ПРОТОКОЛ
№ 389
гр. Пазарджик, 10.03.2023 г.
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, XVI ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на десети март през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Мира Мирчева
при участието на секретаря Иванка Панчева
Сложи за разглеждане докладваното от Мира Мирчева Гражданско дело №
20225220100842 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 14:30 часа се явиха:
Л. Т. М. (ищец), редовно уведомен в предходното заседание чрез
адвокат М. С. К. от АК - Пазарджик, не се явява и не се представлява.
ЗАСТРАХОВАТЕЛНО АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО ,,ДАЛ БОГГ:
ЖИВОТ И ЗДРАВЕ" АД, (ответник), редовно уведомен в
предходното заседание чрез адвокат И. А. А. от АК
Пазарджик, не изпращат представител.
От: „Застрахователно акционерно дружество
ДаллБогг: Живот и Здраве” АД, ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София, п.к. 1172, р-
н „Изгрев”, ж.к. „Д.бад”, бул. „Д-р Г. М. Д.”, № 1,
представлявано от изпълнителните директори Ж.С.К. и Б.
Г. И. („ЗАД ДаллБогг: Живот и Здраве“ АД) чрез
юрисконсулт И. Стоянов, съдебен адрес: гр. София, п.к.
1172, р-н „Изгрев”, ж.к. „Д.бад”, бул. „Д-р Г. М. Д.”, е
постъпило становище с вх. № 5651/09.03.2023 г., поради
невъзможност да се яви в насроченото за 10.03.2023г. в
14:30 часа заседание, моли да бъде прието следното
становище от името на представляваното от него
дружество.
1
Моли вещото лице В. Ф. по изготвената автотехническа
експертиза да отговори на следните въпроси:
- какъв е коефициентът на разтегливост на
предпазните колани и, след затягането им от пиропатрона,
какво движение напред позволяват на водача, при какви
условия се активират въздушните възглавници на процесния
автомобил?
- достатъчно ли е гореописаното движение за
достигане на главата на водача до предното стъкло при
правилно поставен предпазен колан и задействана
въздушна възглавница?
Моли ако вещото лице не може да отговори в
заседание, да бъдат допуснати допълнителни въпроси към
автотехническата експертиза.
Вещото лице В. Д. Ф., редовно уведомен от
предходното заседание, се явява.
СЪДЪТ счита, че не е налице процесуална пречка по хода на делото, с
оглед на което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО:
ПРИСТЪПИ се към изслушване на заключение вх. № 4861/28.02.2023 г.
на съдебно автотехническа експертиза на вещото лице.
Сне се самоличността на вещото лице, както следва:
В. Д. Ф. на ** години, български гражданин, женен, неосъждан, без
родство или служебни отношения със страните по делото.
Предупреден за отговорността по чл. 291 от НК.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ – Обещавам да дам вярно заключение.
Поддържам представеното заключение.
Аз по принцип съм отговорил на тези въпроси и съм учуден защо
представителя на ответника ги е задал отново.
По третия въпрос считам, че това е основният въпрос, аз съм отговорил
2
на него при въпрос номер 2 в експертизата, където казвам, че главата не е
достигнала челното стъкло, а челното стъкло е повредено вероятно от
горниците крайници на водача. Като по този начин главата на пострадалия
най-вероятно е възможно да се удари в страничното стъкло на вратата или в
предната лява колонка, но не в предното ляво стъкло.
Горните два въпроса, които ответникът е задал, са също във връзка с
този трети въпрос, който аз смятам, че е основен въпрос, и на който аз съм
отговорил.
Отговорил съм и на втори въпрос, зададен ответника – при какви
условия се активират въздушните възглавници на процесния автомобил, съм
отговорил в отговора по първи въпрос, че въздушните възглавници са
проектирани да се отварят при удар със сила, равна или надхвърляща силата,
която възниква при удар на автомобил, движещ се със скорост от 15-24 км.ч.,
в твърда и неподвижна преграда.
Системата на въздушните възглавници се активира при силен сблъсък,
който е или фронтален, или под ъгъл до 30 градуса спрямо надлъжната ос на
автомобила. При страничен удар не се отварят въздушните възглавници на
шофьора и пътника до него, а се отварят страничните възглавници и завеси.
В конкретния случай ударът е челен, ексцентричен вдясно и под ъгъл
по-малко от 30 градуса.
Смятам, че с горен крайник може да достигне челното стъкло, но не и с
глава, тъй като се задейства въздушната възглавница.
Първият въпрос за колана е некоректно зададен, няма такъв технически
параметър за разтегливост на предпазните колани.
Сам по себе си коланът се състои от много елементи. Първият от тях е
лентата, тя трябва да отговоря на определени изисквания. Вторият елемент е
закопчалката. Третият елемент е устройството за регулиране на височината на
колана. Четвъртият елемент е най-важният елемент, механизмът за прибиране
и за застопоряване на колана, който е долу и е скрит.
Този колан, като цяло той е одобрен тип. Минал е през лаборатория,
спазени се изискванията, които са посочени в Правило номер 16 на ИКЕ на
ООН, това са единни предписания относно обезопасителните колани и
системите на обезопасяване на превозни средства, оборудвани с
обезопасителни колани. За да се пусне в производство този колан, той минава
3
през лаборатория за тестване и за узаконяване на това производство, като цял
продукт и отделно всички негови елементи се изпитват и той е приет в
производството за внедряване в автомобилите.
В конкретния случай имаме обаче един колан, който е използван повече
от 14 години и като всяко механично устройство той търпи промяна на
износване и съответно на параметрите, съответно имаме стареене на този
механизъм. Когато обаче е приет като нов, съгласно правило 16 и са
изпълнени процедурите на изпитване, при това изпитване трябва да се
изпълнят следните изисквания за да се узакони колона като елемент на
безопасност, съгласно това правило номер 16.6.4.1.3.1 никоя от частите от
комплекта колан или системата за обезопасяване осигуряващи съдържането
на седящия не се счупва и нито една ключалка, блокировка или системата за
преместване не се освобождава или отблокира.
Другото изискване, което е 6.4.1.3.2, преместването на манекена, което
е с тегло 75 кг. Напред за триточков предпазен колан трябва да е между 80 и
200 милиметра на нивото на таза и между 100 и 300 милиметра на гръдния
кош. В рамките на 3 десети от секундата системата трябва да е задействала,
както въздушната възглавница, така и допълнителния обтегач, т.нар.
пиропатрон, за да задържи водачът на място. 30 см. е допустимото движение
напред, и то за много кратък момент, след това коланът те връща обратно
назад. Това важи обаче за нови коли. След 15 години е препоръчително да се
сменят системите за безопасност.
Процесната кола е на 14 години и с оглед високия ръст и високото тегло
на водача е възможно тялото да се придвижи и по-напред, като след това пак
ще бъде върнато назад от системата.
Не може да се определи с точност в процесния случай за конкретния
автомобил и при конкретните антропологични данни на водача колко
сантиметра е максималното движение.
В конкретния случай според мен няма удар в предното стъкло с
главата, тъй като по стъклото няма тъкан или косми, а в медицинската
документация не е отбелязано да има хематом или оток на главата.
СЪДЪТ намира, че вещото лице е дало отговор на поставените въпроси,
както и на въпросите, поставени в допълнителната молба на ответната страна,
4
поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА заключението на съдебно-автотехническата експертиза.
На вещото лице В. Д. Ф. да се изплати възнаграждение в размер на
250.00 лева, въз основа на представената справка декларация, по внесения
депозит от ответника.
Съдът счете делото за изяснено от фактическа страна, с оглед на което
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ и
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО.
Становище по същество на ответното дружество: моли
да бъдат отхвърлени изцяло предявените искове като
неоснователни и недоказани и да се присъдят разноски.
СЪДЪТ обяви, че ще се произнесе с решение в законоустановения
едномесечен срок, считано от днес, а именно до 10.04.2023 г.
Протоколът написан в съдебно заседание, което приключи в 15:15 часа.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
Секретар: _______________________
5