РЕШЕНИЕ
№ 884
Бургас, 04.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас в съдебно заседание на четвърти октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
МАРИНА
НИКОЛОВА |
Членове: |
КОНСТАНТИН ГРИГОРОВ |
При секретар СИЙКА ХАРДАЛОВА като разгледа докладваното от съдия ЙОРДАНКА МАЙСКА административно дело № 20237040701831 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.88, ал.1,
изречение второ и ал.2 във вр. чл.58 от Изборния кодекс ИК).
Образувано е по жалба рег.№
2/30.09.2023г., подадена от Коалиция „АЛТЕРНАТИВА НА ГРАЖДАНИТЕ“,
представлявана от Й.Т.Г., с адрес гр.София, пл.Лъвов мост № 6 и посочени в
жалбата електронна поща и тел.номер за контакти против решение № 122 - МИ/
26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) - Бургас, с което е оставено
без разглеждане предложение вх.№ 21/26.09.2023г., подадено в 17,23ч. от
посочената по-горе Коалиция за регистриране на кандидатска листа от тринадесет
кандидата за общински съветници на Община Бургас, като подадено извън
определения срок, потвърдено с решение № 2538-МИ/28.09.2023г. на Централна
избирателна комисия (ЦИК).
В жалбата се твърди незаконосъобразност на
обжалваното решение, като постановено при неправилно изяснена фактическа
обстановка и неправилно приложение на материалния закон. В тази връзка се
оспорва констатациите на ОИК досежно посочените часове на регистрацията и на
постъпване на електронен файл на електронната поща на ОИК, съдържащ имената на
13 лица, предложени за общински съветници, като се твърди, че пълномощникът на
коалицията е бил в сградата на ОИК-Бургас в 16,55ч., а документите са били
налични в електронен вид на електронен носител в помещението на ОИК също към 16,55ч..
Изложена е хронология на действията на страните. Заявени са твърдения, че на
26.09.2023г. в 16,55ч. в сградата на ОИК-Бургас при извършване на регистрация
на предложение за кандидатска листа за общински съветници и кмет от ПП СЕК,
като кандидат за общински съветник се е явил и Б.Р.. Именно в този час Б.Р. е
заявил гласно пред членовете на ОИК, че освен за регистрацията на кандидатската
листа за общински съветници и кмет на ПП СЕК, се явява в сградата на ОИК и като
пълномощник на Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“ и желае да подаде
заявление за регистрация на кандидатска листа за общински съветници и за тази
коалиция. Тогава му било указано да изчака, като след обработването на
документите на ПП СЕК ще бъде прието и заявлението за регистрация на
кандидатите на посочената от него коалиция. Счита, че неправилно е отчетен
фактът, че на един и същ електронен носител са били налични, заредени и
приложени файловете както на ПП СЕК, така и на Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА
ГРАЖДАНИТЕ“, но тъй като ОИК е обработвала документите на ПП СЕК, за нея е било
технически невъзможно да отвори и електронния файл на Коалицията, но това не
означава, че документите не са били налични и приложени в законоустановения
срок. С цел бързина пълномощникът е поискал файловете на коалицията да се
изпратят по електронната поща на ОИК и те действително са постъпили в 17,06ч.,
но по това време все още се е извършвала проверка и са били обработвани
файловете на ПП СЕК. При тези доводи твърди, че към 16,55ч. на 26.09.2023г. ОИК
е разполагала с необходимите файлове и данни, относими към приложението за
регистрация на кандидатската листа на Коалицията, които са били качени заедно с
тези на ПП СЕК. В заключение посочва, че документите за регистрацията са били
депозирани в срок, а с обжалваното решение незаконосъобразно е прието
просрочие. Независимо от горното счита, че липсват законови пречки за подаване
на документи и след изтичане на работното време на съответната администрация.
Навежда, че ОИК е превишила правомощията си като е определила краен срок за
приключване на регистрацията на кандидатите с час 17,00ч. на 26.09.2023г..
Жалбоподателят иска обжалваното решение да
бъде отменено, като преписката бъде върната на ОИК с указания за произнасяне по
подадените от коалицията документи за регистрация на кандидати за общински
съветници за община Бургас.
Ответникът по жалбата Общинска избирателна
комисия - Бургас е депозирала становище за неоснователност на същата. Посочено
е, че изложените в жалбата твърдения не отговарят на действителната фактическа
обстановка. Също се описва хронология на действията в спорния часови диапазон.
Посочва се, че към 16,55ч. на 26.09.2023г. в сградата на ОИК-Бургас е
пристигнала група от десет кандидати за общински съветници и кмет на друга
политическа партия, сред които и Б.Р., който се е регистрирал под № 6 в листата
на тази партия. В 17,03ч. на 26.09.2023г. Б.Р. е заявил, че е пълномощник на
коалицията-жалбоподател и желае да регистрира друга кандидатска листа с
общински съветници- тази на Коалиция „Алтернатива на гражданите“. Представил на
ОИК 4бр.декларации-приложение № 54-МИ, но не е разполагал с приложение № 51-МИ,
както и с електронен носител, съдържащ в електронен вид данните на кандидатите
от предложената за регистрация листа. На пълномощника е указано, че срокът за
регистрация е изтекъл, но последният е настоявал регистрация да бъде извършена.
Към 17,06ч. на ел.поща на ОИК-Бургас е получен електронен файл, съдържащ
имената на 13 лица, предложени за кандидати за общински съветници, както и
неподписано предложение-приложение № 51-МИ от изборните книжа. Пълномощникът е
настоявал ОИК да разпечата получените книжа и документите да бъдат входирани в
регистъра. Същият е подписал саморъчно предложението, окомплектовал го с
9бр.декларации/от заявените 13 кандидата/, след което документите били
незабавно заведени в регистъра на ОИК-Бургас, като регистрацията е извършена в
17,23ч.. В заключение се посочва, че след 17,00ч. е сторено изявление пред ОИК
от пълномощника на коалицията, че желае да регистрира и друга кандидатска
листа, като включително към 17,06ч. на 26.09.2023г. пълномощникът не е
разполагал и не е представил приложение № 51-МИ и приложение № 54-МИ.
Моли, за отхвърляне на жалбата и
потвърждаване на обжалваното решение на ОИК-Бургас.
В съдебно заседание жалбоподателят,
редовно уведомен се представлява от упълномощения адв.Диан Д. от АК-Бургас,
който поддържа жалбата и иска отмяна на оспореното решение, като преписката
бъде върната на ОИК-Бургас със задължителни указания. Поддържа изложените в
жалбата възражения, като допълва, че счита, че ОИК-Бургас не е компетентна да
определи и краен час за подаване на документи, тъй като ЦИК е определила
крайния срок само като ден. Счита, че членовете на ОИК не са положили
необходимата и вменена им с оглед на отговорността и позицията, която заемат
проверка, която да установи кои са лицата, които се явяват пред нея, тъй като в
ОИК се явяват само и единствено лица, които искат да осъществят регистрация за
участие в местния вот. В същото време се твърди, че от събраните по делото
доказателства се установява, че г-н Р. е бил в сградата на ОИК-Бургас. Счита,
че ОИК упражнявайки правомощия по чл. 87 от ИК не може да постанови акт, с
който да остави без разглеждане заявление за регистрация.
Ответникът по жалбата Общинска избирателна
комисия - Бургас, редовно призована, се представлява от председателя
Ф.Семерджиева и с упълномощения адв.Г.М. от АК-Бургас, който изразява становище
за неоснователност на жалбата. Посочва, че действително г-н Р. е бил в
помещението на ОИК-Бургас към 17,00ч., но в друго качество – това на кандидат
за общински съветник от ПП СЕК и като такъв е бил регистриран, но не е
заявявал, че желае да подаде документи и за друга регистрация. След като са
извършили регистрацията на листата на ПП СЕК и са били извършени снимките от
журналистите след 17.00ч., той е заявил желанието си да регистрира листата на
коалицията. Посочва, че регистрацията на ПП СЕК не би могла да бъде пречка за
регистрацията на кандидатската листа на Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“,
в случай че са представени необходимите за това документи, доколкото
регистрацията на ПП СЕК е извършвана от един от общо тринадесетте членове на
ОИК-Бургас. В този смисъл счита за неоснователно възражението за липса на
човешки и технически ресурс в ОИК-Бургас за извършване на регистрацията и на
коалицията. В заключение посочва, че ОИК постановява отказ за регистрация на
кандидат при подадено в срок заявление, когато кандидатът не отговаря на някое
от условията, а заявленията, които са подадени след срока се оставят без
разглеждане. Моли, обжалваното решение да бъде потвърдено.
Съдът, като взе предвид събраните по
делото доказателства, становищата на страните и съобрази закона, намира за
установено от фактическа страна следното:
С Решение № 2363-МИ/12.09.2023г. на ЦИК е
регистрирана Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“, за участие в изборите за
общински съветници и за кметове на 29.10.2023г..
С пълномощно № 1/13.09.2023г., Коалиция
„АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“, представлявана от председателите на коалицията
Цветан Иванов Миньовски и Й.Т.Г., заедно и поотделно, е упълномощен Б.Р. да
регистрира в ОИК, кандидати за общински съветници в изборите на 29.10.2023г. от
коалицията за или от местна коалиция с нейно участие.
Страните не спорят, че на 26.09.2023г. в
16,55ч. е постъпило в ОИК-Бургас предложение за регистрация на кандидатска
листа за общински съветници и кмет от ПП СЕК, като Б.Р. е присъствал и е
регистриран в тази листа под № 6 като кандидат за общински съветник.
В жалбата се твърди, че именно в този
час/16,55ч./ Б.Р. е заявил гласно, че освен за регистрацията на кандидатската
листа за общински съветници и кмет на ПП СЕК, се явява в сградата на ОИК и като
пълномощник на Коалиция „Алтернативата на гражданите“ и желае да подаде
заявление за регистрация на кандидатска листа за общински съветници и за тази
коалиция.
В становището на ОИК - Бургас, се твърди,
че Р. за първи път е заявил на 26.09.2023г. в 17,03ч., че като пълномощник на
посочената коалиция желае да подаде предложение за регистрация на кандидатска
листа на Коалиция „Алтернативата на гражданите“, но не е разполагал и не е
представил такова, а е представил само 4бр.декларации-съгласие приложение №
54-МИ.
Относно спорния между страните час по
делото са събрани писмени доказателства. Съгласно съдържанието на представено
по делото извлечение от електронната поща на ОИК-Бургас се установява, че на
26.09.2023г. в 17,06ч. са постъпили два ел.файла, наименовани както следва:
„Форма за предложение рег.кандидати за ОС рег. В ОИКсБургас_Алтернатива.xlsx“ и
„Приложение № 51 МИ Предложение за регистрация на листа за общ.съветници в ОИК
Бургас_Алтернатива.doc“, подадени от името на „АЛТЕРНАТИВАТА“, с подател
Станислав Иванов.
Според входящ регистър на партиите и
коалиции за участие в изборите за общински съветници и за кметове на 26
септември 2023 г. предложението на коалицията е подадено от Б.Р. Р. и е
регистрирано под № 21 на 26.09.2023 г. в 17,23ч. от ОИК – Бургас, като за
извършената регистрация са положени подписи на лицето, предало и на лицето,
приело документите.
При приемането на предложението в графа по
т.4 „Представени документи“ от регистъра на ОИК е отразено, че Р. е представил
Предложение за регистрация на кандидатска листа, 9бр. заявление-декларация по
образец за всеки един от кандидатите и пълномощно.
С решение № 122 - МИ/ 26.09.2023г. на
Общинска избирателна комисия - Бургас е оставено без разглеждане предложение
вх.№ 21/26.09.2023г., подадено в 17,23ч. от посочената по-горе Коалиция за
регистриране на кандидатска листа от тринадесет кандидата за общински съветници
на Община Бургас, като подадено извън определения срок. Видно от мотивите на
решението, след като е била извършена регистрация на постъпило в 16,55 на
26.09.2023г. предложение от ПП СЕК за регистриране на кмет и общински
съветници, сред които и Бисер Русинов, който е бил регистриран под № 6 за
кандидат за общински съветник от ПП СЕК, в 17,03ч. Р. е заявил пред служителите
на ОИК, че желае да регистрира кандидатската листа за общински съветници на
Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“. Представил е 4бр.декларации /приложение
№ 54-МИ/ от одобрените изборни книжа. Не е разполагал и не е представил преди
изтичане на крайни срок за регистрация предложение /приложение № 51-МИ/, както
и електронен носител, съдържащ в електронен вид данните на кандидатите от
предложената за регистрация листа, съдържаща 13 кандидата за общински
съветници. Предложение /приложение № 51-МИ/, както и електронен носител,
съдържащ в електронен вид данните на кандидатите от предложената за регистрация
листа, ведно с общо 9бр. декларации/приложение № 54-МИ/ са представени и
регистрирани в 17,23ч. на 26.09.2023г..
С възражения, идентични с изложените в тук
сложената за разглеждане жалба, Коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ“ е
оспорила решението на ОИК - Бургас пред ЦИК. С решение № 2538-МИ/28.09.2023г.
ЦИК е потвърдила обжалваното решение с мотива, че към крайния срок 17:00ч. на
26.09.2023г. не са били налични всички изискуеми документи за регистриране на
кандидатската листа за общински съветници на коалиция „АЛТЕРНАТИВАТА НА
ГРАЖДАНИТЕ“. Решението на ЦИК е публикувано на 28.09.2023г. в 22:09 часа.
Жалбата сезирала съда е подадена чрез ОИК-Бургас на 30.09.2023г..
При така установената фактическа
обстановка се налагат следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок от надлежно
легитимирана страна – адресат на обжалвания акт, чрез представляващ коалицията
съгласно т.12 от Решение № 2363-МИ/12.09.2023г. на ЦИК, поради което същата е
процесуално допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна по
следните съображения:
При проверка на валидността на оспореното
решение, съдът намира, че то е произнесено от компетентен орган. Общинската
избирателна комисия е компетентният орган да се произнесе съгласно чл. 87, ал. 1, т. 14 ИК.
Решението е в писмена форма и съдържа
фактически и правни основания за издаването.
Същото е взето при спазване на правилата
на чл.85 ИК, с необходимото и поименно мнозинство, с поименно гласуване и
кворум съгласно чл. 85, ал. 4 вр. ал. 3 вр. ал. 7 ИК. За решението е съставен протокол и е
подписано от председател и секретар съгласно чл. 85, ал. 7 ИК. Ето защо съдът приема, че при
постановяване на обжалваното решение няма нарушение на процедурата
регламентирана в ИК.
Обжалваното решение не противоречи на
материалния закон.
Съгласно разпоредбата на чл.414, ал.1,
т.1, т.3 и т.8, вр.ал.3 от ИК, регистрирането на кандидатските листи за
коалиции в общинските избирателни комисии се извършва не по-късно от 32 дни
преди изборния ден, като се извършва от съответните ОИК, след представяне на:
т.1 предложение от партията или коалицията с имената, единния граждански номер
и постоянния адрес – настоящ адрес или адрес на пребиваване, на кандидатите;
предложението се подписва от лицата, представляващи партията или коалицията,
или от изрично упълномощени от тях лица; т.3 заявление-декларация по образец от
всеки един от кандидатите, че е съгласен да бъде регистриран от предложилата го
партия, коалиция или инициативен комитет и че отговаря на условията по чл. 397, ал. 1 или 2 и по чл. 413, ал.
1, 2, 3 и 4 и т.8 пълномощно на лицата, упълномощени да представляват партията
или коалицията пред общинската избирателна комисия, в случаите когато
документите се подават от упълномощени лица.
Видно от Раздел V, озаглавен Документи и
срок за регистрация от публикувано на страницата на ЦИК Решение № 2122-МИ/ 29
август 2023 г. на ЦИК относно: регистрация на кандидатите в изборите за
общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023г., в относимите към
настоящото производство разпоредби - т.18. Регистрирането на кандидатските
листи се извършва от общинската избирателна комисия след представяне на: 18.1.
предложение от партията/коалицията/местната коалиция с имената, единния
граждански номер и постоянния адрес – настоящ адрес/ адрес на пребиваване на
кандидатите (Приложение № 51-МИ и Приложение № 52-МИ от изборните книжа);
предложението се подписва от лицата, представляващи партията или коалицията,
или от изрично упълномощени от тях лица. Предложението се представя в ОИК на
хартиен и на технически носител в ексел формат. За всеки отделен вид избор –
общински съветници, кмет на община/район/кметство се подава отделно
предложение. За изборите за кметове на райони/кметства се подава едно общо
предложение, като се вписват районите/кметствата; 18.3. заявление-декларация по
образец от всеки един от кандидатите, че е съгласен да бъде регистриран от
предложилата го партия/коалиция/местна коалиция или инициативен комитет и че
отговаря на условията по чл. 397, ал. 1 или 2 и по чл. 413, ал. 1, 2, 3 и 4 ИК
(Приложение № 54-МИ от изборните книжа); 18.5. пълномощно на лицата,
упълномощени да представляват партията/коалицията/местната коалиция пред
общинската избирателна комисия, в случаите когато документите се подписват
и/или подават от упълномощени лица; 20. Регистрирането на кандидатските листи в
общинските избирателни комисии се извършва от 19 септември до 26 септември 2023
г. включително (не по-късно от 32 дни преди изборния ден).
С публикувано на 11.09.2023г. в 17,30ч. на
страницата на ОИК-Бургас съобщение на Решение № 12-МИ/11.09.2023г. на
ОИК-Бургас в изпълнение на горното решение на ЦИК е обявено, че регистрирането
на кандидатските листи в ОИК се извършва от 09,00ч. на 19.09.2023г. до 17,00ч.
на 26.09.2023г./не по-късно от 32 дни преди изборния ден/.
Следователно регистрираните за участие в
местните избори са надлежно уведомени чрез публично обявяване по установения в
чл. 86, чл.87, ал.3 от ИК ред от ОИК-Бургас на 11.09.2023г. за взетото решение
относно началния и крайния срок, включително час за регистрацията на кандидатските
листи. Това решение на ОИК-Бургас не е оспорено по надлежния ред, поради което
е стабилизирано и е породило задължение за всички участници в процеса да
изпълнят изискванията на чл.414 ИК и раздел Раздел V от Решение № 2122-МИ/ 29
август 2023 г. на ЦИК, касаещ необходимите документи, които следва да бъдат
подадени именно в указания срок за регистрация на кандидатски листи за местните
избори. В това число е породено право за коалиция „Алтернативата на гражданите“
да подаде, респ.задължение да стори това преди изтичане на посочения краен срок
на предложение от коалицията с имената, единния граждански номер и постоянния
адрес – настоящ адрес/ адрес на пребиваване на кандидатите (Приложение № 51-МИ
и Приложение № 52-МИ от изборните книжа), ведно с останалите посочени по-горе
приложения към него. При тези съображения неоснователно е възражението на
жалбоподателя срещу определения от ОИК-Бургас краен срок с посочване на дата и
час за приемане на документи по чл.414 ИК. ОИК-Бургас е съблюдавала предоставените
равни права на регистрираните за мастните избори участници като своевременно ги
е уведомила за крайния срок за подаване на документите за регистриране на
кандидатски листи и е спазила задължението си същите да бъдат гарантирани и
предоставени за всички участници, явили се и подали необходимите документи до
изтичане на крайния срок.
От писмените доказателства по
делото-извлечение от входяща ел.поща на ОИК-Бургас и вх.регистър на ОИК се
установява, че към публично обявения краен срок - 17,00ч. на 26.09.2023г. в ОИК
не е подаван от името на коалиция „Алтернативата на гражданите“ сезиращият
документ по чл.414, ал.1, т.1 от ИК, придружен и окомплектован с останалите
посочени по-горе задължителни приложения.
Дори да се приеме, че към 16,55ч. на
26.09.2023г. /при пристигането на представители на ПП СЕК, сред които и Б.Р. за
подаване на предложение за регистрация на кандидатска листа/, г-н Р. е заявил,
че се явява освен за регистрацията си като кандидат за общински съветник от ПП
СЕК и като пълномощник на коалицията „Алтернативата на гражданите“, то такова
заявление не би могло да бъде приравнено на надлежно сезиране на ОИК-Бургас по
см. на чл.414, ал.1, т.1 ИК. Още повече, че пълномощникът не е разполагал
изобщо с надлежно подписано предложение, а е представил и то след изтичане на
крайния срок само 4бр. декларации-съгласие /приложение № 51-МИ/. Тук следва да
се отбележи, че към 16,55ч. в помещението на ОИК-Бургас е възможно да са били
налични множество документи в електронен формат, намиращи се на различни
носители, но това не означава, че те са надлежно оформени и депозирани за
разглеждане пред органа.
Електронният файл, съдържащ проект на
предложение от коалицията по см. на чл.414, ал.1, т.1 ИК е постъпил по ел.поща
на ОИК-Бургас в 17,06ч. и след разпечатването му проектът е бил подписан
собственоръчно от пълномощника. Следователно волеизявяване за регистрация е
извършено след крайния срок, както правилно е прието в обжалваното решение на
ОИК-Бургас. Към предложението и представените 4 бр.декларации, в последствие
същия ден са представени и още пет декларации /приложение № 51-МИ/-така са
отразени общо 9бр.декларации във входящия регистър/, а в предложението
фигурират общо тринадесет кандидати за общински съветници.
Следователно
при липсата на сезиране на ОИК-Бургас с представяне към крайния срок на
надлежно оформено и подписано предложение за регистрация на кандидатска листа
за коалицията - жалбоподател, то за ОИК, съобразно общото правило в
административния процес не възниква задължението по чл.417 ИК да извърши
проверка дали са изпълнени изискванията на този раздел и да вземе решение за
регистрацията на кандидатските листи, поради което правилно предложението е
оставено без разглеждане, като подадено след изтичане на крайния срок. При тези
съображения възражението, че ОИК не разполага с правомощие да остави без
разглеждане предложението като подадено след изтичане на крайния срок е
неоснователно.
За
пълнота на изложението, съдът намира за необходимо да посочи, че при
установените непълноти на представените документи, подадени след крайния срок,
ОИК-Бургас е била в невъзможност да даде указания по чл.417, ал.2 ИК за
отстраняването им, тъй като отстраняването може да се извърши само в дадения
срок, но не по-късно от крайния срок за подаване на документите, който както се
посочи по-горе е бил изтекъл към момента на депозирането на предложението. В
този смисъл подобни указания биха били практически неизпълними и това би било в
следствие действията на представителите на коалицията, а не в резултат на поведение
на членовете на ОИК-Бургас.
По изложените
съображения, настоящия съдебен състав намира, че оспореното решение е
законосъобразно като постановено от компетентен орган, в указаната от закона
форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, при спазване на материалноправните разпоредби и в съответствие с целта
на закона. По тези съображения подадената жалба против решение № 122 - МИ/
26.09.2023г. на ОИК - Бургас, потвърдено с решение № 2538-МИ/28.09.2023г. на
ЦИК следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
Мотивиран от
горното и на основание чл.88, ал.2 във вр. чл.58 от ИК, Административен съд
-Бургас,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалба рег.№ 2/30.09.2023г.,
подадена от Коалиция „АЛТЕРНАТИВА НА ГРАЖДАНИТЕ“, представлявана от Й.Т.Г.
против решение № 122 - МИ/ 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия ОИК -
Бургас, потвърдено с решение № 2538-МИ/28.09.2023г. на Централна избирателна
комисия ЦИК.
Решението не подлежи на обжалване.
Председател: |
||
Членове: |