 289 243.40лева.

Не  е спорно по делото и че  с направеното от  Община Радомир искане за окончателно плащане № BG161ЗО001-1.1.01-0067-С0001-М0013, с писмо изх.№ 00-00-6-5962/20.07.2012год. на Министерство на регионалното развитие и благоустойството е отказано за сума в размер на 441 230.90лева с ДДС поради извършено прихващане с главницата по наложена финансова корекция, която е преизчислена и възлиза на сумите както следва: 88 323.55 лева с включен ДДС, явяващи се 5% от общо верифицираните разходи по договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041/ SW-RP/S/9, 78 595.25лева с включен ДДС, ававащи се 5 % от общо верифицираните разходи по договор № BG 161РО001/1.1-01/2007/041/SW RP/S/10 и 89 880.00лева, явяващи се 100% от общо верифицираните разходи по договор  BG 161РО001-1.1.01-0067-С0001-М0008 с изпълнител „ ЕГ „ Архитектурна агенция Модус- М.Н.“ гр.София. Горните данни се потвърждават и от констатациите на допуснатата по делото съдебно-икономическа експертиза. От последната е видно, че  отказаната за плащане сума в размер на 441 230.90лева с ДДС, която представлява неверифицирани разходи за сумата от 132 793.66 лева с ДДС по бюджетно перо 2.1.1 „Разходи за строително-монтажни работи на обект реконструкция и саниране „Дом за стари хора „Св.Св.Иван Рилски“ гр.Радомир и неверифицирани разходи във връзка с наложена финансова корекция за сумата от 33 130.04лева с ДДС по бюджетно перо 2.1.1 „Разходи за строително-монтажни работи на обект „реконструкция и саниране „Дом за стари хора „Св.Св.Иван Рилски“ гр.Радомир като в нея е включена и сумата от 18 508.40лева начислени лихви. Видно е също така, че прихваната главница по наложената финансова корекция, преизчислена на база общо верифицираните разходи по договори с изпълнителя в размер на 256 798.80лева с ДДС и представляваща сбора от сумите на финансовите корекции, посочени по-горе по отделните договори.

От експертизата се установява също така, че  извършените плащания от Община Радомир към ЕТ „Архитектурна агенция Модус-М.М. са общ размер на  104 160лева.

С писмо изх.№ 99-00-6-3990/26.05.2014год. на Министерство на регионалното развитие, Община Радомир е информирана, че при определяне на недопустимите разходи, подлежащи на неверифициране по договор №  BG 161РО001-1.1.01-0067-С0001-М0008 с изпълнител ЕТ „Архитектурна агенция Модус- М.Н.“ гр.София е констатирано, че не са взети под внимание 14 280лева с ДДС,които подлежат на връщане от Община Радомир. Посочено е, че сумата от 14 280лева представлява разликата между първоначално наложената финансова корекция от 89 880 лева и новоустановения размер на предоставените за верификация разходи по засегнатия от нередовност договор с изпълнителя ЕТ „Архитектурна агенция Модус-М.Н.“ гр.София  в размер на 104 160 лева. Данни в горния смисъл се съдържат и в изготвената по делото експертиза, от която е видно че разликата между сумата от 104 160 лева и 89 880 лева  в размер на 14 280 лева не е прихваната. От експертизата се установява също така, че сумата от 14 280 лева с ДДС е верифицирана от Управителния орган на „Оперативна програма Регионално развитие 2007-2013“ МРРБ и е сертифицирана от Сертифициращия орган-Национален фонд“ към Министерство на финансите.

Не е спорно по делото, че сумата от 14 280 лева не е заплатена от Община Радомир, като от цитираната съдебно-икономическа експертиза е видно, че размера на лихвата върху нея за периода от 11.06.2014год. до 26.05.2015год. възлиза на сумата от 1 391.26 лева.

Съставен е акт № 12/ 26.05.2015год. за установяване на частно държавно вземане срещу Община Радомир за сумата от 14 280 лева  главница и 1 387.29лева лихва за периода от 11.06.2014 год. до 26.05.2015год. С оглед на факта, че Община Радомир не е изпълнила установеното с акта задължение, представляващо наложена финансова корекция, е подадено заявление за издаване на заповед за изпълнение, което е уважено. В срок е подадено възражение по чл.414 от ГПК от Кмета на Община Радомир за недължимост на сумите по заповедта.

Въз основа на така установената по делото фактическа обстановка настоящият състав, противно на районния съд, намира, че липсва основание за  налагане на финансова корекция по МОФК във връзка с процесното правоотношение. Последното е породено на основание сключен на 08.06. 2010год.  Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Регионално развитие“ / 2007-2013г/, по отношение на който е приложим Регламент /ЕО/ № 1083/2006 г.на Съвета за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд. В чл.70 от Регламент / ЕО/ № 1083/2006год. е предвидено, че държавите членки отговарят за управлението и контрола на оперативните програми, по –специално чрез  мерки, между които: предотвратяват, откриват или отстраняват нередности и осигуряват възстановяване на неправомерно платени суми, с лихва за забава, когато е целесъобразно. Съгласно чл.98 от Регламента, държавите – членки извършват необходимите финансови корекции във връзка с нередностите, установени в оперативните програми. Според чл.2, параграф 7 от цитирания регламент, „нередност“ е налице при всяко нарушение на общностното право,произтичащо от действие или бездействие на стопанския субект, което има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на ЕС, като отчете неоправдан разход в общия бюджет. В същия смисъл е определеното в чл.17.1 от Общите условия към процесния договор съдържание на „нередност“ при изпълнение на проекта, според която за нередност се счита всяко нарушение на процедурата за избор на изпълнител на проекта, всяко неправомерно плащане към изпълнител на проекта,  всяко неправомерно отчитане на дейности по проекта, което би довело да изплащане на неправомерни разходи.  

Предмет на установяване в производството по чл.422 от ГПК е вземане, представляващо финансова корекция по сключения между МРРБ като договарящ орган и Община Радомир като бенефициент Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Регионално развитие“ /2007-2013г./, която корекция е извършена от Договорящия орган поради  констатирани нередности при изпълнение на проекта, а именно нарушение на приложимите правила за възлагане на обществена поръчка при сключване на Договор № BG161ЗО001-1.1.01-0067-СООО1-М0008 и дублиране изпълнението на част от възложените дейности по Договор № 419/21.12.2006год. Подробно тези нередности са упоменати в Доклад за предоставяне  на резултатите от проверка на проект/ Констатации № 3 /. 

   Предвид естеството на така предявения иск, в тежест на ищеца, в случая на Националната агенция за приходите гр. София е да докаже  съществуването на вземането на соченото основание и в претендирания размер. Ищецът следва да установи всички положителни факти и обстоятелства, от които черпи права, в частност наличието на нарушения, установени при избора на ЕТ „Архитектурна агенция-Модус- М.Н.“ за изпълнител на проекта, както и дублирането  на част от възложените му с договор BG 161ЗО001-1.1.01-0067-СООО1-М0008 дейности с дейности, възложени му с договор № 419/21.12.2006год. В случая, ищецът не е доказал наличието на твърдените от него нередности във връзка с възлагането и сключване по договора с ЕТ „Архитектурна агенция „Модус- М.Н.“ гр.София по проекта „Подобряване на социалната инфраструктура в Община Радомир“, поради което не е налице основание за налагане на финансова корекция по договора. Настоящият състав не споделя виждането на районния съд, че ответникът не  оспорва наличието на елементи от фактическия състав за налагане на финансовите корекции. Ответникът е депозирал писмен отговор по делото ,в който изрично е заявил че оспорва предявения от него иск. Независимо от обстоятелството, че съображенията в писмения отговор са концентрирани върху допустимостта  на предявения иск и в него липсват конкретни възражения във връзка с  основателността му, то направеното изявление за оспорване на иска не може да се приравни на признание на иска  или на признание на твърдените от ищеца факти по спора  и не освобождава ищеца от задължението за тяхното доказване.

  С оглед на горното, съдът намира, че в полза на ищеца не е възникнало вземане  срещу ответника- бенефициент по договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Регионално развитие“ /2007-2013/ за възстановяване на разходи в резултат на наложена финансова корекция в размерите, посочени в Акт № 12 / 26.05.2015год. за установяване на частно държавно вземане. Достигайки до противен извод, районният съд е постановил неправилно и незаконсъобразно решение, което следва да бъде отменено и вместо него следва да бъде постановено ново за отхвърляне на предявения установителен иск.

   Предвид изхода на спора и направеното в тази връзка искане, въззиваемият следва да заплати на жалбоподателя направените пред двете съдебни инстанции разноски ,които са в размер на 3 661.35лева.

Водим от горното и в същия смисъл, Пернишкият окръжен съд

 

 

Р         Е           Ш           И:

 

ОТМЕНЯ Решение №141/15.11.2018год., постановено по гр.дело № 251/2018год. по описа на Районен съд-Радомир и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТХВЪРЛЯ предявения от „ Национална агенция за приходите „ с ЕИК ********* и адрес: гр.София, бул.“ Княз Дондуков“ № 52 иск за признаване за установено по отношение на Община Радомир с БУЛСТАТ ********* и адрес: гр.Радомир, пл.“ Свобода“ № 20, че дължи на „Националната агенция за приходите“ сумата от 14 280лева, представляваща главница по договор за безвъзмездна помощ с регистрационен № BG 161РО001/1.1-01/2007/041 по оперативна програма „Регионално развитие„ /2007г-2013год./, схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG 161РО001/1.1-01/2007 „Подкрепа за осигуряване  на подходяща и рентабилна  образователна, социална  и културна инфраструктура, допринасяща за развитието на устойчиви градски ареали, сключен на 03.02.2009год., сумата от 1 387.29лева, представляваща лихва за периода от 11.06.2014год. до 26.05.2015 на основание чл.18, т.18.3 от Общите условия към договора от 03.02.2009год., ведно със законната лихва  забава върху главницата, считано от 26.05.2015год. до окончателното  изплащане на вземането, които задължения са установени с акт № 12 за установяване на частно държавно вземане от 26.05.2015год. и предмет на заповед № 117 за изпълнение на парично задължение  по чл.417 от ГПК от 27.02.2017год., издадена по ч.гр.дело № 125/2017год. на РРС като НЕОСНОВАТЕЛЕН И НЕДОКАЗАН.

    ОСЪЖДА „Национална агенция за приходите„ с ЕИК ********* и адрес: гр.София, бул.“ Княз Дондуков“ № 52 да заплати на Община Радомир с БУЛСТАТ ********* и адрес: гр.Радомир, пл.“Свобода“ № 20 сумата от 3 661.35лева разноски по делото.

   РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред ВЪРХОВНИЯ КАСАЦИОНЕН СЪД  в едномесечен срок от връчването му на страните.

 

 

 

Председател :                                            Членове: