Решение по дело №503/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 473
Дата: 17 октомври 2022 г. (в сила от 15 ноември 2022 г.)
Съдия: Даниела Василева Дилова
Дело: 20227170700503
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

         № 473 

 

                                             17.10.2022г. гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи състав в открито съдебно заседание на шестнадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в състав:   

                                                           

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

                                                                            

при секретаря Бранимира Монова, като разгледа докладваното от съдия Дилова административно дело № 503 по описа  на Административен съд-Плевен за 2022 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба на ФК „Ювентус-95“ –с. Малчика срещу Решение№ 479 на Общински съвет – Левски по т.  …. от Протокол № …./26.05.2022г.  за определяне на финансова помощ на ФК „Ювентус 95“ с.Малчика за разликата от определените 5000 лв до претендираните 37 300лв  за подпомагане на спортната дейност на клуба. от бюджета на Община Левски за 2022г.

Жалбоподателят, оспорва решението за разпределение на средствата от общинския бюджет по отношение на „Ювентус 95“ с.Малчика като незаконосъобразно и иска неговата отмяна. Сочи нарушение на процесуалните правила, тъй като не става ясно как е определен конкретният размер на финансирането  на клуба. Счита, че решението е немотивирано и не са спазени критериите за разпределение на средствата  съгласно чл. 11 вр. чл. 10 ал.1 от Наредба № 28 на ОбС – Левски.

Ответникът – Общински съвет – Левски изразява становище, че жалбата е недопустима, алтернативно че жалбата е неоснователна. Твърди, че Община Левски не е длъжна да финансира отбора представляван от жалбоподателя, като му отпусне толкова пари независимо от бюджета с койторазполага, колкото клуба претендира. Излага доводи, че финансирането на спортните клубове според ЗФВС е правна възможност, която е предоставена на общините и нито в закона, нито в Наредба № 28 на Община Левски не е предвидено задължително право на финансиране на клуба на жалбоподателя.Моли съда да отхвърли жалбата. Претендира разноски.

Съдът, като съобрази представените по делото доказателства, становищата на страните и закона и след служебна проверка на оспореното решение за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 45 ал.3 ЗМСМА.

Оспореното решение представлява индивидуален административен акт, тъй като представлява изрично волеизявление на административен орган, с което се създават и засягат права на организации, включително на жалбоподателя. С решения от 470-480 на ОбС Левски се определят конкретния размер на общински парични средства, които получават спортната организации на територията на община Левски, заявила нуждата от финансиране. Тази дейност се извършва на основание чл. 133, ал. 2 от Закона за физическото възпитание и спорт и издадената в съответствие с чл. 133, ал. 4 от този закон Наредба № 28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в община Левски, приета от ОбС Левски. Обстоятелството, че в закона е посочено, че общините могат да извършват такава дейност означава, че тяхна е преценката дали да подпомагат финансово местните спортни организации или не. След като обаче е взето такова решение за финансово подпомагане и общински парични средства са предназначени за това финансиране, определянето на организациите, които получават парични средства и определянето на размера на тези средства се извършва с решение на Общинския съвет, което пряко създава и засяга права и интереси на въпросните спортни организации и в този смисъл представлява индивидуален административен акт. По тези съображения съдът намира, че жалбата е допустима.

Решението на ОбС – Левски по № 479 по т.20 е взето на 26.05.2022г. По делото не е представено доказателство за начина и датата, на която е публично оповестено или е съобщено на жалбоподателя процесното решение, поради което съдът приема, че жалбата е  подадена в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК.

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Съдът намира, че така приетото решение е незаконосъобразно, тъй като е прието при съществени нарушения на административно-производствените правила, несъответствие с материалния закон и липса на мотиви.

Редът за отпускане на финансово подпомагане на спортни клубове на територията на Община Левски е регламентиран в Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички в Община Левски. Съгласно Наредбата средствата се отпускат еднократно при подадено заявление до 15 януари на съответната година  - чл. 13, ал. 2 от Наредбата при подаване на документи по чл.8, ал.1, т.1-14. Съгласно чл.10, ал.1 от Наредба № 28, Общински съвет Левски определя размера на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета на Община Левски. Според  ал.2 на същата норма, средствата по ал.1 се разпределят от постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС - Левски с участието на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС”, като след разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от проведено заседание (ал.3). Съгласно чл.14, ал.2 от Наредба № 28, всеки клуб има право да получи финансова помощ в размер на одобрената за подпомагане сума от проектобюджета на клуба, съобразена и с критериите посочени в наредбата. Според чл.18, ал.1 от същата, спортните организации, получили финансова помощ по реда на тази наредба, разходват средствата по предназначение, отчитат и доказват пред Община Левски целесъобразността на изразходваните през годината средства.

С оспореното решение № 479 на Общински съвет – Левски по т. 20 по  Протокол № 47/26.05.2022г.  е определена финансова помощ  от 5000 лв за подпомагане на спортната дейност на ФК „Ювентус 95“с.Малчика в размер на 5000 лв за 2022г. С решения от 470-480 по т.20 по протокол №47/26.05.2022г. са определени финансови помощи на спортните клубове в Община Левски на осн. чл. 9 от Наредба 28 за условията, реда, и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в ОбщинаЛевски издадена от Общински съвет Левски.

Видно от протокола е, че на заседанието на общинския съвет са присъствали 18 общински съветници, отсъствали са трима. Всяко от решенията за отпускане на субсидия на отделен спортен клуб е гласувано поотделно и прието с необходимото обикновено мнозинство от повече от половината от присъстващите на заседанието общински съветници, при наличие на изискуемия кворум. Приет е размер на субсидията за всеки от спортните клубове съгласно предложението на Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания. Съдът намира, че  решението по т.20 от дневния ред следва да е едно, така както е предложено от постоянната комисия, а не за всеки клуб поотделно, защото субсидията за спорт - сумата, която се разпределя между отделните клубове е обща за тази дейност.

Видно от представения по делото протокол е, че на 23.05.2022г. се е провело заседание на постоянната комисия  по образование, спорт, култура, вероизповедания при Общински съвет Левски. Съгласно чл. 27 ал.2 от Правилника за организация и дейността на Общински съвет Левски и неговите комисии дневният ред на постоянните комисии се публикува на страницата на Общинския съвет в интернет не по–късно от три работни дни преди деня на заседанието. Видно от представената по делото копие от интернет страница на Общински съвет Левски, в нея няма публикуван дневен ред за заседание на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания на 23.05.2022г. Видно от представения по делото протокол от заседание  на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания проведено на 17.05.2022г.,/обява за заседанието публикуване в интернет на 13.05.2022г./ е, че по т. 7 е взето решение във връзка с обективното разпределение на финансова помощ по Наредба № 28 за подпомагане на спортните клубове в Община Левски комисията е разпратила с цел законосъобразност и обективност на разпределение на средствата по Наредбата писма до клубовете за представяне на документи. В писмата са изискани документи в подкрепа на показателите към критериите по наредбата, определен е срок от 5 работни дни за представяне на документите, който изтича на 20.05.2022г./ петък, били са разгледани подадените до този момент документи и е било насрочено ново заседание на комисията на 23.05.2022г. за приключване на работата на комисията по разпределение на финансовата помощ.  От представеното/стр.32/ заявление от ФК „Ювентус 95“ с.Малчика е, че необходимите средства на ФК „Ювентус“ с.Малчика  за календарната 2022г. са в общ размер  37 300 лв и включва необходимите средства за отбор деца- 3200 лв, юноши 5300 лв и мъже 23 500 лв, възнаграждения за двама треньори -5400 лв за двамата. Представена е и служебна бележка от БФС,  доказателства за картотекирани играчи и др., споразумение от 26.07.2021г., с което В.Симеонов е приел да извършва учебно-тренировъчна дейност с отборите мъже, юноши старша възраст и деца на ФК „Ювентус 95“ с.Малчика.  Видно от представения по  делото протокол от заседание на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания проведено на 23.05.2022г. е , че на заседанието са присъствали председателят Даниела Георгиева, членовете Маргарита Тодорова, Илийчо Евлогиев и Николай Любенов и със съвещателен глас Коля Домеников- зам. кмет на Община Левски.  Видно от протокола е, че по т.1 комисията е разгледала представените документи по чл.8 от Наредбата от спортните клубове  и е предложила разпределение на сумата от 130 000 лв представляваща субсидия на спортните клубове за, като за да вземе решение са били взети предвид показатели по критерии определени в чл. 9 от Наредбата. Видно от представената по делото таблица е, че по отношение на ФК „Ювентус 95“с. Малчика е одобрена субсидия от 5000 лв по критерии К 2- брой участия от спортния каледнар, организиране на масови спортни прояви. По останалите два критерия  комисията не е отчела показатели на ОФК „Левски“. На заседанието са разгледани постъпилите заявления от спортни клубове за финансиране през 2022г. и за всеки клуб е определен размер на субсидията, наречена финансова помощ. Видно от протокола е, че участващия в заседанието зам. кмет е изразил устно становището на Общинската администрация относно чл. 11 т.1 от Наредба № 28 за отказ от използването на 10% от определената за разпределение сума/130 000 лв/ за масови спортни общински прояви.  Комисията е приела, че сумата за разпределение е в размер на 130 000 лв и е определила по критерии К1 - 36 000 лв, по критерии К2-80 000 лв и К3-14 000лв. Комисията е възложила на Кмета на община Левски са предприеме последващи действия във вр. с чл. 15 от Наредба 28. Съгласно чл. 11 от Наредба 28 на Обс Левски средствата, по чл. 10 ал. 1 се разпределят както следва: - за организиране на общински спортни прояви /физическо възпитание и спорт за всички/ - 10% от сумата по чл. 10 и  за подпомагане на Клубовете по критериите на чл. 9 – останалите 90%, съответно за К1 – 50%, К2 – 15% и К3 – 35% .По делото е представено становище от ПК по образование, спорт, култура и вероизповедание по т.20 до Общински съвет Левски, в което е предложила на Обс Левски да вземе решение относно  разпределението на финансовите средства в размер на 13 000 лв за 2022г. между клубовете от Община Левски, като по отношение на ФК „Ювентус 95“ с.Малчика е определена финансова помощ в размер на 5000 лв.  Видно от оспореното решение е, че ОБсЛевски с решение №479 по т.20/26.05.2022г. е взел решение да предостави финансова помощ на ФК „Ювентус 95“ с.Малчика в размер на 5000 лв.

Съгласно Наредба № 28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски кандидатстващите клубове следва да представят пълен набор от документи съгласно чл. 8 ал.1, за да докажат, че отговарят на изискванията за финансово подпомагане, а критериите са изброени в чл. 9 ал.1.

Тези критерии са три: К1 – разширяване обхвата и развитие на състезатели и отбори по възрастови групи на спортните клубове – заети с активна тернировъчна и състезателна дейност спортисти през предходната година; К2 – участия в състезания от спортния календар на съответния спорт и организиране на масови спортни прояви през предходната година; и К3 – развитието на отбори по възрастови групи на спортните клубове през предходната година.

Съгласно чл. 10 - Общинският съвет определя размера на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета на Община Левски. Средствата се разпределят от ПК по образование, спорт, култура      вероизповедания към ОбС- Левски, с участието на ресорния зам.кмет, експерт от общ.администрация – Дирекция „БФС“. След разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от проведеното заседание. Съгласно чл. 11 субсидията се разпределя така: 10% - за организиране на общински спортни прояви / физическо възпитание и спорт за всички/ и останалите 90% - за подпомагане на клубовете по критериите на чл. 9 – съответно за К1 – 50%, К2 – 15% и К3 – 35%. Следователно приемането на общинския бюджет, в който се включва субсидията за финансово подпомагане на спортните клубове на територията на общината се предхожда от решение на ОбС, с което се одобрява предложения размер на средствата за отделните клубове след разглеждане и оценяване на постъпилите молби по предложение на ресорната ПК.  За да бъде взето решение всеки клуб трябва да представи пълен набор от документи и информация съгласно изброените в чл. 8 ал.1, за да докаже, че отговаря на изискванията за финансово подпомагане и за наличието на обстоятелства от значение за преценката на комисията по критериите по чл. 9 ал.1 за разпределението на 90% от средствата за клубовете по тези критерии съответно за К1 – 50 %, К2 – 15% и К3 – 35%.Следва да се отбележи, че в случая, с решението са разпределени 100% от средствата за клубовете което представлява нарушение на чл.11 от Наредба № 28 на Общински съвет Левски.

Съдът намира, че заседанието на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания проведено на 23.05.2022г. е свикано незаконосъобразно, тъй като видно от чл. 27 ал.1 от Правилника за дейността на Общинския съвет Левски и неговите комисии правомощие да свика заседание на комисията има председателя на комисията или 1/3 от членовете и,  но не и самата комисия да има право да свиква заседание, като определи дата на последващо заседание, без да бъде обявен дневен ред по реда на чл. 2 от Правилника.  Дори комисията да е насрочила ново заседание, то дневния ред на заседанието трябва да бъде обявен в най-късно в 3 дневен срок преди заседанието на итернет страницата на Общинския съвет. Такова обявяване не е било направено видно от справката в Интернет за заседания на постоянните комисии на общинския съвет, на нея няма  обявен дневен ред за свикано заседание на 23.05.2022г.

Освен това видно от протокола за проведеното заседание е, че комисията е разпределила пълния размер на субсидията от 130 000 лв, като е приела, че  10 % по чл. 11 т.1 следва да бъдат разпределени по реда на т.2 тъй като по устно становище на присъстващия зам. Кмет Общината се е отказала от усвояването на тези средства. Съгласно разпоредбата на чл.11т.2 от Наредба 28 останалите 90 % по чл. 11 т.2 се формират и разпределят за подпомагане на клубовете по критериите по чл. 9 – съответно К1 – 50%, К2 – 15 % и К3 – 35% или средставата, с които следва да се разпределят между клубовете са в размер не на 130 000 лв, а на 117 000 лв.  От тях по критерии К 1 – 58 500 лв, по критерии К2 – 17 550 лв и по критерии К3- 40 950 лв. Видно от протокола е, че по критерии К 1 е разпределена сума в размер на 36 000лв, по критерии К 2 е разпределена сума в размер на 80 000 лв и по критерии К 3 сума в размер на 14 000 лв. Видно от решението е, че по отношение на ФК „Ювентус 95“ с.Малчика не са определени средства по отношение на детски и юношески отбори., както и по критерии К 3 –подобряване на класиране, като не са изложени мотиви в тази насока. В решението е посочено, че ФК „Ювентус 95“ с.Малчика предвид представените документи отговаря на определените показатели  и изисквания по Наредба № 28 на ОбСЛевски, но не става ясно защо не е определена субсидия по критерии К 1 и К 3,  поради което съдът не може да  провери спазени ли са критериите въведени в чл. 9 от Наредбата при разпределение на средствата по отделните показатели. 

На следващо място в заседанието на ПК не е присъствал представител на общинската администрация – Дирекция „БФС“,а само ресорния зам.кмет, видно от протокола, което е от значение за правилната  преценка на комисията и е още едно съществено процесуално нарушение. С оглед на изложеното съдът приема, че разпределението на субсидията по клубове, в частта по отношение на ФК „Ювентус 95“ не е мотивирано с прилагане на нормативните критерии съгласно изискванията на чл. 9 ал.1 и чл. 11 от Наредба № 28 и затова не става ясно как и по какви критерии е разпределена субсидията от общинския бюджет за подпомагане дейността на спортния клуб. Не е съобразено и средствата, които представляват 10% от общинската субсидия за спорт, за да е ясно какъв е размера на останалите 90% за разпределение между спортните клубове съгласно чл. 11 т.1 и т.2 от Наредба № 28, като отразеното в протокола устно становище на зам. кмета К.Д. не става ясно това негово становище ли е, какво се има предвид под „общинска администрация“,  поради което съдът приема, че  същото е нищожно поради липса на форма, още повече че зам. кмета, респ. ресорната комисия няма правомощия да се разпорежда с предвидената  сума от 10 % от  бюджета на общината за масови спортни общински прояви, а ако е имало съответното решение на общинската администрация, то е следвало да бъде изразено в съответната форма.

Допуснатите съществени процесуални нарушения в хода на процедурата пред постоянната комисия, която е етап от производството, както и липсата на мотиви на ресорната комисия са опорочили крайния акт - решението на ОбС – Левски за разпределението на субсидията от общинския бюджет  по отношение ФК „Ювентус 95“ с.Малчика  за 2022г.

Предвид изложеното оспореното решение е постановено от компетентен орган в рамките на правомощията му, но при липса на мотиви и при допуснати съществени процесуални нарушения в хода на производството, поради което е незаконосъобразно и следва да се отмени.

Преписката  следва да се изпрати за ново произнасяне от Общински съвет – Левски на първото следващо заседание след разглеждане и оценяване на постъпилото заявление на ФК „Ювентус 95“ с.Малчика от Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС – Левски съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.1 АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените деловодни разноски в размер на 10 лв., представляващи държавна такса, платими от бюджета на Община Левски.

         Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 и чл. 173 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Решение от № 479  взето по т.20 по Протокол № 47/26.05.2022г. на Общински съвет Левски  за  определяне на сумата 5 000 лв представляваща  финансова помощ за спортна дейност на ФК „Ювентус 95“ с.Малчика по бюджета на Община Левски за 2022г .

ИЗПРАЩА преписката на Общински съвет – Левски за ново произнасяне на първото следващо заседание, след разглеждане и оценяване на постъпилите молби от Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС – Левски съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

ОСЪЖДА Община Левски да заплати на ФК „Ювентус-95“ –с. Малчика деловодни разноски в размер на 10 лв., представляващи д.т.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :