Решение по дело №155/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 207
Дата: 21 май 2021 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700155
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 март 2021 г.

Съдържание на акта

                       

                               Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е                       

          

                     21.05.2021 година   град Стара Загора

                 

 

              В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А  

 

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно  заседание на двадесет и втори април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                  Председател:   БОЙКА ТАБАКОВА   

 

                                                 Ч                                                                           Членове:    ИРЕНА ЯНКОВА  

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА 

 

при секретар Зорница Делчева               

и с участието на прокурор Нейка Тенева                                                 

като разгледа докладваното от  съдия  Р. Тодорова  КАН дело № 155 по описа  за 2021 год., за да се произнесе съобрази следното:

 

   Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

 

   Образувано е по касационна жалба на Б.Н.К. - К. ***, против Решение № 260037 от 17.02.2021г., постановено по АНД № 471/ 2020г. по описа на Чирпанския районен съд, с което е потвърден като законосъобразен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 3865008 на ОД на МВР  – Стара Загора.  

   В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателката поддържа, че въззивният съд не е изследвал обективно, пълно и всестранно всички факти и обстоятелства от значение за ангажирането на отговорността, както и че не е обсъдил въведените с жалбата възражения, като  липсата на установявания относно правнорелевантни факти и произнасяне по направените от нея оспорвания, е довело до необоснованост на извода на съда, че извършването на вмененото й нарушение е доказано по безспорен и несъмнен начин. Оспорва се законосъобразността на заповедта, с която е въведена временна организация на движението по АМ „Тракия“, по съображения, че не са налице законово регламентираните материалноправни предпоставки по чл. 165, ал.1, т.8 и т.9 от ЗДвП за въвеждане на ограничение на скоростния режим, за неспазването на което е санкционирана. Направено е искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде отменен като незаконосъобразен електронен фиш серия К, № 3865008 на ОД на МВР  – Стара Загора.

 

Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция на МВР – Стара Загора, чрез процесуалния си представител, в представеното писмено възражение оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че въз основа на събраните по делото доказателства и установената фактическа обстановка, в съответствие и при правилно приложение на закона Чирпанският  районен съд е потвърдил електронен фиш серия К, № 3865008 на ОД на МВР  – Стара Загора.

            

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за основателност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде отменено, като неправилно и незаконосъобразно, а делото върнато за ново разглеждане от друг състав на Районен съд – Чирпан.      

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателката касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

         

           Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

           

           Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

Производството пред Чирпанския районен съд се е развило по жалба на Б.Н.К. – К. ***, срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 3865008 на ОД на МВР  – Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл. 182, ал.2, т.5 от ЗДвП, на Б.К. – К. е наложена глоба в размер на 400лв., за нарушение на чл. 21, ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 11.07.2020г. в 12.31 часа, на АМ Тракия, км. 190, в посока към гр. Бургас, при ограничение на скоростта от 90 км/ч, въведено с пътен знак „В-26“, е установено извършване на нарушение при управление на МПС с рег. № *****, собственост на Б.Н.К. – К., с установена скорост на движение от 138км/ч, при превишена стойност на скоростта 48 км/ч и приспаднат километров толеранс -3 %, като извършеното нарушение е установено и заснето с мобилна радарна система TFR1-M, автоматизирано техническо средство  № 572.

        

                                                                                                                                                   С обжалваното решение Чирпанският районен съд е потвърдил електронния фиш, по съображения за неговата процесуална и материална законосъобразност. Въззивният съд е приел, че електронният фиш съдържа всички изискуеми реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП, като при установяването на нарушението и издаването на електронния фиш са спазени процесуалните правила и формалните изисквания, регламентирани в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. По съществото на спора, след преценка на събраните по делото доказателства и установената въз основа на тях фактическа обстановка съдът е приел, че извършеното нарушение по чл. 182, ал.2, т.5 от ЗДвП е доказано по безспорен и несъмнен начин, като законосъобразно собственикът на МПС, с което е извършено нарушението на скоростния режим – Б.К. – К., е санкциониран с налагане на предвиденото в закона по вид и размер административно наказание за това нарушение с издаването на електронен фиш.

 

           Решението на Чирпанския районен съд е постановено в съответствие и при правилно приложение на закона.  

 

Изцяло се споделя извода на въззивния съд, че в съответствие със законово установените изисквания, електронният фиш съдържа надлежно описание на нарушението - в необходимата и достатъчна степен е конкретизирано и индивидуализирано мястото на извършване на нарушението, като са посочени  всички обстоятелства от значение за съставомерността на деянието и наличието на административно нарушение, при описание на конкретните параметри на нарушението и пределите на следващата се за него отговорност от гл. т на правна квалификация и вид/размер на приложимата административна санкция. Обосновано и правилно съдът е приел и че спазени условията и редът за използване на автоматизираното техническо средство за контрол на правилата за движение по пътищата, регламентирани в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., при надлежно съставен Протокол за използване на АТСС по чл.10, ал.1 от Наредбата, с информация за точното местонахождение на мястото за контрол, датата на използване на АТСС, разположението на АТСС спрямо посоката на движение на контролираните МПС и др. Настоящият съдебен състав напълно споделя изводите на първоинстанционния съд за формална и процесуална законосъобразност на оспорения ЕФ серия К, № 3865008 на ОД на МВР  – Стара Загора и на основание чл.221, ал.2, изр.2 от АПК препраща към мотивите на това решение. 

 

          Фактически, правно и доказателствено обоснован е и направеният от въззивния съд извод, че по несъмнен начин е установено и доказано извършеното с МПС с рег. № ***** на посочените в електронния фиш дата, час, място и обстоятелства нарушение на скоростния режим, за което на Б.К. – К., като собственик на МПС, с което е извършено нарушението, при липса на подадена декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, е наложено предвиденото в закона по вид и размер административно наказание за това нарушение с издадения електронен фиш серия К, № 3865008  на ОД на МВР  – Стара Загора. Въз основа на събраните, разгледани и обсъдени в решението писмени доказателства правилно съдът е приел, че е налице валидно въведено с пътен знак В-26 съгласно Заповед № РД-11-251/ 26.03.2020г. на АПИ ограничение на скоростта от 90 км/ч при движение по участъка от АМ „Тракия“ при км.190 към датата на извършване на санкционираното нарушение. От представения по делото снимков материал, изготвен с АТСС - мобилна радарна система TFR1-M, автоматизирано техническо средство  № 572 /представляващ доказателствено средство по см. на чл.189, ал.15 от ЗДвП/, по несъмнен начин се установява констатираното превишаване на разрешената скорост за движение на 11.07.2020г. в 12.31 часа, на АМ Тракия, км. 190, при  управление на МПС с рег. № ***** и всички релевантни за съставомерността на деянието обстоятелства за квалифицирането му като нарушение на чл.21, ал.2 във вр. ал.1 от ЗДвП, включително посоката на движение, ограничението на скоростта и измерената скорост на движение на автомобила. Доказателствената сила на това доказателствено средство, не е оборена по никакъв начин по делото. АТСС, с което е измерена, отчетена и заснета скоростта на движение на автомобила, е одобрен тип автоматизирано техническо средство за измерване съгласно Закона за измерванията, което установява и автоматично заснема и записва нарушението /превишението на скоростта/; датата и точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС.

            Основното възражение на жалбоподателката, както във въззивното съдебно производство, така и пред настоящата касационна инстанция, се свързва с направеното от нея оспорване на заповедта на АПИ, с която е въведена временна организация на движението по АМ „Тракия“, по съображения за издаването на заповедта в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон /при липса на законово регламентираните материалноправни предпоставки по чл. 165, ал.1, т.8 и т.9 от ЗДвП за въвеждане на ограничение на скоростния режим/ и несъответствието й с целта на закона. Поддържа се, че незаконосъобразността на тази заповед обуславя и незаконосъобразност на въведеното съгласно заповедта ограничение на скоростта за движение. Правилно, обосновано и в съответствие с константната съдебна практика Чирпанският районен съд е приел, че инцидентен съдебен контрол за законосъобразност на административните актове в рамките на съдебните производства по ЗАНН, е недопустим. Правна възможност и проверка за валидност на индивидуален или общ административен акт по реда на чл.17, ал.2 от ГПК има само общият съд в рамките на общото гражданско производство. При наличието на регламентиран специален процесуален ред за оспорване на административните актове, очевидно няма как районният съд в производството, развиващо се по правилата на НПК, да упражни инцидентен съдебен контрол досежно твърдяната незаконосъобразност на административния акт за въвеждане на временна организация на движението и ограничение на скоростта. Такава законово предвидена възможност не съществува и в касационното производство по реда на чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от ЗАНН – проверката, която административният съд прави, е единствено по отношение на решенията на районния съд и на касационните основания по чл.348, ал.1, т.1 – т.3 от НПК, при служебно извършвана проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваните съдебни актове с материалния закон, като е недопустимо да се произнася по непредявени по съответния процесуален ред оспорвания на административни актове, респ. да осъществява инцидентен съдебен контрол за законосъобразност на административни актове в това производство. 

           В този смисъл в съдебните производства по обжалване на наказателни постановления /електронни фишове за налагане на глоби/ за нарушения на чл.21, ал.2 от ЗДвП, съдебната проверка за материална законосъобразност на санкционния акт от гл.т наличието на съставомерно изпълнително деяние – управление на МПС при превишаване на разрешената скорост за движение, обхваща единствено преценката за съществуването на надлежно въведено ограничение на скоростта в съответния пътен участък и превишаването на разрешената скорост. В конкретния случай съдебната проверка обхваща налице ли е валидно въведено с пътен знак В-26 съгласно Заповед № РД-11-251/ 26.03.2020г. на АПИ ограничение на скоростта от 90 км/ч при движение по участъка от АМ „Тракия“ при км.190 към датата на извършване на санкционираното нарушение, от гл.т влизането в сила на заповедта съобразно предвидените в нея условия за въвеждането на ограничението и датата, считано от която действа това ограничение и наличието на поставен пътен знак В 26 в съответния участък, обозначаващ и сигнализиращ скоростта, която не следва да се превишава. В случая представените във въззивното съдебно производство писмени доказателства /Заповед № РД-11-251/ 26.03.2020г., Констативен протокол от 30.03.2020г. и Протокол по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/ 12.05.2015г./, еднозначно  установяват, че към датата на санкционираното нарушение е налице надлежно въведено ограничение на скоростта от 90 км/ч в процесния участък на АМ „Тракия“.

 

            Неоснователно е и въведеното като касационно основание по чл. 348, ал.1, т.2 от НПК възражение за допуснато от въззивния съд съществено нарушение на процесуалните правила по см. на чл.348, ал.3, т.1 – т.4 от НПК. Обективно са изследвани всички факти и обстоятелства от значение за ангажиране на отговорността на санкционираното лице. Разгледани, подложени на преценка и отхвърлени като неоснователни са всички заявени  възражения на жалбоподателката, релевантни за преценката за материалната и процесуалната законосъобразност на електронния фиш. При формирането на вътрешното убеждение, на фактическите и на правните изводи, не са установени порочни действия на въззивния съд и нарушения на правилата за оценка и проверка на доказателствения материал, съотв. не са констатирани порочни съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение. 

 

         С оглед на изложените съображения съдът намира че не са налице твърдените касационни основания, поради обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

 

      Предвид изхода на делото искането на ответника по касационната жалба за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63, ал.3 във вр. с ал.5 от ЗАНН, Б.Н.К. – К. следва да бъде осъдена да заплати на Областна дирекция на МВР – Стара Загора сумата от 80 лева, представляваща възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита в касационното производство, определено в минимален размер съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ. Претенцията за разноските пред районния съд е следвало да бъде разгледана в производството пред този съд. Такова произнасяне липсва, но в случая от данните по делото е видно, че юрисконсултска защита не е осъществена в тази фаза от производството.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260037 от 17.02.2021г., постановено по АНД № 471/ 2020г. по описа на Чирпанския районен съд, с което е потвърден електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 3865008 на ОД на МВР  – Стара Загора. 

ОСЪЖДА Б.Н.К. – К., ЕГН **********,***, да заплати на Областна дирекция на МВР – Стара Загора сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение. 

 

         Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

                   

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                

 

                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

 

                                                                       2.