Решение по дело №1829/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 575
Дата: 30 октомври 2019 г. (в сила от 5 декември 2019 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20195530201829
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                              30.10.2019 година                                    гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                              ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На двадесет и четвърти септември                              Година 2019

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 1829 по описа за 2019., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на В.Й.В. против наказателно постановление № 86 от 20.03.2019г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара Загора.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат се подробни съображения. В съдебно заседание жалбоподателят не се явява.

 

Въззиваемата страна Община Стара Загора не изпраща представител и не взема отношение във връзка с подадената жалба.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 86 от 20.03.2019г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара Загора на нарушителя В.Й.В. на основание чл. 63, ал. 1, т. 1.3 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора е наложена глоба в размер на 200 лева за това, че в на 07.01.2019г. около 10,00 часа в гр. Стара Загора, на бул. Цар Симеон Велики, на кръстовището с ул. Подп. Калитин на югоизточния ъгъл до спирка на градския транспорт в качеството си на регионален управител на „Табак Маркет“ АД е разпоредил поставянето на два броя стелажи на челната страна на търговски обект „Lafka“, вследствие на което не е осигурена ширина 1,50м за преминаване на пешеходци - нарушение на чл. 11, ал. 2 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 23165/86 от 07.01.20189., съставен от инспектор при Община – Стара Загора след като е подадено възражение по чл. 44, ал. 1 ЗАНН.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и на наказващия орган са представени заповед № 10-00-1466 от 04.09.2018г. и заповед № 10-00-2512 от 23.11.2015г., и двете на Кмета на Община Стара Загора.

 

Към административнонаказателната преписка са приложени:

- снимки, изготвени при съставяне на АУАН;

- пълномощно на В.Й.В., представено при съставяне на АУАН;

- трудов договор между „Табак маркет“ АД и В.Й.В., от който е видно, че последният е назначен на длъжност: регионален мениджър с място на работа: гр. Стара Загора - Оперативна дирекция, Отдел продажби.

 

От показанията на Н.К.П. - актосъставител и В.К. М. - свидетел по акта се установява, че на 07.01.2019г. във връзка с подаден сигнал са извършили проверка на описания в акта търговски обект: Lafka. На място констатирали, че на челната страна на обекта, от двете му страни са поставени 2 бр. стелажи, като не е осигурено предвиденото в чл. 11, ал. 2 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора разстояние от 1,50м ширина на тротоара за преминаване на пешеходци. Продавач-консултантът се свързал с жалбоподателя В. - регионален управител на „Табак маркет“ АД. След пристигането му на място бил съставен и връчен АУАН. Нарушението било отстранено веднага - двата стелажа били преместени така, че да бъдат в съответствие с изискванията на Наредбата.

Съдът кредитира показанията на свидетелите, тъй като са последователни и непротиворечиви.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

И АУАН, и НП са издадени от компетентните органи. Съдържат необходимите реквизити, посочени съответно в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.

 

От събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установи, че на 07.01.2019г. около 10,00 часа в гр. Стара Загора, на бул. Цар Симеон Велики, на кръстовището с ул. Подп. Калитин на югоизточния ъгъл до спирка на градския транспорт е било извършено нарушение на чл. 11, ал. 2 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора, като са били поставени два броя стелажи на челната страна на търговски обект „Lafka“, стопанисван от „Табак маркет“ АД, така, че не е била осигурена ширина 1,50м за преминаване на пешеходци.

 

Съгласно чл. 24, ал. 1 ЗАНН за посоченото нарушение административнонаказателна отговорност следва да носят работниците/ служителите, които са го извършил, както и ръководителите, които са разпоредили или допуснали извършването му.

 

В случая не е установено: кой точно е извършил нарушението; дали то е извършено въз основа на разпореждане на ръководител или по собствена инициатива на съответния работник/служител; кое е лицето, което следва да носи административнонаказателна отговорност, ако е допуснало извършването му.

Установяването на тези факти е в тежест на въззиваемата страна.

 

Липсват доказателства, от които да се установи по един безспорен и категоричен начин, че извършването на това нарушение е било разпоредено именно от жалбоподателят В.Й.В. в качеството му на регионален управител на „Табак маркет“ АД, както е посочено и в АУАН, и в НП.

Съдът намира, че установяването на това обстоятелство би могло да стане единствено и само по данни на продавач-консултанта, работещ на процесния търговски обект, тъй като само той може да посочи кой и на какво основание е поставил процесните два стелажа на мястото, на което са били открити от проверяващите. Няма данни обаче неговата самоличност да е била установена в хода на административнонаказателното производство.

 

Липсват доказателства и за това, че нарушението е извършено или е допуснато от жалбоподателят В.Й.В. в качеството му на регионален мениджър на „Табак маркет“ АД.

От една страна, В. е пристигнал на мястото на проверката след като последната е започнала, а от друга - по делото не е представена длъжностната му характеристика, въз основа на която да се установят конкретните му задължения спрямо търговските обекти на „Лафка маркет“ АД към датата на нарушението.

 

В случая следва да се отбележи също, че при описване на нарушението са допуснати редица неточности и в АУАН, и в НП.

На първо място, посочено е, че В. е регионален управител на „Табак Маркет“ АД без да е посочено за кой регион отговаря.

На второ място, от приложения по делото трудов договор се установява, че той не е регионален управител, а регионален мениджър.

На трето място, при издаване на наказателното постановление наказващият орган не е отразил, че към 20.03.2019г. „Табак маркет“ АД е с променено наименование - „Лафка маркет“ АД.

 

Всичко изложено по-горе сочи на това, че в хода на административнонаказателното производство не е установено кой точно е извършил нарушението. Ето защо, обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено.

 

С оглед пълнота на изложението, съдът намира, че следва да отбележи, че намира за основателни възраженията на жалбоподателя досежно размера на наложеното му наказание глоба.

Същото е определено в максималния, предвиден в Наредбата размер, като не става ясно какви са основанията за това.

Според настоящия съдебен състав, при индивидуализацията на наказанието наказващият орган е следвало да вземе предвид, че нарушението е извършено за първи път, както и че е отстранено веднага след установяването му, което налага определянето му към предвидения в Наредбата минимален размер.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 86 от 20.03.2019г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара Загора, с което на основание чл. 63, ал. 1, т. 1.3 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора на В.Й.В., ЕГН: **********, в качеството му на управител на „Табак маркет“ АД е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева, за извършено нарушение на чл. 11, ал. 2 от Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: