Решение по дело №55/2021 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260085
Дата: 6 април 2021 г. (в сила от 19 юли 2021 г.)
Съдия: Димитър Георгиев Цончев
Дело: 20211840200055
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 06.04.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, пети състав, в открито заседание на 09.03.2021 г., в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР ЦОНЧЕВ

при участието на секретаря Надя Борисова като разгледа докладваното от съдията НАХД № 55 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на община Ихтиман, представлявана от кмета на община Ихтиман против Наказателно постановление № НЯСС-171/24.11.2020 г. на зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН, с което за нарушение на чл. 190а, ал. 2 ЗВ неизпълнение на дадено предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ на община Ихтиман, е наложено наказание имуществена санкция в размер на 5 000 лв.

В жалбата са изложени подробни съображения и се иска отмяна на наказателното постановление или алтернативно намаляване размера на наложеното наказание.

В писмено становище на проц. представител на АНО жалбата се оспорва като неосноватлена при подробно развити съображения.

Съдът като съобрази доводите на страните намира следното:

От фактическа страна:

С Констативен протокол № 02-02-60/25.07.2019 г. комисия по чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ, съставена от служители на главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ на собственика на язовир „Джурджин дол“ – община Ихтиман, е дадено предписание (2.1.) да се почисти въздушния откос от храстовидна растителност със срок на изпълнение до 30.11.2019 г.

При извършена на 10.03.2020 г. проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир „Джурджин дол“ от служители на главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор – свидетелите С. и С. в присъствието на свид. З. – представител на собственика, е установено, че даденото предписание не е изпълнено, тъй като растителната маса не изнесена от въздушния откос и има непочистена храстовидна растителност.

Въз основа на тази констатация от свид. С. в качеството на старши инспектор в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ – Западна Централна България в главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, съставила срещу община Ихтиман Акт № 02-26 от 01.06.2020 г. за установяване на административно нарушение на чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, за това, че на 01.12.2019 г. не е изпълнила даденото с Констативен протокол № 02-02-60/25.07.2019 предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3.

Актът е връчен на представител на община Костенец на 15.06.2020 г., който възразил срещу фактическите и правни констатации в него.

Въз основа на АУАН с Наказателно постановление № НЯСС-171/24.11.2020 г. на зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 ЗВ неизпълнение на дадено предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ на община Костенец, е наложено наказание имуществена санкция в размер на 5 000 лв.

По доказателствата:

Горната фактическа обстановка се установява събраните пред настоящия състав гласните доказателства, съдържащи се в показанията на свидетелите С., С., З. както и от писмените доказателства – Констативен протокол № 02-02-18/10.03.2020 г., Констативен протокол № 02-02-60/25.07.2019 г. и Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН.

Съдът намира изброените доказателствени източници за логични, непротиворечиви и взаимно допълващи се, поради което следва да бъдат кредитирани в цялост. От анализа на показанията на разпитаните свидетели следва единен извод, че при проверката на техническото и експлоатационно състояние на язовир „Джурджин дол“, осъществена на 10.03.2020 г., е констатирано, че даденото предписание не е изпълнено, тъй като растителната маса не изнесена от въздушния откос и е налице непочистена храстовидна растителност. Фактическата констатация се подкрепя изцяло от Констативен протокол № 02-02-18/10.03.2020, който е подписан без възражения от представителя на община Ихтиман.

От правна страна:

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК в това производство районният съд следва да провери законността на обжалваното НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.

Издадените АУАН и НП не страдат от формалните пороци по чл. 42, съотв. 57 от ЗАНН. АУАН е съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН. В обстоятелствената част на АУАН и НП подробно, точно и ясно са посочени юридическите факти, обосноваващи предприетото администартивнонаказателно санкциониране. Посочени са данни за дата, място и начин на осъществяване признаците на нарушението по чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ – кой, кога и по какъв начин кое задължително предписание не е изпълнил с назоваване на предмета на това предписание и срокът за неговото изпълнение. Действително не е посочено, че задължителното предписание е дадено от оправомощени от ДАМТН длъжностни лица по реда на чл. 190а, ал. 3 от ЗВ, но това се подразбира, доколкото е посочено, че Констативен протокол № 02-02-60/25.07.2019 г. е издаден от главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, следователно нарушението не е съществено и не може да обуслови отмяна на наказателното постановление.

Неспазването на срокът по чл. 52, ал. 1 ЗАНН не представлява съществено процесуално нарушение, тъй като същият е инструктивен и неспазването е в състояние да доведе до негативни последици за администратвинонаказващия орган. Сроковете, установени в чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН са спазени. Доводите за съществено процесуално нарушение поради издаване на АУАН след изтичане на давностния срок по чл. 34, ал. 1 ЗАНН – 3 месеца от откриване на нарушителя. Макар според настоящия състав тезата да не е лишена от юридически аргументи и да се е споделяла от касационната инстанция в предходни времеви периоди (вж. Решение № 399 от 10.05.2012 г. на АдмС - София-област по ч. к. а. д. № 255/2012 г., Решение № 392 от 8.05.2012 г. на АдмС - София-област по ч. к. а. д. № 195/2012 г., Решение № 365 от 5.04.2013 г. на АдмС - София-област по ч. к. а. д. № 165/2013 г., , Решение № 480 от 14.06.2012 г. на АдмС - София-област по ч. к. а. д. № 282/2012 г., Решение № 1233 от 7.12.2018 г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 731/2018 г., Решение № 1232 от 7.12.2018 г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 730/2018 г., Решение № 987 от 24.10.2013 г. на АдмС - София-област по ч. к. а. д. № 851/2013 г.), съгласно актуалната практика на касационната инстанция по идентични дела (вж. Решение № 1138/05.11.2020 г. по к.н.а.д. № 676/2020 г. на АССО) в настоящият случай нарушителят не е бил известен до извършване на проверката – 10.03.2020 г., когато е открит. На следващо място използваният от законодателя съюз „или“ определя като възможно АУАН да бъде съставен в едногодишен срок от извършване на нарушението, дори когато нарушителят и нарушението са открити по-рано (вж. в този смисъл Решение № 1166/10.11.2020 г. по к.н.а.д. № 848/2020 г. Разрешението, дадено в актуалната практика на касационната инстанция, следва да бъде съобразено от настоящия състав с оглед спазване на принципа на правната сигурност и гарантиране на правото на справедлив съдебен процес чл. 6, пар. 1 ЕКПЗЧОС, елемент от който е непротиворечиво отсъждане на различни съдебни състави по идентични видове дела (вж. дело Rakic и други срещу Сърбия (Rakic an others v. Serbia), жалби №№ 47460/07 и др).

Съгласно чл. 200, ал. 1, т. 39 ЗВ наказва се с имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, юридическото лице, което е изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 - да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 ЗВ.

С установеното по делото община Ихтиман, в качеството на собственик на язовир „Джурджин дол“ правилно е наказана на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите за нарушение на чл. 190а, ал. 2 ЗВ – да изпълни дадено с Констативен протокол № 02-02-60/25.07.2019 г. предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ да се почисти въздушния откос от храстовидна растителност. Установената при проверка неизнесена растителната маса и храстовидна растителност във въздушния откос сочи на неизпълнение.

Относно вида и размера на наложеното наказание:

Не се споделят доводите за маловажност на случая. Нарушението е формално и с неизпълнение на дадено задължително предписание, то бива осъществено. Не предполага друг вид последици. В случая конкретното деяние е типично за вида административно нарушение, като не са установени никакви доказателства или индиции, сочещи на маловажност. . При това положение видът на наказанието е правилно определен съобразно предвиденото в разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите.

Жалбата е основателна в частта досежно размера на наложеното наказание. Липсват изложени съображения в НП защо АНО е приел, че наказанието имуществена санкция следва да бъде в размер на 5000 лв., т.е. над минимума, предвиден в разпоредбата. По делото не са установени отегчаващи отговорността обстоятелства, като например предходно неизпълнение на предписания от жалбоподателя относно същия язовир. Няма данни неизпълнението на конкретното предписание да е създало пряка опасност за живота, здравето и собствеността на други правни субекти към момента на проверката. Поради това съдът намира, че наказанието имуществена санкция следва да бъде определено в минимален размер от 1000 лв., в който смисъл да се измени наказателното постановление.

Искането за присъждане на разноски от АНО е неоснователно, тъй като не се доказва такива да са сторени. Липсва искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран от изложеното, съдът основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН,

Р Е Ш И:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-171/24.11.2020 г. на зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН в частта относно наложеното наказание имуществена санкция, като НАМАЛЯВА размера от 5000 лв. на 1000 лв.

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-171/24.11.2020 г. на зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН в останалата част.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

        

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: