РЕШЕНИЕ
№ 3097
Плевен, 10.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Плевен - III състав, в съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ЕЛКА БРАТОЕВА |
При секретар МИЛЕНА КРЪСТЕВА като разгледа докладваното от съдия ЕЛКА БРАТОЕВА административно дело № 20257170700460 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Образувано е по протест на И. Р. – Прокурор в ОП – Плевен срещу Решение № ПКР-004 от 22.04.2025г. на Постоянната комисия „Противодействие на корупцията“ към ОбС – Плевен, с което е отказано да се образува производство по сигнал с Вх. № 597/04.03.2025г. на ОИК – Плевен срещу П. Д. П. в качеството му на Кмет на с. Къшин за несъвместимост и конфликт на интереси.
Твърди се наличието на несъвместимост и конфликт на интереси по отношение на П. като лице, заемащо публична длъжност по смисъла на §2 ал.1 т.3 от ДР на Закона за противодействие на корупцията, поради качеството му на кмет на кметство, разходващ публични средства и като председател на читалище – сдружение с нестопанска цел, финансирано чрез средства от държавния и общинския бюджет. Иска се съдът да установи несъвместимост в проявна форма на конфликт на интереси по смисъла на чл. 77 ал.1 пр.1 и пр.2 вр. ал.3 от Закона за противодействие на копупцията и чл. 41 ал.3 вр. ал.1 ЗМСМА, което е основание за прилагането на чл. 42 ал.1 т.5 ЗМСМА за отстраняване от длъжност. Счита, че изпълнението на двете качества е несъвместимо по смисъла на §1 т.4 ДР на ЗПК и достатъчно за установяване на твърденията като не е нужно да се изследва дали е налице конкретно разпореждане с публични средства. Прави възражение за прекомерност на заплатения от заинтересованата страна адвокатски хонорар, предвид че производството е приключило в две съдебни заседания.
Ответникът – Постоянната комисия „Противодействие на корупцията“ към ОбС – Плевен, чрез адв. А. от АК - Плевен изразява становище за неоснователност на протеста. Сочи, че кметът на населеното място няма никаква възможност да влияе върху бюджета на читалището, който се финансира със средства от държавния бюджет. Назначената експертиза доказва, че тези средства са изразходвани за финансиране на една субсидирана бройка – секретар на читалището и покриват заплатата и осигуровките на назначеното лице, а неизползваният остатък от субсидията е наличен по сметката на читалището и следователно П. не се е разпореждал с публични средства в полза на читалището или лично в своя полза. Претендира присъждане на направените деловодни разноски съгласно представения списък.
Заинтересованата страна - П. Д. П. от с. Къшин, чрез адв. Н. от АК – Плевен изразява становище за неоснователност на протеста. Счита твърденията за безпочвени. Касае се за пореден подаден сигнал с твърдения, по които вече е била извършена проверка за несъвместимост и конфликт на интереси от ПКПК с Решение ПКП-002/27.08.2024г., но по сигнал на друго лице. С това решение е прието, че липсва нарушение по чл. 77 от ЗПК и то е било изпратено на прокуратурата и същият прокурор не е предприел оспорване. Поддържа становище, че няма промяна в твърдяните обстоятелства и те вече са били проверени от ПКПК. Счита, че сигналът, който е послужил за аргументиране на протеста, е плод на поредна целенасочена атака, зад която стои друго лице, тъй като подателят на сигнала е земеделски производител и не разполага с юридическа компетентност. Сочи, че кметът на кметство е местен орган на изпълнителната власт в населеното място, докато читалищата са самоуправляващи се юридически лица с нестопанска цел, които не са част от държавната или общинската администрация, дори и когато получават държавна или общинска субсидия. Няма подчиненост между двете правни фигури и длъжности. Финансирането на читалището се извършва по реда на чл. 22 и чл. 23 от Закона за народните читалища, а не от кмета на населеното място. Решенията за разходване средства на читалището се вземат колективно. Същественото е, че като кмет на [населено място] не се е разпореждал със средства в полза на читалището и не е получавал средства като председател на читалището, както и няма основания за приложението на чл. 77 ал.1 и ал.3 ЗПК, вече обсъдени в предходното решение на ПКПК. Участието му в комисията по чл. 23 ЗНЧ за разпределение на държавната субсидия за читалищна дейност е в качеството на председател на читалището, а не в качеството на кмет. Средствата за финансиране на читалищата са целева субсидия от държавния бюджет и не са свързани с бюджета на кметството като второстепенен разпоредител и се разходват от читалището. Юридическите лица с нестопанска цел, вкл. и субсидираните от държавата и общината, не са включени в ограниченията по чл. 41 ал.1 от ЗМСМА. Няма законова забрана кмет на кметство да участва в читалищно настоятелство, респективно да бъде председател на читалище, което е широко разпространена практика в селата. Няма данни като лице, заемащо публична длъжност да е налице частен интерес, който да е повлиял при изпълнение на правомощията му като кмет. Няма възможност да влияе върху назначенията в читалището по политическа линия, тъй като те се осъществяват по решение на настоятелството, а не еднолично. Несъстоятелни и хипотетични са твърденията, че като политическо лице пречи на самоуправлението на читалището и че това е начин за осигуряване на нужните гласоподаватели. Фактът, че читалището и кметството се помещават в една сграда и на един адрес с общ телефон за връзка не е основание за установяване на конфликт на интереси по ЗПК. Позовава се на заключенията на съдебно-икономическата експертиза, която установява, че читалището се финансира само от държавния бюджет, чрез месечна субсидия от Община Плевен и по банковата сметка на читалището не са постъпвали други приходи, включително и от кметство с. Къшин, нито му е изплащана заплата като председател на читалището, поради което липсват доказателства за несъвместимост и конфликт на интереси. Соченото решение на КС и практика на административни съдилища счита за неотносими, тъй като касаят приложението на чл. 41 ал.3 ЗМСМА за несъвместимост при извършване на търговска дейност, който е различен от настоящия случай. Претендира присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 1200 лв. съгласно приложения списък.
Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 94 ал.2 от Закона за противодействие на корупцията.
Решението на ПКПК при ОбС – Плевен е получено в ОП – Плевен на 28.04.2025г. Протестът е подаден на 21.05.2025г. в законния едномесечен срок за съдебно оспорване от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което оспорването е процесуално ДОПУСТИМО.
Разгледано по същество е НЕОСНОВАТЕЛНО.
Производството е започнало по подаден сигнал от Н. С. Х. от с. Къшин до Общинската избирателна комисия – Плевен вх. № 597/04.03.2025г. В него се твърди, че по отношение на П. Д. П. е налице конфликт на интереси с оглед обстоятелството, че е Кмет на с. Къшин и П. на НЧ „Асен Златаров 1939“ с. Къшин. На читалището е определена една щатна бройка за изминалата 2024г., финансирана от държавна субсидия в размер на 16 774 лв., която е определена от Комисията по чл. 23 ал.1 от ЗНЧ при Община Плевен. Налице е идентичност на адрес, седалище и телефон за връзка на кметството и на читалището, които се представляват от едно и също лице и неясно как се изразходват средствата от държавната субсидия при тази ситуация. От избирането му за кмет с решение на ОИК – Плевен от 30.10.2023г. е и председател на читалището в с. Къшин. В качеството на лице, заемащо публична длъжност като кмет на кметство е налице забрана да се разпорежда с държавно или общинско имущество, да разходва бюджетни средства (в случая субсидията в размер на 16 774 лв.), или да осъществява контрол по тези дейности в интерес на юридически лица с нестопанска цел, каквото е читалището. Председателят на читалището съгласно чл. 16 ал.2 т.3 ЗНЧ подготвя проекта за бюджет на читалището, организира дейността на читалището съгласно закона, устава и решенията на общото събрание, представлява читалището, свиква и ръководи заседанията на настоятелството и председателства общото събрание и др. Съгл. чл. 46 ал.1 т.1 ЗМСМА кметът на кметство изпълнява бюджета на общината в частта за кметството и представлява кметството. Една от възможностите за финансиране на читалището съгл. чл. 21 от ЗНЧ е от държавния и общински бюджет. Лице, заемащо публична длъжност декларира наличието на частен интерес като участие в търговски дружества, в органи на управление и контрол на юридически лица с нестопанска цел или на кооперации, както и извършването на дейност като едноличен търговец към датата на избирането или назначаването и 12 месеца преди тази дата. Моли да се извърши проверка на изнесените обстоятелства и при установяване на нарушение на разпоредбата на чл. 41 ал.1 и ал.3 ЗМСМА, да се приложат правомощията по чл. 42 ал.1 т.9 ЗМСМА като се прекратят предсрочно пълномощията му на кмет.
Към сигнала са приложени: Решение № 212-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия - Плевен, с което П. Д. П. е обявен за избран за Кмет на Кметство - с. Къшин; Справка за актуално състояние от Търговския регистър и регистър на ЮЛНЦ за НЧ „Асен Златаров – 1939“ с представляващи П. Д. П. – П. и П. А. К. – Секретар; Справка – информация от Интегрираната информационна система на държавната администрация – Административен регистър за кметство с. Къшин с адрес и телефон.
С Решение № 301-МИ от 10.03.2025г. ОИК – Плевен относно установяване на конфликт на интереси и прекратяване пълномощията на кмета на кметство с. Къшин е преценила, че получените документи по сигнала по чл. 42 ал.1 т.5 за извършено нарушение на чл. 41 ал.3 вр. чл. 41 ал.1 ЗМСМА не са достатъчни и пълни с оглед яснотата на фактите и обстоятелствата, касаещи приемането на решение на осн. чл. 42 ал.1 т.5 ЗМСМА. Указано е на П. Д. П. да представи в тридневен срок всички намиращи се у него допълнителни документи и/или да изрази писмено становище по сигнала, след което ОИК – Плевен ще се произнесе с решение по чл. 42 ал.3 ЗМСМА.
Постъпило е становище Вх. № 606/24.03.2025г., в което П. Д. П. заявява, че по въпроса за наличието на конфликт на интереси като кмет на кметство и председател на читалище отново по подаден сигнал е била извършена проверка от Постоянната комисия по противодействие на корупцията при Общински съвет – Плевен, която се е произнесла с Решение № ПКР-002 от 27.08.2024г.(приложено), че не се установява конфликт на интереси, свързаната несъвместимост и наличие на неверни данни по деклариране. Окръжна прокуратура – Плевен не е протестирала решението и към момента няма промяна на фактическото положение и различни нови обстоятелства.
Видно от решението на ПКПК към ОбС – Плевен в подаденият сигнал от 28.05.2024г. се твърди, че П. П. като кмет на кметство с. Къшин за мандат 2023г.-2027г., от 2012г. до настоящия момент е председател на читалището в с. Къшин и се изказват съмнения за несъвместимост и възникване на конфликт на интереси в тази връзка. След извършена проверка в публични регистри, отчети за изпълнението на бюджета на кметство с. Къшин, касова книга и ведомости за заплати на читалището за периода 2020 – 2024г. е установено, че П. П. не получава трудово възнаграждение като председател на читалището, налице е стриктен финансов контрол по изпълнение на бюджета на кметството и отчетност на разходите по параграфи и пера. До местните избори П. е назначаван за кметски наместник без да е второстепенен разпоредител на общински бюджет и без самостоятелен бюджет. В тази връзка не се установява нарушение на чл. 77 ал.1 и ал.3 от ЗПК – като лице заемащо публична длъжност не е налице обективна възможност лицето да е повлияно от частен интерес - негов личен или на свързано с него лице. На следващо място е установено, че не е налице несъвместимост по смисъла на чл. 41 ал.1 ЗМСМА, в който лимитативно са изброени длъжностите и дейностите, несъвместими с положението кмет на кметство. В случая читалището с. Къшин съгласно чл.2 ал.2 от ЗНЧ е юридическо лице с нестопанска цел и не попада в обхвата на разпоредбата. При извършената проверка за подадената декларация от П. П. по чл. 49 ал.1 т.2 ЗПК в частта интереси е надлежно декларирана заеманата длъжност Председател в НЧ „Асен Златаров 1939“ – с. Къшин.
Поради това ПКПК е постановила, че не се установява конфликт на интереси по отношение на П. Д. П. в качеството му на кмет на кметство с. Къшин, Община Плевен и лице заемащо публична длъжност по §2 ал.1 т.3 от ДР на ЗПК, във връзка със заеманата от него длъжност кмет, поради липса на упражнени правомощия по служба. Не се установява несъвместимост по отношение на П. Д. П. в качеството му на кмет на кметство с. Къшин и лице, заемащо публична длъжност по §2 ал.1 т.3 от ДР на ЗПК във връзка с участието му в управлението на НЧ „Асен Златаров – 1939“ – с. Къшин. Не се установяват подадени неверни данни в декларациите по чл. 49 ал.1 ЗПК по отношение на П. Д. П. в качеството му на кмет на кметство с. Къшин и лице, заемащо публична длъжност по §2 ал.1 т.3 от ДР на ЗПК, във връзка с участието му в управлението на НЧ „Асен Златаров – 1939“ с. Къшин.
За решението на ПКПК е била уведомена Окръжна Прокуратура – Плевен, но не го е протестирала и то е влязло в сила.
След получаване на възражението на П. и приложените към него доказателства с Решение № 311-МИ/29.03.2025г. ОИК – Плевен е оставила подадения нов сигнал без разглеждане поради липса на компетентност на осн. §2 ал.5 от ДР на ЗПК и го изпратила на компетентния орган – ПКПК при Общински съвет – Плевен.
Постъпило е допълнително становище от подателя на сигнала Вх. №609/31.03.2025г. , в което се излагат правни съображения като се цитират законови разпоредби. Посочва се, че в качеството си на публична личност кмет г-н П. се разпорежда с държавната субсидия на читалището в с. Къшин, която е в размер на 16 774 лв. и представлява източник на финансиране. Цитират се разпоредбите на чл. 77 ал.1 и ал.3 ЗПК и се сочи, че като лице, заемащо публична длъжност няма право да извършва дейностите по ал.1 в интерес на юридически лица с нестопанска цел, каквито са читалищата съгл. чл.2 ал.2 от Закона за народните читалища и в това се състои конфликта на интереси, който ПКПК при ОбС –Плевен е компетентна да установи съгл. §2 т.5 ЗПК. Настоява да се извърши проверка на дейността на читалището и дейността на П. като кмет и председател на читалище. При установяване на конфликт на интереси в нарушение на разпоредбата на чл. 77 ал.3 ЗПК да се уведоми ОИК – Плевен с оглед прилагането на разпоредбите на чл. 42 ал.1 т.11 ЗМСМА като се прекратят предсрочно пълномощията му като кмет. Прилага решение на Конституционния съд и решение на АдмС – Стара Загора, касаещи прекратяването на пълномощията на кмет от ОИК на осн. чл. 42 ал.3 ЗМСМА поради несъвместимост при наличие на предпоставките по чл. 41 ал.3 ЗМСМА – при извършване на търговска дейност в проявните форми, изброени в разпоредбата на чл. 41 ал.1, в случаите когато лицето не е предприело необходимите действия за прекратяването й в едномесечен срок от избирането.
С оспореното Решение № ПКР-004 от 22.04.2025г. ПКПК към ОбС – Плевен е приела за разглеждане сигнала срещу П. Д. П. – кмет на с. Къшин, като лице заемащо публична длъжност по смисъла на §2 ал.1 т.3 ЗПК. Приела е, че твърденията по същество са, че към настоящия момент е и председател на Читалище „Асен Златаров 1939“ с. Къшин, като са налице съмнения за несъвместимост и конфликт на интереси, в нарушение на разпоредбите на чл. 77 от ЗПК и чл. 41 ал.1 и ал.3 ЗМСМА. Взела е предвид подаденото възражение от П. пред ОИК-Плевен, че вече е извършена проверка по твърдяните обстоятелства по сигнал за несъвместимост и конфликт на интереси, приключила с Решение ПКП-002/27.08.2024г. на ПКПК. Въз основа на представените доказателства, комисията е приела за установено, че с Решение № 212-МИ/30.10.2023г. на ОИК – Плевен П. Д. П. е обявен за избран за кмет на с. Къшин и че с Решение № ПКП-002/27.08.2024г. на ПКПК към ОбС – Плевен е разгледан сигнал срещу П..
Въз основа на установените факти е посочила, че несъвместимостта по смисъла на §1 т.4 от ДР на ЗПК съставлява заемането на друга длъжност или извършването на дейност, която съгласно Конституцията или закон е несъвместима с положението на лицето като заемащо публична длъжност. ЗПК не посочва самостоятелни основания за несъвместимост на лицата по §2 т.3 от ДР на ЗПК, в т.ч. и кметовете на кметства.
Цитирани са мотивите на конституционния съд за обхвата на фактическата и правна преценка за несъвместимост, предвид което и с оглед служебното положение на П. Д. П. като кмет на с. Къшин, е посочено, че приложение във връзка с установяването на наличието или липсата на несъвместимост в настоящия случай намират разпоредбите на ЗМСМА и по-конкретно чл. 41 ал.1 ЗМСМА. Съгласно разпоредбата на чл. 41 ал.1 ЗМСМА кметовете на кметства не могат да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители и прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им. Съгласно чл.2 ал.2 от Закона за народните читалища – Читалищата са юридически лица с нестопанска цел, с оглед на което за П. Д. П. не е налице нарушение на изискванията на чл. 41 ал.1 от ЗМСМА.
От друга страна съгласно разпоредбите на чл. 17 ал.1 ЗНЧ председателят на читалището е член на настоятелството, което според чл. 16 ал.2 т.3 ЗНЧ изготвя и внася в общото събрание проект за бюджет на читалището и утвърждава щата му. П. П. в качеството на председател на читалището не заема публична длъжност по смисъла на ЗПК, с оглед на което не е налице нарушение на изискванията на чл. 77 ЗПК. Поради това ПКПК е отказала да образува производство по подадения сигнал срещу П. в качеството му на кмет на кметство с. Къшин.
От приетата по делото съдебно-икономическа експертиза за проверка на финансирането и разходването на средствата по бюджета на кметство с. Къшин и бюджета на читалището, въз основа и на представените допълнителни доказателства – счетоводни справки и отчети, разпределение на субсидията за читалищна дейност за 2024г. въз основа на решения на комисията по чл. 23 от ЗНЧ, ведомост за заплати и касова книга на читалището за 2024г., както и приложените доказателства при извършената проверка на ПКПК, въз основа на които е постановено предходното Решение № ПКП-002/27.08.2024г,. се установява по категоричен начин, че: Дейността на читалището с. Къшин се финансира от държавния бюджет, чрез предоставяне на месечна субсидия от Община Плевен. Размерът на субсидията се определя с решение на Комисията по чл. 23 от ЗНЧ, председателствана от представител на общината като в състава й се включват представители на всички читалища на територията на общината. За 2024г. одобрената субсидия за читалището с. Къшин е в размер на 16 744 лв. при субсидирана численост 1 бройка. За 2025г. одобрената субсидия на читалището е 19 555 лв. при субсидирана численост 1 бройка. За изследвания период от 30.10.2023г. до 31.08.2025г. по банковата сметка на читалището са изплатени субсидии от Община Плевен общо в размер на 31 749 лв. От получената субсидия по банков път са преведени суми по три фактури, удържани са банкови такси и са изтеглени в брой 6800 лв., които са заприходени в касовата книга. От тях са платени в брой основно заплата и осигуровки на секретаря на читалището П. К. – 6339,26 лв., както и фактури за разходи, коледна украса и почерпка и счетоводни услуги, а остатъкът е наличен в касата. Трудовото правоотношение с П. К. е прекратено на 30.06.2024г., до която дата са й изплатени заплатите и внесени осигуровки. След тази дата не е избирано друго лице за секретар на читалището и определените средства по бюджета на читалището за една субсидирана щатна бройка не са разходвани. На председателя на читалището П. Д. П. не са изплащани парични суми за периода 30.10.2023г. – 31.08.2025г. и той не получава възнаграждение от читалището. Към 31.08.2025г. читалището разполага с парична сума в размер на 26 132,28лв. по банкова сметка и 185,90 лв. в брой в касата. Кметство с. Къшин съгласно решения на ОбС – Плевен е второстепенен разпоредител с парични средства. По банковата сметка и в касата на читалището не са постъпвали средства от бюджета на кметство с. Къшин. Дейността на читалището за изследвания период е финансирана единствено със средствата от държавната субсидия за читалищна дейност, изплащана от Община Плевен.
П. Д. П. е избран за кмет на кметство с. Къшин, видно от Решение № 212-МИ/30.10.2023г. на ОИК – Плевен за мандат 2023г. -2027г. Според справка от ТРРЮЛНЦ, считано от 16.05.2018г. е председател на Народно читалище „Асен Златаров -1939“ – с. Къшин. Читалището се представлява от председателя и секретаря заедно и поотделно.
Съгласно §2 ал.1 т.3 от Допълнителните разпоредби на Закона за противодействие на корупцията разпоредбите на глава осма „Конфликт на интереси“ се прилагат и за кметовете на кметства. Според §2 ал.5 ДР ЗПК производството по установяване на конфликт на интереси за кметовете на кметства се извършва от постоянната комисия на съответния общински съвет.
Съгласно легалното определение в §1 т.4 от ДР на ЗПК „несъвместимост“ е заемането на друга длъжност или извършването на дейност, която съгласно Конституцията или закон е несъвместима с положението на лицето като заемащо публична длъжност. Публичните длъжности са изброени в чл. 6 ал.1 ЗПК и сред тях не са посочени кметовете на кметства, но правилата на глава осма „Конфликт на интереси“ и съдържащите се в там забрани и ограничения са приложими и по отношение на кметовете на кметства по силата на цитирания §2 т.5 ДР ЗПК от където следва, че длъжността кмет на кметство е приравнена на публична длъжност по смисъла на закона.
В чл. 41 ал.1 от ЗМСМА се съдържа забрана кметовете на кметства да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им. Съгласно 41 ал.3 ЗМСМА в едномесечен срок от полагането на клетва, лице, което при избирането му за кмет заема длъжност или осъществява дейност по ал.1, предприема необходимите действия за прекратяване на дейността и/или за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия.
Съгласно чл.2 ал.1 от Закона за народните читалища – те са традиционни самоуправляващи се български културно-просветни сдружения в населените места, които изпълняват и държавни културно-просветни задачи. В тяхната дейност могат да участват всички физически лица без оглед на ограничения на възраст и пол, политически и религиозни възгледи и етническо самосъзнание.
Съгласно чл.2 ал.1 ЗНЧ читалищата са юридически лица с нестопанска цел и респективно не са обхванати от забраната по чл. 41 ал.1 ЗМСМА и произтичащото от това задължение по чл. 41 ал.3 ЗМСМА. Несъвместимостта според приложимия в случая специален закон касае забраната кметовете да извършват едновременно и търговска дейност както и да заемат други, свързани с това длъжности и функции в търговски дружества и кооперации, които са изрично и изчерпателно изброени. Участието в управителните органи на юридически лица с нестопанска цел, каквито са читалищата, не е сред тях. Следователно няма пречка за П. П. в качеството на кмет на кметство едновременно с това да заема длъжност председател на читалище, тъй като последното е юридическо лице с нестопанска цел, и според цитираната разпоредба несъвместимост в този случай не е налице, съответно не съществува и обвързващото задължение по чл. 41 ал.3 ЗМСМА да предприеме необходимите действия за освобождаването му от заеманата длъжност председател на читалището в указания едномесечен срок.
Съгласно чл.42 ал.1 ЗМСМА пълномощията на кметовете се прекратяват предсрочно на осн. т.5 – при неизпълнение на задължението по чл. 41 ал.3; т.9 – при нарушаване забраните по чл. 41 ал.1; т.11 – при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси.
Съгласно чл. 42 ал.3 ЗМСМА общинската избирателна комисия е компетентна да се произнесе с решение при наличие на обстоятелствата по т.5, с което прекратява пълномощията на кмета като преди това му предоставя възможност за възражение. Съгласно чл. 42 ал.4 ЗМСМА ОИК обявява прекратяване пълномощията на кмета при наличие на обстоятелствата по т.9 и по т.11.
В случая се касае за твърдения за наличието на конфликт на интереси по смисъла на чл. 42 ал.1 т.11 ЗМСМА, който следва да бъде установен от ПКПК.
В чл. 70 – чл.72 от ЗПК се съдържат дефинициите за „конфликт на интереси“, „частен интерес“ и „облага“, които очертават обхвата на проверката за конфликт на интереси.
„Конфликт на интереси“ възниква, когато лице, заемащо публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията или задълженията му по служба.
„Частен“ е всеки интерес, който води до облага от материален или нематериален характер за лице, заемащо публична длъжност, или за свързани с него лица, включително всяко поето задължение.
„Облага“ е всеки доход в пари, парични средства или в имущество, включително придобиване на дялове или акции, както и предоставяне, прехвърляне или отказ от права, получаване на стоки или услуги безплатно или на цени, по-ниски от пазарните, получаване на привилегия или почести, помощ, глас в полза на избор, подкрепа или влияние, предимство, получаване на или обещание за работа, длъжност, дар, награда или обещание за избягване на загуба, отговорност, санкция или друго неблагоприятно събитие.
В сигнала и в протеста се съдържа позоваване на разпоредбите на чл. 77 ал.1 и ал.3 от ЗПК, която считат, че е нарушена в случая, тъй като П. е едновременно кмет на кметство и председател на читалище, управлява, представлява и се разпорежда едновременно с бюджетите на двете институции, може да оказва влияние за назначаването на лица, както и за осъществяване на политически цели.
Чл. 77 ал.1 ЗПК забранява лице, заемащо публична длъжност да се разпорежда с държавно или общинско имущество, да разходва бюджетни средства, включително средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз на българската държава, да издава удостоверения, разрешения или лицензии или да осъществява контрол по тези дейности в интерес на юридически лица с нестопанска цел, търговски дружества или кооперации, в които то или свързани с него лица са членове на орган на управление или контрол, управители, съдружници или притежават дялове или акции.
Ал.3 гласи, че лице заемащо публична длъжност, няма право да извършва дейностите по ал.1 и в интерес на юридически лица с нестопанска цел, търговски дружества или кооперации, в които то е било член на орган на управление или контрол, управител, съдружник или е притежавало дялове или акции една година преди датата на избирането или назначаването му, или докато заема длъжността. Разпоредбата разширява обхвата на забраната за дейностите по ал.1 по отношение на лице, заемащо публична длъжност, дори когато участието в контрола, управлението и собствеността на такива дружества с нестопанска цел, търговски дружества или кооперации е било прекратено до една година преди заемането на длъжността.
В случая П. заема длъжността председател на читалището от момента на регистрацията му - 16.05.2018г. и е член на настоятелството и понастоящем, т.е. правоотношението му не е прекратено, за да се обсъжда хипотезата на чл. 77 ал.3 ЗПК. Тя не е приложима.
Заеманата от П. длъжност кмет на кметство е приравнена на публична длъжност, за която са относими разпоредбите на Глава осма „Конфликт на интереси“, в това число и чл. 77 ал.1 ЗПК съгласно §2 ал.1 т.3 от ДР на ЗПК.
Кметство с. Къшин е второстепенен разпоредител с бюджетни средства по бюджета на Община Плевен със самостоятелен бюджет.
В сигнала и в протеста на прокуратурата не се съдържат конкретни твърдения за разпореждане на кмета на с. Къшин със средства от бюджета на кметството в полза на читалището, което е юридическо лице с нестопанска цел и на което той е председател. Не са установени такива данни и от ПКПК при ОбС – Плевен при предходната проверка и не са налични в събраните при проверката доказателства. Приетата по делото съдебно-икономическа експертиза не установи да са превеждани средства от бюджета на кметството в полза на читалището. Затова нарушение на чл. 77 ал.1 ЗПК не е налице.
За изследвания период от избирането на П. за Кмет на кметство с. Къшин - от 30.10.2023г. до 31.08.2025г. читалището е било финансирано единствено от държавна целева субсидия за читалищна дейност, чрез трансфер от бюджета на община Плевен.
Съгласно чл. 21 ЗНЧ читалищата набират средства от следните източници: членски внос; културно-просветна и информационна дейност; субсидия от държавния и общинските бюджети; наеми от движимо и недвижимо имущество; дарения и завещания; други приходи. Чл. 22 ЗНЧ – предложенията за годишната субсидия за читалищата по общини, нормативите и механизмът за нейното разпределяне се разработват от Министерството на културата съгласувано с областните администрации и общините. С решение на общинския съвет читалищата могат да се финансират допълнително над определената държавна субсидия със средства от собствените приходи на общината. Съгласно чл. 23 ал.1 ЗНЧ предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община, на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление. При недостиг на средства за ремонта и поддръжката на читалищна сграда средствата се осигуряват от общинския бюджет. В случая читалището е било финансирано единствено от целевата държавна субсидия, не е отпускана отделна субсидия от общинския бюджет и няма други приходи. Съгласно чл. 13 и чл. 14 ал.1 т.7,т.8 ЗНЧ общото събрание е върховен орган на читалището, приема бюджета му и годишния отчет. Изпълнителен орган е настоятелството, което се състои най-малко от трима членове, подготвя и внася в общото събрание проект на бюджет и утвърждава щата му, подготвя и внася в общото събрание отчет за дейността на читалището, назначава секретаря на читалището. Съгласно чл. 17 ЗНЧ председателят на читалището е член на настоятелството и се избира от общото събрание за срок до 3 години. Председателят организира дейността на читалището съобразно закона, устава и решенията на общото събрание; представлява читалището, свиква и ръководи заседанията на настоятелството и председателства общото събрание, отчита дейността си пред настоятелството, сключва и прекратява трудовите договори със служителите съобразно бюджета на читалището и въз основа на решение на настоятелството. Съгласно чл. 17а ЗНЧ секретарят представлява читалището заедно и поотделно с председателя. Съгласно чл. 18 – контролен орган е проверителната комисия. Съгласно чл. 19а ЗНЧ членовете на настоятелството, включително председателят и секретарят, декларират частните си интереси по смисъла на ЗПК.
Анализът на цитираните разпоредби от ЗНЧ сочи, че функциите на председател не позволяват вземане на еднолични решения за определяне и разходване на средствата по самостоятелния бюджет на читалището без решение от върховния орган – общото събрание и от изпълнителния орган – настоятелството, включително за определяне на щатните бройки, назначаване на секретаря или други лица и определяне на възнаграждението им. В комисията по чл. 23 ЗНЧ участват представители на всички читалища на територията на общината и защитават интересите им като никой от тях няма самостоятелна тежест да влияе върху крайното решение за разпределение на субсидията помежду им.
Същественото е, че председателят на читалище не попада сред изброените лица по чл. 6 ал.1 от ЗПК, заемащи публични длъжности по смисъла на закона, както и сред изброените в §2 ал.1 от ДР на ЗПК и в качеството си на такъв П. не заема публична длъжност или приравнена на нея, за която да са приложими разпоредбите на ЗПК, в това число и чл. 77 ал.1 ЗПК.
Според разпоредбите на специалния закон - ЗНЧ, читалищата са юридически лица с нестопанска цел, те са традиционни самоуправляващи се български културно-просветни сдружения в населените места, които изпълняват и държавни културно-просветни задачи, в които могат да участват всички физически лица, без ограничения включително и по признак политически, религиозни възгледи и етническо самосъзнание. Органи на читалището са общото събрание, настоятелството и проверителната комисия, а председателят на читалището е член на настоятелството и се избира от общото събрание като изпълнява техните решения и се разпорежда с определените средства по бюджета на читалището съгласно решенията на колективните органи на читалището. Читалището приема и разходва самостоятелен бюджет, който се приема от общото събрание. Дейността му частично се финансира с целева държавна субсидия, разпределяна между всички читалища на територията на общината по общо съгласие между тях от комисията по чл. 23 ЗНЧ за реализиране на предвидените в чл. 2 ал.1 държавни културно-просветни задачи, което подпомагане фактически понастоящем се изразява в определяне на субсидирани щатни бройки за всяко читалище.
От доказателствата по делото и заключението на приетата съдебно-икономическа експертиза се установява, че П. като председател на читалището не е получавал възнаграждение. Субсидия за читалищна дейност на територията на общината не е отпускана от средства от общинския бюджет. Единствените средства, получавани по бюджета на читалището са от трансферираната през общинския бюджет държавна субсидия за читалищна дейност за субсидиране на една щатна бройка и част от тях са изразходвани по предназначение за заплати и осигуровки на назначения секретар П. К. до момента на напускането й в края на юни 2024г. Незначителни суми са изплатени за административни и други услуги за читалището. Неизползваната сума от субсидията за 2024г. е отчетена като преходен бюджетен остатък. Неизползваната субсидия към 31.08.2025г. е налична по банковата сметка на читалището, а малка част се съхранява в касата в брой. В този смисъл не се доказва П. да се е разпоредил със средства от бюджета на читалището в своя полза или в полза на свързани с него лица.
С оглед на изложеното правилни са изводите на ПКПК, че в качеството си на кмет на кметство с. Къшин и едновременно с това председател на НЧ „Асен Златаров 1939“ с. Къшин относно П. Д. П. не е налице нарушение на изискванията на чл. 41 ал.1 ЗМСМА за несъвместимост и нарушение на чл. 77 от ЗПК за конфликт на интереси, тъй като читалището е юридическо лице с нестопанска цел, а в качеството на председател на читалището П. не заема публична длъжност по смисъла на ЗПК. В решението на ПКПК се съдържат мотиви по съществото на въпроса, който се съдържа в сигнала и затова въпреки непрецизния диспозитив е правилно.
Решението на ПКПК при ОбС-Плевен е постановено от компетентен орган в рамките на правомощията му и в необходимата писмена форма. Мотивирано е с посочване на правните и фактически основания при изясняване на относимите и необходими факти с оглед твърденията в сигнала и приложимите разпоредби. Засегнатото лице е имало възможност да участва в производството като е изложило писмени възражения и е приложило доказателства за изясняване на сочените в сигнала факти, които са взети предвид при постановяването на крайния акт. Съответства на материалния закон и целта на закона и поради това е правилно.
По тези съображения оспорването следва да се отхвърли като неоснователно.
При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.3 АПК в полза на ответника следва да се присъдят направените деловодни разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 750 лв. и за в.л. в размер на 300 лв. На осн. чл. 143 ал.4 АПК в полза на заинтересованата страна следва да се присъдят направените разноски за адвокат в размер на 1200 лв. Сумата не надхвърля значително определения хонорар за защита по административни дела в чл. 8 ал.3 от Наредба № 1/2004г. за възнагражденията за адвокатска работа и е съответна на фактическата и правна сложност на делото и осъщественото от адвоката процесуално представителство за запознаване с делото и приложимата правна уредба, участие в две съдебни заседания за събиране на доказателства и изслушване на експертно заключение, както и представената подробна писмена защита.
Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ протеста на И. Р. – Прокурор в ОП – Плевен срещу Решение № ПКР-004 от 22.04.2025г. на Постоянната комисия „Противодействие на корупцията“ към ОбС – Плевен, с което е отказано да се образува производство по сигнал с Вх. № 597/04.03.2025г. на ОИК – Плевен срещу П. Д. П. в качеството му на Кмет на с. Къшин за несъвместимост и конфликт на интереси.
ОСЪЖДА Окръжна прокуратура – Плевен да заплати на Община Плевен деловодни разноски в размер на 1050 лв., от които 750 лв. адвокатско възнаграждение и 300 лв. за в.л.
ОСЪЖДА Окръжна прокуратура – Плевен да заплати на П. Д. П. от с. Къшин разноски за адвокат в размер на 1200 лв.
РЕШЕНИЕТО може да се оспорва с касационна жалба или протест пред В. А. съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.
| Съдия: | |