№ 48
гр. Луковит, 29.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛУКОВИТ в публично заседание на четиринадесети
юли през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:МАЯ Й. КИРЧЕВА
при участието на секретаря Ивета Г. Димитрова
като разгледа докладваното от МАЯ Й. КИРЧЕВА Административно
наказателно дело № 20214320200021 по описа за 2021 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 11-01-2938 от 22.12.2020 г., издадено от
директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София, с което на И.Д.Г.,
ЕГН **********, адрес: гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. В.***, с настояща месторабота:
Община Луковит, на длъжност кмет, е наложено административно наказание – глоба в
размер на 200 лева, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция /ЗДФИ/ за нарушение на чл. 71 от Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени
за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните
актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози
по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите
(обн. ДВ, бр.51/07.07.2015г., изм. и доп. ДВ, бр. 53 от 04.07.2017 г.).
В жалбата са изложени доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на
оспореното наказателно поостановление и е изведено искане за неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. А.А., който поддържа
жалбата. Излага съображения за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН и моли
наказателното постановление да бъде отменено.
Процесуалният представител на административнонаказващия орган изразява
становище за неоснователност на жалбата и моли за потвърждаване на наказателното
постановление.
Въз основа на събраните по делото доказателства и предвид становищата на
страните, съдът прие следното:
От ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Със Заповед № ФК-10-107 от 17.01.2020 г. на директора на АДФИ – гр. София
/изменена със Заповед № ФК-10-297/25.02.2020 г./ на св. Ц.П.Т. – на длъжност държавен
финансов инспектор в АДФИ гр. София било възложено извършването на финансова
1
инспекция на Община Луковит, обл. Ловеч, със задача: Проверка за законосъбразноост на
разходване на средствата, предоставени от централния бюджет за компенсации и субсидии
за автомобилния транспорт, в съответствие с изискванията определени в Наредбата за
условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи
от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за
субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във
вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване
на превозни документи за извършване на превозите за периода от 17.01.2017 г. до
31.12.2017 г. Финансовата инспекция била спряна със Заповед № ФК-10-395/17.03.2020
г. на директора на АДФИ, а със негова Заповед № ФК-10-821/12.06.2020 г. била
възобновена.
При извършената на 14.02.2020 г. проверка от финансовата инспекция било
установено, че до 31.03.2018г. от кмета на Община Луковит на официалната интернет
страница на Община Луковит не е публикуван отчет за изтеклата 2017 г., който да съдържа
изискуемата информация съгласно чл.71 от Наредбата за условията и реда за предоставяне
на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите
/Наредбата/, в т.ч.:
проведените от кмета на общината обществени поръчки или процедури за концесии,
чрез които са възложени обществени услуги за безплатни и по намалени цени
пътнически превози с автомобилен транспорт;
всеки от сключените договори за извършване на обществени услуги за безплатни и по
намалени цени пътнически превози с автомобилен транспорт с посочване на
съответните превозвачи, вида и обхвата на извършваните от тях превози;
общия размер на изплатените от кмета на общината компенсации и субсидии и
съответния размер на изплатени на всеки от превозвачите суми, както и обема на
предоставените им други права, ако има такива.
Установено било, че кметът на Община Луковит не е упълномощил друго
длъжностно лице от общината, което да публикува на официалната интернет страница на
общината посочения отчет с изискуемата информация съгласно чл.71 от Наредбата. При
проверката на архива към Основна процедура 08-05 "Публикуване на информация в
Интернет страницата на общината" било установено, че през периода от 01.01.2018г. до
31.03.2018г. няма подадена заявка за публикуване на информация относно Отчета по чл.71
от Наредбата. За установеното бил съставен констативен протокол от 14.02.2020 г.
С писмо вх. № 02-1093/26.02.2020 г. от страна на финансовия инспектор Ц.Т. били
изискани обяснения от кмета на Община Луковит И.Г. относно причината, поради която
отчетът по чл. 71 от Наредбата не е публикуван на официалната интернет страница на
общината след изтичане на финансовата 2017 г. до 31.03.2018 г., както и към датата на
проверката 14.02.2020 г. В писмено обяснение от 02.03.2020 г. жалбоподателят посочил, че
изричен отчет по чл. 71 от Наредбата през 2018 г. не е публикуван на официалната страница
на Община Луковит. Като причини изтъкнал, че на 19.01.2018 г. на интернет страницата на
общината в секция „Профила на купувача“ е публикувана информация за проведената през
2017 г. обществена поръчка и сключените следствие на нея договори за възлагане на
транспортни услуги, както и, че в публикувания на официалната интернет страница отчет за
изпълнението на бюджета на общината към м.декември 2017 година, параграф 31-28
съдържа данни за общия размер на изплатените компенсации на единствения превозвач -
средства в размер на 245 571 лева.
Съгласно утвърдената от министъра на финансите на основание чл.14, ал.2 от Закона
за публичните финанси (ЗПФ) Единна бюджетна класификация, §31-00 се ползвал от
бюджетните организации за отчитане на трансферите между ЦБ и съответния бюджет, като
2
по §§31-28 се отразявали получени от общини целеви трансфери от ЦБ чрез кодове в СЕБРА
488 002 ххх-х.
При извършената проверка в хода на инспекцията било установено, че през 2017
година, на основание чл.109, ал.6 от ЗПФ, с писма изх.№ДПРС-2/23.02.2017г., изх.№ДПРС-
3/12.04.2017г., изх.№ДПРС-5/12.07.2017г., изх.№ДПРС-6/13.12.2017г. и изх.№ДПРС-
7/19.12.2017г. министърът на финансите е увеличил бюджетните взаимоотношения на
Община Луковит с Централния бюджет общо 245 571 лева за компенсации за безплатни и по
намалени цени пътувания на правоимащи лица по Наредбата. Определеният на Община
Луковит актуализиран годишен размер на средствата за субсидиране и компенсиране на
стойността на безплатните и по намалени цени пътувания на определени категории лица за
2017 г., в общ размер от 245 571 лева, е предоставен от ЦБ на общината по код в СЕБРА 488
002 2046 и е отчетен по §§31-28 „Получени от общини целеви трансфери от ЦБ чрез кодове
в СЕБРА" в Отчета за касовото изпълнение на бюджета на общината към 31.12.2017 година.
Отразените по §§31-28„Получени от общини целеви трансфери от ЦБ чрез кодове в
СЕБРА" представляват предоставените и усвоени средства, но не и фактически изплатените
на превозвача за извършени от него през 2017 година транспортни услуги, подлежащи на
компенсиране със средства от централния бюджет.
Съгласно представено на финансовата инспекция обяснение от кмета на Община
Луковит изх.№01-549/10.02.2020г., по договор за обществена поръчка №9/02.02.2015г. за
извършените превози през периода от 01.01.2017г. до 30.09.2017г. от Община Луковит са
заплатени на ЕТ "Спарк 2001-И.С." гр.Луковит 95 817 лева, в т.ч. за компенсиране
безплатните превози на ученици - 54 690 лева и 41 127 лева за компенсиране превозите на
ветерани и пенсионери.
За извършените през IV-то тримесечие на 2017 година специализирани превози на
ученици по договор №40/09.05.2017г. от Община Луковит са заплатени на ЕТ "Спарк 2001-
И.С." гр.Луковит целеви средства в размер на 16 508,80 лева.
За извършените през IV-то тримесечие на 2017 година превози по договор
№39/09.05.2017г. от Община Луковит са заплатени на ЕТ "Спарк 2001-И.С." гр.Луковит
целеви средства в размер на 59 500,20 лева, в т.ч. за компенсиране безплатните превози на
ученици - 45 791,20 лева и 13 709 лева за компенсиране превозите на ветерани от войните и
лица, получаващи пенсия.
Видно от гореизложеното, през 2017 година, общият размер на изплатените от кмета
на общината компенсации на превозвача ЕТ "Спарк 2001-И.С." гр.Луковит по действащи
през годината договори е 171 826 лева.
Останалите 73 745 лева са преведени от Община Луковит на 6 общински училища и
една детска градина, като през 2017 година същите са разходвани от тях, в т.ч. за превози за
собствена сметка - 48 855 лева и за специализирани превози - 24 890 лева.
При така установените факти, финансовият инспектор Ц.П.Т. преценила, че към
01.04.2018 г. в гр.Луковит, област Ловеч, И.Д.Г. в качеството си на кмет на Община
Луковит, при наличие на нормативно задължение за това, не е публикувал на официалната
интернет страница на общината отчет за изтеклата 2017 година, който съдържа информация
за: проведената през 2017 година процедура за възлагане на обществена поръчка, чрез която
на ЕТ "Спарк 2001-И.С." гр.Луковит е възложено извършването на транспортни услуги, в
т.ч. за безплатни и по намалени цени пътнически превози и специализиран превоз на
правоимащи лица по Наредба (обн. ДВ. бр.51/07.07.2015г., изм. и доп. ДВ, бр. 53 от
04.07.2017 г.) за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни
линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите и са сключени договори
№39/09.05.2017г. и №40/09.05.2017 година; общия размер на изплатените от кмета на
3
общината компенсации на превозвача по действащите през годината договори с ЕТ "Спарк
2001-И.С." гр.Луковит: договор №9/02.02.2015г. (95 817 лева), договор №39/09.05.2017г. (59
500,20 лева) и по договор №40/09.05.2017г. (16 508,80 лева). Отчетът е следвало да бъде
публикуван след изтичане на финансовата 2017 г. до 31 март 2018 година.
Срещу жалбоподателя е съставен АУАН № 11-01-293/23.06.2020 г., в който
актосъставителят св. Ц.П.Т. квалифицирала деянието като нарушение на чл. 71 от
Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените
приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за
субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във
вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на
превозни документи за извършване на превозите (обн. ДВ, бр.51/07.07.2015г., изм. и доп.
ДВ, бр. 53 от 04.07.2017 г.). АУАН е връчен на жалбоподателя, който го подписал без
възражения. Възражения не постъпили и в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.
Въз основа на съставения АУАН директорът на АДФИ – гр. София е издал
оспореното наказателно постановление.
Изложената фактическа обстановка не е спорна и се установява от приетите по
делото писмени доказателства, представени с жалбата и находящи се в приобщената
административнонаказателна преписка, както и от показанията на актосъставителя св.
Ц.П.Т. и св. П. ХР. М., които съдът кредитира.
С оглед на установеното се налагат следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:
По допустимостта
Жалбата е подадена от надлежно лице, посочено в атакуваното НП като нарушител,
и до надлежния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение.
АУАН и издаденото въз основа на него НП са издадени от компетентните съгласно
чл. 35, ал. 1 от ЗДФИ органи. При съставянето на акта и при издаването на наказателното
постановление, не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за установяване
на административно нарушение е съставен при спазване на процедурата, предвидена в чл.
40 и чл. 43 от ЗАНН. АУАН и НП съдържат изискуемите съгласно чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от
ЗАНН реквизити.
Неоснователно е направеното в жалбата възражение за допуснато съществено
нарушение, изразяващо се в неспазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
Процесният АУАН е съставен за установяване на нарушение на нормативен акт,
уреждащ бюджетната и отчетната дейност по чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ, поради което
приложение намират специалните срокове за съставяне на АУАН по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН,
които изключват приложението на сроковете по чл. 34, ал. 1, изр. 2-ро от ЗАНН.
Приложимите в случая срокове за съставянето на акта са шест месеца от откриването на
нарушителя, но не по-късно от пет години от извършване на нарушението. Установява се, че
тези срокове са спазени. В случая финансовата инспекция е възложена със заповед на
директора на АДФИ от 17.01.2020 г. с посочена начална дата 22.01.2020 г. Нарушението е
открито на 14.02.2020 г. при извършената в рамките на инспекцията проверка относно
публикуването на отчет по чл. 71 от Наредбата, за която е съставен констативен протокол от
същата дата, от когато е започнал да тече шестмесечния срок по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН, а
АУАН е съставен на 23.06.2020 г., т.е. преди изтичането му. Шестмесечният срок е спазен,
считано дори и от момента на възлагане на финансовата инспекция, който момент
предхожда откриването на нарушителя. При съставянето на АУАН не е бил изтекъл и 5-
годишен срок от извършването на нарушението.
Жалбоподателят е санкциониран в качеството си на кмет на Община Луковит за
нарушение на чл. 71 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
4
превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони
и за издаване на превозни документи за извършване на превозите /в редакцията й към датата
на нарушението - ДВ бр. 53 от 04.07.2017 г./.
Нормата на чл. 71 от Наредбата задължава кметовете на общини след изтичане на
всяка финансова година до 31 март на следващата година да публикуват на официалната
интернет страница на общината или ако нямат такава – на видно място по своя
административен адрес, отчет за изтеклата година, който съдържа информация за:
1. проведените от кмета на общината обществени поръчки или процедури за концесии,
чрез които са възложени обществени услуги за безплатни и по намалени цени
пътнически превози с автомобилен транспорт;
2. всеки от сключените договори за извършване на обществени услуги за безплатни и по
намалени цени пътнически превози с автомобилен транспорт с посочване на
съответните превозвачи, вида и обхвата на извършваните от тях превози;
3. общия размер на изплатените от кмета на общината компенсации и субсидии и
съответния размер на изплатени на всеки от превозвачите суми, както и обема на
предоставените им други права, ако има такива.
Доколкото безспорно се установи, че жалбоподателят, в качеството си на кмет на
Община Луковит, до 31.03.2018 г. не е публикувал на официалната интернет страница на
общината отчет за изтеклата 2017 година, съдържащ информацията, изчерпателно изброена
в разпоредбата на чл. 71, т.1 –т.3 от Наредбата, не е изпълнил императивно законово
задължение, с което е осъществил състава на вмененото му нарушение. Нарушението е
формално, доколкото не се изисква настъпването на определени съставомерни последици и
се извършва чрез бездействие. То се счита за довършено в деня, следващ последния
възможен момент, в който разписаното задължение е можело да бъде изпълнено в
съответствие със закона – в случая 01.04.2018 г.
Обстоятелството, че някои отделни елементи от изискуемата по чл. 71 от Наредбата
информация се съдържат в публикувана на друго основание информация /отчета за
изпълнението на бюджета на общината към м. декември 2017 г., информацията, дължима по
ЗОП, за проведената през 2017 г. обществена поръчка, чрез която е възложен обществен
превоз на пътници/ не може да обоснове извод, че жалбоподателят в качеството си на кмет
на Община Луковит е изпълнил задължението си по чл. 71 от Наредбата. Липсва
публикуван изричен отчет със съдържанието и обема на информацията, изискуема по чл. 71
от Наредбата. На практика липсва и публично оповестена информация за размера на
фактически изплатените от кмета на общината компенсации на превозвача по действащите
през 2017 година договори, който размер /видно от АУАН и НП/ е различен от размера на
предоставените и усвоени от ЦБ средства за компенсации за безплатни и по намалени цени
пътувания на правоимащи по Наредбата лица.
Санкцията в случая е наложена на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ, според която
законова разпоредба при упражняването на инспекционна дейност по този закон виновните
длъжностни лица, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват за нарушение на
нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово - стопанската или отчетната дейност, ако
не е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200 до 2000 лева.
Процесната наредба е именно такъв нормативен акт. С нея, съгласно чл. 1 от същата, се
определят условията и редът за предоставяне на предвидените в централния бюджет
средства за компенсиране и субсидиране на превозвачите, изпълняващи задължения за
извършване на обществени услуги за безплатни и по намалени цени пътнически превози и за
вътрешноградски и междуселищни пътнически превози в слабо населени планински и други
райони в страната. Тези средства се определят като обща рамка със ЗДБ за съответната
година.
В случая не са налице основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Извършеното
нарушение е обикновен и типичен случай на нарушение от този вид, което по дефиниция е
5
формално, като за съставомерността му законът не изисква настъпване на вредни
последици.
Наложеното наказание съответства на тежестта на извършеното нарушение. Същото е
в минимален размер, като е отчетено, че нарушението е извършено за пръв път, поради
което се явява и справедливо определено.
От процесуалния представител на АДФИ е заявено искане за присъждане на
разноски, което следва да бъде уважено. Същото се присъжда съгласно разпоредбата на чл.
63, ал. 5 вр. ал. 3 от ЗАНН, във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ вр. с чл. 27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ, като в конкретния случай, тъй като делото не се
отличава с фактическа или правна сложност, съдът определя възнаграждението в размер на
минимума от 80 лв.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-2938 от 22.12.2020 г.,
издадено от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София, с което
на И.Д.Г., ЕГН **********, адрес: гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. В.***, с настояща
месторабота: Община Луковит, на длъжност кмет, е наложено административно наказание –
глоба в размер на 200 лева, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за
държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ за нарушение на чл. 71 от Наредбата за условията
и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането
на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в
нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и
транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване
на превозите (обн. ДВ, бр.51/07.07.2015г., изм. и доп. ДВ, бр. 53 от 04.07.2017 г.).
ОСЪЖДА И.Д.Г., ЕГН **********, адрес: гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. В.*** да
заплати на АДФИ - София разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение, в
размер на 80 (осемдесет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Ловеч в
14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Луковит: _______________________
6