РЕШЕНИЕ
№ 61
гр. Чирпан, 18.09.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ II, в публично заседание на
петнадесети септември през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Тихомир Колев
при участието на секретаря Християна В. Тодорова
като разгледа докладваното от Тихомир Колев Административно наказателно
дело № 20255540200052 по описа за 2025 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба от М. С. И. от гр. *** чрез адв.
Стефан Петров от АК - гр. Ст. Загора, с адрес на призоваване: гр. Стара Загора, ул. Захари
Княжески № 16, ет.5, офис 18 против НП № 450/13.01.2025г., на инж. Петър Иванов Заяков
Директор на РДГ Стара Загора, с което му е наложено административно наказание - глоба в
размер на 500 лв. по чл. 213 ал. 1, т. 2 от Закона за горите.
Жалбоподателят останал недоволен от така постановеното НП и моли да бъде
изцяло отменено, като незаконосъобразено.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Нели Тилева
взема становище НП да бъде потвърдено, тъй като нарушението било доказано.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства,
преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа
обстановка:
Жалбата е допустима и разгледана по същество неоснователна, поради следното:
Видно от представените по делото писмени доказателства се установява, че жалбата
е подадена в срок / виж известие за доставяне/ .
Установи се по делото, че с НП № 450/13.01.2025г., на инж. Петър Иванов Заяков
Директор на РДГ Стара Загора, на жалбоподателя му е наложено административно
наказание - глоба в размер на 500 лв. по чл.266, ал.1 от ЗГ във връзка с чл. 213 ал.1, т. 2 от
Закона за горите, затова че:“ Съхранява в двора на къщата, в която живее в ***, общ.
Чирпан, 9.0 простр. куб. м дървесина от дървесен вид цер, 1.5 простр. куб. м дървесина от
липа и 1.0 простр. куб. м дървесина от полски бряст, непридружени с превозен билет.
Дървесината е измерена със стандартна ролетка. Нарушението е извършено на 25.04.2024
г.в северозападния край на ***, общ. Чирпан. Гореописаното деяние не е маловажен случай
1
по чл. 28 от Закона за административните нарушения и наказания и съставлява нарушение
по чл. 213, ал.1, т. 2 от Закона за горите“.
Това НП било постановено въз основа на съставен АУАН с актосъставител Н. Д. П.
и свидетел Д. С. С. и двамата служители при РДГ Стара Загора.
След като обсъди по отделно и в съвкупност събраните по делото доказателства
приема за установено следното:
Производството е по реда на чл. 59, ал. 1 вр. чл. 58д, т. 1 от ЗАНН. Жалбата е
подадена в преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от легитимирана страна, при наличие
на правен интерес от обжалване и пред компетентен съд по местоизвършване на твърдяното
нарушение, поради което жалбата е процесуално допустима. Разпоредбата на чл. 53 от
ЗАНН задължава АНО, когато установи, че нарушител е извършил виновно деяние, да
издаде наказателно постановление. В разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН изчерпателно са
изброени необходимите реквизити на наказателното постановление, за да бъде то
законосъобразно. В конкретния случай издаденото НП съдържа всички изискуеми законови
реквизити.
В обжалваното наказателно постановление на Директора на Регионална дирекция по
горите - Стара Загора, точно са записани трите имена и длъжността на лицето, което го е
издало, датата на издаването и номера на наказателното постановление, датата и номера на
акта, въз основа на който се издава постановлението и имената, длъжността и местоработата
на актосъставителя, името на нарушителя и индивидуализиращите го признаци, точния му
адрес, описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено нарушението,
обстоятелствата, при които е осъществено, както и на доказателствата, които го
потвърждават, законната разпоредба, която е била нарушена виновно, както и вида и размера
на наказанието.
Запознавайки се с материалите по делото и анализирайки събрания по делото
доказателствен материал, съдът приема за безспорно доказано извършването на вмененото
на жалбоподателя нарушение.
С Акт серия И002024 № 114836 от 25.04.2024 година, АУАН № 450 от 2024 година
по Регистъра на РДГ Стара Загора, е установено следното нарушение: Съхранява в двора на
къщата, в която живее 9.0 простр. куб. м дървесина от дървесен вид цер, 1.5 простр. куб. м
дървесина от липа и 1.0 простр. куб. м дървесина от полски бряст, непридружени с превозен
билет .Дървесината е измерена със стандартна ролетка. Нарушението е извършено на
25.04.2024 г.в северозападния край на ***, общ. Чирпан, с което е нарушил разпоредбата на
чл. 213, ал. 1, т. 2 от ЗГ
По делото е приобщено ДП № 126 от 2024 година по описа на РП Стара Загора –
ТО Чирпан.
Видно от приложеното ДП се установява, че с Постановление от 06. 01.2025 година
на РП Стара Загора – ТО Чирпан на основание чл. 199, чл. 243, ал.1 ,т.2 от НПК същото е
прекратено. Изложени са доводи, че при проверката не са събрани данни за извършено
2
престъпление от общ характер по чл. 235, ал. 2 от НК, както и за друго престъпление от общ
характер, с оглед на което досъдебното производство е прекратено. Постановлението е
връчено на въззивника на 08.01.2025 година.При това положение съдът приема за безспорно
установено, че са спазени изискванията на чл.34, ал.3 от ЗАНН въпреки обстоятелството на
издаден АУАН.
От разпитаните в съдебно заседание свидетелите Н. Д. П.- актосъставител и Д. С. С.
и двамата служители на ДГС, безспорно се установява, че при извършена от тях проверка на
25.04.2024 г. в дом с прилежащото му дворно място собственост и стопанисван от
жалбоподателя по делото, са открити - 9.0 простр. куб. м дървесина от дървесен вид цер, 1.5
простр. куб. м дървесина от липа и 1.0 простр. куб. м дървесина от полски бряст,
непридружени с превозен билет. Проверката е извършена съвместно със служители на РУ
Чирпан – разпитани в хода на ДП.
Свидетелите П. и С. са категорични, че описаните и измерени от тях дървесни
видове не са били придружени с превозен билет, като на няколко пъти са поискали
жалбоподателят да им представи такъв. По показанията на св. С. жалбоподателят не
представил превозен билет, като отговорил, че няма такъв. Свидетелите П. и С. измерили
количеството намерени дърва със стандартна рулетка. Измерването осъществили по
височина, дължина и широчина и понеже дървата не били подредени ги измерили на
съществущите купчини, като намалили стойностите заради това, че не били подредени.
Съдът кредитира показанията на тези свидетели, тъй като същите са логични,
почиват на личните им впечатления, непротиворечиви са със събрания доказателствен
материал по делото и не се опровергават от показанията на останалите по делото свидетели.
От показанията на св. Д. *** К., Д.И.Н. и Т. К. К. се установява, че жалбоподателят
по делото М. С. И. се занимава с извозване и сеч на дървесина. И тримата свидетели
изнасят, че познават И. именно, като човек занимаващ се най- общо определено с
дърводобив, без обаче тези свидетели да успеят да внесат конкретика по случая към датата
на извършване на проверката.
Обстоятелството, че към датата на съставяне на Констативен протокол Серия
ЮИДП- 31 № 000222 / 17.04.2024 г. дървесината е била в различни количества и видове не
разколебава съдът да приеме, че по време на извършване на последващата проверка на
25.04.2024 г. , когато е съставен и връчен в присъствието на нарушителя и АУАН,
дървесината не е била в количествата и видовете описани в АУАН. Това е така защото и по
пътя на формалната логика твърде възможно е за периода от време изминал между двете
проверки да бъдат добавяни или премахвани и други количества и видове дървесина. Няма
каквито и да е доказателства от които може да се приеме, че служители та ДГС, извършили
проверката на 25.04.2025 г. не са отразили в съставения АУАН точното количество
установена дървесина и вида й. Следва да се има предвид, че проверката е проведена в
присъствието освен на служители на РУ Чирпан, така също и в присъствието на нарушителя
и негов адвокат.
3
Съгласно чл. 213, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Закона за горите. се забранява покупко-
продажбата и други разпоредителни сделки, товаренето, транспортирането, разтоварването,
придобиването, съхраняването и преработването на: 1. дървесина, немаркирана с контролна
горска марка, съответно с производствена марка; 2. дървесина, непридружена с превозен
билет. Следователно, съставът на нарушението, за да е съставомерно същото, изисква
установяването и доказването на осъществени изпълнителни деяния – съхраняването и
предмет на нарушението – дървесина, , непридружена с превозен билет. Законодателят
въвежда единствено изискване съхраняваната дървесина да е придружена с превозен билет.
Следователно, законодателят санкционира съхраняването във всички случаи на
непридружена с превозен билет дървесина, тъй като при липсата изобщо на превозен билет
не може да се установи от къде е добита дървесината. При съхранението на дървесина се
изисква да е придружена с превозен билет, като при липсата на такъв билет безспорно се
счита, че това съхранение е незаконно. Според настоящата инстанция количеството на
съхраняваната дървесина, не е елемент от състава на обективната страна на нарушението и
допуснати неточности при измерване на куб. метри дървесина, при неправилни геометрични
фигури, водещо до известни разминавания в определяне на точното количество дървесина,
която се съхранява, не съставлява съществено нарушение, влечащо отмяна на НП само на
това основание. Видно от изписаната в НП санкционна разпоредба на чл. 266, ал. 1 от ЗГ
Наказва се с глоба от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо
лице, което в нарушение на този закон и на подзаконовите актове по прилагането му сече,
извозва, товари, транспортира, разтоварва, придобива, съхранява, преработва или се
разпорежда с дървесина и недървесни горски продукти. Налага се извод, че едно деяние по
тези цитирани текстове е съставомерно, когато се установи съхранение на дървесина, която
не придружена с превозен билет, като количеството на съхраняваната дървесина не се
отразява на съставомерността на деянието. Поради което съхраняването на каквото и да е
количество дървесина непридружена с превозен билет се явява съставомерно. ЗГ не съдържа
нито привилегировани, нито квалифицирани състави на нарушения от вида на процесното,
диференциращи размера на отговорността/наказанието в зависимост от количеството на
предмета на нарушението. Според настоящият състав, количеството транспортирана
дървесина би имало значение с оглед преценката дали се касае за маловажен случай на
административно нарушение, респ. при преценка относно индивидуализация на
наказанието. В конкретния случай деянието не може да се квалифицира като маловажно, тъй
като опазването, поддържане и подобряване състоянието на горите; гарантиране и
поддържане на екосистемите, социалните и икономическите функции на горските
територии; природосъобразното стопанисване на горските територии; поддържане на
биологичното и ландшафтното разнообразие и подобряване състоянието на популациите на
видовете от дивата флора и фауна и т. н., е с приоритет пред масовото изсичане на горите.
Конкретното количество около 11,5 простр. куб. метри дърва, което изобщо не може да бъде
определено като такова с малък обем е дало основание на АНО да наложи административно
наказание глоба, определена в минимален размер.
При наличието на събраните доказателства съдът намира, че в случая се доказа по
4
безспорен и неопровержим начин, че въззивникът е извършил административно нарушение
по чл. 213, ал. 1, т. 2 от Закона за горите.
Съгласно разпоредбата на чл. 277 от ЗГ съставянето на актовете, издаването,
обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършва по реда на
ЗАНН. Съгласно чл. 274 от ЗГ нарушенията по закона и подзаконовите актове по
прилагането му се установяват с актове на: 1. служителите в Изпълнителната агенция по
горите и в нейните структури, които заемат длъжност, за която се изисква лесовъдско
образование, както и определените със заповед на изпълнителния директор на
Изпълнителната агенция по горите; 2. служителите в държавното предприятие по чл. 163, в
държавните горски стопанства, държавните ловни стопанства и учебноопитните горски
стопанства, които заемат длъжност, за която се изисква лесовъдско образование; 3.
кметовете на кметства, кметските наместници и лицата, които заемат длъжност в общините
или общинските горски структури, за която се изисква лесовъдско образование - за горските
територии на територията на съответната община; 4. лицата, вписани в регистъра за
лесовъдска практика по чл. 235 - за горските територии, за които имат сключен договор за
горскостопански дейности и отговарят на условията на чл. 37 от Закона за
административните нарушения и наказания; 5. държавните служители на Министерството
на земеделието и храните, оправомощени от министъра; 6. държавните служители на
Министерството на вътрешните работи, оправомощени от министъра. Актосъставителят е
горски инспектор при РДГ Стара Загора и следователно е оправомощен по силата на закона
да съставя АУАН.
Със Заповед № РД 49-171 от 23.05.2024 година на министъра на земеделието и
храните директорите на регионалните дирекции по горите са оправомощени да издават
наказателни постановления за нарушения по Закона за горите и подзаконовите актове по
прилагането му. Съгласно чл. 275, ал. 1, т. 2 от ЗГ наказателните постановления по закона и
подзаконовите актове по прилагането му се издават от оправомощени от министъра на
земеделието и храните длъжностни лица от регионалните дирекции по горите.
Нарушението, извършено от жалбоподателя е за това, че намереното количество
дърва, които той съхранява, са непридружени с превозен билет, за които той не отрича, че са
негови. В хода на административно-наказателното производство при тази форма на
противоправното деяние на соченото нарушение АНО не следва да доказва конкретното
място, от което са добити намереното количество дърва.
При така приетото за установено от фактическа страна, законосъобразно и
обосновано административно-наказващият орган е приел, че жалбоподателя е осъществил
състава на административно нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 2 от ЗГ и правилно и
законосъобразно му е наложил административно наказание на основание чл. 275, ал. 1, т. 2
от Закона за горите, за извършено нарушение на чл. 213, ал. 1, т. 2 от Закона за горите,
съгласно която разпоредба: "Забраняват се покупко-продажбата и други разпоредителни
сделки, товаренето, транспортирането, разтоварването, придобиването, съхраняването и
преработването на: дървесина, непридружена с превозен билет ".
5
За прецизност следва да бъде посочено, че съгласно ал. 5 на чл. 211 от ЗГ срокът на
действие на превозните билети по ал. 1 се определя с наредбата по чл. 148, ал. 11. Съгласно
чл.15, ал. 3 от НАРЕДБА № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските
територии - превозният билет удостоверява законния произход на описаната в него
дървесина, когато същата се намира на посоченото в билета място на доставка. Превозният
билет се съхранява до окончателната преработка на дървесината, но за срок не по-малък от
три години.
По отношение на правилността на горепосоченото НП, съдът счита, че са налице
всички предпоставки то да бъде потвърдено. За да бъде наказателното постановление
правилно, то наказанието, отразено в него, трябва да бъде основано на материално-правна
норма, като се вземат предвид всички факти и доказателства, събрани в хода на
производството по налагане на административни наказания.
В същата посока е и хипотезата на чл. 27 от ЗАНН, чрез която законодателят е
очертал начина и метода за определяне на административното наказание. Относно
наказанията, наложени на жалбоподателя, с обжалваното наказателно постановление, съдът
счита, че изцяло е спазено нормативното изискване на член 27 от ЗАНН и определянето им
е основано на точно посочени разпоредби на закона. Изложеното обосновава извод за
осъществяване от обективна страна на признаците на състава на административно
нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 2 от Закона за горите, както правилно деянието е било
квалифицирано от АНО. Вмененото нарушение е формално, на просто извършване и за
довършването му не се изисква настъпване на допълнителни вредни последици.
Настъпването и липсата на такива последици подлежат на последваща преценка при
индивидуализацията на наказанието и не са определящи сами по себе си за
съставомерността на деянието. Нарушението е било извършено виновно от дееца при
наличието на пряк умисъл, тъй като същият е съзнавал общественоопасния му характер, т. е.
знаел е, че не следва да съхранява дървесина, без същата да придружена с превозен билет .
Съдът намира, че деянието не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28
от ЗАНН и правилно АНО не го е приложил. Когато деянието представлява "маловажен
случай" на административно нарушение, АНО е длъжен да приложи чл. 28 от ЗАНН и да не
налага санкция на нарушителя. В този смисъл е Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г.
на ВКС по н. д.. № 1/2007 г., ОСНК, съгласно което преценката на административно -
наказващия орган за "маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по
законосъобразност. Не е налице маловажност на случая с оглед на засегнатите обществени
отношения, които ЗГ урежда и регулира, независимо от намереното количество дървесина,
непридружена с превозен билет.
Изводите на наказващия орган за наличието на визираното в санкционния акт
деяние по чл. 213, ал. 1, т. 2 от Закона за горите, са обосновани и в съответствие с
ангажираните доказателствени източници. За извършеното нарушение разпоредбата на чл.
266, ал. 1 от Закона за горите предвижда административно наказание глоба в размер от 500
лв. до 5000 лв. за физическо лице, което в нарушение на този закон и на подзаконовите
6
актове по прилагането му сече, извозва, товари, транспортира, разтоварва, придобива,
съхранява, преработва или се разпорежда с дървесина и недървесни горски продукти.
Наложеното наказание е в минимален размер, което съдът намира за справедливо.
С оглед изхода на спора не следва да се присъждат разноски в полза на
жалбоподателя , а и такива не се претендират.
Такива не са поискани и от въззиваемата страна, поради което и на същата не следва
да се присъждат
Предвид изложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО НП № 450/13.01.2025г., на инж. Петър Иванов
Заяков Директор на РДГ Стара Загора с което на М. С. И., ЕГН: ********** от гр. *** чрез
адв. Стефан Петров от АК - гр. Ст. Загора, с адрес на призоваване: гр. Стара Загора, ул.
Захари Княжески № 16, ет.5, офис 18 е наложено административно наказание – "ГЛОБА" в
размер на 500 лева за извършено нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 2 от ЗГ.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд Стара Загора на основанията, предвидени в НПК и
по реда на глава дванадесета от АПК.
Препис от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
7