Решение по дело №196/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 154
Дата: 6 октомври 2023 г.
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20237160700196
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 154

 

Гр. Перник, 06.10.2023 година.

 

В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание проведено на двадесет и пети септември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

Съдия: Ивайло И.

 

при съдебния секретар А.М., като разгледа докладваното от съдия Ивайло И. административно дело № 196 по описа за 2023 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 45, ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

Образувано е по жалба на кмета на Община Перник, БУЛСТАТ: ***, с адрес: гр. Перник, пл. „***“ № 1 против Решение № 1 251 от 08.06.2023 година на Общински съвет Перник за безвъзмездно предоставяне на нежилищни помещения за задоволяване на административните нужди на местни структури на политическите партии издадено на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 31, ал. 1 и ал. 2 от Закона за политическите партии и чл. 27б, ал. 1 от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на Община Перник, с което е възложено на кмета на Община Перник да сключи договор с ПП „Българска социалистическа партия“ и да предостави следните помещения, находящи се в гр. Перник, ул. „***“ № ***№ ***кв.м, с обща площ 89.50 кв.м. за срок до края на мандата на 49-то Народно събрание.

Жалбоподателят счита, че обжалваното решение на Общински съвет Перник е нищожно, а в условията на алтернативно моли да бъде отменено като незаконосъобразно поради допуснати съществени процесуални нарушения при неговото издаване и неправилно прилагане на материалния закон. По същество излага доводи за некомпетентност на административния орган и се позовава на разпоредбата на чл. 14, ал. 4 от Закона за общинската собственост, съобразно която счита, че именно той е компетентен да се произнесе по въпроса досежно безвъзмездното предоставяне на нежилищни имоти за нуждите на политическите партии и че неговата компетентност произтича именно от закона, а не от овластяването последвало от страна на Общинския съвет с оспореното решение. На следващо място посочва, че решението е незаконосъобразно, доколкото не е представил становище, нито доклад относно състоянието на процесните имоти, а така също и че не е съобразена процедурата предвидена в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Перник, като решението е взето без да е налице изискуемото от закона мнозинство. Твърди, че при издаването не е съобразена разпоредбата на материалния закон, тъй като не е доказана нуждата от предоставяне на толкова имоти, като изтъква, че е налице липса на мотиви. С оглед на изложеното моли съда да постанови съдебен акт, с който издаденото от страна на Общински съвет Перник решение да бъде прогласено за нищожно, респективно да бъде отменено като незаконосъобразно. Претендира присъждане на направени по делото съдебни разноски.

В проведеното на 25.09.2023 година съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява.

В проведеното на 25.09.2023 година съдебно заседание ответникът по жалбата – Общински съвет Перник редовно призован се представлява от адвокат М.Е. от АК Перник, която оспорва жалбата, като неоснователна по подробно изложени съображения.

В проведеното на 25.09.2023 година съдебно заседание заинтересованата страна – политическа партия „Българска социалистическа партия“, редовно призована не се представлява.

Административен съд – Перник, в настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заявление с вх. № ОС-318 от 06.06.2023 година, депозирано от страна на Д.Г.А., в качеството й на временно изпълващ длъжността председател на Общински съвет на „Българска социалистическа партия“ Перник е заявена готовност на политическа партия „Българска социалистическа партия“ да сключи договор с кмета на Община Перник за предоставяне за ползване на помещения, находящи се в гр. Перник, ул. „***“ № ***кв.м и стая № ***кв.м с обща площ 89.50 кв.м. за офиси. Като правно основание е посочена разпоредбата на чл. 31, ал. 1 и ал. 2 от Закона за политическите партии и чл. 27б, ал.1 от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на Община Перник /лист 15/. Към заявлението са приложени и писмо с вх. № 49-352-31-1 от 12.04.2023 година, от страна на председателя на парламентарната група „БСП за България“, адресирано до председателя на 49-то Народно събрание на Република България /лист 17/.

На 08.06.2023 година е проведено заседание на Общински съвет Перник, на което от общо 37 общински съветници са присъствали 37. В т.2 от дневния ред е внесено за гласуване направеното предложение депозирано с горецитираното заявление. Предложението е внесено от Д. Г. в качеството й на представител на политическа партия „Българска социалистическа партия“. Проведено е гласуване, което е завършило с резултат: „за“ – 26 общински съветници; „против“ – 0 общински съветници; „въздържали се“ – 7 общински съветници. За проведеното заседание на Общинския съвет е съставен Протокол № 7 от 08.06.2023 година, който е подписан от председателя на Общински съвет Перник и протоколист /лист 19/.

Прието е Решение № 1 251 от 08.06.2023 година за безвъзмездно предоставяне на нежилищни помещения за задоволяване на административните нужди на местните структури на политическите партии, издадено на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, чл. 31, ал. 1 и ал. 2 от Закон за политическите партии и чл. 27б, ал. 1 от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на Община Перник, с което Общинският съвет възлага на кмета на Община Перник да сключи договор с ПП „Българска социалистическа партия“ и да предостави следните помещения, находящи се в гр. Перник, ул. „***“ № ***кв.м и стая № ***кв. м с обща площ 89.50 кв.м., за срок до края на мандата на 49-то Народно събрание /лист 14/.

Срещу така издаденото решение от страна на Общински съвет Перник, кметът на община Перник депозирал чрез Общински съвет Перник жалба с изх. № 23/СЛУ-4304 от 22.06.2023 година, която е препратена по компетентност на Административен съд – Перник.

Горната фактическа обстановка се възприе от представените по делото чрез административната преписка писмени доказателства.

При така установените факти, настоящият съдебен състав на Административен съд- Перник като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

Жалбата на кмета на Община Перник е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, по реда на чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА. Депозирана е от страна на лице, което притежава правен интерес от оспорването, тъй като с оспореният акт на жалбоподателят е възложено задължение да сключи договор, с който безвъзмездно да предостави за ползване нежилищни помещения за задоволяване на административните нужди на местните структури на политическа партия „Българска социалистическа партия“, насочена е срещу акт, който подлежи на обжалване. Предвид изложеното жалбата се явява процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Спорът в настоящият случай се концентрира върху това, да се установи, дали Общински съвет Перник въз основа на нормативната уредба, действаща в страната и в частност на територията на Община Перник има правомощие да издава решения, във връзка с предоставянето на нежилищни имоти на политически представени в Общински съвет Перник политически партии и с оглед на това да се прецени, дали същият се явява компетентен орган, а на второ място спорът опира до това, дали в случай, че се приеме че решението, предмет на контролът за законосъобразност е издадено от компетентен орган, то да се прецени дали при неговото издаване са съобразени изискуемите за това предпоставки и етапи от производството.

Оспореният административен акт е издаден на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 31, ал. 1 и ал. 2 от Закон за политическите партии и чл. 27б, ал. 1 от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на община Перник. В разпоредбата на чл. 21 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, законодателят е регламентирал в няколко поредни точки основните правомощия на всеки един отделен общински съвет, като в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА е предвидено, че общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинското имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства. От друга страна чл. 31, ал. 1 и ал. 2 от Закона за политическите партии посочва, че държавата и общините предоставят безвъзмездно на политическите партии, които имат парламентарна група или достатъчен брой народни представители да образуват такава, помещения за осъществяване на тяхната дейност, като предоставянето на помещения на партиите се извършва по правилата на Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост. В конкретният случай препратката е именно към Закона за общинската собственост и в частност чл. 14, ал. 4 от същия, а именно безвъзмездното предоставяне на имоти по ал. 1 за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии, се извършва от кмета на общината без търг или конкурс по реда определен в наредбата по чл. 8, ал. 2. Наредба № 8 за общинското имущество на територията на Община Перник е наредбата, която е издадена въз основа на чл. 8, ал. 2 от Закона за общинската собственост, като в чл. 27б, ал. 1 предвижда, че без търг или конкурс с решение на Общинския съвет могат а се отдават под наем нежилищни помещения за задоволяване на административните нужди на местни структури на политическите партии, представени в местния законодателен орган – Общинския съвет. При така очертаната нормативна рамка може да се направи извод, че настоящият административен акт е издаден от компетентен административен орган, а аргументите на съда се заключва в това, че на първо място в настоящият случай се извършва действие на управление с процесните недвижими имоти, което означава, че съобразно чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА именно той е компетентен да издаде решение в тази насока. Този извод не се променя и от разпоредбата на чл. 14, ал. 4 от Закона за общинската собственост, която разпоредба се прилага на основание чл. 31, ал. 2 от ЗПП и която предвижда, че помещенията следва да се предоставят от кмета на общината при спазване на реда предвиден в съответната наредба. Именно в нормата на чл. 27б, ал. 1 от Наредба № 8 е предвидено, че тези помещения ще се предоставяте със заповед от страна на кмета на Община Перник, но след като бъде издадено решение от страна на Общински съвет Перник. Ето защо, с оглед на изложеното до тук следва да се приеме, че административният акт е издаден от компетентен административен орган, предвид което липсват основания за неговата отмяна по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК. 

Оспореният акт е издаден и в изискуемата за това форма за валидност, тъй като съдържа всички реквизити, които са изчерпателно изброени в разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК. С оглед на това не се откриват основания, които да доведат до неговата отмяна на основание  чл. 146, т. 2 от АПК.

Съдът счита, че при издаване на административния акт са допуснати процесуални нарушения, които са от категорията на съществените и които представляват предпоставка за отмяна на същия на основание чл. 146, т. 3 от АПК, без да се налага обсъждане на въпроса за съответствието с материалния закон и неговата цел.

Със Заявление с вх. № ОС-318 от 06.06.2023 година, представителят на политическа партия „Българска социалистическа партия“ е поискал предоставяне под наем на нежилищни помещения за задоволяване на административните нужди на местната структура на политическата партия на основание чл. 27б, ал. 1 от Наредба №8 за общинското имущество на територията на община Перник. Това означава, че административният орган е бил длъжен да проведе процедурата предвидена, именно в чл. 27б, ал. 1 от Наредба №8 за общинското имущество на територията на Община Перник /Наредба №8/.

Посочената разпоредба фактически състав, през които следва да се премине, за да се достигне до крайният благоприятстващ заинтересованото лице административен акт, който състав очертани следните елементи: на първо място отправяне на искане за предоставяне на помещения за задоволяване на административните нужди на местни структури на политическите партии едновременно до кмета на Община Перник и до председателят на Общински съвет; на второ място изготвяне на проект за решение от страна на кмета на Община Перник; на трето място внасяне на проекта за решение за гласуване от страна на кмета в Общински съвет Перник, като това следва да стане с мотивиран доклад; на четвърто място гласуване на решение от страна на общинските съветници; на пето място издаване на заповед от страна на кмета на общината за настаняване, но само при условие, че е налице наличие на свободни помещения, като въз основа на тази заповед следва сключване на договор за наем със срок до края на мандата на съответния Общински съвет. Това означава, че имаме две групи правоотношения, едната са групата на административноправните правоотношения, която завършва с издаване на заповед от страна на кмета на Община Перник, но е предшествана от други действия, в това число и издаване на решение от страна на Общински съвет Перник, а втората група са гражданскоправните правоотношения, които се реализират въз основа на сключения договор за отдаване под наем, което е последващ етап.

В настоящият случай така очертаната процедура е изцяло нарушена. На първо място, видно от представената административна преписка от страна на представителят на ПП „Българска социалистическа партия“ е депозирано заявление, което е адресирано само и единствено до председателя на Общинския съвет, но не и до кмета на Община Перник, с което на практика е нарушено изискването на чл. 27б, ал. 2 от Наредба № 8, тъй като същото предвижда отправяне на заявление както до председателя на Общински съвет Перник, така и до кмета на Община Перник, като едното не изключва другото. Това означава, че още изначално е бил изключен етапът, в който са концентрирани правомощията на кмета, а именно същият да изготви проект на решение по така депозираното заявление, което след това да внесе с мотивиран доклад за обсъждане, респективно за гласуване в Общинския съвет. Нещо повече, видно от представения чрез административната преписка и приет като годно писмено доказателства Протокол № 7 от 08.06.2023 година проектът на решението е представен в хода на самото заседание и то от страна на общински съветник /лист 31/, което на практика означава, че е нарушен и Правилникът за организацията и дейността на Общински съвет Перник, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Същият съобразно чл. 79 и следващите предвижда, че председателят на Общински съвет разпределя проектите на решения между постоянните комисии в тридневен срок от постъпването им. Ако хипотетично се приеме, че би било надлежно изготвено така направеното проекторешение от страна на общински съветник, то в настоящият случай следва да се приеме, че липсва такова обсъждане в постоянни комисии, което също само по себе си се явява процесуално нарушение.

С оглед на изложеното е безпредметно обсъждането на съответствието на административен акт с материалния закон и неговата цел. Атакуваният административен акт е част от едно производство, развиващо се по чл. 27б, ал. 1 от Наредба № 8, което изначално е издадено от компетентен административен орган, но същият не се е съобразил с разписаният от самият него нормативен ред. Игнорирането на жалбоподателя – кмет на Община Перник в едни цял етап от тази процедура поставя в същия в положение, в което са нарушение неговите права и същият е лишен всъщност от възможността да реализира своите правомощия. Ето защо, настоящият съдебен състав счита, че е налице допуснато съществено процесуално нарушение по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, което е от такова естество, че води до това актът да бъде отменен като незаконосъобразен.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Решение № 1 251 от 08.06.2023 година на Общински съвет Перник за безвъзмездно предоставяне на нежилищни помещения за задоволяване на административните нужди на местни структури на политическите партии издадено на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 31, ал. 1 и ал. 2 от Закона за политическите партии и чл. 27б, ал. 1 от Наредба № 8 за общинското имущество на територията на Община Перник, с което е възложено на кмета на Община Перник да сключи договор с ПП „Българска социалистическа партия“ и да предостави следните помещения, находящи се в гр. Перник, ул. *** № *** кв.м. и стая № ***кв.м, с обща площ 89.50 кв.м. за срок до края на мандата на 49-то Народно събрание, като незаконосъобразно.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

Съдия: /п/