Решение по дело №532/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 33
Дата: 24 януари 2023 г.
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20227120700532
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

… … …

 

град Кърджали, 24.01.2023 год.

 

В     И  М  Е  Т  О     Н  А     Н  А  Р  О  Д  А

 

Кърджалийският административен съд, ...……...………….………… в  публично …....................….

заседание на тринадесети януари ...........................................………..…….……………….....……….......….

през 2023/две хиляди двадесет и трета/ година, в състав:

 

                                                                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ВИКТОР  АТАНАСОВ

                                                                       

 

при секретаря ……………………………………………….…..………. Мелиха Халил, ………..…...........................

като разгледа докладваното от .....……….....................……... съдията Виктор Атанасов ........................

административно  дело  ......... №532 ........ по описа за  ........................ 2022 година .......................

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е административно, по реда на Раздел І/Първи/ на Глава Х /Десета - чл.145 и следв./ от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/, във връзка с чл.118, ал.1 от КСО.

Образувано е по жалба от Н.М.К., с ЕГН ********** и с постоянен адрес: ***, подадена чрез пълномощник - адв.М.Ш. от АК-***, със съдебен адрес и адрес за кореспонденция, връчване/получаване/ на книжа, съобщения и др.: ***, против Решение №2153-08-512 от 16.11.2022 год., издадено от директора на ТП на НОИ – Кърджали, с което е отхвърлена, като неоснователна, жалбата й против Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год. на ръководител „Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – Кърджали, с което разпореждане, на жалбоподателката Н.М.К. е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст и на добавка по чл.84 от КСО.

Жалбоподателката Н.М.К. заявява в жалбата си, че не е съгласна с посоченото решението на директора на ТП на НОИ – Кърджали и потвърденото с него разпореждане, с което й е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, като счита, че същите са неправилни и незаконосъобразни, като противоречащи на материалния закон. Излага съображенията за това, като сочи, че въз основа на представените удостоверителни документи й е признат общ осигурителен стаж без превръщане от 16 год., 04 мес. и 06 дни, но без основание и мотиви времето, през което е била в майчинство, с продължителност от 01 год., 06 мес. и 00 дни, не е зачетен за действителен стаж и е приспаднато от общия осигурителен стаж и така, според НОИ, действителния й осигурителен стаж без превръщане бил 14 год., 10 мес. и 06 дни, като с това бил мотивиран отказа да се отпусне лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.68, ал.3 от КСО. Счита, че незачитането за действителен осигурителен стаж на времето, през което била „неработеща майка“, е неправилно. В тази връзка сочи, че в §9, ал.1 от ПЗР на КСО е регламентирано, че времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 год. съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс и че приложимата материалноправна разпоредба към процесния период е тази на чл.80 от Правилника за прилагане на Закона за пенсиите, която през целия период на действието си не е изменяна и е гласяла, че се зачита за трудов стаж времето, прекарано в законно установения платен и неплатен отпуск, който се признава по Кодекса на труда, както и че към това време е била в сила и Инструкция №2492 за реда и начина на издаване на документи за трудов стаж от 29.12.1967 год., според която времето на ползване на отпуск по болест, поради бременност и раждане, платен и неплатен отпуск също се зачитало за трудов стаж по ЗП/отм./. На следващо място сочи, че съгласно чл.9, ал.2, т.1 и т.2 от КСО, за осигурителен стаж, без да се правят осигурителни вноски, се зачита времето на платен и неплатен отпуск за отглеждане на дете, както и за бременност и раждане, като в същия смисъл била и разпоредбата на чл.38, ал.3, т.6 от НПОС/Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж/, според която за осигурителен стаж се зачита и изчислява времето на отпуските за бременност, раждане и отглеждане на малко дете в размерите, определени в КТ – изцяло и независимо от продължителността на работното време. На последно място сочи, че съгласно разпоредбата на чл.354, т.6 от Кодекса на труда, за трудов стаж се признава и времето, през което не е съществувало трудово правоотношение, когато майката, бащата, осиновителката или осиновителят се грижи за отглеждане на дете до навършване на тригодишна възраст. С оглед на тези съображения, моли съда да постанови решение, с което да отмени Решение №2153-08-512 от 16.110.2022 год., издадено от директора на ТП на НОИ – Кърджали и да върне преписката на административния орган с указания по тълкуване и прилагане на закона, с което да бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. Моли също, да й бъдат присъдени направените деловодни разноски.

Редовно призована за съдебно заседание, жалбоподателката Н.М.К., с посочен в жалбата адрес ***, не се явява и не се представлява. От същата, чрез упълномощения й процесуален представител – адв.М.Ш. от АК-***, преди съдебното заседание е депозирана писмена защита, в която са изложени подробни съображения, идентични с тези в депозираната жалба, като отново моли съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение на директора на ТП на НОИ – Кърджали, както и да присъди в полза на жалбоподателката, направените деловодни разноски, а именно адвокатско възнаграждение, в размер на 500.00(петстотин) лева. Към писмената защита е приложен Списък на разноските по чл.144 от АПК, във вр. с чл.80 от ГПК/л.81/.

Ответникът по жалбата – директорът на ТП на НОИ – град Кърджали, редовно призован за съдебното заседание, не се явява и не се представлява. От редовно упълномощения му процесуален представител – ст.юрк.З. Б., преди съдебното заседание, е депозирано писмено становище, в което заявява, че оспорва подадената жалба и че няма искания за събиране на други доказателства и няма да сочи други такива. Счита жалбата за неоснователна, като излага доводи и аргументи в подкрепа на обжалваното решение, които са идентични с изложените в мотивите на същото. Моли да бъде постановено съдебно решение, с което да се отхвърли жалбата, като неоснователна. Към становището е приложено заверено копие от Пълномощно №1039-08-1 от 31.01.2022 год., с упълномощител С. А. Я. - директор на ТП на НОИ – Кърджали.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, прие за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно разпоредбата на чл.118, ал.1 от КСО, решението на ръководителя на териториалното поделение на НОИ може да се обжалва в 14/четиринадесет/ - дневен срок от получаването му, пред административния съд, като жалбата се подава чрез ръководителя на териториалното поделение, който в 7/седем/ - дневен срок е длъжен да я изпрати заедно с преписката в съда.

В настоящия случай, оспореното решение е изпратено на пълномощника на жалбоподателката със съпроводително писмо с Изх.№1012-08-171#3/16.11.2022 год. на ТП на НОИ - Кърджали/л.6/, като е получено от този пълномощник – адв.М.Ш. от АК-*** срещу подпис, на датата 21.11.2022 год., видно от приложеното към административната преписка заверено копие от известие за доставяне/обратна разписка/, обр.243, с баркод *** на „Български пощи” ЕАД ***/л.9/. Жалбата е подадена чрез административния орган, чиито акт се оспорва, до Административен съд – Кърджали, като е регистрирана в деловодството на ТП на НОИ – Кърджали с Вх.№2153-08-512#1 от 22.11.2022 год., видно от положения на същата и попълнен щемпел/л.3/, т.е. същата е подадена още на 1-ия/първия/ ден след получаването на оспореното решение, при което следва да се приеме, че същата е подадена по установения ред, на първия ден след получаването на решението, т.е. спазен е предвидения в чл.118, ал.1 от КСО, респ. в чл.149, ал.1 от АПК, 14/четиринадесет/-дневен срок за оспорване на акта и от лице - адресат на този акт. Ето защо съдът счита, че така подадената жалба е допустима - подадена е в срок, в предвидената от закона писмена форма, с изискуемото съдържание, по установения ред и от лице - надлежна страна, която е адресат на акта, с който се засягат негови законни права и интереси и което, с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването.

От фактическа страна, от събраните по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателката Н.М.К. първоначално е подала заявление с Вх.№2113-08-64 от 26.01.2021 год./л.55-л.56/, а в последствие е депозирала и второ такова, с Вх.№2113-08-611 от 03.06.2021 год./л.41-л.42/, и двете на ТП на НОИ – Кърджали, с които е поискала отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. Към заявлението от 26.01.2021 год. били приложени удостоверителни документи, сред които и удостоверение за родените от майката деца, с Изх.№** от *** год., издадено от община ***/л.57/, в което е удостоверено, че за Н.М.К., с ЕГН **********, има данни за три деца: Н. К. А., ЕГН **********, Д. К. С., ЕГН ********** и Б. К. К., ЕГН **********По подадените две заявления са били издадени разпореждания, съответно по първото заявление е било издадено Разпореждане №2113-08-64#10 от 20.04.2021 год./л.44/, а по второто заявление - Разпореждане №2113-08-611#4 от 08.07.2021 год./л.32/, и двете на ръководител „Пенсионно осигуряване” при ТП на НОИ - Кърджали, с които последния отказал отпускане на лична пенсия за ОСВ на жалбоподателката, като и в двата случая административния орган е приел, че същата няма изискуемите се 15 години действителен осигурителен стаж, съгласно разпоредбата на чл.68, ал.3 от КСО. И двете разпореждания са били получени от жалбоподателката Н.М.К., съответно първото - на датата 28.04.2021 год., а второто – на датата 13.07.2021 год., видно от приложените копия на известията за доставяне/л.43, л.31/, не са били обжалвани от нея в законоустановения срок и са влезли сила.

На 12.11.2021 год., жалбоподателката Н.М.К. е подала поредно, трето поред, заявление за отпускане на лична пенсия за ОСВ, с Вх.№2113-08-1769 от 12.11.2021 год. на ТП на НОИ – Кърджали/л.29-л.30/. По повод това заявление е издадено Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год. на ръководител „Пенсионно осигуряване” при ТП на НОИ – Кърджали/л.24/, с което, на жалбоподателката отново е отказано отпускането на лична пенсия за ОСВ , отново с мотива, че същата не притежава изискуемите се 15 години действителен осигурителен стаж. В разпореждането е отразено, че длъжностното лице по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ - град Кърджали е зачело осигурителен стаж на жалбоподателката, както следва: 00 год., 00 мес., 00 дни - I-ва категория; 05 год., 11 мес., 05 дни – ІІ-ра категория; 10 год., 05 мес., 01 дни - III-та категория; - по чл.104, ал.3, 5 и 7 от КСО - 00 год., 00 мес., 00 дни или общ осигурителен стаж без превръщане - 16 год., 04 мес. и 06 дни, от които действителен осигурителен стаж - 14 год., 10 мес. и 06 дни, като е посочено, че към датата на подаване на заявлението – 12.11.2021 год., жалбоподателката Н.М.К. е имала навършена възраст – 68 години, 03 месеца и 10 дни. При наличието на тези данни и при навършената възраст към датата на подаденото заявление от 68 години, 03 месеца и 10 дни, преценката за правото на пенсия е направено от пенсионния орган с оглед разпоредбата на чл.68, ал.3 от КСО, като в мотивите към разпореждане е посочено, че в случай, че за 2021 год. лицата нямат изискуемия се осигурителен стаж при условията на чл.68, ал.2 от КСО (36 години за жените), те придобиват право на пенсия за ОСВ при навършване възраст - 66 години и 08 месеца и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж, съгласно разпоредбата на чл.68, ал.3 от КСО. В разпореждането изрично е посочено, че периодът на майчинство, с обща продължителност от 01 год., 06 мес. и 00 дни, въпреки че се зачита за осигурителен стаж, не следва да се зачита за действителен стаж по смисъла на §1, ал.1, т.12 от Допълнителните разпоредби на КСО.

Предвид това, от пенсионния орган е прието, че жалбоподателката Н.М.К. няма 15 години действителен осигурителен стаж и поради това, на основание чл.98, ал.1, т.1 и чл.68, ал.3 от КСО, й е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.

Това Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год. на ръководител „Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – Кърджали е било получено от пълномощник на жалбоподателката Н.М.К., като по преписката не е представено известието за доставяне, като против същото е била подадена жалба от нея, до директора на ТП на НОИ – град Кърджали, с Вх.№1012-08-171 от 24.02.2022 год. на ТП на НОИ - Кърджали/л.23/, в която е посочено, че разпореждането е получено на 15.02.2022 год. и в която са изложени подробни доводи и съображения, касаещи размера на зачетения в полза на жалбоподателкакта осигурителен стаж и по-конкретно - относно размера на зачетения действителен осигурителен стаж, като според жалбоподателката, неправилно с обжалваното разпореждане не й е зачетен за действителен осигурителен стаж периодът на майчинство.

По повод жалбата срещу Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год. на ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ - Кърджали е било издадено Решение №2153-08-432 от 05.10.2022 год. на директора на ТП на НОИ – град Кърджали/л.21-л.22/, с което е отменено горецитираното разпореждане на ръководител „Пенсионно осигуряване” при ТП на НОИ - Кърджали, с което на, жалбоподателката е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.68, ал.3 от КСО и е оставено без разглеждане заявлението на Н.М.К. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, с Вх.№2113-08-1769 от 12.11.2021 год., като недопустимо, като е прекратено производството по същото.

Това Решение №2153-08-149 от 25.03.2022 год. на директора на ТП на НОИ – Кърджали е било получено от пълномощника на жалбоподателката, на датата 31.03.2022 год., видно от приложеното по преписката известие за доставяне/л.19/. Срещу постановеното решение е била подадена жалба от жалбоподателката Н.М.К., като по този повод, в Административен съд – Кърджали е било образувано дело №145/2022 год. по описа на съда, по което е било постановено Определение №59/29.04.2022 год./л.11-л.15/, с което е било отменено, като незаконосъобразно, Решение №2153-08-149 от 25.03.2022 год. на директора на ТП на НОИ – Кърджали, с което е отменено Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022  год. на ръководител „Пенсионно осигуряване” при ТП на НОИ – Кърджали и с което е оставено без разглеждане заявлението на жалбоподателката Н.К., за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, с вх. №2113-08-1769 от 12.11.2012 г. на ТП на НОИ – Кърджали, като недопустимо и е прекратено административното производство. Със същото определение, преписката е била върната на административния орган – директора на ТП на НОИ - Кърджали, за произнасяне по същество по жалбата на Н.К. срещу Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год. на ръководител „Пенсионно осигуряване” при ТП на НОИ – Кърджали и било осъдено ТП на НОИ – Кърджали, с адрес: ***, да заплати на жалбоподателката Н.М.К. деловодни разноски, в размер на 350.00/триста и петдесет/ лева.

Така, в изпълнение на горецитираното съдебно определение е издадено и оспореното Решение №2153-08-512 от 16.11.2022 год. на директора на ТП на НОИ – град Кърджали, с което е отхвърлена жалбата на Н.М.К. против Разпореждане №2175-08-1769#4 от 13.01.2022 год. на ръководител „Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – град Кърджали, като неоснователна, като по представената преписка няма данни административният орган да е извършил някаква допълнителна проверка или да е потърсил или изискал допълнителни доказателства във връзка с изложеното в жалбата.

В мотивите към това решение, административният орган е описал установените факти в хода на производството, като е посочил, че при преценката за правото на пенсия при условията на цитираната разпоредба на чл.68, ал.3 от КСО е установено, че жалбоподателката няма изискуемия се действителен осигурителен стаж от 15 години и притежава изискуемата се от чл.68, ал.3 от КСО възраст - 66 години и 8 месеца, защото към датата на подаване на заявлението за пенсия лицето е на възраст 68 год., 03 мес. и 10 дни, но поради липсата на другата кумулативно изискуема от разпоредбата предпоставка - наличие на действителен осигурителен стаж не по-малко от 15 години, е постановен отказ за отпускане на пенсия. В мотивите е отбелязано, че спорният в настоящото производство въпрос, съобразно инвокираните във жалбата доводи е, какъв е размерът на действителния осигурителен стаж на жалбоподателката Н.М.К. и достатъчен ли е същия за отпускане на заявената пенсия за осигурителен стаж и възраст, като в решението е прието, че отговорът на този последен въпрос следва да е отрицателен.

В решението е посочено, че за разлика от хипотезата на чл.68, ал.1 и ал.2 от КСО, където освен навършване на определена възраст се изисква и наличие на определен осигурителен стаж, в ал.3 на в хипотезата на чл.68, ал.3 от КСО, в която попадал и настоящия случай, законодателят предвидил за придобиване на правото на пенсия да е налице действителен стаж, а не просто осигурителен, като дал определение на използваното понятие „действителен стаж” в разпоредбата на §1, ал.1, т.12 от Допълнителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване. Посочено е, че „действителен стаж” е действително изслуженото време по трудово или служебно правоотношение, времето, през което лицето с работило по друго правоотношение и е било задължително осигурено за инвалидност, старост и смърт, както и времето, през което лицето е подлежало на задължително осигуряване за своя сметка и е внесло дължимите осигурителни вноски. Поради това е прието, че предвид така посочената легална дефиниция на понятието, било очевидно, че законодателят прави разграничение между понятията „осигурителен стаж” и „действителен стаж”, регламентирайки ги по различен начин, като е посочено, че времето, което се зачита за осигурителен стаж, е регламентирано в чл.9 от КСО, като от съдържанието на тази норма било видно, че като осигурителен стаж се зачита както времето, през което лицата са упражнявали трудова дейност, за която са подлежали на осигуряване, независимо от вида на осигуряването, така и определени периоди, в които лицата не са упражнявали трудова дейност, но по силата на закона са подлежали на осигуряване, а дори и отделни хипотези, в които за съответните периоди не се дължат осигурителни вноски, като е прието, че от изложеното може да се обобщи, че осигурителният стаж обхваща както същински такъв, така и периоди, приравнени по силата на закона на същински осигурителен стаж.

На следващо място, в мотивите е посочено, че понятието „действителен стаж” е по-тясно понятие от „осигурителен стаж”, доколкото обхваща единствено периоди, в които лицата са извършвали трудова дейност, за която са били осигурени за инвалидност, старост и смърт и че действителният стаж не включва в себе си останалите периоди, в които лицата не са работили, но по силата на закона им се признава осигурителен стаж. В тази връзка, в контекста на изложеното и предвид легалната дефиниция на понятието, дадено от законодателя §1, ал.1, т.12 от ДР на КСО, е прието, че не може да се зачете за действителен стаж: периодът на наборна или мирновременна алтернативна служба; времето, през което неработеща майка е гледала дете до 3-годишна възраст; времето, през което лице е получавало обезщетение за безработица; времето, през което лице е било незаконно репресирано; времето, за което са внесени осигурителни вноски по реда на чл.9а, ал.1 и 2 от КСО и по реда на отменените от 01.01.2011 год. ал.2 и 3 на §9 от ПЗР на КСО и др.

По-нататък в решение е отбелязано, че с оспореното разпореждане не е зачетен за действителен осигурителен стаж времето, през което жалбоподателката е била в майчинство, като видно от описа на осигурителния стаж на Н.М.К., приложен към пенсионното й досие, това бил периода от 09.03.1979 год. до 09.09.1980 год., с продължителност 1 година 6 месеца и 0 дни, за трето дете, зачетен съгласно Акт за раждане №89 от 18.12.2020 год. и е посочено, че от пенсионния орган е прието, че през този период Н.М.К. е била неработеща майка, предвид на това, че същия този период не фигурира в издадените й удостоверителни документи, удостоверяващи придобит осигурителен стаж и служещи за зачитане на осигурителен стаж при пенсиониране.

В мотивите към решението е посочено също така, че с Постановление на Министерския съвет №61 от 1967 год. (Обн., ДВ, бр.101/67 год.) за насърчаване на раждаемостта, времето за бременност (45 дни преди раждането), раждане и отглеждане на деца, родени или осиновени след 31.12.1967 год., от неработещи жени-майки или осиновителки, се признава за трудов стаж, като размерът на трудовия стаж, който се зачита по този ред, се определя в зависимост от броя и поредността на родените деца, както и че с чл.9, ал.4 и 5 на ПМС №61/1967 год., на жените-майки и осиновителки, членове на ТКЗС или неработещи, с удостоверението за раждане се зачита времето: при първо дете - 12 месеца, при второ дете - 14 месеца, при трето дете - 18 месеца, при четвърто и всяко следващо дете - 12 месеца и че при това положение, правилно било твърдението в жалбата, че периодът на майчинство следва да се зачете за осигурителен стаж, но с оглед всичко изложеното по-горе било пределно ясно, че това време не следва да се зачита за „действителен стаж” по смисъла на §1, ал.1, т.12 от ДР на КСО.

В мотивите към решението е пояснено, че продължителността на действителния стаж на Н.М.К. е определена, като от общия осигурителен стаж, за който е прието, че е в размер на 16 години, 04 месеца и 06 дни, се извади периода на майчинство, с продължително общо от 01 години, 06 месец и 00 дни, за да се получи 14 години, 10 месеца и 06 дни „действителен стаж”. Посочено е, че при липсата на някоя от установените в условията на кумулативност предпоставки за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.68, ал.3 от КСО, в случая - наличието на действителен стаж от 15 години, е налице основание за постановяване на отказ за отпускане на пенсия, както е сторено и в случая.

По тези съображения, директорът на ТП на НОИ – Кърджали е приел, че Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год. на ръководител „Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – Кърджали се явява правилно и законосъобразно, постановено при спазване на материалния закон и на база налични писмени доказателства, поради което и с оспореното решение е отхвърлил жалбата срещу него.

При така установената фактическа обстановка и като обсъди поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото писмени доказателства и доводите на страните, Административен съд – Кърджали направи следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.168 от АПК, във връзка с чл.146 от АПК, при извършване на служебната проверка за законосъобразност на оспорвания административен акт, съдът следва да провери дали същият е издаден от компетентен орган, в законосъобразна форма, при спазване на материалния и процесуалния закон и в съответствие с целта на закона. По отношение компетентността на органа, издал административния акт, предмет на настоящия съдебен контрол, съдът приема следното:

Съгласно разпоредбата на чл.117, ал.1, т.2, б.„а” от КСО, пред ръководителя на съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт се подават жалби срещу разпореждания за отказ или за неправилно определяне или изменение и спиране на пенсиите, като в същия смисъл, съобразно изричната разпоредба на чл.117, ал.3 от КСО, ръководителят на териториалното поделение се произнася по жалбите или исканията с мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им, като с решението ръководителят на териториалното поделение на Националния осигурителен институт решава въпроса по същество или отменя разпореждането и връща преписката за ново разглеждане от компетентния административен орган, когато не са изяснени всички обстоятелства, отнасящи се до издаване на разпореждането. Предвид това съдът приема, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – директорът на ТП на НОИ – Кърджали, в рамките на предоставените му по закон правомощия и в рамките на неговата материална и териториална компетентност, като следва да се добави, че от материално и териториално компетентен орган е издадено и обжалваното пред него Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год. на ръководител „Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ - Кърджали.

Решението категорично не е издадено в указания от съда в Определение №59/29.04.2022 год., постановено по адм. дело №145/2022 год. по описа на АС – Кърджали, едномесечен срок от получаване на преписката, като следва да се посочи, че същата е получена от ТП на НОИ – Кърджали, на датата 16.05.2022 год., видно от поставения щемпел върху съпроводително писмо с Изх.№288/12.05.2022 год. на АдмС – Кърджали/л.10/, към което е било приложено и влязлото в сила, на 12.05.2022 год., съдебно определение, като процесното решение, в изпълнение на това влязло в сила съдебно определение, е постановено чак на 16.11.2022 год., или казано с други думи, половин година след изпращане на преписката от съда и получаването й от административния орган, за произнасяне по същество, което само по себе си говори за качеството и бързината на работа на това конкретно ТП на НОИ. Независимо от това, същото е издадено при спазване изискванията за писмена форма и съдържа всички реквизити, съгласно нормата на чл.59, ал.2 от АПК, приложима по силата на чл.117, ал.5 от КСО, включително с посочени фактически и правни основания за издаването му. В изпълнение на специалната норма на чл.117, ал.5 от КСО, препращаща към общия ред по АПК за издаване на административен акт, административният орган се е произнесъл с решение, след като се е запознал с жалбата срещу разпореждане от вида на посочените в чл.117, ал.1, т.2, б.„а” от КСО.

По отношение материалната законосъобразност на оспорения административен акт съдът намира, че оспореното решение на директора на ТП на НОИ – Кърджали, а и разпореждането на пенсионния орган при ТП на НОИ – Кърджали, са постановени при неправилно приложение на материалния закон.

Както бе упоменато и по-горе, от фактическа страна по делото е установено, а не се и спори между страните, че видно от Удостоверение за родените от майката деца, Изх.№** от *** год., издадено от община ***/л.58/, жалбоподателката Н.М.К. е родила три деца: Н. К. А., ЕГН **********, Д. К. С., ЕГН ********** и Б. К. К., ЕГН **********. Предвид това и предвид установените данните по преписката, в т.ч. и от Опис на осигурителния стаж на Н.М.К., приложен към пенсионното й досие/л.25/, пенсионният орган при ТП на НОИ – Кърджали, а и горестоящият административен орган, са приели, че за периода от 09.03.1979 год. до 09.09.1980 год., за третото си дете, т.е. за период от 1 година, 06 месеца и 00 дни, същата е била в майчинство и не е била работеща майка, т.е. имала е качество на „неработеща майка”.

Спорен по делото всъщност е единствено въпросът, дали този процесен период, описан по-горе, се е признавал за трудов стаж по действащото към този момент законодателство. Отговорът на този въпрос, според съда, е категорично положителен. Следва в тази връзка да се отбележи, че по силата на §9, ал.1 (Изм., ДВ, бр.102 от 2005 г.) от ПЗР на КСО, времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 год., съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс, от което следва, че преценката за действителността на спорния в настоящия случай стаж, досежно посочените по-горе три периода, следва да се направи съобразно действалите разпоредби до 31.12.1999 година.

Така, най-напред следва да се посочи, че приложимата материалноправна разпоредба за процесния период е нормата на чл.80 от Правилника за прилагане на Закона за пенсиите, утвърден с ПМС №3 от 15.01.1958 год., отменен – ДВ, бр.21 от 17.03.2000 год., която норма през целия период на действието си не е изменяна и е регламентирала, че за трудов стаж се зачита времето, прекарано в законно установения платен и неплатен отпуск, който се признава по Кодекса на труда. Към спорните по делото период е бил в сила и Указ за насърчаване на раждаемостта - обн. - ДВ, бр.15 от 1968 год., отм. – ДВ, бр.32 от 2002 год., като според  чл.3ж, ал.2, изр. I(първо)  от цитирания указ, на майките и осиновителките, които не работят по трудово правоотношение, до навършване на 3/три/-годишна възраст на детето се заплаща парична помощ в размер на 0.01 лева месечно, като времето се зачита за трудов стаж. В същия дух е и разпоредбата на чл.354, т.6 от Кодекса на труда (в действащата през процесния период редакция), която е гласяла, че за трудов стаж се признава и времето, през което не е съществувало трудово правоотношение, в случаите, когато майката или осиновителката се грижи за отглеждане на дете до навършване на 3/три/-годишна възраст. Към тези периоди от време е била в сила и Инструкция №2492 за реда и начина за издаване на документи за трудов стаж от 29.12.1967 год. (отм.), според която, времето на ползване на отпуск по болест, поради бременност и раждане, платен и неплатен отпуск, също се зачита за трудов стаж по отменения ЗП.

Понятието „действителен осигурителен стаж” се съдържа към момента единствено в нормите на чл.68, ал.3, чл.74, ал.3 от КСО и в §6б (Нов – ДВ, бр.106 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.), ал.1 (Предишен текст на §6б – ДВ, бр.107 от 2014 г., в сила от 01.01.2015 г.) и ал.2 (Нова – ДВ, бр.107 от 2014 г., в сила от 01.01.2015 г.) от ПЗР на КСО, като легална дефиниция на това понятие „действителен стаж” е дадена в нормата на §1, ал.1, т.12 (Нова – ДВ, бр.107 от 2014 г., в сила от 01.01.2015 г.) от ДР на КСО. Съгласно тази норма, „Действителен стаж” е действително изслуженото време по трудово или служебно правоотношение, времето, през което лицето е работило по друго правоотношение и е било задължително осигурено за инвалидност, старост и смърт, както и времето, през което лицето е подлежало на задължително осигуряване за своя сметка и е внесло дължимите осигурителни вноски. Преди влизането в сила на тази норма от КСО, легално определение на това понятие законодателят беше дал с разпоредбата на §2 (Отм., бр.19 от 2015 г., в сила от 13.03.2015 г.) от ДР на Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж/НПОС/, съгласно което, „Действителен стаж” е действително изслуженото календарно време по трудово или служебно правоотношение, времето, през което лицето е работило без трудово правоотношение, както и времето, през което лицето се е осигурявало за своя сметка.”. Поддържаната от пенсионния орган теза, че времето, през което неработеща майка е гледала дете до 3-годишна възраст, не може да бъде зачетено за действителен стаж, е лишена от правно основание. Както бе отбелязано и по-горе в настоящото изложение, по делото не е спорно, че за времето от 09.03.1979 год. до 09.09.1980 год., т.е. за период от 1 година, 06 месеца и 00 дни, жалбоподателката Н.М.К. е била в майчинство, за отглеждане на роденото от нея трето дете. Тезата, поддържана от пенсионния орган не може да бъде споделена, тъй като в духа на изложеното по-горе е и сега действащата уредба. Съгласно чл.9, ал.2, т.1 и т.2 от КСО, за осигурителен стаж без да се правят осигурителни вноски, се зачита времето на отпуска за бременност, раждане и отглеждане на дете, в какъвто смисъл е и чл.38, ал.3, т.6 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж (НПОС). Очевидно е, че при общественото осигуряване при майчинство, и преди и сега, законтодателят не прави разлика между жените, които не работят, защото са майки на малки деца, и другите жени, които полагат труд и са осигурени за този риск, вкл. и в хипотезите на чл.68, ал.1 - 3 от КСО. В разпоредбата на чл.9, ал.7 (Изм., ДВ, бр.15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) от КСО, във второто й предложение, изрично е регламентирано, че за осигурителен стаж при пенсиониране се зачита времето, през което неработеща майка е гледала дете до 3-годишна възраст.

С оглед цитираната нормативна уредба се налага един безспорен, според настоящия съдебен състав извод, че и при двата пенсионни режима - по отменения Закон за пенсиите/ЗП/, и по сега действащия КСО, отпускът по майчинство (или майчинството) се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, респ. за осигурителен стаж при пенсиониране и това не е в зависимост от обстоятелството дали жената-майка е била работеща или неработеща, напротив – такова право е признато към процесния период и на неработещата майка, поради което липсва правно основание за приложение на §1, ал.1, т.12 от ДР на КСО, противно на приетото от пенсионния орган на ТП на НОИ – Кърджали, а и от горестоящия му административен орган. Впрочем, следва да се отбележи, че незачитането на времето на майчинството като действителен осигурителен стаж драстично нарушава разпоредбите на чл.17 и чл.47, ал.2 от Конституцията на Република България, предвиждащи държавна закрила на майчинството и равни трудови и осигурителни права на жените майки с тези на полагащите труд жени, като съображения как следва да се тълкуват тези текстове са изложени в Решение №2 от 04.04.2006 год. по конституционно дело №9/2005 год. на Конституционния съд на Република България.

При така наличната и действаща нормативна уредба към момента на подаването на заявлението от жалбоподателката Н.М.К. за отпускане на лична пенсия за ОСВ – 12.11.2021 год., която нормативна уредба е пределно ясна и специална по отношение на осигурителния стаж на неработеща майка по време на майчинство, която, обаче, явно не е ясна или известна на пенсионния орган и на горестоящия му административен орган, то липсва правно основание за приложение на разпоредбата на §1, ал.1, т.12 от ДР на КСО и тълкуване във връзка с последната, такова, каквото е направено в мотивите към оспореното решение на директора на ТП на НОИ – град Кърджали, като в тази връзка следва само да бъде упоменато, че със създаването на новата т.12 от §1 на ал.1 на ДР на КСО - ДВ, бр.107 от 2014 год., в сила от 01.01.2015 год., не отпада правото на зачитане за трудов и осигурителен стаж на времето, през което неработеща майка е гледала дете до 3-годишна възраст, поради което, този период следва да се зачете за действителен трудов стаж, като в този смисъл действително е и последователната и непротиворечива съдебна практика на административните съдилища в страната, вкл. и тази на Върховния административен съд (В същия смисъл - Решение №2477 от 17.02.2020 г. по адм. дело №5956/2019 г.; Решение №5377 от 03.06.2022 г. по адм. дело №139/2022 г.; Решение №1624 от 21.02.2022 г. по адм. дело №11773/2021 г.; Решение №47 от 05.01.2021 г. по адм. дело №6669/2020 г.; Решение №2477 от 17.02.2020 г. по адм. дело №5956/2019 г. и др.), с която последователна и непротиворечива съдебна практика обаче, директорът на ТП на НОИ – Кърджали, а и пенсионният орган - ръководителят „Пенсионно осигуряване” при ТП на НОИ – Кърджали, явно отказват да се съобразят.

След като не е зачел периода на майчинство на жалбоподателката Н.М.К., за времето от 09.03.1979 год. до 09.09.1980 год. за трето дете, т.е. период от общо 1 години, 06 месец и 00 дни, за действителен осигурителен стаж, пенсионният орган при ТП на НОИ – град Кърджали и горестоящият му административен орган – директорът на ТП на НОИ – Кърджали, са приложили неправилно приложимите материалноправни разпоредби на закона.

При така установеното фактическо и правно положение съдът намира, че жалбата, подадена от Н.М.К., с инвокираните в нея оплаквания, се явява доказана и основателна, като при съобразяване на разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК съдът приема, че оспореният административен акт е издаден от материално и териториално компетентен орган, в установената от закона форма и с предвиденото съдържание, без допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, но в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби, т.е. съдът намира, че по отношение на същия е налице отменителното основание по чл.146, т.4 от АПК. На това основание, Решение №2153-08-512 от 16.11.2022 год., издадено от директора на ТП на НОИ – Кърджали и потвърденото с него Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год., издадено от ръководител „Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – Кърджали, са незаконосъобразни и като такива, следва с решението по настоящото дело да бъдат отменени. Доколкото съдът не може да се произнесе по съществото на спора и да замести административния орган, то преписката следва да се върне на административния орган, който следва, от своя страна, да се произнесе по същество по заявлението за отпускане на лична пенсия за ОСВ, подадено от Н.М.К., при съобразяване и спазване на указанията, дадени в мотивите на настоящото решение, като при новото произнасяне по заявлението, пенсионният орган към ТП на НОИ – Кърджали следва да зачете за действителен осигурителен стаж на жалбоподателката Н.М.К., целия период от 1 година, 06 месеца и 00 дни, през който същата е била в майчинство/от 09.03.1979 год. до 09.09.1980 год. за трето дете/, след което да направи нова обоснована преценка за това, дали са налице условията за отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на същия, при условията на чл.68, ал.3 от КСО.

С оглед изхода на спора по настоящото дело, основателна се явява претенцията на жалбоподателката Н.М.К. от ***, изразена в подадената жалба против административния акт и депозираното преди съденото заседание писмено становище от процесуалния й представител, за присъждане на направените по делото разноски, представляващи изплатено в брой адвокатско възнаграждение, в размер на 500.00/петстотин/ лева, за осъществена правна защита и съдействие от един адвокат, платими от ответника, съгласно представения и приложен по делото Договор за правна защита и съдействие от 22.11.2022 год./л.4/ и представения списък на разноските по чл.80 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК/л.81/. Следва да се отбележи, че този размер на адвокатското възнаграждение е съобразен с действащата към датата на сключване на този договор за правна защита и съдействие, респ. на плащане на договореното адвокатско възнаграждение, норма на чл.8, ал.2, т.2 (изм., ДВ, бр.88 от 04.11.2022 г.) от Наредба №1 от 09.07.2004 год. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, съгласно която, минималният размер на адвокатското възнаграждение за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела по Кодекса за социално осигуряване/КСО/, без определен материален интерес, каквото е и настоящото дело, е 500.00/петстотин/ лева, като съдът намира, че в конкретния случай, този размер на адвокатското възнаграждение е напълно справедлив и адекватен на осъществените по настоящото административно дело правна защита и съдействие.

За дължимите на жалбоподателката Н.М.К. от ***, деловодни разноски, сторени в настоящото производство, следва да бъде осъдена териториалната административна структура на НОИ, в случая – Териториално поделение на НОИ – град Кърджали, към която принадлежи административният орган, издал оспорения незаконосъобразен административен акт.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2, предл.ІІ/второ/, във вр. с ал.1 и във вр. с чл.173, ал.2 от АПК, Административният съд

 

Р        Е        Ш        И :

 

ОТМЕНЯ Решение №2153-08-512от 16.11.2022 год., издадено от директора на ТП на НОИ – Кърджали, с което е отхвърлена като неоснователна, жалбата на Н.М.К., с ЕГН **********, с постоянен адрес – ***, против Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год. на ръководител „Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – Кърджали, с което разпореждане, на жалбоподателката Н.М.К. е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст   И

           ОТМЕНЯ Разпореждане №2113-08-1769#4 от 13.01.2022 год., издадено от ръководителПенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – Кърджали, с което, на Н.М.К., с ЕГН **********, с постоянен адрес – ***, е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.68, ал.3 от КСО.

           ВРЪЩА преписката на административния орган - ръководителПенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – Кърджали, за ново произнасяне по Заявление, с Вх.№2113-08-1769/12.11.2021 год. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, подадено от Н.М.К., с ЕГН **********, с постоянен адрес – ***, в едномесечен срок от получаването й, при съобразяване и спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Териториално поделение на НОИ – град Кърджали – ***, ДА ЗАПЛАТИ на Н.М.К., с ЕГН **********, с постоянен адрес – ***, направените от нея деловодни разноски за заплатено адвокатско възнаграждение, възлизащи в размер на 500.00/петстотин/ лева.

            Преписи от решението, на основание чл.138, ал.3, във вр. с чл.137, ал.1 от АПК, да се изпратят или връчат на страните по делото.    

            Решението подлежи на обжалване, чрез Административен съд – Кърджали, пред Върховния административен съд, в  14/четиринадесет/-дневен срок от съобщаването или връчването му на страните.

         

             

 

 

                                                                 С Ъ Д И Я: