Решение по дело №2371/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 651
Дата: 15 април 2022 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20217180702371
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 651

 

гр. Пловдив, 15 април 2022 год.

                                                   

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав в открито заседание на двадесет и четвърти март през две хиляди двадесет и втора година  в състав:

                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

            при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА,  като разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело № 2371 по описа за 2021г. взе предвид следното:    

Производството е образувано по жалба на „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД, ЕИК ***, с адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“***“, местност „***“, представлявано от управителя И. Г. П., чрез адв. Я.Я.-пълномощник, против мълчалив отказ на Българска агенция по безопасност на храните да издаде сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите. В петитумната част на жалбата се прави искане съдът да отмени мълчалив отказ на Министерство на земеделието, храните и горите да издаде сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите.

По допустимостта на жалбата.

Настоящото разглеждане е в изпълнение Определение № 1151/08.02.2022г. на ВАС, Четвърто отд., по АД № 465/22г.

Първоначално дружеството- жалбоподател депозира в ОДБХ-Пловдив молба вх. № 2653/08.07.2020г., която е препратена до ЦУ на БАБХ с вх. № 11457/16.07.2020г., който от своя страна препращат до МЗХГ с изх. № РЗК-92/06.10.2020г. Дружеството обжалва пред Адм.съд-Пловдив мълчалив отказ на Министерство на земеделието, храните и горите да издаде сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите, за което е образувано АД № 3258 по описа на Административен съд-Пловдив за 2020г. Съдът с определение № 534/05.04.2021г. оставя без разглеждане жалбата на дружеството, като определението не е обжалвано и е влязло в законна сила на 27.04.2021г.

След влизане в сила на съдебния акт по АД № 3258/2020г. на ПАдС, дружеството е депозирало до БАБХ-София молба вх. № 17195/28.07.2021г. за освобождаване от проверки за съответствие с пазарните етапи с правно основание чл. 9, ал. 1 от Регламент (ЕС) № 1333/2011. Жалба против мълчалив отказ на Българска агенция по безопасност на храните да издаде сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите е депозирана директно в съда на 30.08.2021г. в срока по чл. 149, ал. 2 от АПК, което я прави процесуално допустима.  

Съдът намира от фактическа страна за изяснено следното:  

Изложено е в жалбата, че дружеството продава банани, внесени от трети страни извън Европейския съюз, както и че отговаря на изискванията на чл.9 т.1 от Регламент 1333/2011, в която връзка е подало молба вх. № 17195/28.07.2021г. за издаване на сертификат за освобождаване от извършване на проверки за съответствие с пазарните стандарти за бананите.

            Предмет на настоящото оспорване е мълчалив отказ на БАБХ да издаде сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите, по нарочно подадена молба вх. № 17195/28.07.2021г. на „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД.  

            Съгласно чл.9 т.1 от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011, търговците, които продават банани, произведени в Съюза или банани, внесени от трети страни, не подлежат на проверки за съответствие с пазарните стандарти на етапите, посочени в членове 4 и 5, когато те: а) имат персонал, който познава добре пазарните стандарти и съоръженията за манипулиране и извършване на проверките; б) водят регистър на операциите, които извършват; и в) предоставят гаранции, че качеството на бананите, които продават, съответства на пазарните стандарти, посочени в член 1. Пак там е посочено, че търговците, освободени от проверки, получават сертификат за освобождаване в съответствие с образеца, показан в приложение III. Според чл.9 т.2 от същия Регламент, освобождаването от проверки се разрешава по молба на съответния търговец от службите или органите за контрол, определени от компетентните национални органи на държавата-членка производител, за банани, продавани в района на производство на Съюза, или на държавата-членка, където се извършва разтоварването, за банани от Съюза, продавани на други места в Съюза и банани, внесени от трети страни. За пълнота следва да се посочи, че регламентите са правни актове, определени с чл.288 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС), според който те имат общо приложение, задължителни са в своята цялост и се прилагат пряко във всички държави- членки на Европейския съюз (ЕС).

Същественото в случая е кои са компетентните служби или органи за контрол в Република България да издават на търговците вносители на банани, сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011. За да се отговори на този въпрос е необходимо обсъждането на националното законодателство уреждащо приложимостта на пазарните стандарти определени от правото на Европейския съюз.

Законът за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз /ЗООПЗПЕС/, урежда редът за прилагане на пазарните мерки, включени в Общата организация на пазарите (ООП) на земеделски продукти на Европейския съюз и мерките за държавно подпомагане, които са част от Общата селскостопанска политика (ОСП) на Европейския съюз, както и функциите на органите и организациите, които са компетентни да прилагат мерките (така чл.1). Според чл.15 на посочения закон, Министерският съвет по предложение на министъра на земеделието, храните и горите и съгласно правото на Европейския съюз определя с наредби условията и реда за: 1. издаване на лицензии и сертификати при внос и износ на земеделски и преработени земеделски продукти; 2. изплащане на възстановявания при износ на земеделски и преработени земеделски продукти; 3. упражняване на контрол върху вноса и износа на земеделски и преработени земеделски продукти за изпълнение на лицензиите и сертификатите по т. 1 и изплащането на възстановявания по т. 2. Такава в случая се явява Наредбата за условията и реда за издаване на лицензии и сертификати при внос и износ на земеделски и преработени земеделски продукти и контрола върху вноса и износа на земеделски и преработени земеделски продукти, приета с ПМС № 307 от 21.12.2013 г., обн., ДВ, бр. 2 от 7.01.2014 г., в сила от 7.01.2014 г. на основание чл.15, т.1 и 3 от ЗООПЗПЕС. Според чл.11 от посочената наредба, когато регламент на ЕС изисква представянето на специфични документи, необходими за издаване на лицензия или сертификат за внос или износ, които следва да се определят от компетентните национални органи, тези документи се определят със заповед на министъра на земеделието, храните и горите – в случаите на внос на земеделски продукти, или със заповед на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" – в случаите на износ на земеделски и преработени земеделски продукти. От цитираните разпоредби следва, че при внос на земеделски продукти министърът на земеделието, храните и горите само определя специфичните документи, необходими за издаване на лицензия или сертификат за внос, но друг е компетентния орган да издаде сертификат.

Все в тази насока следва да се подчертае, че съгласно чл.40 ал.1 от ЗООПЗПЕС, изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните осъществява контрол за съответствие на пресните плодове и зеленчуци на всички етапи от търговията с приложимите пазарни стандарти съгласно чл. 75 и 76 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 и Дял II, Глава II на Регламент за изпълнение (ЕС) № 543/2011 на Комисията от 7 юни 2011 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 1234/2007 на Съвета по отношение на секторите на плодовете и зеленчуците и на преработените плодове и зеленчуци (ОВ, L 157/1 от 15 юни 2011 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) № 543/2011". А според ал.4, когато пресните плодове и зеленчуци съответстват на приложимите пазарни стандарти, контролният орган издава сертификат за съответствие по образец съгласно Приложение ІІІ на Регламент (ЕС) № 543/2011., а когато пресните плодове и зеленчуци не съответстват на приложимите пазарни стандарти, контролният орган издава констативен протокол и не допуска стоката да се внася, изнася или предлага на вътрешния пазар. В ал.5 т.1 на посочената разпоредба изрично е посочено, че Министърът на земеделието, храните и горите определя с наредба реда за извършване на контрол за съответствие с приложимите пазарни стандарти за пресните плодове и зеленчуци от внос, за износ и на вътрешния пазар на Европейския съюз, както и за пресните плодове и зеленчуци, предназначени за преработка. Такава в случая е Наредба № 16 от 28.05.2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци, издадена от министъра на земеделието и храните, обн., ДВ, бр. 43 от 8.06.2010 г., в сила от 8.06.2010 г., изм. и доп., бр. 71 от 13.09.2011 г., доп., бр. 44 от 17.05.2013 г. (виж § 2 от наредбата). Според чл.2 ал.1 на Наредба №16/2010г. е посочено, че Министърът на земеделието и храните ръководи и координира контрола за съответствие на партидите пресни плодове и зеленчуци, предназначени за реализация на пазара, с нормативните изисквания за качество, но според ал.2 именно Българската агенция по безопасност на храните осъществява контрол за съответствие на партидите пресни плодове и зеленчуци, предназначени за реализация на пазара, с нормативните изисквания за качество чрез инспекторите по контрол на качеството към областните дирекции "Безопасност на храните", наричани по-нататък "инспектори". Последното е в съответствие и с разпоредбата на чл.3 ал.1 т.7 от Закона за Българската агенция по безопасност на храните /ЗБАБХ/, според която БАБХ осъществява официален контрол при условията, по реда и съгласно правомощията, уредени в специалните закони, по отношение на изискванията към съответствието на качеството на пресните плодове и зеленчуци със стандартите на Европейския съюз за предлагане на пазара.  

В глава трета „ОКАЧЕСТВЯВАНЕ НА ПРЕСНИТЕ ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ“ от Наредба №16/2010г. е посочено единствено, че партидите банани се окачествяват от търговците съгласно изискванията на Регламент (ЕО) № 2257/94 на Комисията от 16 септември 1994 г. за определяне на стандартите за качество на бананите (така чл.7 ал.3). А в чл.21 от Наредба №16/2010г. са посочени условията, при които инспекторите издават сертификат за съответствие с пазарните стандарти на ЕС за пресни плодове и зеленчуци или издават констативен протокол с предписания за отстраняване на несъответствията или за унищожаване на партидата.  

Макар наличието на специални правила за пазарните стандарти за бананите и по-специално по отношение на проверките за съответствие по пряко приложимия и задължителен в своята цялост Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011, в обсъжданите по-горе разпоредби на националното законодателство такова разграничение на бананите от другите пресни плодове и зеленчуци не е направено, освен в разпоредбата на чл.7 ал.3 от Наредба №16/2010г. касаеща окачествяването на  партидите банани от страна на търговците, съгласно изискванията на Регламент (ЕО) № 2257/94 на Комисията. Доколкото не са налице специфични правила за осъществяване на контрола за съответствие на партидите банани, предназначени за реализация на пазара, с нормативните изисквания за качество, то приложение в случая следва да намерят правилата отнасящи се до пресни плодове и зеленчуци, за които каза се контрол осъществява БАБХ (чрез инспекторите по контрол и качество към ОДБХ).

Каза се по-горе, че инспекторите на БАБХ издават сертификат за съответствие с пазарните стандарти на ЕС за пресни плодове и зеленчуци. Следователно административното производство в настоящия случай следва да се развие между искащия услугата и съответния инспектор от местно компетентната структура на БАБХ, защото това се обуславя от обективно съществуващия факт- разгледаната нормативна уредба сочи кой следва да издаде искания индивидуален административен акт. 

Следва да се обърне внимание, на текста на чл. 31, ал.2 от АПК, който предвижда, че когато органът, започнал производството, установи, че индивидуалният административен акт трябва да бъде издаден от друг административен орган, той му изпраща незабавно преписката, като уведомява този, по чиято инициатива е започнало производството, както и привлечените до момента заинтересовани граждани и организации.

Следователно, обжалваният мълчалив отказ на Българска агенция по безопасност на храните да издаде сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите следва да бъде отменен и преписката да бъде изпратена на инспектор по контрол на качеството към ОДБХ – гр.Пловдив за произнасяне по молба вх. № 17195/28.07.2021г. на „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД. На основание чл.174 от АПК, съдът следва да определи и срок за произнасяне от страна на административния орган.

При този изход на спора на жалбоподателя се дължат разноски, но искане за тяхното присъждане не е направено, затова съдът не дължи произнасяне по този въпрос. 

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172 ал.2 от  АПК във връзка с чл.173 ал.2 от АПК и чл.174 от АПК,   както и  на основание чл.143  ал.1 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  мълчалив отказ на Българска агенция по безопасност на храните да издаде сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите по молба вх. № 17195/28.07.2021г. на „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД.

ИЗПРАЩА преписката на инспектор по контрол на качеството към ОДБХ – гр.Пловдив за произнасяне по молба вх. № 17195/28.07.2021г. на „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД в съответствие със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в съдебното решение, като определя 14-дневен срок за произнасяне. 

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба или протест пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването за неговото изготвяне на страните и инспектор по контрол на качеството към ОДБХ – гр.Пловдив.

 

 

 

 

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top of Form