Решение по дело №396/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 ноември 2023 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20237140700396
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юни 2023 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               № 713/16.11.2023 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на девети ноември през две хиляди и двадесет и трета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №396/2023г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на „АРТАНЕС“ ЕООД, със седалище гр.Лом, ул.“П*** “ №* , представляван от управителя Б.И.И., с която се оспорва Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, с която на основание чл.44, ал.2 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл.35, ал.1 от Закон за общинската собственост (ЗОС), чл.24, ал.1 и ал.2 и чл.59, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Лом, „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е обявен за спечелил конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост, представляващ: сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., брой етажи един, с предназначение сграда за търговия, разположена в имот с идент. 44238.505.1981, при съседи имот с идент. 44238.505.5095, 44238.505.1980, 44238.505.6204, 44238.505.6214. В жалбата се иска отмяна на оспорения административен акт, като се поддържа, че незаконосъобразно оспорващият не е допуснат до участие до конкурса въпреки, че е отговарял на изискванията за допустимост и е подал изискуемите документи за участие. В жалбата се сочи, че административния акт не е в съответната форма, издаден е в нарушение на административнопроизводствените правила, нарушен е материалния закон и целта на закона. В съдебно заседание, оспорващият, чрез пълномощника си адвокат И., поддържа жалбата си  и моли да бъде отменен оспорения административен акт при доводи развити в нея. Моли за присъждане на разноски по делото.

         Ответната страна, чрез пълномощника си адвокат Ш*** , излага доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт и моли жалбата да бъде отхвърлена.

         Заинтересованата страна оспорва жалбата, но в ход по същество на делото не излага доводи. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на оспорва Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, с която на основание чл.44, ал.2 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл.35, ал.1 от Закон за общинската собственост (ЗОС), чл.24, ал.1 и ал.2 и чл.59, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Лом, „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е обявен за спечелил конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост, представляващ: сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., брой етажи един, с предназначение сграда за търговия, разположена в имот с идент. 44238.505.1981, при съседи имот с идент. 44238.505.5095, 44238.505.1980, 44238.505.6204, 44238.505.6214. Административният орган е посочил в мотивите си, че административния акт се издава във вр. с Решение №551/31.03.2023г. на Общински съвет Лом и Доклад на комисията за проведен публично оповестен конкурс от 19.05.2023г.

От фактическа страна, съдът, намира за установено следното:

С Решение №551 от Протокол 63/31.03.2023г. (л.78,79 по делото), Общински съвет гр.Лом е решил да се проведе публично оповестен конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост, представляващ: сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., на един етаж, находяща се в гр.Лом, ул.“П*** “ №* за Траурен комплекс (траурна агенция) за извършване на дейност, свързана с организация и изпълнение на траурни ритуали и предлагаща погребални услуги, утвърдил е конкурсната документация (л.80-99 по делото), определил е начална цена от 31600 лв и е възложим на Кмета на Община Лом да проведе конкурса.

Със Заповед №РД-02-09-356/03.05.2023г. на Кмета на Община Лом (л76,77 по делото) е наредено да се проведе публично оповестен конкурс за продажба на сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., на един етаж, находяща се в гр.Лом, ул.“П*** “ №* за Траурен комплекс (траурна агенция) за извършване на дейност, свързана с организация и изпълнение на траурни ритуали и предлагаща погребални услуги, посочил е изискванията към купувачите и най-ниската начална цена на конкурса, който следва да се проведе на 19.05.2023г. от 10,00 часа.

Видно от регистър на постъпили документи за участие в публично оповестен конкурс за продажба на сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., на един етаж, находяща се в гр.Лом, ул.“П*** “ №* за Траурен комплекс (траурна агенция), който е приет на л.30 по делото, оферти с документация по търга са постъпили от „НАЙС-М80“ ЕООД (л.31-51 по делото) и „АРТАНЕС“ ЕООД (л.52-75 по делото).

Със заповед №РД-02-09-405/19.05.2023г. на Кмета на Община Лом (л.18, 19 по делото) е назначена комисия, която да проведе публично обявения конкурс за продажба на сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., на един етаж, находяща се в гр.Лом, ул.“П*** “ №* за Траурен комплекс (траурна агенция) за извършване на дейност, свързана с организация и изпълнение на траурни ритуали и предлагаща погребални услуги. Назначената комисия е изготвила Доклад за проведен публично оповестен конкурс на един етап за продажба на имот – частна общинска собственост, представляващ: сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., на един етаж, находяща се в гр.Лом, ул.“П*** “ №* за Траурен комплекс (траурна агенция), който е приет на л.21-25 по делото. Комисията не е допуснала до участие в конкурса участника „АРТАНЕС“ ЕООД, а допуснатия кандидат „НАЙС-М80“ ЕООД е класиран на първо място.

Със Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом на основание чл.44, ал.2 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл.35, ал.1 от Закон за общинската собственост (ЗОС), чл.24, ал.1 и ал.2 и чл.59, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Лом, „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е обявен за спечелил конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост, представляващ: сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., брой етажи един, с предназначение сграда за търговия, разположена в имот с идент. 44238.505.1981, при съседи имот с идент. 44238.505.5095, 44238.505.1980, 44238.505.6204, 44238.505.6214. Оспореният административен акт е съобщен на оспорващия на 26.05.2023г., както се установява от подписа на управителя на дружеството Б.И. върху писмо изх.№УС-14-120(2 от 26.05.2023г. (л.17 по делото), тоест жалбата с вх.№РД-02-18-1131/08.06.2023г., с която е оспорен административният акт, е подадена в рамките на законоустановеният срок и е процесуално допустима. Оспорващият е оспорил законосъобразността на Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом и пред Областният управител на Област Монтана, който със Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. (л.7-9 по приобщеното адм.дело №443/2023г. по описа на Административен съд Монтана е приел, че е незаконосъобразна и е отменил. С влязло в сила Решение №554/18.09.2023г. по адм.дело №443/2023г. по описа на Административен съд Монтана, Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. на Областният управител на Област Монтана е обявена за нищожна.

От така описаната фактическа обстановка и въз основа на събраните по делото доказателства, съдът, извежда следните правни изводи по същество на спора:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл.35, ал.5 от ЗОС, продажба на имоти и вещи - частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс.

Неоснователно в жалбата се поддържа, че оспореният административен акт не е издаден в предвидената форма. Административният орган е изложил фактически и правни основания, които са мотивирали издаването на административния акт, като изрично е посочил, че се издава във връзка с Решение №551/31.03.2023г. на Общински съвет Лом и Доклад на комисията за проведен публично оповестен конкурс от 19.05.2023г., тоест те следва да се считат за част от мотивите на административния акт (арг. на Тълкувателно решение №16/1975г. на ОСГК на ВС).

При издаване на административния акт не е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, който да са лишили оспорващият от възможността да участва в конкурсната процедура и да са ограничили правата му.

По разбиране на настоящият съдебен състав, не се установява при издаване на оспореният административен акт да е нарушен материалния закон. В случая оспорващият не е допуснат до участие в конкурса, тъй като на три основания.

Като първо основание е посочено, че дружеството е с предмет на дейност, в който не се включва извършване на дейност, свързана с организацията и изпълнението на траурни ритуали и предлагането на погребални услуги. Като второ основание е посочено, че дружеството не отговаря на изискването кандидата да е регистриран по Търговския закон, с доказан опит, свързан с организацията и изпълнението на траурни ритуали и предлагащи погребални услуги, като комисията е приела, че представения договор сключен по реда на ЗЗД, с който е създадено дружество по ЗЗД, не покрива условието за участие в конкурса, тъй като гражданското дружество не е юридическо лице и не е самостоятелен правен субект, който може да придобива самостоятелни права, а и самото гражданско дружество не е подало оферта за участие в конкурса, тоест участника не е доказал наличието на опит в извършването на посочените услуги и не отговаря на изискването за допускане до конкурса. По разбиране на настоящият съдебен състав, така посочените основания за недопускане на оспорващия до конкурса са съответни на материалния закон. Това е така, тъй като с Решение №551 от Протокол 63/31.03.2023г. (л.78,79 по делото), Общински съвет гр.Лом е решил да се проведе публично оповестен конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост, представляващ: сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., на един етаж, находяща се в гр.Лом, ул.“П*** “ №* за Траурен комплекс (траурна агенция) за извършване на дейност, свързана с организация и изпълнение на траурни ритуали и предлагаща погребални услуги, като изрично е посочил, че следва да бъде спазено предназначението за ползване на сградата след сключване на договора за покупко-продажба, тоест изразил е воля, че сградата ще продължи да се ползва за извършване на дейност, свързана с организация и изпълнение на траурни ритуали и предлагаща погребални услуги. В условията за участие и критерии за оценка на предложенията и методика за оценяване (л.85-87 по делото), която е утвърдена от Общински съвет Лом е посочено, че условие за участие в конкурса е поемане на задължение за спазване на предназначението за ползване на сградата след сключване на договора за покупко-продажба като Траурен комплекс (траурна агенция) за извършване на дейност, свързана с организация и изпълнение на траурни ритуали и предлагаща погребални услуги, като е посочено, че ако участника не отговаря на посоченото условие за участие се отстранява от по-нататъшно участие в конкурса и предложението му не се оценява, тоест Общински съвет Лом е изразил волята си дейностите да се извършват по предназначение за ползване на сградата. Със Заповед №РД-02-09-356/03.05.2023г. на Кмета на Община Лом (л76,77 по делото) е наредено да се проведе публично оповестен конкурс за продажба на сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., на един етаж, находяща се в гр.Лом, ул.“П*** “ №* за Траурен комплекс (траурна агенция) за извършване на дейност, свързана с организация и изпълнение на траурни ритуали и предлагаща погребални услуги, като в нея изрично е посочено, че до участие в конкурса се допускат само кандидати, регистрирани в търговския закон, с доказан опит в реализирането на горепосочените дейности, тоест заповедта е в изпълнение на решението на Общински съвет Лом и утвърдената от него конкурсна документация. При наличието на тази фактическа обстановка свързана с определените критерии за участие в конкурса посочените първо и второ основание за недопускане на оспорващия до участие до конкурса е законосъобразно, тъй като видно от прието на л.66,67 по делото Удостоверение за актуално състояние, „АРТАНЕС“ ЕООД е с предмет на дейност производство, съхранение и търговия на едро с лекарствени продукти, медицински изделия, диетични храни, както и хранителни добавки, козметични и санитарно-хигиенни средства, тоест в предмета на дейност на дружеството не е предвидено предоставянето на траурни услуги. Така описаното основание за отстраняване на участника от конкурса следва да бъде разглеждано в контекста на второто основание за недопускане до конкурса, което е свързано установяването на опит в дейности по предоставяне на траурни услуги, който не е установен с представените тръжни книжа на оспорващия. Действително в случая е представен граждански договор по ЗЗД, който е сключен между оспорващия и „МЕМОРИАЛ 1“ ЕООД (л.69-71 по делото), с който е създадено дружество по ЗЗД, но след като заявлението за участие в конкурса е подадено само от „АРТАНЕС“ ЕООД не може да се приеме, че това дружество е установило, че има опит в дейностите, които изрично са посочени като условие за допускане до конкурса. В тази връзка следва да се посочи, че след като по гражданското дружество по ЗЗД не участва в конкурса, всъщност такава възможност не е на лице предвид изискване за участие само на юридически лица по смисъла на ТЗ, не може да се приеме, че оспорващия като самостоятелен правен субект покрива изискването за опит в дейностите описани в изискванията за допускане до конкурса, тоест сочените две основания за недопускане до конкурса са съответни на материалния закон.

Пълнотата изисква да се посочи, че като трето основание за недопускане до конкурса е посочено, че оспорващия не е изпълнил изискването да внесе депозит за участие в конкурса. Настоящият съдебен състав намира това основание за незаконосъобразно, тъй като оспорващия е представил с офертата си Разписка от 18.05.2023г. (л.56 по делото) от която се установява, че е внесъл сумата от 3170,37 лв като депозит за участие в конкурса, тоест изпълнил е посоченото изискване за участие. Позоваването на разпоредбите на чл.75, ал.3 от ЗЗД и чл.305 от ТЗ, като основание за недопускане до конкурса е незаконосъобразно, тъй като тези разпоредби не са относими към процедурата по покупко-продажба на недвижимия имот, което се развива по реда на ЗОС и Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Лом (л.112-132 по делото).

При цялостната проверка законосъобразността на оспореният административен акт на основанията по чл. 146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила,         съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, с която на основание чл.44, ал.2 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл.35, ал.1 от Закон за общинската собственост (ЗОС), чл.24, ал.1 и ал.2 и чл.59, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Лом, „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е обявен за спечелил конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост, представляващ: сграда с идент. 44238.505.1981.1 по КК на гр.Лом,с площ 301, 00 кв.м., брой етажи един, с предназначение сграда за търговия, разположена в имот с идент. 44238.505.1981, при съседи имот с идент. 44238.505.5095, 44238.505.1980, 44238.505.6204, 44238.505.6214 е законосъобразна и жалбата следва да се отхвърли като неоснователна, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „АРТАНЕС“ ЕООД, със седалище гр.Лом, ул.“П*** “ №* , представляван от управителя Б.И.И., с която се оспорва Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: