Решение по дело №524/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 18
Дата: 18 февруари 2020 г. (в сила от 14 август 2020 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20192180100524
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

                          гр.Царево,                       18.02.2020г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

ЦАРЕВСКИ РАЙОНЕН СЪД, гражданска колегия в открито заседание на четвърти февруари през две хиляди и двадесета  година в състав:

                                                                 

Председател: Мария Москова

 

При секретаря : Петранка Бъкларова

като разгледа докладваното от съдията Москова гр.дело №  524/2019г. по описа  на съда, и за да се произнесе  взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по искова молба, предявена от И.Г.Г. ЕГН:**********,*** и съдебен адрес:*** чрез адвокат С.К. срещу: ***, с адрес: ***

Ищецът твърди, че през периода от 01.10.2016 год. до 30.09.2019 год. е полагал труд при 12-часови работни смени, предварително определени с график за всеки месец като ***, което е на структурно подчинение към Главна Дирекция „Гранична полиция" при МВР. Сочи, че съгласно закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/ е със статут на държавен служител. Твърди, че за периода от 01.10.2016 год. до 30.09.2019 год. е положил общо 1680 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143 възлиза на 1920 часа дневен труд. Преизчисляването на нощен към дневен труд водило до извънреден труд от 240 часа, който следвало да му бъде допълнително заплатен от ответника. При изчисляване на база основно месечно възнаграждение, увеличено с 50% съгласно чл. 187, ал.5 от ЗМВР, всеки извънреден час следвало да бъде компенсиран приблизително с по 6 лв., т. е. задължението на ответника към ищеца за целия период от време възлизало на 1440 лв. Моли ответника да бъде осъден да му заплати  сумата от 1440 лв., представляваща дължимото и неизплатено допълнително трудово възнаграждение за извънреден труд от 240 часа, получени след преизчисляване с коеф. 1,143 на положения от ищеца за периода от 01.10.2016 год. до 30.09.2019 год. 1680 часа нощен труд в дневен, ведно със законната лихва върху присъдената сума от депозиране на исковата молба до окончателното й плащане, както и всички направени по делото разноски, включително адв. хонорар. След направено по реда на чл. 214, ал. 1 от ГПК и прието изменение на размера на иска, ищецът претендира сумата 1698.33 лева, представляваща допълнително трудово възнаграждение за положен нощен труд от 249.39 часа, за периода 01.10.2016г. до 30.09.2019г., които часове са разликата между заплатен нощен труд и преизчислен такъв с коефициент 1.143, отчетен като извънреден ведно със законната лихва върху присъдената сума от депозиране на исковата молба до окончателното й плащане, както и всички направени по делото разноски, включително адв. хонорар.

В срока по чл.131 от ГПК ответникът *** е депозирал писмен отговор чрез процесуалния си представител. Исковата молба се счита за допустима, но неоснователна. Ответникът не спори наличието на служебно правоотношение между него и ищеца. Ответникът счита претенцията за неоснователна и недоказана. Оспорва се твърдението на ищеца, че следва да се приложи НСОРЗ и по– специално твърдяната трансформация на нощен в дневен труд, съобразно претендирания коефициент. Ответникът сочи, че нормативният акт, от който ищецът извлича основанието на иска си се прилага само за работници по КТ. Сочи се, че ищецът е служител на МВР и за изчисляване на трудовото му възнаграждение се прилага ЗМВР. Сочи се приложимостта и на две наредби, издадени на осн. чл. 187 от ЗМВР: Наредба № 8121з- 592/ 25.05.2015 г. за реда за организацията, разпределението на работното време, за неговото отчитане, компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР и Наредба № 8121з- 776/ 29.07.2016 г. за реда за организацията, разпределението на работното време, за неговото отчитане, компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Извежда се виждането, че според приложимата правна уредба съотношението между дневен и нощен труд на служителите на МВР е 8: 8 часа или равно на коефициент 1, а не на твърдения 1,143. Цитира се също и заповед на министъра на вътрешните работи, в която е указано нощният труд да се заплаща по 0,25 лева. Излага се, че за определен период, когато е действала Наредба № 8121з- 407/ 11.08.2014 г. за реда за организацията, разпределението на работното време, за неговото отчитане, компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР, се е извършвало такова компенсиране с прилагането на коефициент 0,143, но според ответника това е било в разрез с ЗМВР и е било поправено с последвалите издадени наредби. Прави се възражение за изтекла погасителна давност за периода преди 15.08.2016 г. Излагат се подробни съображение за разликата между нощен и извънреден труд, както и за приложимата в тази насока правна уредба. Цитира се и писмо на МТСП. Отрича се и основателността на претенцията за лихва.

В с.з. ищецът, редовно призован, не се явява. Депозирал е молба чрез процесуалния му представител адв.К. делото да се разгледа в негово отсъствие, като заявява, че поддържа исковата молба с направеното изменение по отношение на размера на иска и моли същата да бъде уважена.

В с.з. за ответната страна, редовно уведомена, представител не се явява.

Съдът, въз основа на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Съдът е сезиран с обективно съединени искове с правно основание чл. 179, ал. 1 вр. чл. 176 вр.  чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 3 и ал. 5, т. 2 вр. ал. 6 от ЗМВР и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД.

По делото не се спори, че за процесния период от 01.10.2016 год. до 30.09.2019 год.  ищецът е бил в служебни правоотношения  по ЗМВР с ответната страна, като е заемал длъжността старши полицай в ГОДГ - Царево - ГПУ - Царево при РДГП Бургас, което е на структурно подчинение към Главна Дирекция „Гранична полиция" при МВР, както и че е полагал труд при 12-часови работни смени, предварително определени с график за всеки месец.

По делото е назначена и изготвена съдебно– счетоводна експертиза, като от заключението  на вещото лице М.З. се установява, че в периода  от 01.10.2016 год. до 30.09.2019 год. ищецът е положил общо 1744 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143 възлиза на 1993.39 часа дневен труд. Съответно в заключението си вещото лице е посочило, че на ищеца не са заплатени 249.39 часа извънреден труд, който е оценен на 1698. 33 лева.

Съгласно  чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР към основното месечно възнаграждение на държавните служители в МВР се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд.

Съгласно чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени.

В процесния случай ищецът е работил на 24- часови смени и е следвало да му бъде заплатено трудово възнаграждение за положения извънреден труд. Относимите към предмета на делото разпоредби са тези от ЗМВР, Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г. (отм.); Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016 г. и Наредба за структурата и организацията на работната заплата.

В тази връзка, съгласно разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР (в сила от 28.11.2014 г.), брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно възнаграждение и допълнителни такива. Видно от текста на чл. 179, ал. 1 от същия закон е и това, че на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22, 00 до 06, 00 ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение, като в ал. 2 е предвидено, че условията и редът за изплащане на тези допълнителни възнаграждения се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер– с негова заповед. Същевременно нормата на  чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР предвижда, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители в МВР се изплаща допълнително възнаграждение за извънреден труд.

Според текста на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично, при 5-дневна работна седмица, а ал. 3 на същия член предвижда, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8- 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период, като при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22, 00 и 6, 00 ч., през което време работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В ал. 5, т. 2 е предвидено, че за служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време, до 280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение, съгласно ал. 6. В ал. 7 е предвидено, че извънредният труд не може да надвишава 70 часа на тримесечен период и 280 часа годишно. Съгласно чл. 187, ал. 9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

В допълнение към така изложената нормативна уредба следва да се посочи и това, че през процесния исков период са действали Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г. (отм.) и Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016 г., които предвиждат възможност държавните служители в МВР да полагат труд и през нощта между 22, 00 и 06, 00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В тези две наредби не е предвидено, че при сумирано отчитане на работното време отработените часове нощен труд следва да се преизчисляват с определен коефициент, каквато е била регламентацията на действалата до 01.04.2015 г., а впоследствие и в периода 11.07.2016 г. - 02.08.2016 г. разпоредба на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г. Липсата на такива изрични норми в Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г. (отм.) и Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016 г. според съда представлява празнота в специалната правна уредба, касаеща служителите в МВР, която следва да бъде запълнена чрез прилагане на съответните норми на общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата. Това субсидиарно прилагане се налага поради факта, че в случая се касае за полагане на труд от ищеца, макар и по служебно правоотношение и третирането му по различен начин от работещите по трудово правоотношение относно изчисляването на часовете положен труд при сумирано изчисляване на работното време, би довело до поставянето му в по- неблагоприятно положение спрямо работещите на трудов договор лица, което е недопустимо.

Съгласно чл. 9, ал. 2 на Наредба за структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който коефициент според съда възлиза на 1, 143, изчислен като съотношение между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време (8 часа към 7 часа). Може също така да се отбележи, че нормата на чл. 187, ал. 3 от ЗМВР, касаеща часовете нощен труд, които могат да се полагат, не изключва възможността този труд да се преизчислява с посочения коефициент. Разпоредбата сочи, че "е възможно полагането на труд и през нощта между 22, 00 и 6, 00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период".

Съгласно чл. 140, ал. 1 КТ: "Нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа. Нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа". Може да се изведе заключение, че 7 часа, отработени пред нощта се приравняват на 8 часа, отработени през деня. За да се приравни 7-часовата нощна смяна с 8-часова дневна такава, съответно да се заплаща възнаграждение за 8 часа, се прилага коефициент от 1. 143, съответстващ на съотношението 8 към 7.

С оглед на всичко изложено до тук и като взе предвид заключението на изготвената по делото съдебно- икономическа експертиза, според което от 01.10.2016 год. до 30.09.2019 год. ищецът е положил общо 1744 часа нощен труд, които преизчислени с коефициент 1, 143 се равняват на 1993.39 часа дневен труд, т. е. налице е разлика от 249.39 часа, за които на ищеца не е било платено допълнително възнаграждение, а по изчисления на вещото лице е в размер на 1698.33 лева и при липса на доказателства това допълнително възнаграждение да е било платено от ответника на ищеца, то изводът, който се налага е че искът е основателен и следва да се уважи в предявения след увеличението размер.

С оглед основателността на претенцията, на основание чл. 86 от ЗЗД в полза на ищеца следва да бъде присъдено и претендираното от ищеца обезщетение за забавено плащане в размер на законната лихва върху уважения размер на главницата за периода от предявяването на иска на 01.10.2019 г. до окончателното й изплащане.

На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК ответникът следва да заплати на ищеца и направените от него разноски по делото. Ищецът е направил разноски в размер на 420.00 лева за платено адвокатско възнаграждение, която да се възложи за заплащане на ответника. Съгласно Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, заплатената сума за процесуално представителство по делото е в рамките на размерите посочени по чл. 7, ал. 2, т. 2. В случая е заплатена сумата от 420.00 лева, която съответства на разпоредбата на Наредбата.

Предвид обстоятелството, че ищецът е освободен от заплащане на държавна такса при завеждане на делото, на основание чл. 78, ал. 6 от ГПК ответникът следва да заплати по сметка на ЦРС дължимата държавна такса за разглеждането на иск в размер на 67,93 лева, както и изплатеното възнаграждение на вещото лице  в размер на 150.00 лева.

Воден от изложеното и на основание чл. 235 и чл. 236 от ГПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И

 

ОСЪЖДА ***, ДА ЗАПЛАТИ на И.Г.Г. ЕГН:**********,***, сумата в размер на 1698.33 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 249.39 часа за периода 01.10.2016 год. до 30.09.2019 год., които часове представляват разликата между положения нощен труд и преизчисления в дневен такъв с коефициент 1.143, ведно със законна лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на иска  - 01.10.2019 г. до окончателното изплащане.

ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК ***, ДА ЗАПЛАТИ на И.Г.Г. ЕГН:**********,***, сумата от 420.00 лева, представляваща разноски по делото за адвокатско възнаграждение.

ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 6 от ГПК ***,  ДА ЗАПЛАТИ по сметка на РС-Царево сумата в размер на 150.00 лева за изготвената съдебно-счетоводна експертиза, както и сумата в размер на  67.93 лева, представляваща  държавна такса за образуване на делото.

 

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд- Бургас, считано от датата на обявяването му  - 18.02.2020г.

 

 

                                      Районен съдия: