Решение по дело №1244/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 247
Дата: 8 март 2023 г.
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20227040701244
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е  Ш  Е  Н  И  Е

№247

      

     Бургас, 08/03/2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС,  осми  състав, в открито заседание на двадесет и втори февруари, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                             

                                                                                     Съдия Златина Бъчварова

                                                                       

Секретар В. С.

като разгледа административно дело номер  1244  по описа за  2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.220 от Закона за митниците/ЗМ/, вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по жалба на П.С.Ф. ***, против решение № 32-176938/31.05.2022 г. на директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница Бургас, с което  на основание чл. 70, § 1 и чл. 71, § 1 б. „д“, подб. „i“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение  с митническа декларация/МД/ MRN20BG001007014706R5/21.01.2020 г. е определена митническа стойност в размер на 14 560.93/четиринадесет хиляди петстотин и шестдесет лева и деветдесет и три ст./;  на основание чл. 85, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, при прилагане на ставка 10 % за вносно мито, съответстваща на декларирания тарифен код по КН 8703 23 90/код по ТАРИК 8703 23 90 00/, спрямо новата митническа стойност е определено митническо задължение в размер на 1 456.09/хиляда четиристотин петдесет и шест лева и девет ст./; на основание чл. 54, ал. 1 ЗДДС, вр. с чл. 77, § 1, б. „а“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 и с чл. 77, § 2 с.р. данъчното събитие при внос на стоки възниква и ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на вносни мита, а именно 21.01.2020 г. и предвид данъчната ставка от 20 %, съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 с.з. е определено задължение за ДДС при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 ЗДДС на автомобилите в размер на 3 251.12/три хиляди двеста петдесет и един лева и двадесет и две ст./ при данъчна основа  в размер на 16 255.60/шестнадесет хиляди двеста петдесет и пет лева и шестдесет ст./; на основание чл. 105, § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл. 56 ЗДДС, вр. чл. 105, § 4 и § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 са определени за вземане под отчет и досъбиране мито и ДДС общо в размер на 2 533.86/две хиляди петстотин тридесет и три лева и осемдесет и шест ст./, от които мито в размер на 791.83/седемстотин и деветдесет и един лева и осемдесет и три ст./ и ДДС в размер на 1 742.03/хиляда седемстотин четиридесет и два лева и три ст./, ведно със законна лихва, считано от 21.01.2020 г. до датата на връчване на решението и лихва за забава от изтичане на срока по т.8 от решението до окончателно изплащане на задължението.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалбата. С доводи за незаконосъобразност иска отмяна на оспореното решение. Излага подробни съображения. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представени са писмени бележки.

Ответникът - директор на ТД Митница Бургас, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Бургас като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице с правен интерес, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е основателна при следните съображения:

На 21.01.2020 г. жалбоподателят е декларирал с митническа декларация/МД/ MRN20BG001007014706R5 стока за поставяне под митнически режим допускане за свободно обращение, а именно: употребяван пътнически автомобил-катастрофирал, марка „Ленд Роувър“, брой места:5;  товароносимост: 0; цвят зелен, раб.обем: 2000 куб.см., мощност: 243 HPSAE, двиг.№ бензин, шаси №: SALVP2BG1FH032255; в ел. д. № 5/14 „Код на държавата на изпращане/износ“ – Съединени американски щати; в ел.д. № 4/1 „Условие на доставка“ - FOB Франко-борд“; в ел.д. № 4/16 „метод за определяне на стойността“ - 1 - договорна стойност на внасяните стоки /чл.70 от Кодекса/; в ел.д. № 4/14 „Цена на стоката“ - 3 300.00; в ел.д. № 4/10 „Валута“ - USD;  в ел.д № 4/9 „Добавяния и приспадания“ – код АК Разходи за транспорт, товаро-разтоварни и обработващи операции и разходи за застраховка до мястото на въвеждане на стоките в Европейския съюз - 835.82 лева; код ВА разходи за транспорт след пристигане на мястото на въвеждане – 238.58/л.46 от делото/.

Съгласно данните в приложения коносамент № HLCUBSC1911BFVT2, издаден от Hapag - Lloyd U.S.A автомобилът е превозен от пристанище Ню Йорк до пристанище Бургас/л.59 от делото/.

На база декларираните данни, към датата на приемане на МД размерът на митническата стойност на стоката е определен съгласно правилото на чл. 70, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, а именно на база на договорната стойност, т.е. действително платената или подлежащата на плащане цена на стоката при продажбата й за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост. Митническата стойност на автомобила е определена в размер на 3 300.00 USD, съгласно приложения  към МД договор за покупко-продажба/Buyer`s Agreement/ от 05.11.2019г. с продавач Florida Prestige Collection LLC и купувач П.Ф./л.51 от делото/. Тази цена е преизчислена по валутния курс за митнически цели -1.75963 BGN/USD, приложим към датата на приемане на МД в размер на  5 806.78 лева и към тази сума са прибавени транспортни разходи до мястото на въвеждане на митническата територия в размер на 835.82 лева на основание чл.71, §1, б. „д“/ „i“ Регламент/ЕС/ № 952/2013. Върху така определената митническа стойност на автомобила в размер на 6 642.60 лева са определени, взети под отчет и заплатени мито в размер на 664.26 лeва и ДДС в размер на 1 509.09 лева.

При извършен последващ контрол на декларацията на основание чл.48 Регламент /ЕС/ № 952/2013 във вр. чл.84, ал.1, т.1 ЗМ от митническите органи е била анализирана наличната информация за автомобил със същите характеристики и идентичен VIN /номер на шаси/, като на електронна страница www.autoauctions.io е била открита информация за обявена продажна цена на аукцион от дата 19.07.2019 г. със статус „продадена“/Sold) за автомобил със същия VIN /номер на шаси/ - SALVP2BG1FH032255 и посочен продавач Safeco Insurance. Установено е, че публикуваната на този сайт продажна цена на автомобила е в размер на 7800.00 USD и превишава над два пъти декларираната пред митническите органи цена в размер на 3 300.00 USD при допускане за свободно обращение.

Във връзка с посочената информация възникнали основателни съмнения относно действителната цена на автомобила, както и елементите, които се прибавят към нея при определяне на митническата стойност, поради което на основание чл. 48 Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл.84, ал.1, т.1 ЗМ от Ф. били изискани с писмо, peг. № 32-254289/09.08.2021 г. доказателства за потвърждение на декларираната цена: търговско досие по сключената сделка, оферта, поръчка, ценови листи, потвърждения, проформа фактура, бизнес кореспонденция или други документи и сведения, предшестващи издаването на фактурата, както и документи относно извършените плащания към доставчика - продавач на стоката и всякакви други данни, сведения и документи удостоверяващи цената по сделката и разходите по нея, документи за разходи направени от купувача, но невключени в действително платената или подлежащата на плащане цена- комисионни и възнаграждения за посредничество, разходи за контейнери, транспорт, застраховка, и други операции свързани с транспорта, както и писмени обяснения от вносителя по повод извършената сделка/л.31-33 от делото/.

 В писмо, вх. № 32-32/7240/15.10.2021 г. жалбоподателят е уведомил началника на МП пристанище Бургас център, че не пази изисканата от него информация/л.30 от делото/.

Със съобщение по чл.22, §6 Регламент № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 09.10.2013 г. за създаване на Митнически кодекс на съюза, peг. № 32-401740/10.12.2021  г., жалбоподателят е уведомен, че следва издаване на решение от директора на ТД Митница Бургас за определяне на нов размер на митническата стойност на автомобила, деклариран с митническа декларация с MRN 20BG001007014706R5/21.01.2020 г. с конкретно изложени мотиви/л.23 от делото/.

 Посочено е, че при извършения последващ контрол не са установени доказателства за коректност на декларираната цена, съгласно приложения договор към МД/ фактури, поръчки, оферти, кореспонденция или др. подобни, предшестващи сделката/ и не са представени никакви доказателства за извършени плащания към продавача и за транспортни и други разходи, свързани с доставката на стоката. Приложеният към  митническата декларация договор за покупко-продажба не съдържа всички необходими елементи, удостоверяващи договорните условия по сделката като условие на доставка съгласно Инкотермс; условия на плащане, начин и срок на плащане, клаузи при неизпълнение или др. и същата не може да послужи в подкрепа на декларираните данни в МД относно митническата стойност. Извършен е анализ на документите, приложени към МД, като са изтъкнати фактите, породили съмненията в действителността на договорната стойност на автомобила, посочена в договор за покупко-продажба /Buyer`s Agreement/ от 05.11.2019 г. с продавач Florida Prestige Collection LLC и купувач П.Ф.. В съобщението се сочи още, че  при проверка на данните в представените документи и доказателства е установено, че на 19.07.2019 г. е бил проведен аукцион, на който автомобилът с VIN /номер на шаси/ - SALVP2BG1FH032255 е бил реално закупен за цена от 7 800.00 USD. Отразено е, че освен информация за продажна цена на автомобила в резултат на проведения аукцион, са налице 10 бр. изображения, удостоверяващи неговото състояние, които показват, че автомобилът е повреден /видими следи от удар по предна броня, преден ляв калник и счупване на предно ляво окачване/. Жалбоподателят е уведомен, че намерената информация се потвърждава от описанието на автомобила към датата на деклариране за свободно обращение, съдържащо се в ел.д.6/8 на митническата декларация-„употребяван пътнически автомобил, катастрофирал“; марка „Ленд Роувър“ и че няма доказателства да е била налице промяна в състоянието на автомобила към 19.07.2019 г. - датата на аукциона и към датата на допускане за свободно обращение - 21.01.2020 г. Според представения договор за покупо-продажба /Buyer`s Agreement/ от 05.11.2019 г. може да се предположи че е налице продажба, която не е  подкрепена с никакви доказателства и не може да послужи за митнически цели. Съгласно наличните документи, издадени от компетентните власти в САЩ, последната осъществена продажба с местоназначение митническата територия на Съюза на автомобил с VIN SALVP2BG1FH032255 е проведеният аукцион, а публикуваната подробна информация от същия удостоверява по безспорен и категоричен начин, че на същата дата, описаният автомобил е продаден на цена от 7 800.00 USD. Направено е предположение, че в случай на последваща препродажба между купувача от аукциона и вносителя, в цената на автомобила, би следвало да са включени освен цената от аукцион, така и суми за печалба, разходи за посредничество и/или такси от проведения аукцион или др.подобни, тъй като при определяне на митническата стойност към действително платената или подлежаща на плащане цена за внасяните стоки се прибавят в степента, в която са направени от купувача, но не са включени в действително платената или подлежаща на плащане цена, разходите за комисионни и възнаграждения за посредничество. Посочено е, че тези разходи следва да се добавят към митническата стойност на стоката, но не са представени доказателства за техния размер и че са реално извършени. Затова митническите органи са уведомили жалбоподателя, че продажната цена от аукциона, проведен на 19.07.2019 г. в размер на 7 800.00 USD е единствената установена действително платена цена на автомобила при продажбата му за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза и същата следва да послужи за определянето на неговата митническа стойност, съгласно чл.70 Регламент /ЕС/ № 952/2013, към която на основание чл.71, §1, б. „д“/ „i“ Регламент  /ЕС/ № 952/2013 следва да се прибавят и транспортните разходи до мястото на въвеждане на митническата територия на Съюза.

Посочено е, че митническата стойност на стоката, допусната до свободно обращение с митническа декларация MRN 20BG001007014706R5/21.01.2020 г.  е изчислена в размер на 14 560.93 лева /7800.00 USD при курс 1.75963 лева/ USD - продажна цена, намерена на сайт www.autoauctions.io, увеличена с транспортни разходи в размер на 835.82 лева. Жалбоподателят е информиран, че с оглед определения нов размер на митническата стойност за стоката на основание чл 77, §1, б. „а“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 възниква вносно митническо задължение на 21.01.2020 г. датата на приемане на митническата декларация, съгласно чл.77, §2 Регламент /ЕС/ № 952/2013; при така изчислената митническа стойност, на основание чл.85, §1 Регламент /ЕС/ № 952/2013 задължението за вносно мито е в размер на 1 456.09 лева /14 560.93 лева x 10% ставка за вносно мито/; на основание чл.54, ал.1 ЗДДС във вр.чл.77, §1, б. „а“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл.77, §2 с.р. на датата на възникване на митническото задължение възниква задължение за ДДС, а именно на 21.01.2020 г., която е датата на приемане на МД; на основание чл.55, ал.1 ЗДДС е определена данъчна основа при внос на стоката в размер на 16 255.60 лева /14 560.93 лева + 1456.09 лева +238.58 лева - разходи, свързани с вноса/ и задължение за ДДС при внос в размер на 3 251.12 лева /16 255.60 лева х 20%/.  В съобщението е посочено, че е установен размер за вземане под отчет и досъбиране на мито в размер на 791. 83 лева и на ДДС в размер на 1 742.03 лева, като върху размера на така определените допълнителни задължения възниква задължение за лихва за забава. На жалбоподателя е предоставен 30-дневен срок за становище, от която възможност не се е възползвал/л.23-29 от делото/.

