Р Е Ш Е Н И Е
Номер 30.10.2019
година гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На
двадесет и четвърти септември Година 2019
В
открито заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАРИНА СТОЯНОВА
Секретар: Кремена Панайотова
като
разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА
АНД
№ 1829 по описа за 2019., за да се произнесе съобрази:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на В.Й.В. против
наказателно постановление № 86 от 20.03.2019г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на
Община Стара Загора.
В жалбата се твърди, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат
се подробни съображения. В съдебно заседание жалбоподателят не се явява.
Въззиваемата страна Община Стара
Загора не изпраща представител и не взема отношение във връзка с подадената
жалба.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за
установено следното:
Жалбата е редовна и допустима -
подадена е в срок от надлежна страна.
С обжалваното наказателно
постановление № 86 от 20.03.2019г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара
Загора на нарушителя В.Й.В. на основание чл. 63, ал. 1, т. 1.3 от Наредбата за
обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията
на Община Стара Загора е наложена глоба в размер на 200 лева за това, че в на 07.01.2019г.
около 10,00 часа в гр. Стара Загора, на бул. Цар Симеон Велики, на кръстовището
с ул. Подп. Калитин на югоизточния ъгъл до спирка на градския транспорт в
качеството си на регионален управител на „Табак Маркет“ АД е разпоредил
поставянето на два броя стелажи на челната страна на търговски обект „Lafka“, вследствие на което не е осигурена
ширина 1,50м за преминаване на пешеходци - нарушение на чл. 11, ал. 2 от Наредбата
за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на
територията на Община Стара Загора.
Горното наказателно постановление е
издадено въз основа на АУАН № 23165/86 от 07.01.20189., съставен от инспектор
при Община – Стара Загора след като е подадено възражение по чл. 44, ал. 1 ЗАНН.
Във връзка с компетентността на актосъставителя
и на наказващия орган са представени заповед № 10-00-1466 от 04.09.2018г. и
заповед № 10-00-2512 от 23.11.2015г., и двете на Кмета на Община Стара Загора.
Към административнонаказателната
преписка са приложени:
- снимки, изготвени при съставяне на
АУАН;
- пълномощно на В.Й.В., представено
при съставяне на АУАН;
- трудов договор между „Табак маркет“
АД и В.Й.В., от който е видно, че последният е назначен на длъжност: регионален
мениджър с място на работа: гр. Стара Загора - Оперативна дирекция, Отдел
продажби.
От показанията на Н.К.П. -
актосъставител и В.К. М. - свидетел по акта се установява, че на 07.01.2019г. във
връзка с подаден сигнал са извършили проверка на описания в акта търговски
обект: Lafka.
На място констатирали, че на челната страна на обекта, от двете му страни са
поставени 2 бр. стелажи, като не е осигурено предвиденото в чл. 11, ал. 2 от
Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи
на територията на Община Стара Загора разстояние от 1,50м ширина на тротоара за
преминаване на пешеходци. Продавач-консултантът се свързал с жалбоподателя В. -
регионален управител на „Табак маркет“ АД. След пристигането му на място бил
съставен и връчен АУАН. Нарушението било отстранено веднага - двата стелажа
били преместени така, че да бъдат в съответствие с изискванията на Наредбата.
Съдът кредитира показанията на
свидетелите, тъй като са последователни и непротиворечиви.
Съдът
намира, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати
съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно
постановление на това основание.
И АУАН, и НП са издадени от
компетентните органи. Съдържат необходимите реквизити, посочени съответно в чл.
42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.
От събраните в хода на съдебното
следствие доказателства се установи, че на 07.01.2019г. около 10,00 часа в гр.
Стара Загора, на бул. Цар Симеон Велики, на кръстовището с ул. Подп. Калитин на
югоизточния ъгъл до спирка на градския транспорт е било извършено нарушение на
чл. 11, ал. 2 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни
средства и общи площи на територията на Община Стара Загора, като са били
поставени два броя стелажи на челната страна на търговски обект „Lafka“, стопанисван от „Табак маркет“ АД, така,
че не е била осигурена ширина 1,50м за преминаване на пешеходци.
Съгласно чл. 24, ал. 1 ЗАНН за
посоченото нарушение административнонаказателна отговорност следва да носят
работниците/ служителите, които са го извършил, както и ръководителите, които
са разпоредили или допуснали извършването му.
В случая не е установено: кой точно е
извършил нарушението; дали то е извършено въз основа на разпореждане на ръководител
или по собствена инициатива на съответния работник/служител; кое е лицето,
което следва да носи административнонаказателна отговорност, ако е допуснало
извършването му.
Установяването на тези факти е в
тежест на въззиваемата страна.
Липсват доказателства, от които да се
установи по един безспорен и категоричен начин, че извършването на това
нарушение е било разпоредено именно
от жалбоподателят В.Й.В. в качеството му на регионален управител на „Табак
маркет“ АД, както е посочено и в АУАН, и в НП.
Съдът намира, че установяването на
това обстоятелство би могло да стане единствено и само по данни на
продавач-консултанта, работещ на процесния търговски обект, тъй като само той
може да посочи кой и на какво основание е поставил процесните два стелажа на
мястото, на което са били открити от проверяващите. Няма данни обаче неговата
самоличност да е била установена в хода на административнонаказателното
производство.
Липсват доказателства и за това, че нарушението
е извършено или е допуснато от жалбоподателят В.Й.В. в
качеството му на регионален мениджър на „Табак маркет“ АД.
От една страна, В. е пристигнал на
мястото на проверката след като последната е започнала, а от друга - по делото
не е представена длъжностната му характеристика, въз основа на която да се
установят конкретните му задължения спрямо търговските обекти на „Лафка маркет“
АД към датата на нарушението.
В случая следва да се отбележи също,
че при описване на нарушението са допуснати редица неточности и в АУАН, и в НП.
На първо място, посочено е, че В. е
регионален управител на „Табак Маркет“ АД без да е посочено за кой регион
отговаря.
На второ място, от приложения по
делото трудов договор се установява, че той не е регионален управител, а
регионален мениджър.
На трето място, при издаване на
наказателното постановление наказващият орган не е отразил, че към 20.03.2019г.
„Табак маркет“ АД е с променено наименование - „Лафка маркет“ АД.
Всичко изложено по-горе сочи на това,
че в хода на административнонаказателното производство не е установено кой
точно е извършил нарушението. Ето защо, обжалваното наказателно постановление
следва да бъде отменено.
С оглед пълнота на изложението, съдът
намира, че следва да отбележи, че намира за основателни възраженията на жалбоподателя
досежно размера на наложеното му наказание глоба.
Същото е определено в максималния,
предвиден в Наредбата размер, като не става ясно какви са основанията за това.
Според настоящия съдебен състав, при
индивидуализацията на наказанието наказващият орган е следвало да вземе
предвид, че нарушението е извършено за първи път, както и че е отстранено
веднага след установяването му, което налага определянето му към предвидения в Наредбата
минимален размер.
Водим от горните мотиви и на основание
чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 86 от
20.03.2019г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара Загора, с което на
основание чл. 63, ал. 1, т. 1.3 от Наредбата за обществения ред при използване
на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора на В.Й.В.,
ЕГН: **********, в качеството му на управител на „Табак маркет“ АД е наложено
административно наказание глоба в размер на 200 лева, за извършено нарушение на
чл. 11, ал. 2 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни
средства и общи площи на територията на Община Стара Загора.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване
на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: