Решение по дело №627/2021 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 286
Дата: 11 ноември 2021 г. (в сила от 29 ноември 2021 г.)
Съдия: Николай Борисов Борисов
Дело: 20213330200627
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 286
гр. Разград, 11.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на единадесети
ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ
при участието на секретаря ГАЛЯ МАВРОДИНОВА
в присъствието на прокурора Данислав Димитров Николов (РП-Разград)
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ Административно
наказателно дело № 20213330200627 по описа за 2021 година
РЕШИ:
ПРИЗНАВА обвиняемата Х. АХМ. Н., родена на 21.08.1995 година в гр. Разград,
живуща в с. ****************, български гражданин, с висше образование, неомъжена,
безработна, неосъждана, ЕГН **********, за ВИНОВНА в това, че на 25.05.2021 година в
землището на с. Просторно, обл. Разград, при управление на моторно превозно средство –
лек автомобил „Сеат Ибиза“ с рег. № РР 02 95 ВК нарушила правилата за движение по
пътищата, визирани в – чл. 5, ал. 1, т. 1 от ЗДвП: „Всеки участник в движението по
пътищата: 1. С поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не
трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени
вреди“, чл. 20, ал. 1 от ЗДвП: „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните
превозни средства които управляват“, чл. 25, ал. 1 от ЗДвП: „Водач на пътно превозно
средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да завие надясно или
наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата трябва
да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след
него, преди него или минават покрай него и да извърши маневрата като се съобразява с
тяхното положение, посока и скорост на движение.“, чл. 37, ал. 1 от ЗДвП и чл. 84, ал. 2 от
ППЗДвП: „При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово
пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни
средства“ и по непредпазливост причинила средна телесна повреда на Т.Ф.М. от с.
Раковски, изразяваща се в разкъсване на задния рог на медиалния /среден/ мениск на дясна
1
колянна става, довело до трайно затруднение на движението на десния долен крайник на
пострадалия – престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б“, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК, поради
което и на основание чл. 78а от НК я ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА
ОТГОВОРНОСТ и й налага АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ ГЛОБА в РАЗМЕР на
1000.00 /хиляда/ лева.
ОСЪЖДА обвиняемата Х. АХМ. Н., ЕГН **********, да заплати по сметка на
ОДМВР гр. Разград сумата от 987.50 /деветстотин осемдесет и седем лв. и 50 ст. /
представляваща разноски на досъдебното производство.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване и протестиране в 15 дневен срок от днес пред
РОС.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
2

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към Решение № 286 постановено по АНД № 627/ 2021г. по описа на РС -
Разград

Постъпило е в съда Постановление на РРП, с което се предлага обвиняемата Х. А. Н. ЕГН
**********, да бъде освободена от наказателна отговорност за това, че на 25.05.2021 година
в землището на с. Просторно, обл. Разград, при управление на моторно превозно средство -
лек автомобил „Сеат Ибиза“ с рег. № РР 02 95 ВК нарушила правилата за движение по
пътищата, визирани в - чл. 5, ал. 1, т. 1 от ЗДвП: „Всеки участник в движението по
пътищата: 1. С поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не
трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени
вреди“, чл. 20, ал. 1 от ЗДвП: „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните
превозни средства които управляват“, чл. 25, ал. 1 от ЗДвП: „Водач на пътно превозно
средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да завие надясно или
наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата трябва
да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след
него, преди него или минават покрай него и да извърши маневрата като се съобразява с
тяхното положение, посока и скорост на движение.“, чл. 37, ал. 1 от ЗДвП и чл. 84, ал. 2 от
ППЗДвП: „При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово
пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни
средства“ и по непредпазливост причинила средна телесна повреда на Т.Ф.М. от с.
Раковски, изразяваща се в разкъсване на задния рог на медиалния /среден/ мениск на дясна
колянна става, довело до трайно затруднение на движението на десния долен крайник на
пострадалия - престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б“, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК, като бъде
реализирана адм. наказателната й отговрност по реда на чл. 78а от НК с налагане на адм.
накадание „глоба „.
В съдебно заседание обв. Х. Н., редовно призована не се явява, за нея упълномощен
защитник. Защитникът не оспорва фактите и обстоятелствата описани в Постановлението на
РРП, счита, че са налице предпоставките на чл. 78а от НК, моли за наказание в минимален
размер.
Прокурорът счита обвинението за безспорно доказано и предлага на съда, поради наличие
на предпоставките на чл. 78а от НК, да освободи обвиняемата от наказателна отговорност,
като й наложи адм. наказание „глоба „ в минимален размер.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, ценени в съвкупност и поотделно,
доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:
На 25.05.2021г. обв. Х. А. Н. пътувала от гр. Разград за гр. Глоджево, с автомобила на майка
си «Сеат Ибиза» с рег.№ РР 02 95 ВК. Н. тръгнала от гр. Разград в 18ч., преминала през с.
Киченица и продължила в посока разклона за гр. Сеново. Пред нея се движел бял микробус
със скорост около 50 км/ч. По същото време от с. Побит камък за с. Раковски се движел св.
Т.Ф.М. със собствения си лек автомобил «Ситроен» С5 с рег. № РР 21 99 ВК. В автомобила
освен свид. М. били и децата му - дъщеря Т., която била на предна дясна седалка и син -
Гюней, возещ се на задната седалка. Св. М. завил на ляво на кръстовището от с. Побит
камък за гр. Разград и се движел по път П-49 Кубрат - Разград.
При приближаване кръстовището за гр. Сеново, обв. Х.Н. предприела маневра завиване на
ляво и навлязла в насрещната лента, в която по същото време се движел св. М. със своя
автомобил. Поради това, че пред обв. Н. се движел микробус «Мерцедес Спринтер», същата
нямала необходимата видимост, за да предприеме такава маневра, като тази маневра била
неочаквана и за св. М., който възприел в последния момент автомобила на Н. и нямал
възможност да избегне удара между двата автомобила. Вследствие на това възникнало ПТП
между двата автомобила, с материални щети по тях, а на св. Т. М. била причинена средна
1
телесна повреда. Обв. Н. също получила увреждания и била настанена за лечение в МБАЛ
«Св.Марина» ЕАД - гр. Варна.
Видно от заключението по назначената по ДП съдебно-медицинска експертиза и
приложената мед. документация на името на Т. М. е установено, че при ПТП от 25.05.2021г.
пострадалият е получил:
1 . Видими травматични увреждания:
- разлят твърд и болезнен при пипане хематом на дясно коляно с разкъсно-контузна рана по
средата на капачката и охлузване по съседство; ограничени и болезнени движения в ставата;
- малка разкъсно-контузна рана под средата на дясна капачка;
- драскотина по лицева повърхност на тази подбедрица;
- болка, оток и кръвонасядане на лява лакътна и колянна област.
2. Магнетно-резонансно диагностицирано разкъсване на задния рог на медиалния
(среден) мениск на дясна колянна става.
По своята медико-биологичка характеристика видимите травматични увреждания обуславят
временно разстройство на здравето неопасно за живота на пострадалия, а разкъсването на
средния мениск на дясна колянна става - трайно затруднение в движението на десния долен
крайник за срок поне един месец в зависимост от приложеното лечение:
- консервативно - имобилизация за 15 дни; възстановяване на работоспособността за
нефизически труд след 2-4 седмици и пълно оздравяване след 6-8 седмици;
- оперативно-имобилизация за 3-4 дни; самостоятелно ходене след 3 седмици; пълно
възстановяване - с лед 2 месеца.
Установените при пострадалия водач Т. М. увреждания могат да бъдат получени при ПТП -
травма в купето на автомобила:
- кръвонасяданията, разкъсно-контузните рани и охлузванията са резултат от удар с/върху
твърд/и тъп/и предмет/и - вътрешни детайли на купето на автомобила около мястото на
седене;
- разкъсването на мениска - от ротация (извиване на надлъжната ос) на подбедрицата с
фиксирано бедро или обратно.
От заключението по назначената по ДП автотехническа експертиза е видно, че:
1 . Мястото на удара е:
- на около 60,30 м. след ориентира (Ор1) - по дължина на пътя;
- на около 5,60 м. в ляво от десния край на платното за движение (БЛ) - по ширина (в лента
за движение на л.а.“Ситроен С5“);
2. Скоростта на л.а.“Сеат Ибиза“ с рег.№ РР 02 95 ВК, непосредствено преди настъпване
на ПТП е била равна на скоростта му в момента на удара - около 48 км/ч.;
- скоростта на л.а.“Ситроен С“ с рег. № РР 21 99 ВК, непосредствено преди настъпване на
ПТП, е равна на скоростта му в момента на удара - около 75 км/ч.
- скоростта на движение на двата автомобила нямат пряка причинно следствена връзка с
настъпилото ПТП.
На 25.05.2021г., около 18,30ч. л.а.марка „Сеат Ибиза“ с рег.№ РР 02 95 ВК, управляван от Х.
А. Н. от с.Дянково се е движил по път ІІ-49 от гр. Разград в посока към гр. Кубрат със
скорост около 48 км/ч. Движението се е извършвало през деня при слънчево време, по
хоризонтален път и в кръстовище, намиращо се в зоната на хоризонтална крива от платно за
2
двупосочно движение. На около 4-5 метра пред л.а.“Сеат Ибиза“ се е движел бял микробус
марка „Мерцедес Спринт“. При това движение обзорната видимост на водача на лекия
автомобил, напред по пътя е била много ограничена (в рамките на поддържаната
дистанция), най-вече от големия габарит на намиращият се пред него (около 45 м.)
микробус, а така също и от крайпътна храстовидна и дървесна растителност от вътрешната
страна на десния завой в зоната на кръстовището. При приближаване към кръстовището,
водача на л.а.“Сеат Ибиза“ е предприел маневра за завиване на ляво по второстепенния път
към гр. Сеново и е навлязъл в лентата за насрещно движение.
По същото време в обратна посока от гр. Кубрат към гр. Разград със скорост около 75 км/ч.,
в зоната на кръстовището е навлизал лек автомобил марка „Ситроен С5“ с рег.№ РР 21 99
ВК, управляван от Т.Ф.М. от с.Раковски.
При така създалата се ситуация е станало пресичане на траекторите на движение на двата
автомобила и е възникнал удар между тях. Ударът е настъпил в място с параметри при
първоначалния контакт: на около 60,30м. след ориентира (Ор.1) - по дължина на пътя и на
около 5,60 м. в ляво от десния край на платното за движение (БЛ) - по ширина (в лента за
движение на л.а.“Ситроен“ С 5).
Ударът между Двата автомобила по характер е бил кос, при челен сблъсък на предна челна
дясна част на купето на л.а.“Сеат Ибиза“, с предна челна дясна част на л.а.“Ситроен С5“.
Взаимното застъпване между предните части на автомобилите е било около 1 метър. Ударът
е настъпил в лявата лента на платното за движение (по посока на огледа), в лентата за
движение на л.а.“Ситроен С5“. В момента на удара л.а.“Ситроен С5“ се е движил в
собствената си лента за движение, а насрещно движещият се л.а.“Сеат Ибиза“, в зоната на
кръстовището е извършвал маневра завиване на ляво по второстепенния път за гр.Сеново.
Лек автомобил „Сеат Ибиза“ след удара със „Ситроен С5“, с леко завъртане в посока на
часовниковата стрелка, се е преместил около 4,8 м. назад и се е установил в покой извън
платното за движение, в левия банкет с десни колела до асфалтобетоновата настилка и с
предна част насочена в посока към гр.Кубрат.
Лек автомобил „Ситроен С5“, след удара с л.а.“Сеат Ибиза“, се е завъртял на около 80
градуса в посока на часовниковата стрелка, преместил се е около 5 м. напред и се е
установил в покой на платното за движение, напречно на оста на пътя, със задни колела
разположени в лявата лента и с предни колела до левия край на платното за движение, с
предна част насочена на запад към нивата и ж.п.линията.
В резултат на ПТП на причинени телесни увреждания на Х. А. Н. - водач на л.а.“Сеат
Ибиза“ с рег.№ РР 02 95 ВК и са нанесени имуществени щети по двата автомобила.
2. Водачът на л.а. марка „Сеат Ибиза“ с рег.№ РР 02 95 ВК - Х. А. Н. е имала техническа
възможност да предотврати настъпването на ПТП, при условие, че се е движила на
безопасна дистанция от около 35 метра след микробуса пред нея. В този случай тя
щеше да си осигури много по-голяма обзорна видимост върху пътя пред нея, при
което тя би имала достатъчно време и възможност да предприеме необходимите
безопасни маневри, с цел недопускане на ПТП.
4. Водачът на л.а.“Ситроен С5“ с рег.№ РР 21 99 ВК Т.Ф.М. е нямал техническа възможност
да предотврати ПТП, тъй като разстоянието на видимост (Lb=5m.), от което той е възприел
насрещно движещият се в неговата лента л.а.“Сеат Ибиза“ е почти двадесет пъти по- малко
от сумарната опасна зона за спиране на двата автомобила (XS03 = 93,4 м.).
5.От техническа гледна точка, при конкретната пътна обстановка, причината за настъпилото
ПТП на 25.05.2021г., на второкласен път П-49 (Разград-Кубрат), на кръстовището за
гр.Сеново, на км.48 + 361, в землището на с.Просторно е:
3
Навлизането на л.а.“Сеат Ибиза“ с рег.№ РР 02 95 ВК, управляван от Х. А. Н. в зоната на
триклонното кръстовище в лентата за насрещно движение, когато по нея в този момент в
обратна посока със скорост около 75 км/ч. се е движел „Ситроен С5“ с рег.№ РР 21 99 ВК,
управляван от Т.Ф.М..
Така с деянието си, по непредпазливост, обв.Х.Н. е осъществила състава на престъплението
по чл.343, ал.1, б.»б» във вр.с чл.342, ал.1 от НК, като нарушила правилата за движение по
пътищата, визирани в:
-чл.5, ал.1, т.1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП): «Всеки участник в движението
по пътищата: 1 .с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не
трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени
вреди;»,
-чл.20, ал.1 от ЗДвП: «Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни
средства, които управляват»,
-чл.25, ал.1 от ЗДвП: «Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да
е маневра, като например ... да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в
крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябвада се убеди, че няма да създаде опасност
за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай
него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на
движение.»,
-чл.37, ал.1 от ЗДвП и чл.84, ал.2 от ППЗДвП: «При завиване наляво за навлизане в друг път
водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно
движещите се пътни превозни средства».
Обв. Х. Н. е неосъждана.
Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна съдът намира следното:
Деянието на обвиняемата е съставомерно по чл. 343, ал. 1, б. „б“, във вр. с чл. 342, ал. 1 от
НК /като са нарушени : чл.5, ал.1, т.1, чл.20, ал.1, чл.25, ал.1 от ЗДвП чл. 37, ал. 1 от ЗДвП и
чл. 84, ал. 2 от ППЗДвП /
От обективна страна - на инкриминираната дата обв. Х. Н., при управление на лек
автомобил марка „Сеат Ибиза“ с рег. № РР 02 95 ВК, като нарушила правилата за движение
по пътищата, визирани в чл.5, ал.1, т.1, чл.20, ал.1, чл.25, ал.1 и чл. 37, ал.1 от ЗДвП и чл.84,
ал.2 от ППЗДвП, по непредпазливост причинила средна телесна повреда на Т.Ф.М. от с.
Раковски, изразяваща се в разкъсване на задния рог на медиалния /среден/ мениск на дясна
колянна става, довело до трайно затруднение на движението на десния долен крайник на
пострадалия.
От субективна страна – обв. Х. Н. като правоспособен водач на МПС, придобила
съответната квалификация и умения, като не е предвиждала и целяла настъпването на
обществено опасните последици – причиняването на средна телесна повреда на
пострадалото лице, но като е била длъжна да ги предвиди, защото е управлявала процесното
МПС, нарушавайки посочените разпоредби от ЗДвП, което нарушение неминуемо е довело
до настъпването на вредоносния резултат, е осъществила по непредпазливост процесното
деяние.
В подкрепа изводите на съда са всички събрани и проверени по реда на НПК доказателства
по делото – от показанията на свидетелите Т. М., Р.Д., М., С., Г. М., заключенията на вещите
лица по изготвените съдебно-медицинска и автотехническа експертизи, справка съдимост,
характеристична справка, справка за нарушител/водач /, декларация за семейно и
материално положение и имотно състояние.
С оглед предвиденото в този текст наказание, чистото съдебно минало на обв. Х. Н., съдът
намери, че са налице предпоставките на чл.78а от НК, поради което освободи от наказателна
4
отговорност обвиняемата и й наложи адм. наказание „ глоба „ в размер на 1000,00лв. Съдът
намира, че така определеното по вид и размер наказание се явява съответно на извършеното
престъпно деяние, като са взети предвид всички отекчаващи и смекчаващи отговорността
обстоятелства и ще осъществи целите на наказанието.
На основание чл. 189, ал. 3 във връзка с ал. 1 НПК съдът осъди обв. Х. Н., да заплати по
сметка на ОДМВР гр. Разград сумата от 987.50лева, представляваща разноски на
досъдебното производство.
По изложените съображения съдът постанови решението си.




РАЙОНЕН СЪДИЯ:
5