Протокол по дело №300/2023 на Окръжен съд - Перник

Номер на акта: 261
Дата: 10 май 2024 г. (в сила от 10 май 2024 г.)
Съдия: Кристиан Божидаров Петров
Дело: 20231700100300
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 май 2023 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 261
гр. Перник, 08.05.2024 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ПЕРНИК в публично заседание на осми май през две
хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:КРИСТИАН Б. П.
при участието на секретаря ЗЛАТКА М. С.А
Сложи за разглеждане докладваното от КРИСТИАН Б. П. Гражданско дело
№ 20231700100300 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 13:30 часа се явиха:
С ищеца И. Д. и вместо ищците А. А.а и И. Д. се явява адв. Т..
За ответното дружество се явява адв. Ц..
Третото лице помагач ЗАД „ОЗК Застраховане“ АД не се представлява. На
02.05.2024 г. е постъпила молба от ЮК Х.а пълномощник на третото лице помагач, с
която моли делото да се гледа в отсъствие на представител на дружеството, заявява, че
е запозната с КСАТМЕ и няма въпроси, да се приеме заключението.
Явяват се вещите лица Р. С. и Е. Р..
Адв. Т. – Да се даде ход на делото.
Адв. Ц. – Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че няма процесуални пречки за даване ход на делото, поради
което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
Съдът пристъпи към изслушване на КСАТМЕ.
Сне самоличността на вещото лице, както следва:
Р. В. С. – на 66 г., българин, български гражданин, неосъждан, без родство и
дела със страните.
Напомни на вещото лице отговорността по чл.291 НК.
Вещото лице обеща да даде заключение по съвест и знание.
Сне самоличността на вещото лице, както следва:
Е. Р. Р. – 75 г. българин, български гражданин, неосъждан, без родство и дела със
1
страните.
Напомни на вещото лице отговорността по чл.291 НК.
Вещото лице обеща да даде заключение по съвест и знание.
На въпроси на адв. Т..
Вещото лице С. – По принцип, когато има увреждания от правилно поставен
колан, в областта на гърдите те са коси и лентовидни, могат да започнат с охлузване от
единия край от самото придръпване на тялото към колана и в следващия момент стават
и кръвонасядания, но те са коси и представляват отпечатък от ширината на колана и в
зависимост от това при водача започват отляво нагоре, надясно към дясната страна на
корема, а при пасажера посоката е по гърдите. При корема нараняванията и при двата
и пасажера и водача, са в долната трета на корема и са отпечатък от ширината на
колана. В случая такива не са описани. Описани са други наранявания, които не са
характерни за наранявания от колан, като имам предвид описани от съдебно
медицинското удостоверение издадено от д-р Б. Х.. След това са правени други
експертизи с д-р Ч. с д-р К., след това друга експертиза. Основно се базирам освен на
експертизите по настоящото дело и на съдебно медицинското удостоверение, тъй като
то е издадено непосредствено след процесното ПТП. Единият е отишъл по-късно за
медицинско, след три, четири дни. Това е основния източник.
Вещото лице Р. – Има много тясна електронна връзка между работата на
въздушните възглавници и поставянето на коланите. При подаване на контакт на
таблото светва един знак и този знак предупреждава при загасването след три секунди
потвърждава, че връзката между поставените колани и действието на въздушните
възглавници, тази връзка е гарантирана. Когато коланите не са поставени, в случая
коланите са намерени закопчани и на двете седалки, което се прави с цел да се заблуди
системата, при непоставени колани се генерира неприятен звук, който смущава
водачите и пасажерите и по този начин се избягва генерирането на звука, но се избягва
и възможността да действат въздушните възглавници. При такъв начин на неправилно
поставяне на предпазните колани системата за активиране на предпазните възглавници
при удар няма да задейства. Правилно поставените колани упражняват едно
минимално усилие, което пасажерите го изпитват като неприятно усещане, но именно
то подава сигнала и прави връзка между въздушната възглавница и коланите. При
поставени колани отзад, тази връзка не съществува. В документацията на делото има
снимка, където коланите са закопчани и е нелогично при едно такова произшествие
някой от пасажерите ще закопчава коланите, когато трябва да се спасяват. Изключвам
това намерение да се закопчават коланите по този начин. Ако системата е в ред при
всички случаи се задейства колана. Автомобилът е сравнително нов и се предполага, че
неговите системи са в ред, както изглежда и от снимките. При правилно поставени
колани в конкретния случай при конкретното ПТП, при всички случаи при правилно
2
работеща система на въпросния автомобил въздушните възглавници биха се
активирали. Настройката е такава, че под 20 км/ч движение на въпросния автомобил
системата за активиране на въздушните възглавници не работи. За да се задействат и
въздушните възглавници е необходима сила около минимум три пъти G, която
съответства над 20 км/ч скорост на автомобила.
Вещото лице С. – Травмите, които са описани са посочени на приложение №1 на
И. П. Д. описана е в ляво по гръдния кош, в дясно по гръдния кош, но не са описани
като лентовидни охлузвания или кръвонасядания, които са непрекъснати с лентовидна
форма, а посочените в конкретния случай на приложение 1 не отговарят на тези
характеристики, които са типични за поставен колан. В експертизата съм посочил
също, че всички увреждания са причинени по механизма на твърд или тъпоръбест
предмет, така, че от изпъкналите части в автомобила могат да бъдат причинени
процесните наранявания, или от панорамното стъкло, или от арматурното табло, има
случаи когато пасажера при конкретния случай при удар от пред и от ляво, тялото да се
измести напред и наляво и увреждането да бъде причинено и от тялото на водача.
Адв. Т. – Нямам други въпроси.
Адв. Ц. – Нямам други въпроси.
На въпроса на съда.
Вещото лице Р. – Механизмът на предпазните колани е така конструктиран, че
позволява ограничени движения на водача и пасажера, плавни движения в седнало
положение, което му дава възможност на шофьора да контролира волана и таблото, а
на пасажера например да пуши цигара. При момент на въздействане на коланите, което
става при удар, има блокиращ механизъм, който представлява вътрешен инерционен
зъб, който блокира движението на колана и не дава възможност на пасажера, който е
поставил колана, да бъде изхвърлен към таблото. В същият момент позволява едно
минимално преместване в предна посока, което е необходимо за да не се получи
впиване на колана в тялото в момента на удара. При задействането на въздушните
възглавници той се прибира, връща се в първоначално положение. Тези явления се
реализират в рамките на 0,3 десети от секундата. Те са експериментално определени от
конструкторите на предпазните средства в автомобила и в реалния живот за съжаление
ги усещаме само в такива случаи. В снимковият материал няма снимани въздушни
възглавници да са задействани, докато снимките от БМВ са задействали и личат на
снимките. Те са големи и не могат да не бъдат забелязани.
Адв. Ц. – Нямам други въпроси, да се приеме експертизата.
Адв. Т. – Оспорвам експертизата, в частта за коланите. Ищците са били с
правилно поставени обезопасителни колани.
Съдът намира, че следва да бъде прието заключението на КСМАТЕ, въпрос по
същество е как ще бъде ценена.
3
С оглед изложеното,
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Приема и прилага заключението на КСМАТЕ от 25.05.2024 г.
Определя окончателно общо възнаграждение на вещите лица в размер на 600
лв., което да се изплати от внесения депозит, от който 420 лв. на вещото лице Р. и 180
лв. на вещото лице С..
Да се издаде РКО.
Адв. Ц. – Даване на обяснения на този етап е недопустимо.
Ищецът И. Д. по реда на чл. 176 от ГПК.
Ищецът – Камионът е сравнително стар, никога не ми е пищял за колани, аз
винаги го карам с колан този камион, ако нямах колан, щях да изхвърча през прозореца
в този случай. Не съм експерт, не съм сигурен дали въздушните възглавници са
работили. При въпросното ПТП въздушните възглавници не се отвориха, нито моята,
нито на пасажера. Това го правя от 20 години минавам по този маршрут и знам, че на
Драгичево има патрулка с камера за висока скорост и отсреща катаджията стои точно
за колани. Камионът към момента на въпросното ПТП е имал ГТП, но няма как да знам
за тези електроники дали работят или не. Аз откопчах колана веднага след удара,
слязох, стана натоварено, стана хаос и слязох до камиона, момчето, което ни удари с
БМВ и полицаите ме питаха дали коланите работят, аз закопчах отново коланите, за да
видят полицаите, че работят и дърпат.
Адв. Т. – Няма да соча други доказателства. Нямам доказателствени искания
Адв. Ц. – Няма да соча други доказателства. Нямам доказателствени искания.
Съдът, с оглед изявленията на страните
ОПРЕДЕЛИ:
Приключва събирането на доказателствата.
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ
Адв. Т. – Моля да уважите исковете по основание и размер, не считаме, че е
налице съпричиняване на вредоносния резултат, но все пак, ако счетете, че е такъв,
моля да определите такъв, който да не е по-висок от 20%, съобразили сме цената на
иска с евентуален процент на съпричиняване, затова не сме го увеличили към момента.
По отношение на механизма на ПТП, моля да ни дадете срок за писмена защита. Моля
да ни присъдите направените разноски. Представям списък на разноски по чл.80 от
ГПК.
И. П. Д. – Поддържам казаното от адв. Т..
4
Адв. Ц. – Моля да отхвърлите така предявените искове, алтернативно да
приемете 50 % съпричиняване на вредоносния резултат, съществен принос за
настъпилите последици и присъдите справедливо обезщетение. Претендирам разноски,
съгласно списък по чл.80 от ГПК. Моля да ни бъде предоставен срок за писмени
бележки.
На осн. чл. 149, ал.3 от ГПК, съдът определя десет дневен срок на страните за
представяне на писмени защити.
И. П. Д. – Поддържам казаното от адв. Т..
Счете делото за изяснено от фактическа страна и обяви, че ще се произнесе с
решение в законно установения срок.
Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 14.15 ч.
Съдия при Окръжен съд – Перник: _______________________
Секретар: _______________________
5