Решение по дело №406/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 594
Дата: 20 април 2021 г. (в сила от 25 юни 2021 г.)
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20217040700406
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е   

 

594/20.04.2021 година, град  Бургас

 

Административен съд - Бургас, на тринадесети април две хиляди двадесет и първа година в открито заседание в състав:

                                                                                   

Съдия: Веселин Енчев

 

секретар Г. С.

разгледа административно дело № 406/2021 година.  

 

Производството е по реда на чл. 54 ал. 6 във връзка с ал. 4 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), във връзка с глава десета раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от кмета на Община К. против заповед № 18 - 239/07.01.2021 година  на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър – Бургас (СГКК) при Агенция по геодезия, картография и кадастър (АГКК).

С обжалваната заповед административният орган е извършил изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на село Т., община К., изразяващо се в нанасяне на нов обект в КККР – сграда за водоснабдяване и/или канализация с идентификатор 73211.66.29.1 и площ 21 м² – собственост на И.П.К. (лист 15).

Жалбоподателят оспорва заповедта с мотиви за нейната незаконосъобразност. Поддържа, че оспорената заповед е издадена в нарушение на материалния закон. Заявява, че нанесения имот представлява помпена станция и попада в сухия откос на язовир с идентификатор 73211.11.42, което счита за недопустимо. Изтъква и нарушение на процесуалноправните норми, тъй като искането му за предоставяне на документите по преписката не е било удовлетворено. Допълва се, че нарушена и разпоредбата на чл. 35 от АПК.

Иска се отмяна на заповедта. Претендират се разноски.

Ответникът счита жалбата за недопустима, евентуално неоснователна. Претендира разноски и възразява в случай на прекомерност на заплатеното от жалбоподателя възнаграждение за адвокат. Представя преписката.

Заинтересованата страна И.П.К. оспорва жалбата.

 

По допустимостта

Жалбата е подадена срещу административен акт, за който е предвидена възможност за съдебен контрол. С него се засягат неблагоприятно правата и законните интереси на жалбоподателя предвид обстоятелството, че той се легитимира като собственик на имота в който е нанесен новия обект. Жалбата е подадена в законоустановения срок, съответно - е процесуално допустима.

 

По основателността

От фактическа страна, съдът приема следното.

И.П.К. се легитимира като собственик на Помпена станция в село Т., местност „Юрта“ съгласно договор от 23.12.1994 година, сключен между него и ликвидационния съвет на  земеделска кооперация “Изгрев“ – село Т., в ликвидация (лист 31).

Със заявление с вх. № 01-583494-15 от 15.12.2020 година И.К. е поискал изменение на КККР на село Т., община К., област Бургас по отношение на поземлен имот с идентификатор 73211.66.29, изразяващо се в нанасяне на собствената му сграда - помпена станция в имота (лист 20).

Към заявлението е приложено удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри № 25-310814 от 08.12.2020 година за сграда в поземлен имот с идентификатор 73211.66.29, съгласно което проектът и документите към него отговорят на изискванията на чл. 75 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 година за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, на чл. 14 и чл. 16 от Наредба № РД-02-20-4/11.10.2016 година за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри, ведно с проекта за изменение на ККР, геодезическа снимка на помпена станция в ПИ 73211.66.29 по кадастралната карта на село Т., община К. с обяснителна записка към нея и документи за собственост на сградата, която се иска за бъде нанесена – протокол за провеждане на търг от 3.12.1993 година за продажба собственост на земеделска кооперация „Изгрев“, издаден въз основа на този протокол договор от 23.12.1994 година, сключен между ликвидационния съвет на кооперацията  - като продавач и И.П.К. – като купувач, с предмет – помпена станция „Юрта“, протокол № 36 от 1994 година за оценка, скица № 36 и нотариален акт № 94 от 16.06.1995 година (лист 21, 23 – 34).

 Представена е и скица-проект № 15-1181525/21.12.2020 година за изменение на ККР за сграда в поземлени имот с идентификатор 73211.66.29 (лист 19).

На 29.12.2020 година Община К. е уведомена по реда на чл. 26 от АПК за постъпилото заявление с правно основание чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР и за възможността в седемдневен срок от датата на получаването му да изрази становище, и да представи документи, свързани с обекти и обстоятелства от значение за правата на заинтересованите страни по отношение на засегнатите имоти. Към уведомлението е приложена и скицата – проект (лист 17 – 18).

На 07.01.2021 година от Община К. и подадено възражение, с което е изразено несъгласие с промяната на картата с мотив, че помпената станция попада в сухия откос на язовира, което е недопустимо (лист 15).

На 07.01.2021 година ответникът е издал заповедта, оспорена в настоящото производство, ведно със скица – проект № 15 - 1181525/21.12.2020 година.  Като правно основание за извършеното изменение на КК и КР на село Т. в заповедта са посочени чл. 51 ал. 1 т. 3 и чл. 53б ал. 1 от ЗКИР.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи.

Съгласно чл. 53б ал. 5 т. 1 от ЗКИР, измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти по чл. 51, ал. 1, т. 3 се извършват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър, когато изменението засяга до 50 поземлени имота.

Оспорената заповед е издадена именно от началника на СГКК – Бургас, в чиито териториален район се намира нанесения обект, т.е. ответникът в производството е компетентния орган, който би могъл да разпореди изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на село Т., община К., състоящо се в нанасяне на нов обект – сграда с идентификатор 73211.66.29.1, с площ 21 м², с предназначение – сграда за водоснабдяване и канализация, собственост на И.П.К..

Заповедта е издадена в съответствие с установените изисквания за форма на писмения административен акт по чл. 59 ал. 2 от АПК. Тя съдържа реквизитите, от които може да бъде извлечено предметното ѝ съдържание.

Заповедта е издадена в съответствие с приложимите процесуални правила.

Съгласно чл. 51 ал. 1 т. 3 от ЗКИР, кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на явна фактическа грешка.

Според чл. 53б ал. 1 от ЗКИР, явната фактическа грешка се отстранява от Агенцията по геодезия, картография и кадастър по заявление от заинтересовано лице или при установяването й от службата по геодезия, картография и кадастър.

Нормата на ал. 2 от същата разпоредба гласи, че явната фактическа грешка се отстранява въз основа на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, изработен от правоспособно лице, по възлагане от Агенцията по геодезия, картография и кадастър или по възлагане на заинтересовано лице.

В конкретния случай, по делото се установява, че на място съществуващия имот (сграда), собственост на И.К., не е отразен в кадастралната карта. Затова е създаден проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър в цифров и графичен вид, изработен от правоспособно лице по кадастъра.

Неоснователно е възражението на ответника за нарушение на процесуалните правила в административното производство – че не му е дадена възможност за запознаване с документите за собственост на нанасяния обект и възможност да възрази срещу тях. С уведомление № 24-31979/21.12.2020 година Община К., на основание чл. 26 във връзка с чл. 34 ал. 3 и чл. 36 ал. 2 от АПК, е поканена в седемдневен срок, считано от датата на получаването му да се запознае с исканото изменение и да представи документи, свързани с факти и обстоятелства от значение за правата на заинтересованите страни по отношение засегнатите имоти. В определения срок Община К. не се е възползвала от дадената ѝ възможност. На 07.01.2021 година (два дни след срока) е подадено възражение, което въпреки това е обсъдено от административния орган.  

Актът е издаден и в съответствие на приложимото материално право.

Като материалноправно основание за издаване на обжалваната заповед административният орган е посочил нормата на чл. 51 ал. 1 т. 3 от ЗКИР, според която кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на явна фактическа грешка.

Според легалната дефиниция, дадена в § 1 т. 9 от ДР на ЗКИР, явна фактическа грешка е несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл. 31.

В легалната дефиниция са уредени две хипотези. В конкретния случай е налице втората от тях, а именно несъответствие в границите на съществуващите на места трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти.

По делото не е спорно между страните, че И. П. К. е собственик на сградата за водоснабдяване и/или канализация (помпена станция „Юрта“, за която се иска нанасяне в КККР на село Т., съгласно договора за продажба от 1994 година).

Доколкото в производството по изменение на кадастралния регистър на недвижимите имоти е от значение наличието на редовeн от формална страна акт за собственост и индивидуализация на отразеното в него право по отношение на съответния поземлен имот – обект на кадастъра, то в случая правилно административният орган е преценил искането на заявителя И.П.К. за основателно.

Възражението на Община К., че помпената станция попада в сухия откос на язовир 73211.11.42 е неоснователно. Видно от изготвената скица-проект помпената станция попада в имот с идентификатор 73211.66.29, а не в 73211.11.42, както твърди ответника, а от него не са представени доказателства за точното разположение на язовирната стена.  

По всички изложени съображения, съдът счита, че обжалваната заповед е законосъобразна и жалбата следва да се отхвърли.

Затова, на основание чл. 53б ал. 7 от ЗКИР във връзка с чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на кмета на Община К. против заповед № 18 - 239/07.01.2021 година на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър – Бургас при Агенция по геодезия, картография и кадастър.

 

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: