Решение по дело №121/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 октомври 2022 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20227090700121
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

    Р Е Ш Е Н И Е № 84

гр. Габрово, 20.10.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Габрово в открито съдебно заседание от двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

и секретар ЕЛКА СТАНЧЕВА ........ като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ  Адм. д. №121 по описа за 2022 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството по настоящото дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово жалба с вх. № СДА-01-1482 от 16.08.2021г., подадена от ************“ ЕООД **********, с ЕИК***********, против Заповед № 07/РД-26-ЗСЛЗ-173 от 02.08.2021г. за налагане на санкция, издадена от Директор на РЗОК  Габрово.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е неправилна и незаконосъобразна, издадена при пълна липса на мотиви – в заповедта било посочено само, че тя се издава въз основа на констатации в Протокол за неоснователно получени суми № 125 от 24.06.2021, без да е ясно какви са тези констатации. Прави се искане за отмяна на заповедта.

В открито съдебно заседание оспорващата страна ***************“ЕООД ************ се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител - адвокат, който поддържа жалбата, както и искането по същество.

Ответната страна се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален представител – юрисконсулт, оспорва се жалбата, по същество се прави искане за отхвърляне на оспорването.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок, от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Между Националната здравноосигурителна каса София и оспорващата страна в настоящото производство ***********“ЕООД ********* е сключен Договор № 070247 от 24.02.2020 година за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и извършване на клинични процедури с НЗОК.

Със Заповед № 07/РД-25-125 от 26.04.2021 година Директор на РЗОК Габрово е наредил да се извърши тематична, извънпланова, вторична проверка на лечебното заведение за болнична помощ – оспорваща страна в настоящото производство за контрол на Договор № 070247 от 24.02.2020 година и Допълнително споразумение № 1 от 08.02.2021 година, в съответствие с общите и специални условия на НРДМД 2020-2022, Приложения № 17, 18 и 19 на НРДМД 2020-2022 и ЗЗО, във връзка с писмо на Управителя на НЗОК № 20-00-159 от 08.04.2021 година за отчетени клинични случаи по КП № 114 „Интензивно лечение на коматозни състояния, неиндицирани от травма“ през 2020 година.

За резултатите от извършената проверка е съставен Протокол № 125 от 24.06.2021 година и Протокол за неоснователно получени суми № 71 от 24.06.2021 година. Двата цитирани Протокола са връчени на заместник- управителя на проверяваното болнично заведение.

Лечебното заведение е депозирало Възражение с вх. № 07/11-01-259 от 01.07.2021 година, което е изпратено на Председател на РК Габрово на БЛС за разглеждане от арбитражна комисия, като липсва произнасяне в срока по чл. 75, ал. 7 от ЗЗО.

Последвало е издаването на оспорената в настоящото производство Заповед за налагане на санкция № 07/РД-26-ЗСЛЗ-173 от 02.08.2021 година, издадена от Директор на РЗОК Габрово, с която са наложени 5 /пет/ санкции финансова неустойка – всяка в размер на 200 /двеста/ лева.

В заповедта посочено, че в Протокол № 125 от 24.06.2021 година са констатирани 5 нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, извършени от оспорващото лечебно заведение, изразяващи се в дехоспитализиране на пациентите директно от ОАИЛ, а не от съответните отделения според основните заболявания, като по този начин не е било изпълнено задължителното условие за завършена КП № 114 – нарушение на чл. 292, т. 6, б. „б“ от НРДМД 2020 във връзка с чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО. Санкциите са наложени на основание чл. 414, ал. 3 от НРДМД 2020 година и по реда на чл. 432, ал. 3 от ЗЗО, като в оспорената заповед е посочено, че фактическите основания и мотивите за издаването ѝ са изчерпателно посочени в Протокол № 125 от 24.06.2021 година, като издателят на заповедта приема за правилни и доказани констатациите на контрольорите  по посочените в заповедта 5 случая и се прави позоваване на раздел ІІ. Индикации за хоспитализация и лечение на КП № 114, т. 4, според която пациентът постъпва в съответната клиника/отделение за лечение на основното заболяване.

Жалбоподателят не оспорва констатациите, че пациенти с ИЗ №№ 3856/2020 година, 3913/2020 година, 4905/2020 година, 4634/2020 година и 4318/2020 година са били изписани от ОАРИЛ.

Според чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО Националните рамкови договори съдържат отделните видове медицинска помощ по чл. 45, една от които е извънболнична и болнична медицинска помощ за диагностика и лечение по повод на заболяване /т. 3/. Съгласно чл. 292, т. 6, б. „б“ от НРДМД 2020 Клиничните пътеки се състоят от основни компоненти, задължителни за изпълнение от лечебните заведения, сред които са индикации за хоспитализация, диагностично-лечебен алгоритъм, поставяне на окончателна диагноза и критерии за дехоспитализация, като диагностично-лечебният алгоритъм е съобразен с утвърдените медицински стандарти или консенсусни протоколи и е задължителен за изпълнение, както и фармако-терапевтичните ръководства /съгласно чл. 264, ал. 1, т. 4 ЗЛПХМ/, за тези които са приети. Съгласно Приложение № 17 към Национален рамков договор № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 година за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 - 2022 година за КП № 114 в Раздел ІІ. Индикации за хоспитализация и лечение, т. 4. Дехоспитализация и определяне на следболничен режим е посочено, че пациентът постъпва в съответната клиника/отделение за лечение на основното заболяване, като клиничната пътека се счита за завършена при превеждане болния от КАИЛ/ОАИЛ.

В процесните 5 случая, посочени с № на ИЗ в оспорената заповед, безспорно е установено, че пациентите са изписани от ОАРИЛ, без да са превеждани в съответната клиника/отделение за лечение на основното заболяване, като в случая настоящият съдебен състав намира, че липсва посочване по отношение на процесните пациенти кое е основното им заболяване, което е подлежало на лечение. Показателно е това за пациент с ИЗ № 3913, за който дори няма посочване на придружаващи заболявания.

За останалите 4 случая, в които има посочване на  придружаващи заболявания, съдът намира, че посочването им не е достатъчно, защото не става ясно кое е основното заболяване, каква е неговата връзка с настъпилото коматозно състояние и е ли това основно заболяване /ако е налице такова/ във фаза, изискваща болнично лечение.

Разпоредбата на чл. 414, ал. 3 от НРДМД 2020 година предвижда, че когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка“ в размер от 200 до 500 лева. Редът за налагане на санкциите е уреден в чл. 422-424 от НРДМД 2020 година, в в чл. 425-433 от същия НРДМД е регламентиран редът за работа на арбитражните комисии, като в чл. 423, ал. 3 е предвидено, че в случай че арбитражната комисия не се произнесе с решение в срока по чл. 75, ал. 7 от ЗЗО или е налице равен брой гласове, поради което не е налице прието решение, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкциите. Предоставената свобода за преценка на административния орган, след получаване и обсъждане на всички доказателства по преписката, да формира своето становище дали да наложи санкция, предвидена в НРДМД 2020 година, сочи, че в този случай директорът на РЗОК действа при условията на оперативна самостоятелност. В тази хипотеза, производството при издаване на административния акт трябва да протича при спазване на общите административно-производствени правила, заложени в АПК, тъй като в специалните закони липсва изрична уредба. Това означава, че ако издаде заповед за налагане на санкция, той е длъжен да изложи мотиви защо счита, че изпълнителят на болнична помощ е допуснал нарушения на задълженията си по НРДМД, като обсъди и обори възраженията му по констатациите на протокола от проверката, след което да обоснове приложените санкции. Тази хипотеза се различава съществено от предвиденото за случаите, когато изобщо не е подадено становище по констатациите от проверката, или то не съдържа възражения, или пък когато констатациите са потвърдени от арбитражната комисия. В последните случаи органът действа в условията на обвързана компетентност и законът предвижда за него задължение да приложи предвидените санкции /чл. 74, ал. 5 и чл. 76, ал. 1 от ЗЗО/.

В настоящия случай лечебното заведение е упражнило правото си да възрази срещу констатациите в протокола от извършената проверка, като именно това е наложило и разглеждането на случая от Арбитражна комисия. И тъй като не се е стигнало до произнасяне на комисията в срок, директор на РЗОК, действайки в условията на оперативна самостоятелност, несъмнено има право да наложи санкция, но следва да мотивира акта си, като обсъди направените в хода на административното производство възражения. Това означава излагане на самостоятелни мотиви в заповедта, поради обстоятелството, че липсва решение на арбитражната комисия. Издателят на заповедта е длъжен да изложи мотиви относно това защо счита, че изпълнителят на медицинска помощ е допуснал нарушения на задълженията си, като обсъди и обори възраженията му по констатациите на медицинския протокол, след което да обоснове приложените санкции съобразно материалноправните норми. Това негово задължение е закрепено нормативно в чл. 34, ал. 3 и чл. 35 от АПК. Вместо да обсъди възраженията на лечебното заведение и да изложи собствени мотиви защо не приема тези възражения, административният орган се е задоволил с това да се позовава на констатации от медицинския протокол, да посочи, че фактическите основания и мотивите за издаването на процесната заповед са изчерпателно посочени в Протокол № 125 от 24.06.2021 година, както и че приема за правилни и доказани констатациите на контрольорите  по посочените в заповедта 5 случая, като единствено се е позовал на т. 4 от раздел ІІ. Индикации за хоспитализация и лечение на КП № 114, която е възпроизвел като текст.

Вярно е, че мотивите на административния акт могат да се съдържат и в друг акт, свързан с процедурата по издаването на крайния акт. В настоящия казус обаче, доводите, съдържащи се в протокола от проверката, са оспорени от лечебното заведение-жалбоподател, не са потвърдени от арбитражна комисия, поради което констатациите от длъжностите лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО не могат да представляват пълни и ясни мотиви, а следва да бъдат обосновани, като се опровергае тезата, съдържаща се в оспорването, което в случая не е сторено.

Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав приема, че в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК административният орган не е изложил ясни фактически основания за издаване на заповедта, като се е задоволил единствено с позоваване на констатациите от протокола за извършената проверка, които обаче са били оспорени от страна на лечебното заведение и не са били потвърдени от Арбитражна комисия. Допуснатото нарушение съдът намира, че е съществено и обуславя отмяна на това основание на оспорения акт.

В горния смисъл са и мотивите на Решение № 8539 от 30.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 13129/2019 г., VI отделение.

За изясняване на спора от фактическа страна е допусната СМЕ от едно вещо лице. Същото след запознаване на материалите по делото, включително наличната медицинска документация е дало отговор на поставените в експертизата въпроси. Според вещото лице и при петте посочени ИЗ, касаещи болнично лечение на въпросните пациенти с ИЗ№3856/2020г., ИЗ№3913/2020, ИЗ№4905/2020, ИЗ№4634/2020, ИЗ№4318/2020 са налице индикации за хоспитализация, като и в петте случая е спазен диагностично- лечебния алгоритъм на КП№114. На посочените 5 пациента е оказана нужната медицинска грижа в пълен обем, като са спазени критериите за дехоспитализация.

Изложеното в заключението на вещото лице дава основание да се приеме, че не са налице осъществени посочените пет нарушения по КП№114, изброени в оспорената Заповед № 07/РД-26-ЗСЛЗ-173 от 02.08.2021г. за налагане на санкция, издадена от Директор на РЗОК  Габрово, което определя същата за незаконосъобразна, а изводите залегнали в същата за недоказани.   

По изложените по-горе съображения съдът намира, че Заповед за налагане на санкция № 07/РД-26-ЗСЛЗ-173 от 02.08.2021 година, издадена от Директора на РЗОК – Габрово, е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма, но при съществено нарушение на административнопроизводствените правила поради липса на изложени самостоятелни мотиви за налагане на процесните 5 /пет/ санкции, което налага отмяна на заповедта. Наред с така посоченото самостоятелно основание за отмяна на обжалваната Заповед, настоящия съдебен състав намира същата за неправилна поради факта, че направените в нея констатации не се доказват от събраните по делото писмени доказателства, в т.ч. заключението на СМЕ.

Предвид изхода на спора, а именно отмяна на процесната Заповед за налагане на санкция № 07/РД-26-ЗСЛЗ-173 от 02.08.2021 година, издадена от Директора на РЗОК – Габрово, настоящия съдебен състав намира, че разноски не следва да се присъждат. Подобно искане не е заявено в жалбата, нито в съдебно заседание от пр. представител на жалбоподателя при повторното, ново разглеждане на делото.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс,  съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкция № 07/РД-26-ЗСЛЗ-173 от 02.08.2021 година, издадена от Директор на РЗОК Габрово.

Решението подлежи на оспорване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                                                                                         

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: