Р Е Ш Е Н И Е
212/18.6.2020г.
гр. Шумен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Шуменският
районен съд, осми състав
На шестнадесети
юни, през две хиляди и двадесета година,
в
публично заседание, в следния състав:
Председател: Валентина Тонева
Секретар:
Й.К
Като
разгледа докладваното от районния съдия
ВАНД №403 по описа на ШРС за 2020г.,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Настоящото производство е образувано
на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 64/22.11.2019г.
на Директор на Регионална инспекция по околна среда и води гр.Шумен, с което на
„ТУС” ЕООД с.Камбурово, общ. Омуртаг, Булстат *********, с адрес на управление:
с.Камбурово, общ.Омуртаг, ул. „********“ № **, представлявано от Х.М.Ч., е наложена “имуществена санкция” в
размер на 2000 лв., за нарушение на чл. 166, т.3, вр. чл. 155, ал.2 от ЗООС.
Дружеството-жалбоподател моли съда да постанови
решение, с което да отмени изцяло наказателното постановление.
В открито съдебно заседание, за жалбоподателя, редовно
призован, се явява процесуален представител- адв. Моренов при АК - Търговище,
който поддържа жалбата. Представителя на АНО намира жалбата за неоснователна и
моли същата да бъде оставена без уважение.
Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.
Разгледана по същество, същата е неоснователна.
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на
страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази
разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:
„ТУС” ЕООД с.Камбурово, общ. Омуртаг, Булстат *********,
с адрес на управление: с.Камбурово, общ.Омуртаг, ул. „********“ № **,
представлявано от Х.М.Ч., стопанисва животновъден
обект в с. Камбурово, в който се отглеждат 348 бр. ЕПЖ за угояване и
производство на прясно –непреработена мляко.
На 07.08.2919г. е била извършена извънредна проверка
на обекта, стопанисван от дружеството, по постъпило писмо от Басейнова дирекция
„Дунавски район“ гр. Плевен, входирано в РИОСВ-Шумен, с вх. № ОА-2490 от
307.2019г/стр. 18 от преписката/.
За проверката
бил съставен КП № АН -37/07.08.2019г., в който били дадени четири предписания, между
които и предписание с № 2 –да се представи информация относно събирателни
съоръжения за формираните битово - фекални отпадъчни води. Бил даден срок за
изпълнение - до 15.08.2019г.
В АУАН е отразено, че до датата, посочена като срок на
изпълнение на предписанието в РИОСВ - Шумен не са постъпвали писмени
уведомления, потвърждаващи изпълнението на предписанието.
С писмо № ОА-2490-14 от 19.08.2019г.,
управителят на дружеството бил поканен да се яви за съставяне на АУАН на
26.08.2019г.
На посочената дата не се явил представител.
Във връзка с констатациите, в отсъствие на
жалбоподателя, на 05.09.2019г. бил съставен Акт за установяване на административно нарушение на
дружеството-жалбоподател за това, че на 16.08.2019г. в гр. в РИОСВ гр.Шумен,
дружеството виновно е извършило административно нарушение чрез бездействие,
изразяващо се в неизпълнение на задължителни предписания, дадени на осн. чл.
155, ал. 2 от ЗООС, с КП № АН-37 от 07.08.2019г.
В АУАН е
отразено, че с деянието е нарушен чл. 166, т.3, вр. чл. 155, ал.2 от ЗООС. В
срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН, не били депозирани възражения.
Въз основа на съставения акт, било издадено Наказателно
постановление № 64/22.11.2019г. на Директор на Регионална инспекция по околна
среда и води гр.Шумен, с което на „ТУС” ЕООД с.Камбурово, общ. Омуртаг, Булстат
*********, с адрес на управление: с.Камбурово, общ.Омуртаг, ул. „********“ № **,
представлявано от Х.М.Ч., е наложена“имуществена санкция” в размер на 2000 лв.,
за нарушение на чл. 166, т.3, вр. чл. 155, ал.2 от ЗООС.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за
установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства - основно от
разпита на свидетелите А. Н., П.С. и И.Н., както и от приобщените по реда на
чл.283 от НПК, писмени доказателства.
Съществени за изясняването на делото са показанията на
свидетелите -А. Н. и П.С., които са участвали в извършването, както на конкретната
проверката, така и на по -ранната проверка по повод това предписание и лично са
установили изложените обстоятелства.
Показанията на посочените свидетели следва да бъдат
кредитирани като последователни, безпротиворечиви и логични. Свидетелите не са заинтересувани
от изхода на делото и не извличат полза от твърденията си, при което липсват
основания за съмнение в дадените от тях показания.
При така установената фактическа обстановка, съдът
приема от правна страна следното:
Съгласно нормата на чл.148, ал.1 и ал.2 от ЗООС,
Министерството на околната среда и водите осъществява превантивен, текущ и
последващ контрол върху компонентите на околната среда и факторите, които им
въздействат. Съобразно разпоредбата на ал. 3 на чл. 148 от ЗООС, на регионално
равнище контролът се осъществява от директорите на РИОСВ, директорите на
басейновите дирекции, директорите на националните паркове, областните
управители и от кметовете на общините или от упълномощени от тях длъжностни
лица.
Нормата на чл.155, ал.1 и ал.2 от ЗООС регламентира,
че упълномощените длъжностни лица, по време на извършване на текущия контрол,
са длъжни да съставят констативни протоколи, в които се отразяват
констатираните факти и обстоятелства, като лицата се овластяват и да дават
задължителни предписания, с посочване на срокове и отговорници за изпълнението
им.
Наказващият орган правилно е издирил нарушената законова
разпоредба, като обстоятелствата около нарушението са описани достатъчно ясно и
подробно. При извършената служебна
проверка, съдът констатира, че при провеждането на
административно-наказателното производство са спазени изискванията на чл.42 и
чл.57 от ЗАНН, не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
обуславящи отмяната на издаденото наказателно постановление. Описанието на
нарушението е достатъчно пълно и ясно, като позволява на санкционираното лице
да разбере осъществяването на какво неизпълнение му е вменено и да организира
съответно защитата си. Правото на защита на санкционираното лице не е
накърнено. Не е допуснато процесуално нарушение и при връчването на съставения
АУАН.
В конкретния случай, с Констативен протокол № АН -37
от 07.08.2019г., на дружеството били дадени четири предписания, с поставен срок
на всяко едно, като предписание № 2 се изразявало в следното - да се представи информация относно
събирателните съоръжения за
формиране на битово – фекални отпадъчни води. Срок за изпълнение - до 15.08.2019г.,
с отговорник управителят.
От показанията на разпитаните по делото свидетели се
установява, че посоченото предписание не е било изпълнено- обстоятелство, което
поначало не се оспорва от страна на санкционираното лице, че такава информация
не е представена в РИОСВ - Шумен. Като не е изпълнило дадените му задължителни
предписания, дружеството е осъществило състава на чл.166, т.3 от ЗООС,
предвиждащ специална санкция за лице, което не изпълнява предписанията, дадени
в констативния протокол по чл.155 от ЗООС, за което правилно и законосъобразно
е санкционирано с обжалваното наказателно постановление.
Неоснователни са възраженията в жалбата, че не е изпълнено
предписанието, защото то не е било доведено до знанието на дружеството. Съдът
намира, че предписанието, съдържащо се в Констативен протокол № АН -37 от
07.08.2019г , е достигнало до знанието на правния субект, който се явява негов
адресат и от който се изисква изпълнението му. Текстовете на процесуалните
закони са пределно ясни относно връчването на документи на търговци.
В разпоредбата на чл. 50, ал. 3 от ГПК е посочено, че
връчването на търговци и на ЮЛ става в канцеларията им и може да се извърши на
всеки служител или работник, който е съгласен да ги приеме. При удостоверяване на връчването, връчителят
посочва имената и длъжността на получателя. В случая препис от КП е получен от
лицето Халил Халилов-ветеринарен лекар в обекта, който сам е заявил на проверяващите и е отразено
в Констативен
протокол № АН -37 от 07.08.2019г,
че е ветеринарен лекар при търговеца „ТУС” ЕООД с.Камбурово.
Поради изложеното, предписанията, дадени в процесния
констативен протокол, са били задължителни за дружеството, като неизпълнението
на предписанието законосъобразно е обусловило образуването на настоящото
административно - наказателно производство.
Нормата на чл. 166, т.3 от ЗООС предвижда, че с наказанията
по чл. 165 от закона се наказват и лицата, които не изпълняват
предписанията, дадени в индивидуалните административни актове и констативните
протоколи по чл. 155 или 157б, издавани от Министъра на околната среда и водите,
директорите на РИОСВ, директорите на басейновите дирекции, директорите на
националните паркове или от упълномощени от тях длъжностни лица. Разпоредбата
на чл. 165, ал.1 от ЗООС регламентира, че длъжностно
лице, което не допусне в обекта или на територията контролен орган, извършващ
проверка, измерване или вземане на проба, се наказва с глоба от 2000 до 20 000
лв., а според ал. 2 на нормата, имуществена санкция от 2000 до 20 000 лв. се
налага на юридическото лице или едноличния търговец в случаите, когато негов
работник или служител извърши нарушение по ал. 1, независимо от това дали
контролният орган може да установи самоличността на работника или служителя.
За констатираното неизпълнение на административно задължение,
на дружеството-жалбоподател правилно и законосъобразно е наложено наказание в
размер на минимума 2000лв., предвиден в закона, като са отчетени особеностите
на случая.
Съдът не споделя становището на
жалбоподателя относно неизвършена преценка за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Не са налице основания
случаят да бъде счетен за маловажен, тъй като същият не се отличава с по-малка
тежест от обичайните нарушения от този вид, а напротив - касае се за изясняване
на обстоятелства, свързани със замърсяване от битово- фекални води, отвеждани
свободно към обработваеми земи и площи, станало и причина за извършената
проверка на 07.08.2019г., при което неизпълнението на даденото предписание би
могло да създаде вероятно сериозна опасност от увреждане на околната среда.
Предвид изхода от спора, искането на жалбоподателя за
присъждане на разноски по делото, представляващи адвокатско възнаграждение, се
явява неоснователно и не следва да бъде уважено.
Водим от горното и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН,
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 64/22.11.2019г. на
Директор на Регионална инспекция по околна среда и води гр.Шумен, с което на „ТУС”
ЕООД с.Камбурово, общ. Омуртаг, Булстат *********, с адрес на управление:
с.Камбурово, общ.Омуртаг, ул. „********“ № **, представлявано от Х.М.Ч., е
наложена“имуществена санкция” в размер на 2000 лв., за нарушение на чл. 166,
т.3, вр. чл. 155, ал.2 от ЗООС , като правилно
и законосъобразно.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните, пред Шуменски административен съд.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: