Решение по дело №24/2022 на Районен съд - Свиленград

Номер на акта: 111
Дата: 7 юли 2022 г.
Съдия: Живка Димитрова Петрова
Дело: 20225620100024
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 111
гр. Свиленград, 07.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СВИЛЕНГРАД, ПЪРВИ ГРАЖДАНСКИ
СЪСТАВ, в публично заседание на четиринадесети юни през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Живка Д. Петрова
при участието на секретаря Жаклин М. Арнаудова
като разгледа докладваното от Живка Д. Петрова Гражданско дело №
20225620100024 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.145 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс (АПК), вр. чл.37в, ал.5 от Закона за
собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ).
Образувано е по жалба от АЛ. В. ИВ. срещу Заповед № ПО-09-
586/30.09.2021 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Хасково,
с която е одобрено извършено служебно разпределението на масивите за
ползване за стопанската 2021/2022 година и на имотите по чл.37в, ал.3, т.2 от
ЗСПЗЗ в землището на село Одринци, община Ивайловград, област Хасково.
В жалбата се твърди, че Заповедта е незаконосъобразна, издадена в
нарушение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона.
Твърди се, че след непостигнато съгласие за доброволно споразумение между
ползвателите на земеделска земя в землището на с. Одринци, общ.
Ивайловград за стопанската 2021/2022 година се е преминало към съставяне
на служебно разпределение от назначената за целта комисия. Преди да бъде
изготвено обаче служебното разпределение по-голямата част от ползвателите
подали заявления за отказ от участие в разпределението. Вследствие на това
оттеглилите се били извадени от комисията от списъка на ползвателите,
между които да се извърши служебното разпределение, респ. последното
било извършено без оттеглилите се ползватели. Жалбоподателят счита, че
такова оттегляне или излизане от участие в разпределението било
неправомерно, както неправомерно било и действието на комисията, с което
отстранила оттеглилите се ползватели от участие в служебното
разпределение. Като аргумент за това излага факта, че законът не урежда
подобно оттегляне, както от доброволното, така и от служебното
разпределение. Излага становище, че след като ползвателят е подал
1
декларация в срок до 31-ви юли, то той не може да я оттегли и следва да
участва в доброволното споразумение, а ако такова не може да се постигне –
следва „автоматично“ да участва в служебното разпределение.
Освен това, жалбоподателят счита, че с оспорената заповед е нарушен
материалния закон и поради това, че при извършване на служебното
разпределение не бил спазен реда за изготвянето му, така че комисията не
само, че не разпределила пропорционално между останалите участници в
разпределението площта на земеделските земи, за които нямало сключени
договори и не били подадени декларации от собствениците им по чл.37б от
ЗСПЗЗ, но и не разпределила всички тези земи и на практика тези незаявени
земеделски земи (т.нар. „бели петна“) не били разпределени на участниците в
служебното разпределение.
По тези съображения жалбоподателят моли да бъде отменена
оспорената заповед и да се разпореди извършването на ново служебно
разпределение, в което да бъдат включени всички ползватели и/или
собственици на земеделски земи, подали декларации или заявления за участие
в доброволно споразумение по чл.69 и чл.70 от ППЗСПЗЗ, в срока до
31.07.2021г.
Административният орган, чрез упълномощен процесуален
представител, оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и след
като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл.168, ал.1,
вр.чл.146 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:
Със Заповед № РД-07-31/05.08.2022г. Директорът на Областна дирекция
”Земеделие” - Хасково е назначил комисия, която да ръководи сключването
на споразумение по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ, относно земеделски земи в
землището на Община Ивайловград, в това число в землището на с. Одринци,
общ. Ивайловград (т.34 от заповедта).
С обявление, публикувано на интернет страницата на Областна
дирекция ”Земеделие” (ОДЗ) – Хасково, както и разлепено в сградите на ОДЗ,
Община Ивайловград и в съответните кметства, е оповестено провеждането
на заседание на комисията, насрочено за 20.08.2021 в сградата на Общинска
служба „Земеделие“ – Ивайловград. Видно от протокола от заседанието на
комисията от 20.08.2021г., същата е решила ползвателите на земеделските
земи да бъдат запознати с направените констатации и да определят: 1/. В кои
заявления да отпаднат дублираните имоти, след преценка на тежестта на
правното основание; 2/. Кои ще бъдат участниците в доброволното
споразумение за създаване на масиви за ползване; 3/. Кои от физическите
блокове ще се разпределят като масиви за ползване; 4/. Кои от поземлените
имоти ще се обработват в реални граници. Комисията е решила, че след
уточняване на допълнителната информация, своевременно да се извършат
корекции в предварителния регистър по чл.72, ал.2 от ППЗСПЗЗ и картите на
масивите за ползване и окончателния регистър да бъде предоставен на
ползвателите за сключване на споразумение. С обява, публикувана също по
горепосочения начин, е оповестено заседание на комисията, насрочено за
2
провеждане на 26.08.2021г. от 11,00ч. На това заседание комисията е приела
правила за работа и график за провеждане на заседанията.
Със завления с вх. № № ПО-09-327/ 13.09.2021г., ПО-09-328/
13.09.2021г., ПО-09-329/ 13.09.2021г., ПО-09-341/ 13.09.2021г., ПО-09-342/
13.09.2021г., ПО-09-359/ 14.09.2021г. и ПО-09-370/ 15.09.2021г. част от
собствениците/ ползвателите на земеделски земи са оттеглили заявленията/
декларациите си за участие в масиви за ползване по чл. 37в от ЗСПЗЗ, като са
заявили, че посочените от тях имоти по чл.70 и чл.69 от ЗСПЗЗ ще обработват
в реални граници.
С Протокол от 20.09.2021 г. на назначената със Заповед № РД-07-31/
05.08.2021 г. комисия по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ за землището на с.Белополяне
и с. Одринци, общ. Ивайловград, е констатирано, че са заведени в Общинска
служба „Земеделие“ – Ивайловград 15 броя заявления за отказ от участие в
процедурата за изготвяне на служебно разпределение на масиви за ползване
на земеделски земи за стопанската 2021/2022г. в землища Белополяне и
Одринци. На същото заседание е взето решение за пристъпване към
процедура за изготвяне на проект за служебно разпределение на ползването
за собствениците/ ползвателите, неоттеглили своите декларации/ заявления.
На 29.09.2021г. е съставен Проект за разпределение на масивите за
ползване за стопанската 2021/2022 г. за землището на с. Одринци, общ.
Ивайловград, ведно с опис на разпределените масиви. В него са разпределени
на жалбоподателя АЛ. В. ИВ. масиви с обща площ 5.180 дка, включващи
4.613 дка – имоти, ползвани на правно основание и 0.567 дка – имоти,
ползвани на основание чл.37в, ал.3, т.2 от ЗСПЗЗ.
Изготвен е и доклад по чл.72в, ал.1 от ППЗСПЗЗ за извършените в
хронологичен ред дейности на комисията по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ за
създаване на масиви за ползване на земеделски земи за стопанската
2021/2022г. в землището на с. Одринци, общ. Ивайловград. Посочено е в
доклада, че в срока по чл.37в, ал.2 от ЗСПЗЗ ползвателите не са входирали в
ОСЗ - Ивайловград доброволно споразумение за ползване за землището на с.
Одринци, ЕКАТТЕ 53429. В доклада се съдържа в табличен вид
разпределение на т.нар. „бели петна“ по ползватели, с посочена сума на
площта и дължимо рентно плащане, както и регистър на белите петна по
ползватели, с посочен ползвател, ползвана площ, площ на имота, собственик
на имота, номер на имота по КВС. Докладът на комисията е подписан от
председателя й и от всички членове.
Със Заповед № ПО-09-586/30.09.2021г. Директорът на ОДЗ - Хасково е
определил разпределението на масивите за ползване за стопанската 2021/2022
година в землището на с. Одринци, общ. Ивайловград, така че да е в
съответствие с проекта за разпределение, представен му с доклада на
комисията по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ.
По делото е допусната съдебно-техническа експертиза, от заключението
на която се установява, че правото на ползване върху отделните масиви е
служебно разпределено съобразно изискванията на чл.37в от ЗСПЗЗ. Видно от
заключението на СТЕ, за жалбоподателя и останалите участници в
3
процедурата са били служебно разпределени 33.174 дка обработваеми площи
в землището на с. Одринци, общ. Ивайловград, от които 31.608 дка –
ползвани на правно основание имоти и 1.566 дка – „били петна“. При
изчисляване на разпределението на „белите петна“ от площта на земите по чл.
37в, ал.3, т.2 от ЗСПЗЗ вещото лице е посочило, че то е непропорционално на
площта на собствената/ наетата от жалбоподателя и другите участници в
процедурата земя. Видно обаче от приложената таблица, неразделна част от
зеключението, под „непропорционално“ вещото лице е имало предвид
разпределението на всички т.нар. „бели петна“, включително и тези,
попадащи в имотите на лицата, по отношение на които е прекратена
административната процедура. В таблицата е отбелязано, че площта на
полагащите се на жалбоподателя „бели петна“, при обща площ 1,566 дка
(общата площ „бели петна“, която е била служебно разпределена), е 0,567 дка.
Точно такава площ „бели петна“ е била служебно разпределена на
жалбоподателя с обжалваната заповед.
При така установената фактическа обстановка, от правна страна
Съдът намира следното:
В административното производство, уредено в глава пета „а“ на ЗСПЗЗ
са заложени три режима на обработване и ползване на земеделски земи –
доброволно споразумение, служебно разпределение и обработване в реални
граници. Всеки земеделски стопанин има право да избере начина на
обработване на своята земя, като може да реши да я обработва в реални
граници, или да я обработва след съответно създаване на масиви за ползване,
независимо дали последното се извършва въз основа на одобрено доброволно
споразумение между собственици/ползватели на земеделски земи, или въз
основа на служебно разпределение, като и в двата случая на създаване на
масиви за ползване е налице административен акт – заповед на директора на
ОДЗ.
Принципът, залегнал в ЗСПЗЗ е, че масиви за ползване на земеделски
земи се създават по споразумение между собствениците и/или ползвателите.
Доброволно се създават масивите за ползване на земеделски земи от техните
собственици и ползватели в землището, а служебно разпределение на
масивите за ползване се прави, само ако има заявления за създаване на
масиви, но не е изготвено доброволно споразумение от участниците в
процедурата в определения в закона срок или ако доброволното споразумение
обхваща две трети от определената по реда на § 2ж от ДР на ЗСПЗЗ площ, то
останалата една трета са разпределя служебно.
ЗСПЗЗ не съдържа забрана за оттегляне на първоначално подадената
декларация, с която ползвател е направил искане да участва в създаването на
масиви за ползване на земеделски земи. По тази причина е приложима общата
разпоредба на чл.56, ал.1 от АПК. Съгласно същата, административният
орган прекратява производството по искане на страната, по чиято инициатива
то е започнало, освен ако в закон е предвидено друго. В случая,
прекратяването на административното производство по отношение на
оттеглилите заявленията си/ декларациите си лица е станало с решение по
протокол от 20.09.2021г. на комисията по чл.37в, ал.1 от ЗСПЗЗ, като същата
4
е приела, че следва да бъдат изключени от участието в образуване на масиви
за ползване имотите в землищата на Белополяне и Одринци, които с нови
заявления са заявени за обработване в реални граници.
Не е необходимо ЗСПЗЗ изрично да позволява оттегляне на искането за
участие в създаването на масиви, тъй като съгласно АПК следва да не го
забранява. Липсва в ЗСПЗЗ и ограничение такова оттегляне да бъде
направено в определен срок. Това може да стане във всеки момент до
подписването от всички ползватели на доброволно споразумение или до
издаването на заповед за създаване на масиви въз основа на служебно
разпределение. Съгласно чл.56, ал.1 от АПК е достатъчно в ЗСПЗЗ да не се
съдържа забрана в обратен смисъл.
По тази причина следва да се приеме, че след като част от
собствениците/ ползвателите на имотите са десезирали административния
орган, то те вече не следва да участват в административното производство по
създаване на масиви. В това производство за създаване на масиви в
землището на с. Одринци, общ. Ивайловград, е следвало да продължат да
участват останалите ползватели, които не са десезирали органа, както
правилно е преценила комисията. Затова, правилно административното
производство е продължило с останалите участници в него.
При извършване на служебното разпределение, правилно комисията е
разпределила между участниците в производството по създаване на масиви,
които са подали своевременно искания и не са ги оттеглили, т.нар. „бели
петна“. Следва да се изясни, че „бели петна” е термин, който се използва да
означи земеделските земи, които не се обработват от собствениците им, но
които, с оглед следване на принципа, че земеделската земя не трябва да бъде
пустееща и трябва да бъде обработвана, се предоставят за ползване на трети
лица по ред и процедура, определен в ЗСПЗЗ.
По отношение на разпределението на площите по чл.37в, ал.3, т.2 от
ЗСПЗЗ, видно от приетото по делото заключение, те са разпределени
пропорционално на заявените площи от ползвателите. Неоснователно е
възражението на жалбоподателя за незаконосъобразност на оспорваната
заповед, поради това че в извършеното служебно разпределение не са били
включени всички „бели петна“ в землището на с. Одринци, общ.
Ивайловград, а само тези, попадащи в масивите на ползвателите/
собственици, неоттеглили исканията си за участие в административната
процедура. Съгласно чл.37в, ал.3, т.2 от ЗСПЗЗ, „Когато между ползвателите
не се постигне споразумение при условията на ал.1, както и за земите, които
споразумението не обхваща, комисията съставя проект за разпределение на
ползването на земите по масиви до 15 септември на съответната година по
следния ред: …т.2. площта на земеделските земи, за които няма сключени
договори и не са подадени декларации от собствениците им по чл. 37б, се
разпределя между ползвателите пропорционално на площта и съобразно
начина на трайно ползване на собствената и/или арендуваната/наетата
земеделска земя в съответното землище.“. Има се предвид ползвателите,
които са подали декларации/ заявления по чл.69 и чл.70 от ППЗСПЗЗ за
участие в споразумение по чл.37в от ЗСПЗЗ и не са ги оттеглили, респ. по
5
отношение на тях не е прекратена административната процедура.
Предвид изложеното, жалбата следва да бъде отхвърлена. С оглед
изхода на спора следва да се присъди на ответника юрисконсултско
възнаграждение в размер на 150 лева, определено в този размер съобразно
чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр. с чл.37 от
Закона за правната помощ и чл.78, ал.8 от ГПК, доколкото липсва материален
интерес.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на АЛ. В. ИВ., с ЕГН: **********, с адрес: гр.
*************, ул. „**** ****“ № **, срещу Заповед № ПО-09-
586/30.09.2021 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Хасково,
с която е одобрено извършено служебно разпределението на масивите за
ползване за стопанската 2021/2022 година и на имотите по чл.37в, ал.3, т.2 от
ЗСПЗЗ в землището на село Одринци, община Ивайловград, област Хасково.
ОСЪЖДА АЛ. В. ИВ., с ЕГН: **********, с адрес: гр. *************,
ул. „**** ****“ № **, да заплати на Областна Дирекция „Земеделие” –
Хасково, с адрес за призоваване: гр. Хасково, пл. „Свобода“ № 5, ет.3, сумата
150 лв. - разноски за двете инстанцпо делото.
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд -
Хасково в четиринадесетдневен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Свиленград: _______________________
6