№ 350
гр. Монтана, 15.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ВТОРИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:КРАСИМИР СЕМОВ
при участието на секретаря ГИНКА АТ. МИТОВА
като разгледа докладваното от КРАСИМИР СЕМОВ Административно
наказателно дело № 20231630201241 по описа за 2023 година
Производството е по чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН (изм., бр.109 от 2020г., в
сила от 23.12.2021г.).
С Наказателно постановление № 23-0996-001543/02.08.2023г. на
Началник Група в Сектор ПП към ОДМВР - Монтана са наложени на Л. Я.
(технически погрешно посочено в НП - НЕ Я., и в жалбата против НП – Я.), с
посочен адрес за призоваване в гр.П., чрез Д.Н., административни наказания -
глоба в размер на 300 (триста) лева и лишаване от право да управлява мпс за
срок от 1 (един) месец на основание чл.183, ал.7 от ЗДвП, за административно
нарушение по чл.6, т.1 от ЗДвП.
Недоволен от наказателното постановление Л. Я. моли да бъде отменено.
В съдебно заседание жалбоподателя Я., редовно призован, не се явява, не се и
представлява. Не се излагат допълнителни доводи извън наведените с
жалбата.
Въззиваемата страна, като административно-наказващ орган Началник
Група в Сектор ПП към ОДМВР – Монтана, не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са писмени и гласни. Съдът като ги обсъди
поотделно и в тяхната съвкупност, намира жалбата за допустима, но
неоснователна.
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в законния срок.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните
съображения:
1
На 17.07.2023г. в 20:20 часа в с.Студено буче по ул.Георги Димитров
срещу № 55, с посока на движение от гр.Видин към гр.Монтана, част от РП
ІІІ – 112, бил спрян за полицейска проверка водача на влекач „В.” с рег. №
ХХХХХ, с прикачено полуремарке с норвежки рег. № ХХХХХ, тъй като
нарушавал въведена временна забрана за движение с пътен знак „В4” –
„забранено влизането на товарни автомобили” с маса над 12 тона, за което
била издадена и Заповед № РД – 11 – 584/05.07.2022г. от Председателя на
управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура”, сигнализирана с
пътен знак „В4”, навлизайки след знака (в зоната му на действие). Преди това
св.В. Ц. И. и св.Н. Д. А., и двамата мл. авто-контролири в Сектор ПП към
ОДМВР – Монтана, получили сигнал от оперативния дежурен при МВР, че
два тежкотоварни автомобили, въпреки въведената забрана, се движат от с.Д-
р Йосифово към с.Студено буче. Едно от въпросното ППС, управлявал
именно Я.. За установеното административно нарушение по чл.6, т.1 от ЗДвП
на водача – жалбоподателя Л. Я. бил съставен АУАН Серия GA № 1543, бл.
№ 601841/17.07.2023г. от св.В. Ц. И. – мл. авто-контрольор в Сектор ПП към
ОДМВР – Монтана в присъствието на св.Н. Д. А. – негов колега. При
съставяне на АУАН поради липсата на техническа възможност за това, водача
Я. заявил, че няма възражения, но не направил такива от вида едва наведени в
жалбата и след това в 7 – дневния срок по чл.44, ал.1 от ЗАНН. Спрямо Я. бил
съставен и друг АУАН за установено административно нарушение по чл.140,
ал.1 от ЗДвП, тъй като регистрацията на управляваното ППС била прекратена
поради не заплащане на задължителна застраховка „ГО“. При съставяне на
АУАН Я. споделил, че от шест месеца не се е прибирал в РБ и навигацията на
ППС го е подвела.
Административно-наказващият орган (АНО) – Началник Група в Сектор
ПП към ОДМВР – Монтана, оправомощен със Заповед № 8121з-
1632/02.12.2021г. на МВР, издал обжалваното НП.
Със Заповед № РД – 11 – 584/05.07.2022г. на Председателя на УС на АПИ
е била въведена ВОБД (временна организация и безопасност на движението)
за ограничаване движението на мпс, предназначени за превоз на товари с
технически допустима максимална маса над 12 тона по път ІІІ – 112 от км 0 +
000 до км 47 + 650. ВОБД е въведена заради това, че рехабилитация на обект
ЛОТ 18 „Път ІІІ – 112 „Дъбова махала – Монтана” от км 10 + 500 до км 16 +
227.88, от км 20 + 579 до км 27 + 736.15, от км 29 + 675 до км 36 + 654.63 и от
км 37 + 825 до км 47 + 806.74, с обща дължина 29.846 км, област Монтана, е
изпълнена и строежът е въведен в експлоатация, но вследствие на
интензивния трафик от тежкотоварни автомобили, са констатирани
значителни нарушения по асфалтовата настилка и разрушения по
имуществото на живущите в населените места, през които преминава път ІІІ –
112, заради които в ОПУ – Монтана са били постъпили множество сигнали от
граждани и кметове на населените места и са заведени съдебни искове. От
началото на 2022г. до момента на издаване на заповедта, по данни на ОДМВР
– Монтана, Сектор ПП, са станали 12 бр. тежки ПТП, като ранените са 7 броя,
2
а смъртните случаи 3 броя. С цел ограничаване предпоставките за възникване
на ПТП и осигуряване безопасността на движението, както и с цел
осигуряване живота, здравето и имуществото на гражданите, е било
необходимо въвеждането на временна организация и безопасност на
движението за ограничаване на движението на мпс-ва, предназначени за
превоз на товари над 12 тона по път ІІІ – 112 от км 0 + 000 до км 47+650. С
цитираната Заповед е забранено движението на мпс, предназначени за превоз
на товари с техническа допустима максимална маса над 12 тона, включително
състав с ремаркета и полуремаркета по РП ІІІ – 112 „Добри дол – Дъбова
махала – Брусарци – Смирненски – о.п. Монтана” в участъка от км 0 + 000 до
км 47 + 650, съгласно съгласуван проект за временна организация и
безопасност на движението (ВОБД). Срокът на действие на представената по
делото Заповед е до 30.06.2023г., УДЪЛЖЕН със Заповед № РД – 11 –
904/04.07.2023г. до 30.06.2024г., видно от приложената Заповед към писмо
рег. № 11 – 00 – 155/30.11.2023г. на ОПУ – Монтана, служебно изискана от
настоящия съд. В мотивите на Заповед № РД – 11 – 904/04.07.2023г. е
посочено следното: След въвеждане на постоянната организация на движение
на 22.12.2020г. движението на тежкотоварните МПС над 12 т. по целия
третокласен път е нараснало значително. Използва се като алтернативен
маршрут на път І-1 (Е-79) „Видин -Монтана - Враца“ предимно от
тежкотоварни превозни средства над 12 т., поради това, че трасето е в добро
рехабилитирано състояние и е най-краткия път между обл.Видин и
обл.Монтана. Вследствие на интензивния трафик от тежкотоварни
автомобили, са констатирани значителни нарушения по асфалтовата
настилка. Освен проблема с влошаване на експлоатационните показатели на
пътя и изпълнение на условията за устойчивост по проекта, се появява и друг
проблем - разрушения по имуществото на живущите в населените места, през
които преминава път ІІІ-112. За проблема в Областно пътно управление
Монтана постъпват множество сигнали от граждани и от кметове на
населените места и са заведени съдебни искове.
Републикански път ІІІ - 112 е и със специфични характеристики на
трасето. Теренът, по който се развива трасето е преобладаващо равнинен,
частично хълмист, като надлъжните наклони са изключително разнообразни.
С цел ограничаване предпоставките за възникване на пътнотранспортни
произшествия и осигуряване безопасността на движението, както и с цел
осигуряване на живота, здравето и имуществото на гражданите е необходимо
продължаване на временната организация и безопасност на движението за
ограничаване на движението на моторни превозни средства, предназначени за
превоз на товари с технически допустима максимална маса над 12 тона по път
ІІІ-112 от км 0+000 до км 47+650. Срокът на действие на заповедта да бъде до
30.06.2024г.
Чрез жалбата си Я. навежда следните възражения:
Не съм извършил нарушението, за което ми е съставен акт за
3
установяване на административно нарушение и ми е издадено наказателно
постановление, което обжалвам. Моля Ви, да постановите решение, с което да
отмените Наказателно постановление № 23-0996-001543 от 02.08.2023г. на
ОДМВР Монтана-Пътна полиция, като неправино и незаконосъобразно.
В рамките на съдебното следствие св.В. Ц. И. и св.Н. Д. А. поддържат
посочените обстоятелства в АУАН, като във връзка с възражението на Я. че
не бил извършил нарушението дават подробни показания за това защо са
спрели за проверка управлявания пътен състав от Я. и какви по вид
административни нарушения са установили, като Я. не е оспорвал
нарушенията, в т.ч. и това по чл.6, т.1 от ЗДвП и е заявил, че е извършил
нарушението тъй като не бил в РБ от шест месеца и навигацията на ППС го е
подвела.
Видно от писмо рег. № 111600-20649/10.11.2023г. по описа на Сектор ПП
към ОДМВР – Благоевград, техническата допустима максимална маса на
ВЛЕКАЧ „В.“ с рег. № ХХХХХ е 20500 кг. Съдът не изиска справка за
допустимата максимална маса на прикаченото полуремарке, тъй като е било с
норвежки номер. Целта на изисканите данни относно технически допустимата
максимална маса на ППС което е управлявал Я., е да се установи дали
процесното ППС (пътен състав) превишава 12 т., очевидно е превишавало и
въведената временна забрана е важала за него и водача му.
Въз основа на събраните непосредствено доказателства – гласни и
писмени, съдът намира, че АНО правилно е приел, че е налице доказано за
извършено административно нарушение по смисъла на чл.6, т.1 от ЗДвП,
респ. чл.183, ал.7 от ЗДвП. След анализ на събраните по делото
доказателства, настоящия съд намира, че жалбоподателя Я. в качеството си на
водач е извършил нарушението по чл.6, т.1 от ЗДвП. От събраните по делото
доказателства се установява, че жалбоподателя Я. е нарушил въведената
временна забрана за движение с пътен знак „В4” и Заповед № РД – 11 –
584/05.07.2022г., чийто срок е удължен със Заповед № РД – 11 –
904/04.07.2023г., преминавайки през с.Студено буче, ул.Георги Димитров,
като водач на пътен състав с технически допустима максимална маса над 12
тона. Настоящият съд изцяло не споделя наведените пестеливи доводи в
жалбата на Я.. Нарушението е установено по един несъмнен начин, в т.ч. чрез
приложените от АНО писмени доказателства и служебно изисканата от съда
Заповед № РД – 11 – 904/04.07.2023г., с която е удължен срока на въведената
временна забрана, действаща към датата на извършване и установяване на
нарушението. Доказано е, че на 17.07.2023г. водача Я. като такъв на пътен
състав над 12 тона, е извършил процесното нарушение, навлязъл е след
наличния знак „В4”, поставен заради въведената временна забрана за
движение в процесния пътен участък. Бланкетното възражение на Я. не бил
извършил нарушението, изцяло се оборва от показанията на св.И. и св.А.,
които съдът кредитира като обективни, защото тези показания се подкрепят
от писмените доказателства по делото. Въпреки възражението на Я., което
настоящия съд всестранно провери, доказателствената сила на съставения
4
АУАН не бе оборена.
Според този съд при съставяне на АУАН и издаване на НП не са
допуснати съществени процесуални нарушения, които да са ограничили
правото на защита на нарушителя, напротив, видно е от данните по делото, че
Я. в пълнота е реализирал правата си. Посочил е, че НЯМА възражения при
съставяне на АУАН, такива в законния 7 – дневен срок и след този срок, също
няма данни да са постъпили. Макар и с македонско гражданство, св.А. е
категоричен, че жалбоподателя Я. много добре е разбирал български език,
като в хода на проверката е устанвовено и че Я. работи за българска фирма.
Управляваният пътен състав от Я. (ВЛЕКАЧ В. и полуремарке с
норвежки рег. номер) е над 12 тона и попада в приложното поле на
временната забрана за движение, въведена с пътен знак „В4” и съответните
Заповеди. Доказано е по несъмнен начин от писмените и гласни доказателства
по делото, които не са оспорени от водача Я., както при съставяне на АУАН,
така и чрез жалбата против процесното НП.
Не на последно място следва да се посочи, че нарушението не е
маловажно, имайки предвид разпоредбата на чл.189з от ЗДвП (Нов – ДВ,
бр.109 от 2020г., в сила от 23.12.2021г.) - За нарушенията по този закон не се
прилагат чл.28 и чл.58г от ЗАНН, която разпоредба трябва да се съобразява в
случая, тъй като е неприложимо правилото по чл.3, ал.2 от ЗАНН –
нарушението е извършено на 17.07.2023г., а цитираната разпоредба е в сила
от 23.12.2021г. Съдът съобразява и съдебната практика на касационна
инстанция АС – Монтана по приложението на чл.183, ал.7 от ЗДвП, която е
константна и не възприема нарушенията, санкционирани съгласно чл.183,
ал.7 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр.9 от 2017г., в сила от 26.01.2017г.), за
маловажни, заради значимостта на обществените отношения, които регулира
чрез въведените административни санкции.
Не се претендират разноски, поради и което съдът не се произнася в тази
насока.
На основание горното и чл.63, ал.2, т.5 вр. с ал.9 от ЗАНН (изм., бр.109 от
2020г., в сила от 23.12.2021г.), съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-0996-
001543/02.08.2023г. на Началник Група в Сектор ПП към ОДМВР - Монтана,
с което на Л. Я. (технически погрешно посочено в НП - НЕ Я., и в жалбата
против НП – Я.), с посочен адрес за призоваване в гр.П., чрез Д.Н., са
наложени административни наказания – ГЛОБА в размер на 300 (триста) лева
и лишаване от право да управлява мпс за срок от 1 (един) месец на основание
чл.183, ал.7 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр.9 от 2017г., в сила от 26.01.2017г.).
Решението може да се обжалва пред АС - Монтана в 14 (четиринадесет)
дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено, на основанията
5
предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
6