№ 16
гр. Девин, 26.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на трети април през две
хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
при участието на секретаря Диана Ал. Стоева
като разгледа докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Административно
наказателно дело № 20235410200013 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 ЗАНН, във връзка с чл.140, ал.1
Закон за движение по пътищата /ЗДвП/, във връзка с чл.175, ал.3,
предложение първо ЗДвП.
Образувано е по жалба от Ф. С. М., с ЕГН **********, от гр. С.,
ул. Св. № **, чрез адв. П. Х., с адрес за кореспонденция гр. С., ул. Д. Х. № **,
ет. * офис № * против Наказателно постановление № 22-0252-
000541/30.12.2022г., издадено от Р. Т. Х. на длъжност началник група към ОД
на МВР – Смолян, РУ – Девин, упълномощен със заповед № 8121з-
1632/02.12.2021г. на Министъра на Вътрешните работи, с което на основание
чл.175, ал.3, предложение първо ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП й е
наложено наказание глоба в размер на 200.00 лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от шест месеца.
В жалбата поддържа твърдения за незаконосъобразност,
свеждащи се до липса на знание или надлежно уведомяване по някакъв начин
на водача на процесното МПС, че автомобилът е със служебно прекратена
регистрация, поради което деянието не е съставомерно от субективна страна.
Към момента на проверката на жалбоподателя не е бил известен факта на
служебно прекратената регистрация, предприета на основание чл.18, б.„б“, т.8
от Наредба № 1-45/24.03.2000г., във по чл.143, ал.10 ЗДвП, след уведомление
от Гаранционния фонд, но съгласно чл.18б, ал.2 Наредба № 1-45/24.03.2000г е
регламентирано задължение за уведомяване на собственика за служебно
прекратената регистрация. Липсата на субективна страна от състава на
нарушението прави деянието, извършено от жалбоподателя несъставомерно,
тъй като той не е знаел, че регистрацията на автомобила е прекратена
служебно и кога точно е станало това, поради това не е знаел, че не следва да
го управлява по пътищата, отворени за обществено ползване.
Моли съда да отмени обжалваното НП като незаконосъобразно.
1
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез адв. П. Х., поддържа
жалбата.
Въззиваемият, не изпраща представител.
Районна прокуратура – Смолян, Териториално отделение - Девин,
уведомена по реда на чл. 62 ЗАНН, не изпраща прокурор.
Съдът, прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е от наказаното
лице с вх. № 217/25.01.2023г. на Районен съд – Девин, изпратена по куриер на
24.01.2023г., считано от датата на връчване с разписка, подписана на
17.01.2023г.
Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, по следните
съображения: Няма спор по делото, а и от показанията на разпитаните
свидетели (св. Н. В. и св. В. Б.) полицейски служители се установи, че на
10.07.2022г., около 14.35ч. на второкласен път 37, разклон за гр. С. при
изпълнение на служебните си задължения по линия на КАТ е бил спрян за
проверка джип „Гранд Чероки“, черен на цвят, с рег.№ ****, собственост на
С. Х. М., при която е установено, че автомобилът е със служебно прекратена
регистрация по чл.143, ал.10 ЗДвП от 30.06.2022г., след получено
уведомление от Гаранционен фонд.
Св. Н. В. е съставил АУАН за нарушение, извършено от
жалбоподателя за управление на МПС със служебно прекратена регистрация,
установена след извършена справка в системата на МВР.
АУАН е съставен в присъствие на жалбоподателя, не е
направила възражение и е получила препис от акта, с което е приключила
проверката срещу нея.
На 03.08.2022г., с мотивирана резолюция № 22-0252-М000040,
издадена от Р. Т. Х. - началник група в ОД на МВР - Смолян, на основание
чл.54, ал.1, т.9 ЗАНН, поради започнала проверка по ЗМ - 119/10.07.2022г. по
описа на РУ – Девин за евентуално извършено престъпление по чл.345, ал.2,
във връзка с чл.345, ал.1 НК, е прекратил административно наказателното
производство по АУАН серия GA, бл. № 655165/10.07.2022г. против Ф. С. М.
за нарушението по чл.140 ал.1 предл. първо.
От ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ е предоставена
информация (рег. № 105800-3180/16.03.2023г.), ведно с разпечатка от АИС
“Регистрация на превозни средства и собственици“ при Сектор „Пътна
Полиция“ – Смолян, от която е установено, че регистрацията на лек
автомобил Джип „Гранд Чероки“, с peг. № **** е прекратена на 30.06.2022г.,
в 04.24ч. по чл.143, ал.10 ЗДвП, след получено уведомление от Гаранционен
фонд ( автомобил без „Гражданска отговорност“) и е служебно възстановена
в 14.49ч. на 10.07.2022г.
От ОД на МВР – Пазарджик, сектор ПП е предоставена
информация ( рег. № 100600-5960/23.03.2023г.) за превозно средство, с рег.
№****, марка „Джип“ модел „Гранд Чероки“, регистрирано в сектор „Пътна
полиция“ при ОД на МВР - Пазарджик на 07.05.2019г. на името на С. Х. М.,
която е служебно прекратена на 30.06.2022г., в системата на АИС КАТ по
чл.143, ал.10 ЗДвП, поради несключен договор за ЗЗ „Гражданска
2
отговорност“. Регистрацията на същото превозно средство е възстановена
служебно от „Гаранционен Фонд“ на 10.07.2022г.
От сектор „Пътна полиция - ОДМВР Пазарджик“ е представено
уведомително писмо с рег. №100600-11654/30.06.22г. до собственика на
превозното средство, на основание чл.143 ал.10 ЗДвП на 28.06.2022г.
регистрацията на ППС, с рег. №**** е прекратена служебно от сектор ПП при
ОД на МВР Пазарджик, след получено уведомление по чл.574, ал.11 КЗ.
На 10.07.2022г. е съставен АУАН, серия GA, бл. № 655165 от св.
Н. В., в качеството си на мл. автоконтрольор в РУ – Девин към ОД на МВР -
Смолян, в присъствие на св. В. Б. против жалбоподателя, за това, че на
10.07.2022г., в 14.35 ч., в община Доспат, на път Яб. – Б., Дж. - Ет. - П. - П. -
Б. - Д. – Б., на II кл. път № 37, на разклон за гр. С., с посока на движение от гр.
Д. управлява лек автомобил марка Джип Гранд Чероки, черен на цвят, с рег.
№ ****, собственост на С.Х. М., от гр. С., по път отворен за обществено
ползване, което не е регистрирано по надлежния ред, със служебно
прекратена регистрация на 30.06.2022г. по чл.143, ал.10 ЗДвП, след получено
уведомление от Гаранционен Фонд за липса на сключен договор
ЗЗ“Гражданска отговорност“, установено при справка в оперативна дежурна
част, в нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП.
Въз основа на съставения АУАН серия GA, бл. №
655165/10.07.2022г. е издадено обжалваното Наказателно постановление №
22-0252-000541/30.12.2022г. от Р. Х. - началник група при РУ – Девин към ОД
на МВР – Смолян, с което на основание чл.175, ал.3, предложение първо
ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП на жалбоподателя е наложил
административни наказания „глоба в размер на 200.00 лева“ и „лишаване от
право да управлява МПС за срок от шест месеца“. На основание Наредба №
Iз – 2539/17.12.2021г. на МВР са отнети 10 точки.
АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни лица,
съгласно чл.189, ал.1 и ал.12 ЗДвП, определени със Заповед № 8121з-
1632/02.12.2021г., издадена от министъра на МВР за издаване на актове и
наказателни постановления.
Спазени са сроковете по чл.34 ЗАНН.
Съгласно чл.189, ал.2 ЗДвП редовно съставените актове по този
закон имат доказателствена сила до доказване на противното. Съгласно ал.3
свидетел по акта може да бъде и служебно лице. Актът е редовно съставен,
тъй като е съставен от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.189,
ал.1, във връзка с приложената заповед № 8121з-1632/02.12.2021г., с която
служителите изпълняващи длъжността „мл. автоконтрольор“ имат
правомощия да съставят актове за установяване на административни
нарушения по ЗДвП.
АУАН е съставен с предписаното от императивната разпоредба на
чл.42, във връзка с чл.53, ал.2 ЗАНН съдържание, поради което има
доказателствена сила за изложените в него фактически и правни основания до
доказване на противното, аргумент от чл.189, ал.2 ЗДвП. Последната обаче не
изключва преценка на доказаността на деянието и неговият извършител от
съда, съобразно чл.84 ЗАНН, във връзка с чл.16 и чл.18 НПК и анализ на
събраните доказателства.
3
В АУАН и НП са съставени за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП,
която изисква: „По пътищата, отворени за обществено ползване да се движат
само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с
табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места“.
Безспорно установени са по делото описаните фактически
обстоятелства в акта и НП, а именно, че на 10.07.2022г., в 14.35 ч., в община
Доспат, на II кл. път № 37, на разклон за гр. С., с посока на движение от гр. Д.
жалбоподателят е управлявала лек автомобил марка Джип Гранд Чероки,
черен на цвят, с рег. № ****, собственост на С.Х. М., от гр. С., по път отворен
за обществено ползване, със служебно прекратена регистрация на 30.06.2022г.
по чл.143, ал.10 ЗДвП, след получено уведомление от Гаранционен Фонд за
липса на сключен договор ЗЗ“Гражданска отговорност“.
По спорния въпрос по делото: Дали жалбоподателят е
осъществила нарушението умишлено?, т.е дали е знаела за служебно
прекратената регистрация при условие, че съгласно основанията на чл.18, б.
„б“, т.8 от Наредба № 1-45/24.03.2000г., във по чл.143, ал.10 ЗДвП, във връзка
с чл.18б, ал.2 Наредба № 1-45/24.03.2000г., регламентира изрично задължение
на службите за контрол да уведомят собственика за служебно прекратената
регистрация.
Съгласно приетото по задължителен за съдилищата начин
тълкуване в Тълкувателно постановление №2/05.04.2023г. по ТД №3/2022г.
на Върховният административен съд - ОСС от НК на ВКС и I и II колегии на
ВАС по въпроса - дали се носи административно наказателна отговорност по
чл.175, ал.3 ЗДвП от водача, ако не е изпратено и съответно получено
уведомление за служебно прекратяване на регистрацията по чл.143, ал.10
ЗДвП или собственикът не е узнал за този факт по друг начин.
Съгласно чл.143, ал.10 ЗДвП служебно се прекратява
регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление
от Гаранционния фонд по чл.574, ал.11 от КЗ и се уведомява собственикът на
пътното превозно средство. Служебно прекратена регистрация на пътно
превозно средство се възстановява служебно при предоставени данни за
сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 или по
желание на собственика след представяне на валидна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите. Уведомяването на
собственика за служебно прекратената регистрация има значение както за
възможността по желание да възстанови регистрацията на моторното
превозно средство, така и за узнаването на служебното прекратяване на
регистрацията. Уведомяването на собственика на моторно превозно средство
за служебно прекратената регистрация не е елемент от фактическия състав на
прекратяването на регистрацията, а е последващо, но има пряко отношение
към субективния елемент на административното нарушение по чл.175, ал.3
ЗДвП, защото законът е възложил на административния орган задължението
да уведоми собственика за извършеното служебно прекратяване на
регистрацията на моторно превозно средство. Прекратяването на
регистрацията не настъпва по силата на закона при непредставяне на
доказателства за сключена застраховка „Гражданска отговорност“, а се
извършва след автоматизирано уведомление от Гаранционния фонд по чл.24
от Наредба № 54/30.12.2016г. за регистрите на Гаранционния фонд за обмена
4
и защитата на информацията и за издаването и отчитането на задължителните
застраховки по чл.461, т.1 и т.2 КЗ. Собственикът на моторно превозно
средство обективно няма как да знае кога точно е била прекратена служебно
регистрацията на моторното превозно средство. Знанието за точната дата на
дерегистрацията е от значение за субективната съставомерност на деянието.
Обратното би довело до отговорност въз основа на предположение за знание.
Едва след момента на узнаването на факта на прекратяването на
регистрацията собственикът е длъжен да съобрази поведението си с
дерегистрацията на моторното превозно средство и с породените от нея
правни последици. Извършеното служебно прекратяване на регистрацията на
моторно превозно средство на основание чл.143, ал.10 ЗДвП, тоест на
фактическо обстоятелство, което принадлежи към състава на
административното нарушение по чл.175, ал.3, предл. първо ЗДвП и липсата
на уведомяване, поради липса на публично достъпен регистър, в който да се
извърши справка за служебно прекратената регистрация, налага да се спазва
изрично записаното в закона задължение да се уведоми собственикът на
моторното превозно средство за служебното прекратяване на регистрацията.
Ако собственикът не е бил уведомен за служебното прекратяване на
регистрацията, не би могъл да съобщи този факт и на всяко лице, на което е
предоставил управлението на автомобила. Съгласно чл.18б, ал.2 от Наредба
№ І-45/24.03.2000г., при прекратяване на регистрацията по ал. 1, т. 1, 2, 3, 4
или 8, се уведомява собственикът на превозното средство.
Предвид изложените мотиви е прието Тълкувателно
постановление №2/05.04.2023г. по ТД №3/2022г. на Върховният
административен съд - ОСС от НК на ВКС и I и II колегии на ВАС - не се
наказва с предвиденото в чл. 175, ал. 3 от Закона за движението по пътищата
административно наказание водач, който управлява моторно превозно
средство, чиято регистрация е служебно прекратена по реда на чл. 143, ал. 10
от Закона за движението по пътищата, без за това да е уведомен собственикът
на моторното превозно средство.
В настоящото производство от сектор „Пътна полиция - ОДМВР
Пазарджик“ е представено уведомително писмо с рег. №100600-
11654/30.06.22г. до собственика на превозното средство, на основание чл.143
ал.10 ЗДвП на 28.06.2022г. регистрацията на ППС, с рег. №**** е прекратена
служебно от сектор ПП при ОД на МВР Пазарджик, след получено
уведомление по чл.574, ал.11 КЗ. Липсата на данни, че уведомлението е
получено от собственика е основание за съдът да приеме, предвид изложените
тълкувателни разяснения по приложения адм. наказателен състав, че
жалбоподателят не е осъществила състава на административното нарушение
на 10.07.2022г., в 14.35 ч., в община Доспат, на II кл. път № 37, на разклон за
гр. С., с посока на движение от гр. Д. при управление на лек автомобил марка
Джип Гранд Чероки, черен на цвят, с рег. № ****, собственост на С.Х. М., от
гр. С., по път отворен за обществено ползване, със служебно прекратена
регистрация на 30.06.2022г. по чл.143, ал.10 ЗДвП, след получено
уведомление от Гаранционен Фонд за липса на сключен договор
ЗЗ“Гражданска отговорност“, поради неполучено уведомление от
собственика, съответно водачът не е могъл да знае за служебно прекратената
регистрация.
5
В съответствие с чл.6, ал.1, т.5 от Наредба № Iз-2539 на МВР са
били отнети 10 контролни точки, тъй като за управление на МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред, е предвидено да се отнемат контролни точки.
Отнемането на контролни точки не е санкция, която подлежи на
самостоятелно обжалване, а фактическо действие с контролноотчетен
характер, което изпълнява предупредителна (по отношение на водачите) и
информационно-статистическа (от гледна точка на контролните органи)
функция. Отнемането на контролни точки няма самостоятелен характер и
действията на административния орган по отбелязване на отнемането им е в
зависимост от наличието на влязло в сила НП и наложеното с него наказание.
С отмяната на НП отпада възможността за отнемане на контролни точки от
наличните контролни точки на водача, поради липса на извършено
нарушение.
Мотивиран от изложените съображения, на основание чл.63
ЗАНН, Девинският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 22-0252-
000541/30.12.2022г., издадено от Р. Т. Х. - началник група към ОД на МВР –
Смолян, РУ – Девин, упълномощен със заповед № 8121з-1632/02.12.2021г.
издадена от министъра на МВР, с което на Ф. С. М., с ЕГН **********, от гр.
С., ул.Св. № **, представлявана от адв. П. Х., с адрес за кореспонденция гр.
С., ул. Д. Х. № **, ет. * офис № *, на основание чл.175, ал.3, предложение
първо ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП са наложени
административни наказания глоба в размер 200.00 лева и лишаване от право
да управлява МПС за срок от шест месеца.
На основание чл.6, ал.1, т.5 от Наредба № Iз-2539 на МВР са
отнети 10 точки, като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред
Административен съд - Смолян в 14 дневен срок, считано от съобщението.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
6