Решение по дело №1831/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 884
Дата: 4 октомври 2023 г. (в сила от 4 октомври 2023 г.)
Съдия: Йорданка Майска
Дело: 20237040701831
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

884

Бургас, 04.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас в съдебно заседание на четвърти октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

МАРИНА НИКОЛОВА

Членове:

КОНСТАНТИН ГРИГОРОВ
ЙОРДАНКА МАЙСКА

При секретар СИЙКА ХАРДАЛОВА като разгледа докладваното от съдия ЙОРДАНКА МАЙСКА административно дело № 20237040701831 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.88, ал.1, изречение второ и ал.2 във вр. чл.58 от Изборния кодекс ИК).

Образувано е по жалба рег.№ 2/30.09.2023г., подадена от Коалиция „АЛТЕРНАТИВА НА ГРАЖДАНИТЕ“, представлявана от Й.Т.Г., с адрес гр.София, пл.Лъвов мост № 6 и посочени в жалбата електронна поща и тел.номер за контакти против решение № 122 - МИ/ 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) - Бургас, с което е оставено без разглеждане предложение вх.№ 21/26.09.2023г., подадено в 17,23ч. от посочената по-горе Коалиция за регистриране на кандидатска листа от тринадесет кандидата за общински съветници на Община Бургас, като подадено извън определения срок, потвърдено с решение № 2538-МИ/28.09.2023г. на Централна избирателна комисия (ЦИК).

В жалбата се твърди незаконосъобразност на обжалваното решение, като постановено при неправилно изяснена фактическа обстановка и неправилно приложение на материалния закон. В тази връзка се оспорва констатациите на ОИК досежно посочените часове на регистрацията и на постъпване на електронен файл на електронната поща на ОИК, съдържащ имената на 13 лица, предложени за общински съветници, като се твърди, че пълномощникът на коалицията е бил в сградата на ОИК-Бургас в 16,55ч., а документите са били налични в електронен вид на електронен носител в помещението на ОИК също към 16,55ч.. Изложена е хронология на действията на страните. Заявени са твърдения, че на 26.09.2023г. в 16,55ч. в сградата на ОИК-Бургас при извършване на регистрация на предложение за кандидатска листа за общински съветници и кмет от ПП СЕК, като кандидат за общински съветник се е явил и Б.Р.. Именно в този час Б.Р. е заявил гласно пред членовете на ОИК, че освен за регистрацията на кандидатската листа за общински съветници и кмет на ПП СЕК, се явява в сградата на ОИК и като пълномощник на Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“ и желае да подаде заявление за регистрация на кандидатска листа за общински съветници и за тази коалиция. Тогава му било указано да изчака, като след обработването на документите на ПП СЕК ще бъде прието и заявлението за регистрация на кандидатите на посочената от него коалиция. Счита, че неправилно е отчетен фактът, че на един и същ електронен носител са били налични, заредени и приложени файловете както на ПП СЕК, така и на Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“, но тъй като ОИК е обработвала документите на ПП СЕК, за нея е било технически невъзможно да отвори и електронния файл на Коалицията, но това не означава, че документите не са били налични и приложени в законоустановения срок. С цел бързина пълномощникът е поискал файловете на коалицията да се изпратят по електронната поща на ОИК и те действително са постъпили в 17,06ч., но по това време все още се е извършвала проверка и са били обработвани файловете на ПП СЕК. При тези доводи твърди, че към 16,55ч. на 26.09.2023г. ОИК е разполагала с необходимите файлове и данни, относими към приложението за регистрация на кандидатската листа на Коалицията, които са били качени заедно с тези на ПП СЕК. В заключение посочва, че документите за регистрацията са били депозирани в срок, а с обжалваното решение незаконосъобразно е прието просрочие. Независимо от горното счита, че липсват законови пречки за подаване на документи и след изтичане на работното време на съответната администрация. Навежда, че ОИК е превишила правомощията си като е определила краен срок за приключване на регистрацията на кандидатите с час 17,00ч. на 26.09.2023г..

Жалбоподателят иска обжалваното решение да бъде отменено, като преписката бъде върната на ОИК с указания за произнасяне по подадените от коалицията документи за регистрация на кандидати за общински съветници за община Бургас.

Ответникът по жалбата Общинска избирателна комисия - Бургас е депозирала становище за неоснователност на същата. Посочено е, че изложените в жалбата твърдения не отговарят на действителната фактическа обстановка. Също се описва хронология на действията в спорния часови диапазон. Посочва се, че към 16,55ч. на 26.09.2023г. в сградата на ОИК-Бургас е пристигнала група от десет кандидати за общински съветници и кмет на друга политическа партия, сред които и Б.Р., който се е регистрирал под № 6 в листата на тази партия. В 17,03ч. на 26.09.2023г. Б.Р. е заявил, че е пълномощник на коалицията-жалбоподател и желае да регистрира друга кандидатска листа с общински съветници- тази на Коалиция „Алтернатива на гражданите“. Представил на ОИК 4бр.декларации-приложение № 54-МИ, но не е разполагал с приложение № 51-МИ, както и с електронен носител, съдържащ в електронен вид данните на кандидатите от предложената за регистрация листа. На пълномощника е указано, че срокът за регистрация е изтекъл, но последният е настоявал регистрация да бъде извършена. Към 17,06ч. на ел.поща на ОИК-Бургас е получен електронен файл, съдържащ имената на 13 лица, предложени за кандидати за общински съветници, както и неподписано предложение-приложение № 51-МИ от изборните книжа. Пълномощникът е настоявал ОИК да разпечата получените книжа и документите да бъдат входирани в регистъра. Същият е подписал саморъчно предложението, окомплектовал го с 9бр.декларации/от заявените 13 кандидата/, след което документите били незабавно заведени в регистъра на ОИК-Бургас, като регистрацията е извършена в 17,23ч.. В заключение се посочва, че след 17,00ч. е сторено изявление пред ОИК от пълномощника на коалицията, че желае да регистрира и друга кандидатска листа, като включително към 17,06ч. на 26.09.2023г. пълномощникът не е разполагал и не е представил приложение № 51-МИ и приложение № 54-МИ.

Моли, за отхвърляне на жалбата и потвърждаване на обжалваното решение на ОИК-Бургас.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно уведомен се представлява от упълномощения адв.Диан Д. от АК-Бургас, който поддържа жалбата и иска отмяна на оспореното решение, като преписката бъде върната на ОИК-Бургас със задължителни указания. Поддържа изложените в жалбата възражения, като допълва, че счита, че ОИК-Бургас не е компетентна да определи и краен час за подаване на документи, тъй като ЦИК е определила крайния срок само като ден. Счита, че членовете на ОИК не са положили необходимата и вменена им с оглед на отговорността и позицията, която заемат проверка, която да установи кои са лицата, които се явяват пред нея, тъй като в ОИК се явяват само и единствено лица, които искат да осъществят регистрация за участие в местния вот. В същото време се твърди, че от събраните по делото доказателства се установява, че г-н Р. е бил в сградата на ОИК-Бургас. Счита, че ОИК упражнявайки правомощия по чл. 87 от ИК не може да постанови акт, с който да остави без разглеждане заявление за регистрация.

Ответникът по жалбата Общинска избирателна комисия - Бургас, редовно призована, се представлява от председателя Ф.Семерджиева и с упълномощения адв.Г.М. от АК-Бургас, който изразява становище за неоснователност на жалбата. Посочва, че действително г-н Р. е бил в помещението на ОИК-Бургас към 17,00ч., но в друго качество – това на кандидат за общински съветник от ПП СЕК и като такъв е бил регистриран, но не е заявявал, че желае да подаде документи и за друга регистрация. След като са извършили регистрацията на листата на ПП СЕК и са били извършени снимките от журналистите след 17.00ч., той е заявил желанието си да регистрира листата на коалицията. Посочва, че регистрацията на ПП СЕК не би могла да бъде пречка за регистрацията на кандидатската листа на Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“, в случай че са представени необходимите за това документи, доколкото регистрацията на ПП СЕК е извършвана от един от общо тринадесетте членове на ОИК-Бургас. В този смисъл счита за неоснователно възражението за липса на човешки и технически ресурс в ОИК-Бургас за извършване на регистрацията и на коалицията. В заключение посочва, че ОИК постановява отказ за регистрация на кандидат при подадено в срок заявление, когато кандидатът не отговаря на някое от условията, а заявленията, които са подадени след срока се оставят без разглеждане. Моли, обжалваното решение да бъде потвърдено.

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства, становищата на страните и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 2363-МИ/12.09.2023г. на ЦИК е регистрирана Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“, за участие в изборите за общински съветници и за кметове на 29.10.2023г..

С пълномощно № 1/13.09.2023г., Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“, представлявана от председателите на коалицията Цветан Иванов Миньовски и Й.Т.Г., заедно и поотделно, е упълномощен Б.Р. да регистрира в ОИК, кандидати за общински съветници в изборите на 29.10.2023г. от коалицията за или от местна коалиция с нейно участие.

Страните не спорят, че на 26.09.2023г. в 16,55ч. е постъпило в ОИК-Бургас предложение за регистрация на кандидатска листа за общински съветници и кмет от ПП СЕК, като Б.Р. е присъствал и е регистриран в тази листа под № 6 като кандидат за общински съветник.

В жалбата се твърди, че именно в този час/16,55ч./ Б.Р. е заявил гласно, че освен за регистрацията на кандидатската листа за общински съветници и кмет на ПП СЕК, се явява в сградата на ОИК и като пълномощник на Коалиция „Алтернативата на гражданите“ и желае да подаде заявление за регистрация на кандидатска листа за общински съветници и за тази коалиция.

В становището на ОИК - Бургас, се твърди, че Р. за първи път е заявил на 26.09.2023г. в 17,03ч., че като пълномощник на посочената коалиция желае да подаде предложение за регистрация на кандидатска листа на Коалиция „Алтернативата на гражданите“, но не е разполагал и не е представил такова, а е представил само 4бр.декларации-съгласие приложение № 54-МИ.

Относно спорния между страните час по делото са събрани писмени доказателства. Съгласно съдържанието на представено по делото извлечение от електронната поща на ОИК-Бургас се установява, че на 26.09.2023г. в 17,06ч. са постъпили два ел.файла, наименовани както следва: „Форма за предложение рег.кандидати за ОС рег. В ОИКсБургас_Алтернатива.xlsx“ и „Приложение № 51 МИ Предложение за регистрация на листа за общ.съветници в ОИК Бургас_Алтернатива.doc“, подадени от името на „АЛТЕРНАТИВАТА“, с подател Станислав Иванов.

Според входящ регистър на партиите и коалиции за участие в изборите за общински съветници и за кметове на 26 септември 2023 г. предложението на коалицията е подадено от Б.Р. Р. и е регистрирано под № 21 на 26.09.2023 г. в 17,23ч. от ОИК – Бургас, като за извършената регистрация са положени подписи на лицето, предало и на лицето, приело документите.

При приемането на предложението в графа по т.4 „Представени документи“ от регистъра на ОИК е отразено, че Р. е представил Предложение за регистрация на кандидатска листа, 9бр. заявление-декларация по образец за всеки един от кандидатите и пълномощно.

С решение № 122 - МИ/ 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия - Бургас е оставено без разглеждане предложение вх.№ 21/26.09.2023г., подадено в 17,23ч. от посочената по-горе Коалиция за регистриране на кандидатска листа от тринадесет кандидата за общински съветници на Община Бургас, като подадено извън определения срок. Видно от мотивите на решението, след като е била извършена регистрация на постъпило в 16,55 на 26.09.2023г. предложение от ПП СЕК за регистриране на кмет и общински съветници, сред които и Бисер Русинов, който е бил регистриран под № 6 за кандидат за общински съветник от ПП СЕК, в 17,03ч. Р. е заявил пред служителите на ОИК, че желае да регистрира кандидатската листа за общински съветници на Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“. Представил е 4бр.декларации /приложение № 54-МИ/ от одобрените изборни книжа. Не е разполагал и не е представил преди изтичане на крайни срок за регистрация предложение /приложение № 51-МИ/, както и електронен носител, съдържащ в електронен вид данните на кандидатите от предложената за регистрация листа, съдържаща 13 кандидата за общински съветници. Предложение /приложение № 51-МИ/, както и електронен носител, съдържащ в електронен вид данните на кандидатите от предложената за регистрация листа, ведно с общо 9бр. декларации/приложение № 54-МИ/ са представени и регистрирани в 17,23ч. на 26.09.2023г..

С възражения, идентични с изложените в тук сложената за разглеждане жалба, Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“ е оспорила решението на ОИК - Бургас пред ЦИК. С решение № 2538-МИ/28.09.2023г. ЦИК е потвърдила обжалваното решение с мотива, че към крайния срок 17:00ч. на 26.09.2023г. не са били налични всички изискуеми документи за регистриране на кандидатската листа за общински съветници на коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“. Решението на ЦИК е публикувано на 28.09.2023г. в 22:09 часа. Жалбата сезирала съда е подадена чрез ОИК-Бургас на 30.09.2023г..

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок от надлежно легитимирана страна – адресат на обжалвания акт, чрез представляващ коалицията съгласно т.12 от Решение № 2363-МИ/12.09.2023г. на ЦИК, поради което същата е процесуално допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна по следните съображения:

При проверка на валидността на оспореното решение, съдът намира, че то е произнесено от компетентен орган. Общинската избирателна комисия е компетентният орган да се произнесе съгласно чл. 87, ал. 1, т. 14 ИК.

Решението е в писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването.

Същото е взето при спазване на правилата на чл.85 ИК, с необходимото и поименно мнозинство, с поименно гласуване и кворум съгласно чл. 85, ал. 4 вр. ал. 3 вр. ал. 7 ИК. За решението е съставен протокол и е подписано от председател и секретар съгласно чл. 85, ал. 7 ИК. Ето защо съдът приема, че при постановяване на обжалваното решение няма нарушение на процедурата регламентирана в ИК.

Обжалваното решение не противоречи на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл.414, ал.1, т.1, т.3 и т.8, вр.ал.3 от ИК, регистрирането на кандидатските листи за коалиции в общинските избирателни комисии се извършва не по-късно от 32 дни преди изборния ден, като се извършва от съответните ОИК, след представяне на: т.1 предложение от партията или коалицията с имената, единния граждански номер и постоянния адрес – настоящ адрес или адрес на пребиваване, на кандидатите; предложението се подписва от лицата, представляващи партията или коалицията, или от изрично упълномощени от тях лица; т.3 заявление-декларация по образец от всеки един от кандидатите, че е съгласен да бъде регистриран от предложилата го партия, коалиция или инициативен комитет и че отговаря на условията по чл. 397, ал. 1 или 2 и по чл. 413, ал. 1, 2, 3 и 4 и т.8 пълномощно на лицата, упълномощени да представляват партията или коалицията пред общинската избирателна комисия, в случаите когато документите се подават от упълномощени лица.

Видно от Раздел V, озаглавен Документи и срок за регистрация от публикувано на страницата на ЦИК Решение № 2122-МИ/ 29 август 2023 г. на ЦИК относно: регистрация на кандидатите в изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023г., в относимите към настоящото производство разпоредби - т.18. Регистрирането на кандидатските листи се извършва от общинската избирателна комисия след представяне на: 18.1. предложение от партията/коалицията/местната коалиция с имената, единния граждански номер и постоянния адрес – настоящ адрес/ адрес на пребиваване на кандидатите (Приложение № 51-МИ и Приложение № 52-МИ от изборните книжа); предложението се подписва от лицата, представляващи партията или коалицията, или от изрично упълномощени от тях лица. Предложението се представя в ОИК на хартиен и на технически носител в ексел формат. За всеки отделен вид избор – общински съветници, кмет на община/район/кметство се подава отделно предложение. За изборите за кметове на райони/кметства се подава едно общо предложение, като се вписват районите/кметствата; 18.3. заявление-декларация по образец от всеки един от кандидатите, че е съгласен да бъде регистриран от предложилата го партия/коалиция/местна коалиция или инициативен комитет и че отговаря на условията по чл. 397, ал. 1 или 2 и по чл. 413, ал. 1, 2, 3 и 4 ИК (Приложение № 54-МИ от изборните книжа); 18.5. пълномощно на лицата, упълномощени да представляват партията/коалицията/местната коалиция пред общинската избирателна комисия, в случаите когато документите се подписват и/или подават от упълномощени лица; 20. Регистрирането на кандидатските листи в общинските избирателни комисии се извършва от 19 септември до 26 септември 2023 г. включително (не по-късно от 32 дни преди изборния ден).

С публикувано на 11.09.2023г. в 17,30ч. на страницата на ОИК-Бургас съобщение на Решение № 12-МИ/11.09.2023г. на ОИК-Бургас в изпълнение на горното решение на ЦИК е обявено, че регистрирането на кандидатските листи в ОИК се извършва от 09,00ч. на 19.09.2023г. до 17,00ч. на 26.09.2023г./не по-късно от 32 дни преди изборния ден/.

Следователно регистрираните за участие в местните избори са надлежно уведомени чрез публично обявяване по установения в чл. 86, чл.87, ал.3 от ИК ред от ОИК-Бургас на 11.09.2023г. за взетото решение относно началния и крайния срок, включително час за регистрацията на кандидатските листи. Това решение на ОИК-Бургас не е оспорено по надлежния ред, поради което е стабилизирано и е породило задължение за всички участници в процеса да изпълнят изискванията на чл.414 ИК и раздел Раздел V от Решение № 2122-МИ/ 29 август 2023 г. на ЦИК, касаещ необходимите документи, които следва да бъдат подадени именно в указания срок за регистрация на кандидатски листи за местните избори. В това число е породено право за коалиция „Алтернативата на гражданите“ да подаде, респ.задължение да стори това преди изтичане на посочения краен срок на предложение от коалицията с имената, единния граждански номер и постоянния адрес – настоящ адрес/ адрес на пребиваване на кандидатите (Приложение № 51-МИ и Приложение № 52-МИ от изборните книжа), ведно с останалите посочени по-горе приложения към него. При тези съображения неоснователно е възражението на жалбоподателя срещу определения от ОИК-Бургас краен срок с посочване на дата и час за приемане на документи по чл.414 ИК. ОИК-Бургас е съблюдавала предоставените равни права на регистрираните за мастните избори участници като своевременно ги е уведомила за крайния срок за подаване на документите за регистриране на кандидатски листи и е спазила задължението си същите да бъдат гарантирани и предоставени за всички участници, явили се и подали необходимите документи до изтичане на крайния срок.

От писмените доказателства по делото-извлечение от входяща ел.поща на ОИК-Бургас и вх.регистър на ОИК се установява, че към публично обявения краен срок - 17,00ч. на 26.09.2023г. в ОИК не е подаван от името на коалиция „Алтернативата на гражданите“ сезиращият документ по чл.414, ал.1, т.1 от ИК, придружен и окомплектован с останалите посочени по-горе задължителни приложения.

Дори да се приеме, че към 16,55ч. на 26.09.2023г. /при пристигането на представители на ПП СЕК, сред които и Б.Р. за подаване на предложение за регистрация на кандидатска листа/, г-н Р. е заявил, че се явява освен за регистрацията си като кандидат за общински съветник от ПП СЕК и като пълномощник на коалицията „Алтернативата на гражданите“, то такова заявление не би могло да бъде приравнено на надлежно сезиране на ОИК-Бургас по см. на чл.414, ал.1, т.1 ИК. Още повече, че пълномощникът не е разполагал изобщо с надлежно подписано предложение, а е представил и то след изтичане на крайния срок само 4бр. декларации-съгласие /приложение № 51-МИ/. Тук следва да се отбележи, че към 16,55ч. в помещението на ОИК-Бургас е възможно да са били налични множество документи в електронен формат, намиращи се на различни носители, но това не означава, че те са надлежно оформени и депозирани за разглеждане пред органа.

Електронният файл, съдържащ проект на предложение от коалицията по см. на чл.414, ал.1, т.1 ИК е постъпил по ел.поща на ОИК-Бургас в 17,06ч. и след разпечатването му проектът е бил подписан собственоръчно от пълномощника. Следователно волеизявяване за регистрация е извършено след крайния срок, както правилно е прието в обжалваното решение на ОИК-Бургас. Към предложението и представените 4 бр.декларации, в последствие същия ден са представени и още пет декларации /приложение № 51-МИ/-така са отразени общо 9бр.декларации във входящия регистър/, а в предложението фигурират общо тринадесет кандидати за общински съветници.

Следователно при липсата на сезиране на ОИК-Бургас с представяне към крайния срок на надлежно оформено и подписано предложение за регистрация на кандидатска листа за коалицията - жалбоподател, то за ОИК, съобразно общото правило в административния процес не възниква задължението по чл.417 ИК да извърши проверка дали са изпълнени изискванията на този раздел и да вземе решение за регистрацията на кандидатските листи, поради което правилно предложението е оставено без разглеждане, като подадено след изтичане на крайния срок. При тези съображения възражението, че ОИК не разполага с правомощие да остави без разглеждане предложението като подадено след изтичане на крайния срок е неоснователно.

За пълнота на изложението, съдът намира за необходимо да посочи, че при установените непълноти на представените документи, подадени след крайния срок, ОИК-Бургас е била в невъзможност да даде указания по чл.417, ал.2 ИК за отстраняването им, тъй като отстраняването може да се извърши само в дадения срок, но не по-късно от крайния срок за подаване на документите, който както се посочи по-горе е бил изтекъл към момента на депозирането на предложението. В този смисъл подобни указания биха били практически неизпълними и това би било в следствие действията на представителите на коалицията, а не в резултат на поведение на членовете на ОИК-Бургас.

По изложените съображения, настоящия съдебен състав намира, че оспореното решение е законосъобразно като постановено от компетентен орган, в указаната от закона форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при спазване на материалноправните разпоредби и в съответствие с целта на закона. По тези съображения подадената жалба против решение № 122 - МИ/ 26.09.2023г. на ОИК - Бургас, потвърдено с решение № 2538-МИ/28.09.2023г. на ЦИК следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Мотивиран от горното и на основание чл.88, ал.2 във вр. чл.58 от ИК, Административен съд -Бургас,

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалба рег.№ 2/30.09.2023г., подадена от Коалиция „АЛТЕРНАТИВА НА ГРАЖДАНИТЕ“, представлявана от Й.Т.Г. против решение № 122 - МИ/ 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия ОИК - Бургас, потвърдено с решение № 2538-МИ/28.09.2023г. на Централна избирателна комисия ЦИК.

Решението не подлежи на обжалване.

Председател:

Членове: