О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 272 19.04.2022г. Стара Загора
СТАРОЗАГОРСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
На
деветнадесети април 2022г.
в
закрито заседание в следния състав:
СЪДИЯ: Дарина Драгнева
Като разгледа докладваното
от съдия Дарина Драгнева административно дело №254 по описа за 2022г. и за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по жалбата на „Професионален футболен клуб Берое“ ЕАД против
Решение от 11.04.2022г на Дисциплинарната комисия на Български футболен съюз –
сдружение с нестопанска цел, с наложена имуществена санкция в размер на
1 000лв на основание чл.37 ал.1 т.26 от Дисциплинарния правилник за
2021/22г . и имуществена санкция в размер на 5 000лв на основание чл.37
ал.1 т.11 предложение 2 от Дисциплинарния правилник.
Жалбата е недопустима на основание чл.159 т.1 от АПК, тъй като решението
не изхожда от орган по смисъла на определението, дадено с §1 т.1 от ДР на АПК.
Разпоредбите на чл.27 и чл.28 от Закона за физическото възпитание и спорта, на
които се позовава жалбоподателя, за да обоснове упражняване на административни
правомощия, предоставени въз основа на закона, сочат на противен правен извод.
Спортните федерации имат своето определение в чл.18 от ЗФВС – сдружение с
нестопанска цел в обществена полза, които са получили спортен лиценз за един
или сходни видове спорт, включително за военно-приложни спортове, или спортен
лиценз за развитие на повече от един спорт по един обединяващ принцип.
Административни правомощия са предоставени на органите на управление по
аргумент от чл.8 и сл. от Закона за физическото възпитание и спорта, сред които
не са спортните организации. Това се потвърждава и от разпоредбата на чл.27
ал.1 т.13 от ЗФВС- федерацията уведомява Министъра на младежта и спорта при
установени нарушения на закона. Спортната федерация може да осъществява спортно
правосъдие, чрез система от комисии, както и спортен арбитраж чрез арбитражен
орган, за което приема собствени правила – чл.27 ал.2 т.5 и чл.28 ал.1 т.8, а
за работата на помощните органи, каквато е дисциплинарната комисия по чл.27
ал.2 т. 7, определя и правила за дейността им.
Тази правна възможност – „може да осъществява спортно правосъдие; може
да създава помощни органи“ не е овластяване с административни правомощия –
власт за управление на обществени отношения. След като Спортната федерация не е
орган по смисъла на §1 т.1 от ДР на АПК – тя не предоставя и обществени услуги
по смисъла на §1 т.4 от ДР на Закона за администрацията, то нейния помощен
орган – дисциплинарната комисия, не може да се разглежда като териториална
структура на администрация по смисъла на §1 т.1А от ДР на АПК. Българския
футболен съюз – СНЦ, спортна федерация по смисъла на ЗФВС не принадлежи на
системата от органи на изпълнителната власт, не е организация, предоставяща
обществени услуги, не е носител на административни правомощия по силата на
Закона за физическото възпитание и спорта, който предоставя същите на органите
за управление по чл.8 от същия закон, чийто предмет са обществените отношения,
описани в чл.1 от закона. Спорът за законосъобразността на наложените
имуществени санкции от спортната федерация, в която доброволно членува
жалбоподателя, не са подсъдни на органи, извън системата на административното
правосъдие.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.159 т.1 от АПК,
Административен съд Стара Загора
О П Р Е Д Е Л И
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалбата на Професионален футболен клуб БЕРОЕ ЕАД ЕИК ********* против Решения
на дисциплинарната комисия на Български футболен съюз с наложени имуществени
санкции на основание Дисциплинарен правилник.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. №254/2022г. по
описа на АС Стара Загора.
Определението подлежи на
обжалване в 7-дневен срок от връчването му на жалбоподателя.
Административен съдия: