Решение по дело №1490/2023 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 86
Дата: 19 февруари 2024 г.
Съдия: Петър Никифоров Петров
Дело: 20231420101490
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 16 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 86
гр. Враца, 19.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, V ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти януари през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Петър Н. Петров
при участието на секретаря ****
като разгледа докладваното от Петър Н. Петров Гражданско дело №
20231420101490 по описа за 2023 година
, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано е по искова молба от Б. Б. Б., ЕГН **********, с
адрес: *****, чрез адв. Г. Г. срещу Областна дирекция на Министерство на вътрешните
работи (ОД на МВР гр. Враца), с която са предявени обективно кумулативно съединени
осъдителни искове, както следва: иск с правно основание чл. 179, ал. 4 от Закона за
Министерството на вътрешните работи (ЗМВР), във връзка с т. 6, б. „г” от Решение №
282/15.07.1993 год. на Министерския съвет на Република България за сумата от 2 801,40
лева, представляваща обезщетение за дължимо, но неизплатено допълнително
възнаграждение за участие в защитните дейности по охраната на АЕЦ „Козлодуй” за
периода от 16.07.2022 год. до 15.06.2023 год., ведно със законната лихва върху
претендираната сум за периода от 15.06.2023 год. до окончателното й изплащане и иска с
правно основание чл. 86, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД) за сумата от
280,00 лева - мораторна лихва върху главното задължение за периода от 01.08.2022 год. до
15.06.2023 год.
В исковата молба се твърди, че страните са в служебни правоотношения, съгласно ЗМВР,
който за периода от 16.07.2022 год. до настоящия момент действа без прекъсване. Сочи се,
че ищецът заема длъжност за държавен служител по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР
старши полицай в сектор „Охранителна полиция” – Районно управление – АЕЦ „Козлодуй”
– ОДМВР – Враца. Излагат се доводи, че съгласно т. 6, б. „г” от Решение № 282/15.07.1993
год. на Министерския съвет на Република България, на полицаите, участващи пряко в
защитните дейности по охраната на АЕЦ „Козлодуй” ЕАД, се изплащат допълнителни
възнаграждения, размерът на които е определен в Приложение № 4 към действащите към
процесния период договори за охрана на ядрените съоръжения, ядрения материал и
радиоактивните вещества на АЕЦ „Козлодуй”, сключения между АЕЦ „Козлодуй” ЕАД и
ОД на МВР – Враца, а именно: Договор № *********/12.06.2017 год. и Договор №
*********/20.05.2020 год.
Сочи се на следващо място, че допълнителните възнаграждения се изплащат ежемесечно на
1
служителите, пряко ангажирани в дейностите по охрана на АЕЦ „Козлодуй” ЕАД.
Поддържа се, че размерът на тези допълнителни възнаграждения е определен в абсолютни
числа, които съответстват на процент от минималната работна заплата и на ищеца като
служител, заемащ длъжност „старши полицай” в сектор „Охранителна полиция” – Районно
управление – АЕЦ „Козлодуй” – ОДМВР – Враца е дължима сума, съответстваща на 70% от
минималната работна заплата (МРЗ).
Поддържа се, че с допълнителни споразумения, сключени съответно през 2019 год. и 2020
год. между страните по договора размерът на тези допълнителни възнаграждения е
увеличаван при увеличаване на минималната работна заплата за страната и отговаря на
посочения по-горе процент - 70% от МРЗ. Излага се твърдение, че през целия процесен
период ищецът е участвал пряко в дейностите по охраната на АЕЦ „Козлодуй” ЕАД и има
необходимия личен принос по охраната на атомната електроцентрала. Поддържа се, че за
целия период, ищецът е получавал само част от дължимата му се сума, определена в
посочените по горе приложения в размер на 60% от МРЗ, без да е налице правновалидно
основание ответникът да е изплащал това допълнително възнаграждение за процесния
период в намален размер. Твърди се още, че за целия процесен период не е била определяна
съвместна работна група от директора на ОДМВР – Враца и от изпълнителния директор на
АЕЦ „Козлодуй” ЕАД, която да оценява личния принос на полицаите към охраната на
атомната електроцентрала, съответно при липса на такава съвместна група не са били
налице, т.е. не са били изготвяни документи, съобразно клаузите на договора, които да
обосновават намаляване на размера на дължимото се на ищеца възнаграждение. Излага се,
че тъй като на ищеца не е вменявано неизпълнение на служебните му задължения, което да
засяга прякото му участие в охраната на атомната електроцентрала и личния му принос към
тази охрана, то е налице задължение на ответника да му изплати допълнителното
възнаграждения в пълния предвиден размер.
Излага се, че директорът на ОДМВР - Враца е обвързан с договореното в колона № 5 на
Приложение 4, представляващо ценова таблица към процесните договори. Сочи се, че тези
клаузи са публично известни с оглед обстоятелството, че договорите са сключени по реда на
Закона за обществените поръчки (ЗОП) и са публикувани в Интернет, като ищецът е
запознат с тези клаузи и е очаквал в резултат на добросъвестно отработеното от него време
да получава съответния максимален размер на това допълнително възнаграждение.
Твърди се, че ищецът не бил запознат с Вътрешните правила на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД, нито
е имал възможност да разбере, до завеждане на настоящото дело на какво се дължи
намаляването на базовия размер на това допълнително възнаграждение с 10 процента, от
70% на 60%.
Поддържа се, че законосъобразното сключване на договори по реда на чл. 92, ал. 1 ЗМВР,
съгласно чл. 92, ал. 4 ЗМВР изисква разрешение на министъра на вътрешните работи.
Същото изискване по аргумент от по-силното основание (per argumentum a fortiori) стояло и
пред изменението на договорите, включително и на договорените размери на
възнагражденията по тези договори. Сочи се, че не са представени доказателства, че
министърът на вътрешните работи е разрешил изменение на договора в частта, касаеща
намаляване на определения процент в Приложение 4 - Ценова таблица към договорите,
поради което счита, че намаляването на размера на допълнителното възнаграждение на
ищеца с Вътрешни правила, приети едностранно от заинтересованото лице по чл. 92, ал. 1
ЗМВР, противоречи на закона и същите не могат да бъдат прилагани при определяне и
изплащане на това възнаграждение.
Твърди се още, че липсва съвместна работна група по т. 4.1.7. от процесните договори
между ОДМВР - Враца и АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД, следователно не е налице законосъобразно
изпълнение на процедурата за определяне на процесните допълнителни възнаграждения на
ищеца. Поддържа се, че за процесния период нито един служител на ОДМВР - Враца не е
2
участвал в работна група с право на глас, нито е бил определен за участник в такава група
със заповед на директора на ОДМВР - Враца.
Поддържа се твърдение, че възложителят по договора не може едностранно да променя и да
намалява цената на договорите, като определя по-нисък процент на допълнително
възнаграждение от Приложение 4, свързано с т. 6, б. „г” от РМС № 282/1993 г. Сочи се, че
вътрешните правила на възложителя представляват едностранно изменение на цената на
договора от страна на Възложителя по смисъла на чл. 116, ал. 1, т. 1 ЗОП, като в т. 2 от
процесните договори са посочени клаузите за цена, плащане и изменение на цените.
Поддържа се, че това може да стане само и единствено след изменение на Таблицата за
средномесечна цена на услуга или на минималната работна заплата. Твърди се, че в нито
един случай намаляването на допълнителното възнаграждение по РМС № 282/1993 г. не е
било обвързано с Таблицата или с MP3, а е едностранно, произволно и немотивирано
определено от Възложителя, с което се нарушават клаузите по договора. Поддържа се, че от
това едностранно нарушаване на клаузите на договора не може да произтече право или
задължение за директора на ОДМВР - Враца също да редуцира до този размер
допълнителните възнаграждения по РМС № 282/1993 г. и директорът на ОДМВР - Враца не
може да се позове на правомерно изпълнение на клауза по договорите при изплащане на
намален размер на допълнителното възнаграждение по РМС № 282/1993 г., тъй като е
налице очевидното им нарушение.
Твърди се още, че вътрешните правила, издадени от ответника ОДМВР – Враца, касаят
приложението на предходен договор, визират текстове и точки, които не съществуват в
приложените по делото Вътрешни правила на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД. Сочи се, че
първоначалните Вътрешни правила № УС.ФЗ.ПВЛ.01/02 от 01.07.2019 г. съдържат
изричното изискване в т.2.2. работната група да предлага на изпълнителния директор на
„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД да изплаща процесните допълнителни възнаграждения, което е
невъзможно, тъй като ищецът не е служител на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД, съответно няма
никакви отношения с това юридическо лице и не може да получава възнаграждения от него.
Твърди се, че т. 1.3.3. от вътрешни правила изисква мотивиран доклад от началника на РУ -
АЕЦ Козлодуй, както и в т. 4.5.1. изложени мотиви и мотивирани предложения относно
определянето и изплащането на възнагражденията на служителите, включително и на
ищеца. Твърди се, че директорът на ОДМВР-Враца не бил запознат с процесните вътрешни
правила на възложителя и те на са достигнали до него.
При така изложеното се иска от съда да постанови решение, с което ответникът ОДМВР –
Враца да бъде осъден да заплати на ищеца следните суми: 2 801,40 лева, представляваща
обезщетение за дължимо, но неизплатено допълнително възнаграждение за участие в
защитните дейности по охраната на АЕЦ „Козлодуй” за периода от 16.07.2022 год. до
15.06.2023 год., ведно със законната лихва върху претендираната сум за периода от
15.06.2023 год. до окончателното й изплащане и сумата от 280,00 лева - мораторна лихва
върху главното задължение за периода от 01.08.2022 год. до 15.06.2023 год.
Претендират се разноски.
В срока и по реда на чл. 131 ГПК от ответника е постъпил отговор, с който предявените
искове се оспорват като неоснователни и недоказани, както по основание, така и по размер.
Не се оспорва, че през процесния период ищецът е бил служител на РУ АЕЦ - Козлодуй при
ОДМВР – Враца с работно време на сменен режим на работа – 24 часа.
Твърди се в отговора, че на основание чл. 92, ал. 1, т. 1 ЗМВР между ОДМВР - Враца и АЕЦ
„Козлодуй” ЕАД е сключен договор за охрана на ядрените съоръжения, ядрения материал и
радиоактивните вещества на атомната електроцентрала. Поддържа се, че договорът е
сключен след проведена процедура за обществена поръчка по реда на ЗОП. Предметът на
договора се изразява в охрана на ядрените съоръжения, ядрения материал и радиоактивните
вещества на „АЕЦ Козлодуй” ЕАД, осъществяваща се чрез действия по охрана на
3
стратегически обект от значение за националната сигурност и охрана при съпровождане на
товари. Сочи се, че съгласно т. 4.1.5 от договора, възложителят следва да поощрява
служители на изпълнителя по реда на Решение № 282/1993 г. на Министерския съвет.
Съгласно т. 4.1.6, резултатите от охранителната дейност по договора и личният принос на
всеки от служителите се преценяват ежемесечно от работна група, определена от
ръководителите на страните по договора, за което се изготвя протокол. Протоколът на
работната група се утвърждава от Директора на ОД на МВР - Враца и от изпълнителния
директор на АЕЦ „Козлодуй” ЕАД.
Сочи се, че съгласно т. 4.1.7. от договора, при съобразяване с Решение № 282/15.07.1993 г.
на Министерския съвет, работната група предлага допълнителни възнаграждения на
служителите на изпълнителя, участващи пряко в осъществяване на охраната на АЕЦ
„Козлодуй” ЕАД, в размер, както следва:
- за държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично
наименование на длъжността „инспектор”, „старши инспектор” и „главен инспектор”: до
една минимална месечна работна заплата за страната;
- за държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично
наименование на длъжността „младши експерт”: до 80% от минималната месечна работна
заплата за страната;
- за държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично
наименование на длъжността „младши инспектор”: до 70% от минималната месечна работна
заплата за страната;
- за служители по трудово правоотношение, с наименование на длъжността „младши
специалист” и „системен оператор”: до 60% от минималната месечна работна заплата за
страната.
Поддържа се, че допълнителното възнаграждение се дължи на служителите на ответника
съгласно РМС 282/1993 г., като работната група, утвърдена от двете страни по договора,
определя с протокол и на основание изпълнението на договора и личния принос на всеки
служител размера на това допълнителното възнаграждение.
Излага се по-нататък в отговора, че в т. 4.1.7 от договора страните са се споразумели за
максималния размер на сумата за всяка длъжност, като индивидуалният размер за всеки
служител следва да се определя ежемесечно от работната група, като в договора не е
определен минимален размер на този вид допълнително възнаграждение.
Твърди се още, че този вид допълнително възнаграждение не съответства на нито едно от
изрично изброените в ЗМВР или КТ такива, като основанието за плащането му е единствено
и само Решението на МС, като в т. 6, б. „в“ от същото е посочено, че АЕЦ „Козлодуй” ЕАД
следва да поощрява служителите, изпълняващи охрана на електроцентралата. Поддържа се,
че в т. 6 б. „г“ е посочено, че допълнителното възнаграждение на служителите, участващи
пряко в осъществяване защитата на централата, се заплаща по ред и условия за всяка
отделна длъжност съгласно Наредбата за комплексно оценяване на условията на труд, която
е отменена на 31.05.2006 г. Сочи се, че не е предвиден нормативно определен ред, отнасящ
се до размера, условията и реда за заплащане на допълнителното възнаграждение, но
независимо от това АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД е оставило в сила материалното поощрение в
определения от страните по договора размер. Твърди се, че в договора страните са се
споразумели, че ежемесечно ще се заплаща такова допълнително възнаграждение, като
размерът е определен до определена максимална стойност, а не е определен в конкретен
размер, както твърди ищецът.
Сочи се, че допълнително възнаграждение се дължи за всеки служител индивидуално
съобразно работата му, като условие за получаването му е прякото осъществяване на
служебните задължение и се определя от работна група.
4
Поддържа се, че в договора изрично е посочено, че допълнителното възнаграждение се
дължи и е за сметка на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД, което предполага и възможността именно
възложителят по договора да преценява размера му. Твърди се, че всеки месец изпълнителят
чрез началника на РУ - АЕЦ - Козлодуй е изготвял до работната група обобщени доклади, в
които на база личния принос на служителите и утвърдените Вътрешните правила на „АЕЦ
Козлодуй”, действащи към съответния период, е предлаган размер на това поощрение. В
работната група участват служители на АЕЦ „Козлодуй”, и присъстват служители на РУ
АЕЦ – Козлодуй.
Поддържа се, че от директора на ОДМВР - Враца са утвърдени „Вътрешни прашила за
организацията на работа в РУ – АЕЦ – Козлодуй при определяне, отразяване и обработване
на реално отработени дни от служителит във връзка с получаването на допълнителни
възнаграждения за работа при специфични условия на труд, поощрения по 282 РМС и
предпазна храна” с peг. № 5735р-5587/20.08.2018 г.
Твърди се, че намаляване размера на допълнителното възнаграждение е съгласувано и
одобрено от двете страни по договора. Твърди се, че при участие на служители в извозване
на ядрено гориво и в други случаи, при изпълнение на служебните задължения в повече от
регулярното, има служители, които са получавали 100% от определения размер по договора.
От друга страна се поддържа се, че съгласявайки се с прилагането на „Вътрешните правила“
на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД, директорът на ОДМВР — Враца се е съгласил и с определеното в
тях, че при допуснати нарушения на служебната дисциплина, както и в други случаи,
упоменати във вътрешните правила, съответният служител не следва да получава
поощрението по РМС 282/1993 г. Сочи се, че допълнителното възнаграждение не се дължи в
максимален размер ежемесечно за всяка длъжност, а именно АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД в
качеството му на възложител има право да го заплаща като поощрение в определен от него
размер и съобразно неговата преценка.
Твърди се, че всеки служител ежемесечно е получавал допълнителното възнаграждение по
Решение № 282/15.07.1993 г. на Министерския съвет съобразно това дали е участвал пряко
— т.е. дали е бил на работа и в размер до максимално определения в договора. Такова не е
било заплащано на тези служители, които са били наказани дисциплинарно съобразно
посоченото във Вътрешните правила. По тези съображения се иска от съда да отхвърли
предявените искове.
Претендират се и разноски.
С протоколно определение от 24.01.2024 год. на основание чл. 214, ал. 1 ГПК е допуснато
изменение на предявените искове чрез намаляване на техния размер, както следва: искът за
главница по чл. 179, ал. 4 ЗМВР се счита предявен за сумата от 2 547,25 лева, като за
разликата до пълния предявен размер от 2 801,00 лева лева производството по делото е
прекратено поради оттегляне на иска, а искът за лихва за забава по чл. 86, ал. 1 ЗЗД се счита
предявен за сумата от 98,70 лева, като за разликата до пълния предявен размер от 280,00
лева производството по делото е прекратено поради оттегляне на иска.
Съдът, като взе предвид доводите на ищеца и прецени събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа следното:
Между страните не се спори и са отделени като безспорни и ненуждаещи се от доказване
обстоятелствата, че през процесния период са се намирали в служебно правоотношение, по
което ищецът е заемал длъжността „старши полицай“ в сектор „Охранителна полиция“ -
Районно управление - АЕЦ - Козлодуй - ОДМВР – Враца.
Между АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД като възложител и Областна дирекция на МВР – Враца като
изпълнител е сключен Договор № ********* от 12.06.2017 г., по силата на който
възложителят възлага и заплаща, а изпълнителят приема да организира, осигурява и
осъществява физическа охрана и пропускателен режим на обекти на АЕЦ „Козлодуй“,
5
съгласно приложения към договора, както следва: Приложение № 1 – Общи условия на
договора; Приложение № 2 – Техническо задание; Приложение № 3 – Концепция за
изпълнение на дейностите; Приложение № 4 – Таблица за средномесечната цена на услугата
за охрана, извършвана от полицейските звена по чл. 92, ал. 1 от ЗМВР, утвърдена от
министъра на вътрешните работи, рег. № 4576р-2872/06.04.2017 г.; Приложение № 5 –
Справка за предоставените МПС; Приложение № 6 – Справка за предоставените ГСМ;
Приложение № 7 – Справка за предоставените жилища от сградния фонд на АЕЦ Козлодуй
ЕАД; Проложени № 8 – Схема за класификация на етапите.
Между „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД като възложител и Областна дирекция на МВР – Враца като
изпълнител е сключен и Договор № ********* от 20.05.2021 г., по силата на който
възложителят възлага и заплаща, а изпълнителят приема да изпълнява охрана на ядрените
съоръжения, ядрения материал и радиоактивните вещества на „АЕЦ Козлодуй“, чрез
действия по охрана на стратегически обект от значение за националната сигурност и охрана
при съпровождане на товари, съгласно Приложение № 1 – Общи условия на договора;
Приложение № 2 – Техническо задание № 20.АЕЦ.Т3.117; Приложение № 3 – Техническо
предложение; Приложение № 4 – Ценово предложение; Приложение № 4.1 – Типова
калкулация за услугата по чл. 92, ал. 3 от ЗМВР и Приложение № 5 – Схема за класификация
на етапите по договора.
Двата договора са с идентично съдържание, като е уговорено, че изпълнителят се задължава
да изпълнява услугата в съответствие с изискванията на нормативните актове, вътрешните
правила и инструкции /чл. 1.2/, предмета на договора се изпълнява чрез РУ – АЕЦ –
Козлодуй /чл. 1.3./.
В чл. 4.1.6 от съдържанието и на двата договора е уредено, че резултатите от защитната
дейност по договора и личният принос на служителите се преценяват ежемесечно от работна
група, определена от ръководителите на страните, за което се изготвя протокол, който се
утвърждава от Директора на ОДМВР - Враца и Изпълнителния Директор на АЕЦ
„Козлодуй“ ЕАД. Видно от чл. 4.1.7 от съдържанието на договорите, съгласно Решение №
282/1993 г. на Министерския съвет в протокола от предходната точка, работната група
предлага допълнителни възнаграждения на служителите на изпълнителя, участващи пряко в
осъществяване на защитните дейности на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД в размер:
- за държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично
наименование на длъжността "инспектор", "старши инспектор" и "главен инспектор": до
една минимална работна заплата за страната;
- за държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично
наименование на длъжността "младши експерт": до 80 % от минималната месечна работна
заплата за страната;
- за държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично
наименование на длъжността "младши инспектор": до 70 % от минималната месечна
работна заплата за страната;
- за служители по трудово правоотношение, с наименование на длъжността "младши
специалист" и "системен оператор": до 60 % от минималната месечна работна заплата за
страната.
В т. 2.5 от Договор № ********* от 20.05.2021 г., респективно т. 2.3 от Договор №
********* от 12.06.2017 г. между страните по договорите е уговорено, че изпълнителят
уведомява писмено възложителя при всяко изменение на размера на минималната работна
заплата, прието с постановление на Министерски съвет. Уточнено е, че минималната
работна заплата представлява база за изчисление на допълнителното възнаграждение по
решение № 282/1993 г.
Към договорите са представени Приложение № 4 – Таблица за средномесечната цена на
6
услугата за охрана, извършвана от полицейските звена по чл. 92, ал. 1 от ЗМВР, утвърдена
от министъра на вътрешните работи, рег. № 4576р-2872/06.04.2017 г., респективно
Приложение № 4 – Ценово предложение. Прложенията са с идентично съдържание,
посочени са наименованието на длъжностите, месечната цена за услугата по Таблица-1,
утвърдена от министъра на вътрешните работи за средномесечна цена на услугата охрана на
обект /възнаграждение според заеманата длъжност/,размерът /%/ от МРЗ, представляващ
максималният размер на допълнителните възнаграждения по РМС 282/1993 г. за съответната
длъжност, както и максималният размер на допълнителното възнаграждение по ПМС
235/2014 г. за работа при специфични условия на държавните служители в министерството
на вътрешните работи.
С оглед промени в утвърдената от министъра на вътрешните работи таблица за
средномесечна цена на услугата за охрана на обекти, извършвана от полицейски органи по
чл. 92, ал. 1 ЗМВР и увеличавания от МС размер на минималната работна заплата Договор
№ ********* от 12.06.2017 г. е изменян с Допълнително споразумение № 1 от 03.01.2018 г.;
Допълнително споразумение № 2 от 30.04.2018 г.; Допълнително споразумение № 3 от
14.06.2018 г.; Допълнително споразумение № 4 от 25.04.2019 г.; Допълнително
споразумение № 5 от 15.04.2020 г. и Допълнително споразумение № 6 от 05.04.2021 г., с
които е променян размера на възнагражденията в колони 4 и 5 от Ценовата таблица към
договора. Представени са и Ценови таблици – Приложение 4 към всяко допълнително
споразумение.
Договор № ********* от 20.05.2021 г. е изменян с Допълнително споразумение №1 от
28.01.2022 год.
Представени са Вътрешни правила /ВП/ за определяне размера на допълнителните
възнаграждения на служителите на МВР по Решение № 282 от 15.07.1993 г. на Министерски
съвет с идент. № УС.ФЗ.ПВЛ.01/02, утвърдени от Изпълнителния директор на АЕЦ
„Козлодуй“ ЕАД на 10.07.2019 г., както и негова Заповед № АД-1960/16.07.2017 г. за
тяхното въвеждане, считано от 01.08.2019 г. Приети са и последващи Вътрешни правила
/ВП/ за определяне размера на допълнителните възнаграждения на служителите на МВР по
Решение № 282 от 15.07.1993 г. на Министерски съвет с идент. № 80.ЧР.00.ПВЛ.001/03,
утвърдени от изпълнителния директор на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД на 08.09.2021 г., както и
негова Заповед № АД-2630/14.09.2021 г. за тяхното въвеждане, считано от 17.09.2021 г.
Двата документа, представляващи вътрешни правила /ВП/ на АЕЦ „Козлодуй” ЕАД за
определяне размера на тези допълнителни възнаграждения, са с идентично съдържание и в
тях е предвидена процедурата по ежемесечното определяне на допълнителните
възнаграждения на служителите на МВР по Решение № 282 от 15.07.1993 г. на Министерски
съвет, които се изплащат към работната заплата на служителите на МВР /чл. 1.2/.
Предвидено е външно разпространение на вътрешните правила до Началника на РУ – АЕЦ
Козлодуй. Посочената цел на вътрешните правила съгласно чл. 1.1. е да определят
условията и реда за определяне размера на допълнителните възнаграждения на служителите
на МВР, участващи пряко в осъществяване на защитните дейности, като се гарантира
недопускане на дискриминация или неравнопоставеното им третиране, както и да мотивират
и поощрят служителите при изпълнение на дейността им в АЕЦ „Козлодуй” ЕАД.
Дадена е дефиниция на „допълнително възнаграждение”, която се съдържа в чл. 7.1. от
вътрешните правила от 2019 г. – Парични средства за стимулиране повишаването на
качеството на трудовото изпълнение, дължащи се на основание Решение № 282 от
15.07.1993 г. на Министерски съвет; и в чл. 7.1. от вътрешните правил от 2021 г. – Парични
средства с правно основание Решение № 282 от 15.07.1993 г. на Министерски съвет,
предназначени да стимулират повишаването на качеството на изпълнение на
функционалните задължения по осигуряване на физическа защита, пожарогасителна и
спасителна дейност и охрана на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД като стратегически обект от значение
7
за националната сигурност.
От съдържанието на вътрешните правила се установява, че допълнителното възнаграждение
се заплаща според личния принос на всеки служител в защитната дейност за съответния
месец с цел стимулиране повишаването на качеството и се определя при съблюдаване на
максимално договорения размер съгласно договорите.
Размерът на индивидуалните допълнителни възнаграждения на служителите от РУ – АЕЦ
Козлодуй се определя ежемесечно от работна група, назначена със заповед на ИД на АЕЦ
Козлодуй, на база мотивиран доклад на Началника на РУ – АЕЦ Козлодуй. Във ВП са
определени още структурата и съставът на работната група, както и правомощията и
отговорностите на всеки от участващите /раздел 3/. Работната група се назначава със заповед
на изпълнителния директор на АЕЦ „Козлодуй” ЕАД, като на заседанията присъства
Началникът на РУ – АЕЦ Козлодуй или негов заместник. Изпълнителният директор на АЕЦ
„Козлодуй” осигурява необходимите ресурси за изпълнение на приетите решения на
работната група.
Съгласно чл. 4.5 от вътрешните правила началниците на подразделения на МВР представят
на председателя на работната група обобщен доклад с изложени мотиви относно участието
на служителите на съответното подразделение в осъществяване на защитните дейности на
централата в срок до 3 работни дни преди заседанието. Докладът трябва да съдържа и
мотивирани предложения за изплащане на допълнително възнаграждение на служителите в
съответните проценти, определени в договорите и вътрешните правила. Предвидено е, че
началниците на подразделения участват в заседанията, като запознават работната група със
съдържанието на доклада, дават разяснения, отговарят на въпроси и подписват протокола, с
което удостоверяват участието си в заседанието на работната група. Определянето на
индивидуалните допълнителни възнаграждения на служителите на МВР е уредено в раздел
6 от вътрешните правила, като в чл. 6.1 е посочено, че за изпълнение на основните си
задължения и дейности, служителите на МВР, включително началниците на съответните
подразделения, получават индивидуални допълнителни възнаграждения в размер на 60% от
договорения максимален размер за всеки договор с определеното подразделение на МВР, за
съответната длъжност. От друга страна в чл. 6.2 от вътрешните правила е предвидено, че
при допуснати пропуски при изпълнение на служебните задължения се изплаща
допълнително възнаграждение в намален размер от максимално определения по т. 6. 1 за
съответната длъжност. В чл. 6.3 са посочени хипотезите, в които не се изплаща
допълнително възнаграждение. В чл. 6.4 от вътрешните правила от 2019 г. е посочено, че за
срочното и качествено изпълнение на дейностите по договорите, изпълнение на
допълнителен обем дейности /извън договорените/ и дейности довели до запазване
имуществото на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД, при извънредни ситуации от служителите на МВР,
се изплаща максимален размер на договореното допълнително възнаграждение, след
писмено мотивирано предложение, което е разгледано на заседание на работната група.
В съдържанието на вътрешните правила от 2021 г. тази предвидена възможност не е
възпроизведена. Посочено е, че допълнителното възнаграждение се изчислява и се заплаща
за действително отработеното време в рамките на месечната продължителност на работното
време. Към вътрешните правила са одобрени образец на списък на служителите за всеки
месец и образец на протокол за заседание на работната група.
Утърдени от директора на ОДМВР – Враца са и Вътрешни правила за организацията на
работа в РУ – АЕЦ – Козлодуй при определяне, отразяване и обработване на реално
отработени дни от служителите във връзка с получаването на допълнителни възнаграждения
за работа при специфични условия на труд, поощрения по 282 РМС и предпазна храна с рег.
№ 5735р-5587 от 20.08.2018 г., които са съгласувани от ръководител Управление Сигурност
на АЕЦ и началник на РУ – АЕЦ - Козлодуй и са утвърдени от Директора на ОДМВР –
Враца. Тези правила са издадени с оглед необходимост от създаване на работна група за
8
изработване на Вътрешни правила в РУ – АЕЦ – Козлодуй, с цел изготвяне на предложения
и списъци от командирите на отделения и взводните командири за допълнителни
възнаграждения и предпазна храна.
Съгласно раздел I, чл. 1, командирите на отделение на съответния взвод попълват списъци
за предпазна храна и предложения по РМС 282 с реално отработени дни на служителите за
съответния месец, като вземат предвид всички видове отсъствия /редовен отпуск, отпуск по
болест, командировка и др./.
Предложенията за получаване на поощрения по РМС 282 се предават до началника на РУ –
АЕЦ – Козлодуй /чл. 4/, който ги утвърждава /раздел III, чл. 1/. На следващо място в чл. 2 от
горепосочените вътрешни правила е прието, че съгласно Вътрешните правила за определяне
размера на допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по Решение № 282 от
15.09.1993 г. на МС, утвърдени от изпълнителния Директор на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД, се
изготвя списък на служителите от РУ – АЕЦ – Козлодуй за съответния месец със следните
данни за служителите - име, презиме, фамилия, категория, процент (%) по т. 1.3.1;
отработени дни; сума за 1 ден и обща сума. В раздел III, чл. 3 и 4, е прието, че ежемесечно се
изготвя обобщен доклад до ръководител „Управление Сигурност“ на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД
за изпълнение на основните задължения и дейности, както и мотивирано писмено
предложение при наличие на случаи за изплащане на поощрение над договорения размер
или под договорения размер, който се предава в Управление сигурност на АЕЦ „Козлодуй“
ЕАД най - късно до два дни преди провеждане на заседанието на комисията за преглед.
Видно от протокол № 5735р-5615/20.08.2018 г., служителите от РУ – АЕЦ Козлодуй са
запознати срещу подпис с вътрешните правила. Със Заповед № 5735з-54/15.03.2020 г. на
Началника на РУ – АЕЦ Козлодуй са определени служителите при РУ – АЕЦ Козлодуй,
които да изготвят списъците за предпазна храна и предложенията по РМС 282 от 15.07.1993
г.
Със Заповед № 369з-1142/23.05.2022 г. на директора на ОДМВР – Враца са определени
представители на ОДМВР – Враца, които да участват в работната група за предлагане на
допълнително възнаграждение на служителите на РУ – АЕЦ Козлодуй съгласно чл. 4.1.7 от
договора и Решение № 282/15.07.1993 г. на МС.
По делото е прието заключение по съдебно-счетоводна експертиза съгласно което за
процесния период ищецът е отработил заложените съгласно утвърдените графици норма
часове за всяко тримесечие от процесния период. На ищеца е изплатено допълнително
възнаграждение по РМС № 282/1993 г. за заеманата от него длъжност „старши полицай“ в
размер на 2 428,44 лева, като сумите са изчислени в размер на 60% от сумата, от
регламентираната съгласно цитираното РМС сума в размер на 70% от МРЗ за страната
според броя отработени от ищеца дни. Дължимата сума за доплащане на ищеца, изчислена в
размер на 70% от МРЗ възлиза на 2 457,25 лева, а лихвата за забава върху тази сума е
изчислена в размер на 98,70 лева.
Заключението, неоспорено от страните, се приема от съда като обосновано и компетентно
изготвено.
Други относими доказателства в производството не са ангажирани.
При така установената фактическа обстановка съдът приема следното от правна страна:
От ищеца Б. Б. Б., ЕГН **********, с адрес: *****, чрез адв. Г. Г., против Областна
дирекция на МВР – гр. Враца /ОДМВР – Враца/, са предявени кумулативно обективно
съединени осъдителни искове, както следва:
- иск с правно основание по чл. 179, ал. 4 ЗМВР за сумата от 2 547,25 лева, представляваща
представляваща обезщетение за дължимо, но неизплатено допълнително възнаграждение за
участие в защитните дейности по охраната на АЕЦ „Козлодуй” за периода от 16.07.2022 год.
до 15.06.2023 год., ведно със законната лихва върху претендираната сум за периода от
9
15.06.2023 год. до окончателното й изплащане;
- иск с правно основание по чл. 86, ал. 1 ЗЗД за сумата от 98,70 лева – мораторна лихва
върху главното задължение за периода от 01.08.2022 год. до 15.06.2023 год.
По иска с правно основание чл. 179, ал. 4 ЗМВР:
С оглед твърденията, заявени в исковата молба, искът е допустим.
За основателността на предявения иск в тежест на ищеца е да докаже следните кумулативни
предпоставки: 1. Че се е намирал в служебно правоотношение с ответника през процесния
период; 2. че за исковия период е осъществявал охрана на АЕЦ „Козлодуй“, за което му се
дължи допълнително възнаграждение; 3. че дължимостта на допълнително възнаграждение
за изпълнение на тази дейност е определена с акт на Министерския съвет за държавните
служители от МВР, а именно в т. 6, б. „г“ от Решение № 282 на Министерски съвет от
15.07.1993 г. за подобряване на физическата и противопожарна защита на АЕЦ „Козлодуй“;
4. размера на дължимото му се допълнително възнаграждение.
При доказване на горното, в тежест на ответника е да докаже твърденията си, че е заплатил
в пълен размер дължимото се на ищеца допълнително възнаграждение.
При съобразяване на приложимата към настоящия случай нормативна уредба, настоящия
съдебен състав приема следното:
Разпоредбата на чл. 179, ал. 4 ЗМВР предвиджда възможността, на държавните служители
да се изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на
Министерския съвет.
С Постановление № 181 на Министерски съвет от 20 юли 2009 г. са определени
стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност на
Република България и които са част от критичната инфраструктура, посочени в единен
списък съгласно приложение към постановлението, сред които се установя, че е „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД, по отношение на който обект може да бъде осъществявана охрана от
полицейски органи, въз основа на сключен договор с Министерството на вътрешните
работи на основание чл. 92, ал. 1, т. 1 ЗМВР. С т. 1 от Решение № 282 на Министерски съвет
от 15.07.1993 г. АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД се определя за обект с особен статут на защита, по
отношение на който следва да се прилагат засилени мерки за сигурност. Съгласно т. 6, б. „г“
от РМС 282/1993 г., председателят на надзорния съвет на „НЕК“ ЕАД следва да възложи на
управителя на клон „АЕЦ – Козлодуй“ да осигурява средства за допълнителни
възнаграждения на служителите на МВР, участващи пряко в осъществяване защитните
дейности на централата, които да се определят за отделните длъжности и работни места по
реда и условията на Наредбата за комплексно оценяване условията на труд.
Наредбата за комплексно оценяване условията на труд е приета на основание чл. 1 от
Постановление № 169 на МС от 1991 г. за решаване на някои въпроси, свързани с
договарянето на работната заплата /обн. ДВ, бр. 73 от 6 септември 1991 г./. С §1 от
Постановление № 297 на МС от 28.12.2005 г., /обн. ДВ, бр. 2 от 6 Януари 2006 г./. е отменен
чл. 1 от Постановление на МС № 169 от 28 август 1991 г., като съответно е отменена и
Наредба за комплексното оценяване условията на труд, считано от 31.03.2006 г. Съгласно §8
постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в ДВ, с изключение на §1, който
влиза в сила на 31.03.2006 г.
Ето защо възраженията на ищеца, че Наредбата е приложима се явяват неоснователни. След
отмяната на Наредбата за комплексно оценяване условията на труд, начинът за определяне и
изчисляване на трудовите възнаграждения на работниците и служителите е нормативно
определен с Наредба за структурата и организацията на работната заплата (приета с ПМС №
4 от 17.01.2007 г., обн. ДВ бр. 9 от 26 януари 2007 г.), чиито разпоредби са неприложими за
служителите на МВР съгласно задължителните указания, дадени с Тълкувателно решение №
1/15.03.2023 г. по тълк. д. № 1/2020 г., ВКС, ОСГК.
10
Между АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД като възложител от една страна и Областна дирекция на МВР
– Враца като изпълнител от друга страна са сключени съответно Договор № ********* от
12.06.2017 г. и Договор № ********* от 20.05.2021 г. По силата на същите възложителят
възлага и заплаща, а изпълнителят приема да осъществява охрана на АЕЦ Козлодуй като
стратегически обект от значение за националната сигурност.
Ищецът поддържа, че по силата на служебното му правоотношение с ОДМВР – Враца, въз
основа на т. 6, б. „г“ от РМС 282/1993 г. и на основание чл. 179, ал. 4 ЗМВР му се дължи
допълнително възнаграждение за прякото му участие в осъществяване на защитни дейности
на централата, което е в по – голям размер от изплатеното му за процесния период, като
претендира присъждане на разликата.
Ищецът не е страна по сключените и изпълнявани между АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД и ОДМВР -
Враца два договора, действали през процесния период, с предмет осъществяване на
физическа охрана и пропускателен режим. Ищецът не може да има и качеството на трето
ползващо се лице, поради което същият не разполага с материалноправна легитимация да
претендира изпълнение на каквито и да било престации по тези договори.
Съгласно разпоредбата на чл. 21 ЗЗД договорите пораждат действие между страните, които
са ги сключили, в конкретния случай АЕЦ „Козлодуй” ЕАД като възложител и ОДМВР –
Враца като изпълнител, а ищецът има качеството на служител на изпълнителя.
В тази връзка ищецът следва да изпълнява трудовите си задължения съгласно длъжностната
характеристика и закона, за което същият получава трудово възнаграждение съобразно
приложимата нормативната уредба.
Получените въз основа на РМС № 282/15.07.1993 г. възнаграждения са допълнителни, те
произтичат от факт, извън служебното правоотношение между ищеца и неговия работодател
ОДМВР - Враца и задължението за тяхното плащане не е на ответника. То произтича от
сключените между ответника и АЕЦ „Козлодуй” ЕАД договори и приложенията към тях.
Ищецът не може да влияе върху размера на тези възнаграждения и условията за тяхното
изчисляване и изплащане. В договорите между АЕЦ „Козлодуй” и ОДМВР – Враца са
уговорени допълнителни възнаграждения, условията за тяхното изплащане, както и
максималният размер според заеманата от съответния служител длъжност. Процедурата по
формиране индивидуалния размер на допълнителните месечни възнаграждения също е
уговорена в договора и именно тъй като ищецът не е страна по същия, той не може да влияе
нито върху неговото съдържание и конкретни уговорки, сключени между възложителя и
неговия работодател, нито върху неговото изпълнение. Дори и да се приеме, че ищецът има
качеството на трето ползващо се лице по клаузите на договора, уреждащи плащането на
допълнителни възнаграждения по РМС № 282/15.07.1993 г., ОДМВР – Враца не е пасивно
материално легитимирана да отговаря по иска.
ОДМВР – Враца не е адресат и на РМС № 282/15.07.1993 г., поради което ищецът не може
да претендира сумата и въз основа на това решение на МС, каквито доводи се навеждат.
В процесната разпоредба – т. 6, б. „г“ на РМС № 282/15.07.1993 г. се вменява задължения на
председателя на надзорния съвет на „НЕК“ ЕАД да възложи на управителя на клон „АЕЦ –
Козлодуй“ да осигурява средства за допълнителни възнаграждения на служителите на МВР,
участващи пряко в осъществяване защитните дейности на централата, които да се определят
за отделните длъжности и работни места по реда и условията на Наредбата за комплексно
оценяване условията на труд.
Видно е, че ОДМВР – Враца няма никакви задължения по това решение, още по – малко да
определя, начислява и изплаща допълнителни възнаграждения в полза на своите служители.
Такива се изплащат единствено от възложителя по договора АЕЦ „Козлодуй ЕАД, със
собствени средства, което означава, че преценката му е по целесъобразност и не подлежи на
съдебен контрол.
11
За да претендира ищецът допълнително възнаграждение от ответника, размерът на същото и
основанието, на което се дължи то, следва да бъдат определени от работодателя на ищеца с
изричен акт. По делото не се установи съществуването на такъв акт, нито се излагат
твърдения за това. Основанието, на което ищецът е получавал допълнителното
възнаграждение, е РМС № 282/15.07.1993 г., по силата на което е възникнало задължение по
отношение на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД да изплаща такова със собствени средства на
служителите, които охраняват централата. Тези възнаграждения са изплащани от АЕЦ
„Козлодуй“ ЕАД по сметка на ОДМВР – Враца, която от своя страна ги е превеждала след
това на своите служители. Това не променя факта, че техен платец е именно АЕЦ
„Козлодуй“ ЕАД.
С оглед така изложеното, искът се явява неоснователен.
За пълнота на изложението следва да се посочи, чеискът се явява неоснователен и по
следните съображения:
Неоснователни са доводите на ищеца, че размерът на допълнителното възнаграждение е
фиксиран и се дължи в пълния размер, посочен в Ценовите таблици към договорите, а
изплащаното в по – нисък размер възнаграждение представлява едностранно намаляване на
неговия размер.
Считано от 31.03.2006 г., Наредбата за комплексно оценяване условията на труд е отменена,
поради което и дължимите се съгласно чл. 6, б. „г“от РМС 282/1993 г. допълнителни
възнаграждения не могат да бъдат изчислени по реда на тази наредба. Предвид това и след
като тези размери, нито техните долна и/или горна граница не са нормативно определени,
няма пречка размерът и критериите за тяхното изчисляване да бъдат свободно уговорени
между страните по договорите, сключени по реда на чл. 92, ал. 1 ЗМВР. Размерите са
уговорени в чл. 4.1.7. от сключените между тях договори – същите са според заеманата
длъжност и са посочени в максимален размер, на който извод навежда граматическото
тълкуване на уговорките – „до една минимална работна заплата за страната“, респективно
„до ….% от минималната работна заплата“.
В договорите не са предвидени минимални размери на допълнителното възнаграждение, в
които същото задължително да бъде изплатено, нито пък се съдържа уговорка, че
допълнителното възнаграждение следва да бъде плащано на всеки служител винаги в
максимално уговорения размер. Доколкото задължение на възложителя по договора - АЕЦ
„Козлодуй" ЕАД е да осигурява финансовите средства за изплащане на тези възнаграждения,
същият е приел Вътрешни правила, в които е определил и редът за изчисляването им, така че
да са индивидуално определени при спазване на обективни критерии, избягващи
неравностойното третиране на служителите. В Правилата е предвидено, че всеки служител
получава 60% от уговорения в договора според заеманата от него длъжност максимален
размер на допълнителното възнаграждение, за действително отработеното от него време за
съответния месец. Във вътрешните правила е предвидено в кои случаи възнаграждението се
получава в намален размер и в кои не се получава допълнително възнаграждение.
На следващо място следва да се посочи, че във вътрешните правила от 2019 г. и по-
конкретно в чл. 6.4. е предвидена хипотеза, при която се изплаща възнаграждение в
максималния предвиден в договора размер, а именно за изпълнение на допълнителен обем
дейности /извън договорените/ и дейности, довели до запазване имуществото на АЕЦ
„Козлодуй" ЕАД при извънредни ситуации.
При съвкупното тълкуване на горепосочените уговорки не може да се сподели тезата на
ищеца, че на всеки служител се дължи максимума от уговореното в Ценовата таблица към
договорите. В ценовите таблици е посочен максималният размер като % от МРЗ според
заеманата длъжност, т.е. това е сумата, на която се равнява посоченият в чл. 4.1.7 от
договора % от МРЗ като максимално възнаграждение и която служи за отправна точка при
изчисляване на индивидуалните допълнителни възнаграждения на служителите, заемащи
12
съответната длъжност. От тази сума се изчисляват 60% съгласно чл. 6.1. от вътрешните
правила и конкретният размер се определя според броя отработени дни за всеки месец след
представяне на необходимите документи от началника на РУ – АЕЦ – Козлодуй на
работната група. Така уговореният между страните размер на възнаграждението е
максималният такъв, а конкретно изплащаният на всеки служител зависи от уговорените в
договора условия, то неправилни са доводите на ищеца, че му се дължи именно
максималният уговорен в договора размер.
Следва да се посочи, че определената обща цена в договорите за услугата предмет на
същите е максималната такава с оглед на приложимия ред за възлагане на обществената
поръчка по реда и условията на ЗОП. В случая допълнителното възнаграждение е
определено съобразно клаузите на договора, които с оглед на определения размер „до ...%“
не задължават възложителя да изплати максимално уговорения процент.
Не се споделят и доводите на ищеца, че е недопустимо с договора по чл. 92, ал. 1 ЗМВР да
се договарят механизмите на допълнителните възнаграждения между държавен орган и
частно търговско дружество.
Разпоредбата на чл. 92, ал. 1 ЗМВР урежда особена хипотеза, при която въз основа на
сключен договор МВР предоставя услуга по охрана на обекти с особен статут, сред които са
стратегическите обекти от значение за националната сигурност /т. 1/, какъвто е АЕЦ
„Козлодуй”, за което получава възнаграждение. Възложителят по такъв договор заплаща
възнаграждение за предоставената му от изпълнителя услуга, а изпълнителят от своя страна
заплаща на служителите си възнаграждение съгласно уговореното между тях.
Компонент от общата цена по договора за охрана, която възложителят дължи на
изпълнителя, е възнаграждението за служителите, осъществяващи тази охрана. Същото се
определя от министъра на вътрешните работи в утвърдена от него Таблица за средномесечна
цена на услугата за охрана на обекти, извършвана от полицейските органи по чл. 92, ал. 1 от
ЗМВР.
Действително, както твърди ищецът, съществуват две независими и отделни
правоотношения – облигационно по договора за охрана, по който АЕЦ „Козлодуй” ЕАД
заплаща възнаграждение за предоставяната услугата, предмет на договора на ОДМВР –
Враца, и служебно – между ищеца и ОДМВР – Враца, по което ОДМВР – Враца дължи
трудово възнаграждение на своя служител. Ищецът, обаче е допуснал смесване на тези две
правоотношения, като счита, че неговият работодател следва да му изплаща
възнаграждение, чието плащане законът вменява като задължение на друг правен субект.
Освен това следва да се отбележи, че МВР е единствената структура, която по закон следва
да охранява обекти от стратегическо значение за националната сигурност. Служителите на
МВР нямат правомощия да влияят върху съдържанието на тези договори. Плащането на
допълнително възнаграждение по т. 6, б. „г“ от РМС № 282/1993 г. действително е
нормативно уредено задължение за АЕЦ „Козлодуй” ЕАД, но неговият конкретен размер не
е определен в нормативната уредба. Възложителят по договора АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД не
встъпва във функциите на работодател на полицейските служители, ангажирани с
изпълнението на предмета на договорите, а единствено заплаща цена на предоставената
услуга, включително и нормативно уредените допълнителните възнаграждения, но в
размери, договорени между страните по договора.
Ето защо напълно законосъобразно е както уговореното в сключените на основание чл. 92,
ал. 1 ЗМВР договори, така и възприетият във вътрешните правила на възложителя подход да
определяне на допълнителните възнаграждения на служителите на изпълнителя.
Неоснователни са всички възражения на ищеца, свързани със законосъобразността по
определяна на състава и структурата на работната група, предлагаща размера на
индивидуалните допълнителни възнаграждения. Както бе посочено по – горе, поради
равнопоставеността на субектите по облигационното правоотношение и поради факта, че
13
именно АЕЦ „Козлодуй” ЕАД осигурява средствата за тяхното изплащане, негов прерогатив
е да определи механизма за тяхното изчисляване. Всяка от страните по договорите е създала
свои вътрешни правила, съгласно които всеки месец е изпълнявала своите задължения в
процеса на определяне на индивидуалните възнаграждения на всеки служител, участвал в
охраната на централата. Основа за изчисляването им е МРЗ или определен процент от нея
според заеманата длъжност. Същите са с постоянен характер, като всеки, който е отработил
работните дни за месеца, получава еднакъв размер – 60% от максимално определените с
договора размери според заеманата длъжност /от една МРЗ, от 70% от МРЗ и т.н./, т.е.
достатъчно е служителят да е бил на работа, за да получи допълнителното възнаграждение –
за прякото си участие в защитните дейности на централата, както сочи б. „г“. Необходимо е
служителите да са били на работното си място, да са изпълнявали служебните си
задължения по длъжностна характеристика и да са отработили пълния брой дни за всеки
месец, т. е. точно да са изпълнявали задълженията си в рамките на установеното им работно
време и с оглед възложените им служебни задължения. Стимулиращата функция на тези
възнаграждения произтича от това, че същото ще бъде намалено при допуснати от
служителя пропуски или няма да получи такова при наличието на някой от обективните
факти, визирано в чл. 6.3 от вътрешните правила, т.е. само при наличие на обективни факти,
изчерпателно изброени във вътрешните правила, това възнаграждение не е било изплащано
в определения размер за съответния месец, в който е било налице обстоятелството –
отпуска, отсъствие, отстраняване от длъжност, уволнение, налагане на дисциплинарно
наказание и т.н. Преценката дали дисциплинарното наказание е било законосъобразно
наложено, не е от компетентността на АЕЦ „Козлодуй” ЕАД, тъй като то се налага от
работодателя.
Ищецът не може да прави възражения от името на ответника, произтичащи от сключения
договор, поради което доводите му, че ОДМВР не била запозната с вътрешните правила на
АЕЦ „Козлодуй” ЕАД, са ирелевантни. Отделно от това, от доказателствата по делото се
установява, че същите са били изпратени на ОД на МВР – Враца чрез РУ АЕЦ – Козлодуй.
През процесния период ищецът е заемал длъжността „Старши полицай“, за която съгласно
сключените договори и Приложение № 4 – Ценова таблица допълнителното възнаграждение
е в размер на до 70% от МРЗ. Видно от заключението по изготвената ССчЕ, на същия е
изплатен в пълен размер дължимото му се за периода допълнително възнаграждение при
спазване клаузите на договора и вътрешните правила, а именно 60% от сумата,
представляваща до 70% от МРЗ.
Предвид всички гореизложени съображения, предявеният иск с правно основание по чл.
179, ал. 4 ЗМВР следва да бъде отхвърлен като неоснователен.
По иска с правно основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД:
Поради акцесорния характер на претенцията за мораторна лихва и с оглед
неоснователността на главния иск, следва да бъде отхвърлен като неоснователен и искът с
правно основание по чл. 86 ЗЗД.
По разноските:
С оглед изхода на спора на основание чл. 78, ал. 3 ГПК ищецът следва да бъде осъден да
заплати на ответника направените разноски по делото в размер на 300,00 лева,
юрисконсултско възнаграждение, определено от съда съобразно чл. 78, ал. 8 ГПК вр. чл. 37
ЗПП вр. чл. 25, ал. 1 НЗПП. Възражението за прекомерност, заявено от ищеца, не следва да
бъде обсъждано, тъй като чл. 78, ал. 5 ГПК предвижда само адвокатското възнаграждение да
бъде намалявано поради прекомерност. Размерът на юрисконсултското възнаграждение се
определя от съда в размерите по НЗПП.

Така мотивиран, съдът
14
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от Б. Б. Б., ЕГН **********, с адрес: *****, срещу Областна
дирекция на МВР – Враца, ***** с адрес: гр. Враца, ул. „Поп Косто Буюклийски“ № 10,
искове, както следва: иск с правно основание чл. 179, ал. 4 от Закона за Министерството на
вътрешните работи (ЗМВР), във връзка с т. 6, б. „г” от Решение № 282/15.07.1993 год. на
Министерския съвет на Република България за сумата от 2 547,25 лева, представляваща
обезщетение за дължимо, но неизплатено допълнително възнаграждение за участие в
защитните дейности по охраната на АЕЦ „Козлодуй” за периода от 16.07.2022 год. до
15.06.2023 год., ведно със законната лихва върху претендираната сум за периода от
15.06.2023 год. до окончателното й изплащане и иска с правно основание чл. 86, ал. 1 от
Закона за задълженията и договорите (ЗЗД) за сумата от 98,70 лева - мораторна лихва върху
главното задължение за периода от 01.08.2022 год. до 15.06.2023 год.

ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 3 Б. Б. Б., ЕГН **********, с адрес: *****, да заплати на
Областна дирекция на МВР – Враца, ***** с адрес: гр. Враца, ул. „Поп Косто Буюклийски“
№ 10, сумата от 300,00 лева, представляваща разноски за производството за юрисконсултско
възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано с въззивна жалба пред Окръжен съд – Враца в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
15