         На 30.05.2022 г., с докладна записка, рег. № 32-175058 началникът на МП Пристанище Бургас център е предложил на директора на ТД Митница Бургас да бъде издадено решение, с което да бъде определен нов размер на митническата стойност на стока № 3 по МД с MRN 20BG001007014706R5/21.01.2020 г. с вносител П.С.Ф./л.16-22 от делото/.

На 31.05.2022 г., въз основа на мотивите, изложени в съобщението по чл.22, §6 Регламент/ЕС/ №952/2013, peг. № 32-401740/10.12.2021 г. директорът на ТД Митница Бургас, е издал решение № 32-176938, с което на основание чл. 70, § 1 и чл. 71, § 1 б. „д“, подб. „i“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение  с митническа декларация/МД/ MRN20BG001007014706R5/21.01.2020 г. е определена митническа стойност в размер на 14 560.93/четиринадесет хиляди петстотин и шестдесет лева и деветдесет и три ст./;  на основание чл. 85, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г., при прилагане на ставка 10 % за вносно мито, съответстваща на декларирания тарифен код по КН 8703 23 90/код по ТАРИК 8703 23 90 00/, спрямо новата митническа стойност е определено митническо задължение в размер на 1 456.09/хиляда четиристотин петдесет и шест лева и девет ст./; на основание чл. 54, ал. 1 ЗДДС, вр. с чл. 77, § 1, б. „а“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 и с чл. 77, § 2 с.р. данъчното събитие при внос на стоки възниква и ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на вносни мита, а именно 21.01.2020 г. и предвид данъчната ставка от 20 %, съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 с.з. е определено задължение за ДДС при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 ЗДДС на автомобилите в размер на 3 251.12/три хиляди двеста петдесет и един лева и двадесет и две ст./ при данъчна основа  в размер на 16 255.60/шестнадесет хиляди двеста петдесет и пет лева и шестдесет ст./; на основание чл. 105, § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл. 56 ЗДДС, вр. чл. 105, § 4 и § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 са определени за вземане под отчет и досъбиране мито и ДДС общо в размер на 2 533.86/две хиляди петстотин тридесет и три лева и осемдесет и шест ст./, от които мито в размер на 791.83/седемстотин и деветдесет и един лева и осемдесет и три ст./ и ДДС в размер на 1 742.03/хиляда седемстотин четиридесет и два лева и три ст./, ведно със законна лихва, считано от 21.01.2020 г. до датата на връчване на решението и лихва за забава от изтичане на срока по т.8 от решението до окончателно изплащане на задължението.

Решение № 32-176938/31.05.2022 г. на директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница Бургас е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, решение № 32-176938/31.05.2022 г. е издадено от компетентен орган-директора на ТД Митница Бургас, съобразна правилото на чл.19, ал.7 ЗМ.

На второ място, същото е в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания.

На трето място обаче решението е издадено при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон, при следните съображения:

На митническа декларация MRN 20BG001007014706R5/21.01.2020 г.  е извършен последващ контрол относно верността на данните за реално платената цена за автомобила, посочен в нея, релевантна за определяне на митническата му стойност, съответно и за дължимите публични държавни вземания - мито и ДДС по чл. 48 Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент на Съвета и чл.84 ЗМ.

Спазено е изискването, установено в императивната норма на чл. 22, § 6 Регламент /ЕС/ № 952/2013 за предварително уведомяване за мотивите, на които ще се основава решението и е предоставена възможност на вносителя да изрази становище в 30 дневен срок.

Процесният внос е осъществен на 21.01.2020 г., при действието на Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза /Регламент /ЕС/ № 952/2013, регламента/, в сила от 01.06.2016 г. По силата на чл. 70, §1 от този регламент основен метод за определяне на митническата стойност на стоките е въз основа на договорната стойност, т.е. въз основа на действително заплатената или подлежащата на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза. Съгласно чл.70, §2 с.р. действително платената или подлежащата на плащане цена е общата сума, която купувачът е платил или трябва да плати на продавача или която купувачът е платил или трябва да плати на трета страна в полза на продавача за внасяните стоки, и включва всички суми, които са платени или трябва да бъдат платени като условие за продажбата на внасяните стоки. Когато митническата стойност на стоките не може да се определи съгласно чл. 70, тя се определя чрез последователно прилагане на вторичните методи по чл. 74 § 2 б. „а“-„г“ Регламент /ЕС/ № 952/2013. Съответно когато митническата стойност не може да се определи по реда на чл.74, §2, митническото остойностяване се извършва по реда на чл.74, §3 от регламента - въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза.

На основание чл.140, §1 Регламент за изпълнение /ЕС/ 2015/2447, при основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл.70, §1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, митническите органи могат да поискат от декларатора да предостави допълнителна информация, а съгласно чл.140, §2 ако съмненията им не отпаднат, митническите органи могат да решат, че стойността на стоките не може да се определи по реда на чл.70, §1.

Анализът на цитираните правила сочи на извода, че прилагането на вторичните методи по чл. 74 § 2 б. „а“-„ г“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 са  субсидиарно приложими и за да се премине към тях следва да са налице основателни съмнения относно цената, посочена в митническата декларация на вносителя. Съмненията следва да бъдат доведени до знание на вносителя и ако не бъдат разсеяни от него, митническата стойност следва да се определи по субсидиарно предвидените методи. В Митническия кодекс и в Регламента за изпълнение не се съдържа легална дефиниция на понятието „основателни съмнения“. Ето защо проявлението му следва да се установява във всеки отделен случай съобразно конкретно установени факти и обстоятелства, като в тежест на митническите органи е да докажат основателността на възникналите съмнения и да обосноват определения нов размер на митническата стойност на внесената стока. В конкретния случай митническите органи не са се справили с тази доказателствена тежест, не са установили, посочили и доказали обстоятелства, които да изключват приложение на основния метод за определяне на митническата стойност по чл. 70, §1 Регламент /ЕС/ № 952/2013.

Административният орган неоснователно се е позовал  на информация, налична в произволен интернет сайт, за да обоснове извод, че действителната договорна стойност на автомобил, закупен от жалбоподателя е 7 800.00 USD, а не както е посочено в митническата декларация -3300.00 USD.

В удостоверение за претърпяло щета моторно превозно средство /„Certificate of salvage for vehicle“, л.50 от делото/ е описано  моторно превозно средство с VIN SALVP2BG1FH032255, издадено в страната на износ. В полето, удостоверяващо собствеността, като такъв е вписан Safeco Insurance, при липсата на други данни за собственик. Видно от  представената от ответника информация от сайта www.autoauctions.io на същия e била обявена продажна цена 7 800.00 USD, продавач Safeco Insurance и статус на автомобила - продаден, но това не означава, че именно жалбоподателят е закупил автомобила на аукциона, проведен на 19.07.2019 г. на посочената цена. Митническите органи не са събрали по официален ред актуализирана информация  относно крайната продажна цена, на която е закупен автомобила и относно страните по сделката, които да подкрепят данните, публикувани на интернет адрес www.autoauctions.io.

Информацията от сайта, на която те са се позовали, не представлява служебна и/или официална такава, за да се разчита на нейната достоверност, респ. да се използва като база данни или за сравнение, а има информативен и неангажиращ характер. Информативният и неангажиращ характер на тези данни е отбелязан в общите условия на самия сайт.

Същевременно административният орган без да оспорва представения към МД договор за придобиване на стоката от 05.11.2019 г. е приел, че е възникнало основание за отхвърляне на декларираната митническа стойност на автомобила от жалбоподателя, която съвпада с уговорената продажна цена по договора. Не е посочил и причината за незачитане на данните в самия договор за извършено плащане в брой на 05.11.2019 г. на уговорената между страните продажна цена на автомобила. Вместо това необосновано е отразил, че в договора липсват данни за условия, начин и срок на плащане и че договорът предполага  извършена продажба, която не е подкрепена с никакви доказателства.

По изложените съображения съдът намира, че митническият орган в нарушение на чл. 140 от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 2015/2447 не е обосновал съмненията в достоверността на декларираната митническа стойност.

Относно процедурата за определяне на по-висок размер на митническата стойност на автомобила, следва да се съобрази, че във всички случаи при прилагането на методи за определяне на митническа стойност, митническите органи имат задължение да положат необходимата грижа, за да установят справедливата стойност на внасяните стоки, а не въз основа на произволно определени или фиктивни стойности, за което е установена забрана в чл.144, т.2, б. „ж“ Регламент за изпълнение /ЕС/ 2015/2447 на Комисията от 24 ноември 2015 година за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза. На това принципно положение е основана и процедурата по чл.140, §1 от Регламента за прилагане с уточнението, че за да не изглежда намесата на администрацията непропорционална, съмненията в справедливостта на декларираната митническа стойност следва да са надлежно мотивирани и изисканата от декларатора допълнителна информация да е пряко свързана с тези съмнения, и да е съобразена с възможностите му. В случая митническите органи са посочили, че имат съмнения относно декларираната от жалбоподателя договорна стойност на автомобила, но нито са обосновали тези съмнения, за да изключат приложението на основния метод за определяне на митническата стойност, съгласно чл. 70, §1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, нито са приложили някой от вторичните методи по чл. 74 §1-3 с.р.

По тези съображения, след като не е приел декларираната договорна стойност на автомобила и е определил нова такава единствено въз основа на публикуваната информация за проведен аукцион в интернет сайт на трета държава, директорът на ТД Митница Бургас, е издал незаконосъобразно решение, което следва да се отмени.

Не са налице предпоставките, установени в чл.140 Регламент за изпълнение /ЕС/ 2015/2447, за да бъде определена митническата стойност на внесената стока на основание чл.70, § 1, вр. чл.71, §1, б. „д“, подб. „i“ Регламент /ЕС/ № 952/2013.  Предвид незаконосъобразното определяне на митническата стойност на стоката, незаконосъобразно са определени за вземане под отчет и досъбиране  от П.С.Ф. мито в размер на 791.83 лева и ДДС в размер на 1 742.03 лева, общо в размер на  2 533.86/две хиляди петстотин тридесет и три лева и осемдесет и шест ст./.

  Процесуалният представител на ответника е направил своевременно възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от  жалбоподателя в настоящото производство. Съгласно разпоредбата на чл.78, ал.5 ГПК, за да намали размера на платеното адвокатско възнаграждение, съдът трябва да установи, че фактическата и правна сложност на делото не съответства на размера на заплатеното адвокатско възнаграждение. В случая възнаграждението, което е заплатено реално за настоящото производство, предвид направените доказателствени искания и проведените съдебни заседания, отговаря на фактическата и правна сложност на делото, поради което не е прекомерно и следва да се присъди в цялост.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на жалбоподателя се следват разноски общо в размер на 880.00/осемстотин и осемдесет/ лева, представляващи 10.00/десет/ лева дължима и заплатена за производството държавна такса и 870.00/осемстотин и седемдесет/ лева адвокатско възнаграждение.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № 32-176938/31.05.2022 г. на директора на ТД Митница Бургас, с което  на основание чл. 70, § 1 и чл. 71, § 1 б. „д“, подб. „i“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение  с митническа декларация/МД/ MRN20BG001007014706R5/21.01.2020 г. е определена митническа стойност в размер на 14 560.93/четиринадесет хиляди петстотин и шестдесет лева и деветдесет и три ст./;  на основание чл. 85, § 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013, при прилагане на ставка 10 % за вносно мито, съответстваща на декларирания тарифен код по КН 8703 23 90/код по ТАРИК 8703 23 90 00/, спрямо новата митническа стойност е определено митническо задължение в размер на 1 456.09/хиляда четиристотин петдесет и шест лева и девет ст./; на основание чл. 54, ал. 1 ЗДДС, вр. с чл. 77, § 1, б. „а“ Регламент /ЕС/ № 952/2013 и с чл. 77, § 2 с.р. данъчното събитие при внос на стоки възниква и ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на вносни мита, а именно 21.01.2020 г. и предвид данъчната ставка от 20 %, съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 с.з. е определено задължение за ДДС при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 ЗДДС на автомобилите в размер на 3 251.12/три хиляди двеста петдесет и един лева и двадесет и две ст./ при данъчна основа  в размер на 16 255.60/шестнадесет хиляди двеста петдесет и пет лева и шестдесет ст./; на основание чл. 105, § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 и чл. 56 ЗДДС, вр. чл. 105, § 4 и § 3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 са определени за вземане под отчет и досъбиране от П.С.Ф. ***, мито и ДДС общо в размер на 2 533. 86/две хиляди петстотин тридесет и три лева и осемдесет и шест ст./, от които мито в размер на 791.83/седемстотин и деветдесет и един лева и осемдесет и три ст./ и ДДС в размер на 1 742.03/хиляда седемстотин четиридесет и два лева и три ст./, ведно със законна лихва, считано от 21.01.2020 г. до датата на връчване на решението и лихва за забава от изтичане на срока по т.8 от решението до окончателно изплащане на задължението.

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на П.С.Ф. ***, разноски в размер на 880.00/осемстотин и осемдесет/ лева.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

                       СЪДИЯ: