Решение по дело №8836/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 263189
Дата: 26 октомври 2022 г. (в сила от 26 октомври 2022 г.)
Съдия: Николай Димитров Димов
Дело: 20201100508836
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 21 август 2020 г.

Съдържание на акта

                         

                               Р     Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

                                           гр.София, 26.10.2022 г.

       

                  В    И  М  Е  Т  О    Н А     Н  А  Р  О  Д  А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Г.О., ІІІ-В състав в публично съдебно заседание на двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Н. ДИМОВ

                                                              ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИНА ПЕЙЧИНОВА

                                                                     Мл.с-я: ИВЕЛИНА СИМЕОНОВА

 

при секретаря Цветелина Пецева, като разгледа докладваното от съдия ДИМОВ в.гр.дело № 8836 по описа за 2020 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

         

         Производството е по реда на чл.258 и сл. ГПК.

         С решение № 78569 от 29.04.2020 год., постановено по гр.дело № 63079/2019 г.  на  СРС, ІІ Г.О., 179 състав, е осъдена Главна дирекция “Гранична полиция“-Министрество на вътрешните работи, с адрес: гр.София, бул.“***********да заплати на Н.Б.Б., с ЕГН ********** и с адрес: ***, по иска с правно основание чл.187, ал.5, т.2, вр. чл.178, ал.1, т.3 ЗМВР сумата от 1917,35 лв., представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд под формата на нощен труд за периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получени чрез преизчисляване на нощния труд с коефициент 1,143, отчетен като извънреден и законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба - 31.10.2019 г. до окончателното изплащане на вземането; на основание чл.179, ал.1 ЗМВР сумата от 1848,87 лв., представляваща възнаграждение за 222 часа извънреден труд, положен в периода 01.10.2016 г. - 30.09.2019 г., включващ времето на инструктаж преди застъпване на смяна, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното изплащане на вземането; на основание чл.86, ал.1 ЗЗД сумата от 519,38 лв. представляваща обезщетение за забава върху главницата, считано от падежа на всяко вземане до предявяване на иска, ведно с лихвата за забава върху главниците от подаване на исковата молба до окончателното плащане, на основание чл.78, ал.1 ГПК сумата от 300 лв. – разноски по делото. С решението на съда е осъдена Главна дирекция “Гранична полиция“-Министрество на вътрешните работи, с адрес: гр.София, бул.“***********да заплати по сметка на Софийски районен съд на основание чл.78, ал.6 ГПК сумата от 371,42 лв., представляваща разноски по делото.

         Срещу решението на СРС, 179 с-в е постъпила въззивна жалба от Главна дирекция „Гранична полиция“-МВР, подадена чрез юрк.А.Н., с искане същото да бъде отменено, като неправилно и незаконосъобразно, и вместо това да бъде постановено друго, с което предявените обективно съединени осъдителни искове с правно основание чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР, вр. с чл.179, ал.1, вр. с чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР и с правно основание чл.86, ал.1 от ЗЗД да бъдат отхвърлени изцяло, като неоснователни и недоказани. Във въззивната жалба се излагат доводи, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалноправните   разпоредби на закона. Претендира присъждане на направени разноски по делото.

         Въззиваемата страна- ищец Н.Б.Б.,  чрез пълномощника си адв.И.Ш. оспорва жалбата, като неоснователна. Моли съда жалбата на ответника, като неоснователна да бъде оставена без уважение, а първоинстанционното решение -потвърдено, като правилно и законосъобразно. Претендира присъждане на направени разноски по делото.

        Софийски градски съд, като обсъди събраните по делото доказателства, становищата и доводите на страните, съгласно разпоредбата на чл.235, ал.2 от ГПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

        Въззивната жалба е подадена в срока по чл.259, ал.1 от ГПК и е допустима.             

         Разгледана по същество въззивната жалба е НЕОСНОВАТЕЛНА. 

         Софийски градски съд, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира, че фактическата обстановка се установява така както е изложена от първоинстанционния съд. Пред настоящата въззивна инстанция не са ангажирани нови доказателства по смисъла на чл.266 от ГПК, които да променят така приетата за установена от първоинстанционния  съд фактическа обстановка. В тази връзка в мотивите на настоящия съдебен акт не следва да се преповтарят отново събраните в първата инстанция доказателства, които са обсъдени правилно, като са преценени релевантните за спора факти и обстоятелства.                             

          Предвид възприемането на установената от първоинстанционния съд фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

         Съгласно чл.269 от ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, по допустимостта му – в обжалваната част, като по останалите въпроси е ограничен от посоченото в жалбата.

         Обжалваното първоинстанционно решение е валидно и допустимо, като при постановяването му не е допуснато нарушение на императивни материалноправни и процесуалноправни норми. Решението е и правилно, като постановено при спазване на съдопроизводствените правила и материалния закон, и при обоснованост на правните изводи за наличие на предпоставките на чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР, вр. с чл.179, ал.1, вр. с чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР и на чл.86, ал.1 от ЗЗД за ангажиране на отговорността на ответника. С оглед на което на основание чл.272 ГПК въззивният състав препраща към мотивите изложени от СРС, обосноваващи окончателен извод за основателност на предявените от ищеца Н.Б.Б., срещу ответника Главна дирекция „Гранична полиция“-МВР, гр.София, обективно съединени осъдителни искове с правно основание чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР, вр. с чл.179, ал.1, вр. с чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР и с правно основание чл.86, ал.1 от ЗЗД. При правилно разпределена доказателствена тежест съобразно нормата на чл.154 от ГПК и изпълнение на задълженията си, посочени в нормата на чл.146 от ГПК, първоинстанционният съд е обсъдил събраните по делото доказателства, като е основал решението си върху приетите от него за установени обстоятелства по делото и съобразно приложимия материален закон, поради което съдът следва да разгледа доводите на жалбоподателя във връзка с неговата правилност. Фактическите и правни констатации на настоящия съд съвпадат с направените от районния съд в атакувания съдебен акт констатации /чл.272 ГПК/. В обжалвания съдебен акт са изложени конкретни и ясни мотиви по отношение разкриване действителното правно положение между страните и разрешаването на правния спор. Изводите на съда са обосновани с оглед данните по делото и събраните по делото доказателства. Доводите в жалбата са общи, а по същество са изцяло неоснователни. Във връзка с изложените във въззивната жалба доводи, следва да се добави и следното:

           Като неоснователни следва да се преценят доводите за  неправилност на обжалваното решение. Противно на изложеното във въззивната жалба обжалваното решение е правилно. Неоснователни са изложените доводи във въззивната жалба във връзка със събраните по делото доказателства и приетите за установени с тях обстоятелства от първата съдебна инстанция. Изводите на съда са обосновани с оглед данните по делото и събраните по делото доказателства. В случая ответникът не е оспорил нито едно от тези доказателства в предвидените за това срокове и по предвидения в ГПК процесуален ред. Не е оспорил заключението на вещото лице по приетата съдебно- счетоводна експертиза, не е ангажирал доказателства, включително и такива оборващи  представените и ангажирани от ищеца писмени доказателства или опровергаващи установените с последните факти и обстоятелства по делото.

           Спорно е по делото обстоятелството дали в процесния случай при отчитане и заплащане на положените часове нощен труд са приложими разпоредбите на КТ и Наредбата за структура и организация на работната заплата /НСОРЗ/ - в частност разпоредбата на чл.9, ал.2 от посочената наредба, или следва да се прилагат разпоредбите на специалния ЗМВР и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, както и дали е налице извънреден труд при превръщане на нощните часове в дневни по реда на чл.9 от НСОРЗ.

            Дневното работно време е обичайното работно време. Нощен е трудът, който се полага от 22.00 ч. до 06.00 ч. – чл.140, чл.141, ал.2 от КТ. Трудовото  законодателство изхожда от идеята за принципна допустимост на работата през нощта, като я съчетава с мерки за ограничаване на нейното неблагоприятно влияние върху работника или служителя - специална закрила /чл.140, чл.140а, чл.149 и чл.261 от КТ/, която произтича от оценката за повишената вредност на работата през нощта за човешкия организъм - чрез нея се нарушават обичайните за тази част на денонощието биологични функции на човешкия организъм, тя изисква по - голямо напрежение, води до по - бърза и по - голяма умора, променя реда на почивките на работника или служителя, нарушава обичайния ритъм на неговия личен живот. Положеният нощен труд се отчита и се заплаща увеличено в сравнение с дневния. Увеличението се изразява на първо място в запазването на ставката за дневното работно време, като изравняването се извършва със съответни коефициенти в зависимост от начина на изчисляване и отчитане на работното време /подневно или сумирано/ - виж  чл.9, ал.2 от НСОРЗ и на второ място - в заплащане на допълнително трудово възнаграждение към така увеличеното възнаграждение, чийто минимален размер е установен в чл.8 от НСОРЗ.

           Съгласно разпоредбата на чл.176 от ЗМВР брутното месечно трудово  възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. В чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР е предвидено, че държавните служители получават допълнителни възнаграждения за извънреден труд. Съгласно чл.179, ал.1 от ЗМВР на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22.00 ч. до 06.00 ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение, а съгласно чл.187, ал.5, т.2 и ал.6 от ЗМВР/в приложима редакция - изм. и доп. ДВ, бр.81 от 2016 г./, работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи на смени, като извънредният труд се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.

           Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица – чл.187, ал.1 от ЗМВР /приложима редакция на закона - изм. и доп. - ДВ, бр.81 от 2016 г./. Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8, 12 или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период – чл.187, ал.3, изр.1 от ЗМВР. При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 ч. и 6.00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период -  чл.187, ал.3, изр.3 от ЗМВР.

           Съгласно разпоредбата на чл.187, ал.9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

           Безспорно е обстоятелството, че през процесния период е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организация и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерство на вътрешните работи, издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г., отм., бр.3 от 10.01.2020 г., в сила от 10.01.2020 г., Решение № 16766 на ВАС на РБ - бр.4 от 14.01.2020 г. В чл.3, ал.3 от Наредбата е предвидено, че за държавните служители от МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 ч. и 06.00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период, а в чл.31 - че отработеното време между 22.00 ч. и 06.00 ч. се отчита с протокол, като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на броя отработени часове.

           Съгласно чл.31, ал.2 на Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. - действала в периода 19.08.2014 г. - 02.06.2015 г., при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22.00 ч. и 06.00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. След отмяната на посочената наредба, са приети Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. /отменена с решение на ВАС по адм.дело № 5450/2016 г., в сила от 11.07.2016 г./ и Наредба № 8121з779/29.07.2016 г. /в сила от 02.08.2016 г./, които обаче не съдържат аналогична разпоредба на чл.31, ал.2 от отменената наредба от 11.08.2014 г., предвиждаща увеличаване на реално отработените часове нощен труд с посочения коефициент, а е разписан само редът за отчитането на часовете нощен труд.

          Същевременно съгласно разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗМВР, държавните служители, полагащи труд за времето между 22.00 ч. и 06.00 ч., се ползват със специална закрила по КТ. Според настоящия състав, липсата на правило за отчитане на нощния труд в специалния закон - ЗМВР /до изменението на чл.187, ал.4 със ЗИДЗМВР от м.юли 2020 г., което има действие занапред/ и в Наредбата, издадена по реда на чл.187, ал.9 ЗВМР, не следва да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в закона, която следва да бъде преодоляна по правилото на чл.46, ал.2 от ЗНА. При наличието на такава непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва по аналогия да бъде приложена общата законодателна уредба относно отчитането и заплащането на нощния труд, в частност разпоредбата на чл.9, ал.2 от НСОРЗ /в сила от 01.07.2007 г./, определяща структурата и организацията на работната заплата, видовете и минималните размери на допълнителните трудови възнаграждения, реда и начина за определяне и изчисляване на трудовите възнаграждения на работниците и служителите.

           В тази връзка съдът намира за неоснователни доводите на ответника относно оспорване приложението на разпоредбите на тази наредба, обосновани с липсата на нормативна празнота. Възприемането на тези съображения би означавало да се допуснат различни системи на отчитане на нощния труд от служителите в МВР и от работниците по трудово правоотношение, въпреки че те изразходват психическа и физическа енергия и извършват полезна трудова дейност в една и съща част от денонощието /работно време/ и при едни и същи вредни за здравето последици, т. е. би поставило държавния служител в МВР в неравностойно положение спрямо работниците и служителите, чиито правоотношения се регулират от Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата и които получават такива допълнителни възнаграждения съгласно чл.67, ал.7, т.1 от ЗДСл. и чл.261 от КТ. Възприетото от настоящата въззивна инстанция тълкуване е в съответствие и с основния принцип за равенство и недопускане на дискриминация, установен в чл.6 от Конституцията на Република България и в чл.14 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи /решение № 311/08.01.2019 г. по гр.дело № 1144/2018 г. по описа на ВКС, ІV г. о./. В подкрепа на този извод е и препращането на чл.188, ал.2 от ЗМВР към разпоредбите на КТ и законодателното решение за изменението на чл.187, ал.4 от ЗМВР от ДВ, бр. 60 от 2020 г., с което е отстранена празнотата в законодателството и е въведено правилото, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната продължителност на работното време през нощта.

            На следващо място, съгласно разпоредбата на чл.9, ал.2 от НСОРЗ, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Както се посочи, нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 - дневна работна седмица – чл.187, ал.1 от ЗМВР /приложима редакция изм. и доп. - ДВ, бр. 81 от 2016 г./. Съгласно, ал. 3 на чл.187 от ЗМВР, работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8, 12 или 24- часови смени - сумирано за тримесечен период. При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 ч. и 06.00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Следователно нормалната продължителност на дневното работно време, установена при подневно отчитане на работното време на държавните служители в МВР, е 8 часа. През исковия период в ЗМВР липсва норма, която да установява нормалната продължителност на нощното работно време при подневно отчитане на работното време. При подобна празнота в специалния закон следва да се приложи общото правило, предвидено в чл.140, ал.1 от КТ, съгласно което нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа. Следователно отношението между нормалната продължителност на дневното работно време /8 часа/ и нормалната продължителност на нощното работно време /7 часа/, установени за подневно отчитане на работното време на служителите в МВР, е 1,143. За процесния период следва субсидиарно да бъде приложена разпоредбата на чл.9, ал.2 от НСОРЗ и реално отработените от ищцата часове нощен труд да бъдат преизчислени с коефициент 1,143. Приложението на правилото на чл.9, ал.2 от НСОРЗ не се изключва от обстоятелството, че ответникът е изпълнил задължението си да заплати на ищцата допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв. за всеки отработен час през нощта. Законодателят е възприел две линии, по които се реализира увеличеното заплащане на нощния труд – 1/ заплащане на часовете положен нощен труд в увеличен размер и 2/ допълнително възнаграждение за всеки час нощен труд / решение № 14/27.03.2012 г. по гр.дело № 405/2011 г. по описа на ВКС, IV г. о./. В цитираното решение е прието, че няма значение, че при сумирано отчитане на работното време нощните часове се превръщат в дневни. Посочената методология е само с оглед установения по законодателен път начин за отчитане нормата фактически положен труд. Разпоредбите на чл.8 от НСОРЗ и чл.9, ал.2 от НСОРЗ се прилагат едновременно, т. е. при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1,143 и за същите тези нощни часове се заплаща и допълнително трудово възнаграждение за нощен труд - 0, 25 лв./час. Този подход на законодателя за това допълнително заплащане на нощния труд е оправдан с оглед на по големия разход на умствена и физическа енергия при престиране на работна сила в необичайно за биологичния ритъм на човека време от денонощието /в този смисъл решение № 14/27.03.2012 г. по гр.дело № 405/2011 г. на ВКС, ІV г.о., постановено по реда на чл.290 от ГПК/. Положеният нощен труд се отчита и се заплаща увеличено в сравнение с дневния. Получените над определената норма часове за отчетния период /след превръщане на нощните часове в дневни по реда на чл.9, ал.2 от НСОРЗ/, са извънреден труд, за който се дължи допълнително възнаграждение, наред с това за нощен труд.

             Доколкото по делото е безспорно установено, че на ищеца е било заплатено само допълнително възнаграждение за заработените часове през нощта, но положените реално часове нощен труд не са били увеличени със съответния коефициент и за така увеличените часове не е било заплатено възнаграждение, не може да се приеме, че ответникът е изплатил изцяло и в срок задължението си спрямо ищцата за положения от нея труд. Целта на чл.9 от НСОРЗ е именно нощното работно време да се заплаща в увеличен размер спрямо дневното работно време поради спецификата на нощния труд, като по - неблагоприятен за работника спрямо дневния, за което са предвидени редица други компенсации. Съобразявайки изложеното, съдът не възприема и аргумента, че нощният труд на служителите в МВР не следва да се преизчислява с посочения коефициент, доколкото максималната продължителност и на дневния и на нощния труд е 8 часа, съотношението между които е 1, а не 1,143. Това би довело до поставяне на служителите на МВР в по - неблагоприятно положение, при което могат да полагат повече часове нощен труд, за което няма да получават възнаграждение в увеличен размер спрямо дневния такъв.

            С оглед на изложените съображения относно приложимост на установения в чл.9, ал.2 от НСОРЗ коефициент за отчитане на положения от ищцата нощен труд и доколкото правилото за преизчисляване на нощните часове в дневни е в съответствие с правилата за заплащане на труда и зачитането трудовия стаж, настоящият съдебен състав приема, че за процесния период нощните часове, преизчислени в дневни с коефициент 1,143, следва да се вземат предвид при решаване на въпроса дали е положен извънреден труд от ищеца, съответно превишаването на нормата следва да се заплати като извънреден труд.

            По изложените съображения, вземайки предвид и заключението на вещото лице по допуснатата съдебно- счетоводна експретиза и при липсата на данни за извършено плащане от страна на работодателя на така увеличеното възнаграждение, настоящият съдебен състав приема, че исковете са изцяло основателни до размера за който същите са предявени, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане.

            На следващо място, така формираните изводи не противоречат на решението на съда на ЕС от 24.02.2022 г., постановено по дело С-262/2020 /образувано по преюдициално запитване, отнасящо се до тълкуването на чл.12, б.“а“ от Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 04.11.2003 относно някои аспекти на организацията на работното време, както и на чл.20 и чл.31 от Хартата на основните права на Европейския съюз, отправено в рамките на спор между служител и Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ –МВР по повод отчитането и заплащането положените часове нощен труд/. С посоченото решение не е даден конкретен отговор на въпроса за приложението на общата правна уредба на България в правоотношенията с държавните служители /служителите на МВР/. В решението обаче е прието, че националното ни право видимо изключва държавните служители на МВР, като полицаите и пожарникарите от обхвата на общия правен режим, който предвижда ограничение от седем часа на нормалната продължителност на нощния труд, от една страна, а от друга, не предоставя на тези държавни служители възможността за преобразуване на нощния труд в дневен. Също така е посочено, че Директива 2003/88 не налага да се приемат мерки, с които да се установи разлика между нормалната продължителност на нощния труд и нормалната продължителност на труда през деня. Т.е. Директивата не налага да се приеме особена норма, която специфично да урежда нормалната и пределна продължителност на нощния труд, при условие че тази продължителност е ограничена в съответствие с изискванията, произтичащи от чл. 8 на Директивата /осем часа/. При всички случаи обаче за тези работници от публичния сектор като полицаите и пожарникарите трябва да има други мерки за закрила под формата на продължителност на работното време, заплащане, обезщетения или сходни придобивки, които да позволяват да се компенсира особената тежест на полагания от тях нощен труд, а чл.20 и чл.31 от Хартата на основните права на Европейския съюз трябва да се тълкуват в смисъл, че допускат определената в законодателството на държава членка нормална продължителност на нощния труд от седем часа за работниците от частния сектор да не се прилага за работниците от публичния сектор, включително за полицаите и пожарникарите, ако такава разлика в третирането се основава на обективен и разумен критерий, т. е. е свързана с допустима от закона цел на посоченото законодателство и е съразмерна на тази цел.

            Действително в чл.179, ал.1 от ЗМВР е предвидено, че за полагане на труд през нощта от 22.00 ч. до 6.00 ч. на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения, но заплащането на 0,25 лв. за всеки отработен час /която ставка е идентична на предвидената в общата правна уредба – чл.8 от НСОРЗ - в редакция към процесния период/, при различното третиране на работниците от частния сектор и тези от публичния сектор по отношение на преобразуването на нощните часове в дневни, не може да компенсира особената тежест на нощния труд. Установените в ЗМВР компенсаторни механизми - допълнително възнаграждение за прослужено време – чл.178, ал.1, т.1 от ЗМВР, по - голям основен платен годишен отпуск – чл.189, ал.1 от ЗМВР, обезщетение при прекратяване на служебното правоотношение – чл.234, ал.1 от ЗМВР, по - благоприятен режим за заплащане на извънреден труд чл.187, ал.7 от ЗМВР, по - благоприятни условия за придобиване право на пенсия – чл.69, ал.2 от КСО, пенсиониране при условията на І категория труд чл.69 от КСО, ползват всички служители на МВР, а не само тези, полагащи нощен труд, като за последните не са предвидени други мерки за закрила по смисъла на Директивата съгласно горепосоченото решение на СЕС. А следва да се посочи също така, че в т.76 от решението на СЕС е изложено, че аргументът за липсата на механизъм за преобразуване на нощните часове в дневни, обяснен със съображения от правен и икономически порядък, не отразява допустима от закона цел, годна да обоснове разликата в третирането.

          При така изложените съображения и поради съвпадане на приетите от двете инстанции изводи, въззивната жалба следва да бъде оставена без уважение, като неоснователна, а обжалваното с нея решение, включително и в частта на разноските, като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено на основание чл.271, ал.1 от ГПК.

          По разноските във въззивното производство:

          С оглед изхода на спора на въззивника-ответник не се следват разноски за настоящата въззивна инстанция. На основание чл.273 от ГПК във вр. с чл.78, ал.1 от ГПК на въззиваемата страна- ищец следва да се присъдят своевременно поисканите разноски за въззивното производство, представляващи уговорено и заплатено адвокатско възнаграждение в размер на сумата от 300 лв., за въззивната инстанция, съгласно приложен договор за правна защита и съдействие от 28.09.2022 г.

          Така мотивиран Софийски градски съд, Г.О., ІІІ-В с-в,

 

                                                  Р     Е    Ш     И   :

 

          ПОТВЪРЖДАВА решение № 78569 от 29.04.2020 год., постановено по гр.дело № 63079/2019 г.  на  СРС, ІІ Г.О., 179 състав.

          ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“-МВР, с адрес за кореспонденция: гр.София, бул.“********, да заплати на Н.Б.Б., ЕГН **********, с адрес: ***, на основание чл.78, ал.1 от ГПК във вр. с чл.273 от ГПК, сумата от  300 лв. /триста лева/, представляваща направените пред въззивната инстанция разноски  /заплатено адвокатско възнаграждение/.

          РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на касационно обжалване по арг. на чл.280, ал.3 от ГПК.

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:              

 

                                           

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: 1.                     

 

 

                                                                                               2.