ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№212
гр. Враца, 15.04.2020г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ВРАЦА, троен състав, в закрито заседание на 15.04.2020г. / петнадесети април две
хиляди и двадесета/ година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА
ТАТЯНА
КОЦЕВА
като разгледа
докладваното от съдия КОЦЕВА адм. дело №
85 по описа на АдмС – Враца за 2020г. и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл.185 и следващите АПК.
Образувано е по протест на Окръжна
прокуратура Враца, депозиран чрез
прокурор Веселин Вътов против чл.52, ал.1, т.3 и чл.58, ал.5 от Наредба за определяне размера на местните данъци на
територията на Община Мездра/Наредба/, приета с Решение № 37 по Протокол №5/
28.02.2008г. и последно изм. с Решение №634 по Протокол №51 от 31.01.2019г. на ОбС-Мездра.
С протеста се твърди, че оспорените разпоредби от наредбата са
незаконосъобразни и се прави искане за тяхната отмяна. Претендират се разноски по делото.
От страна на Общински съвет Мездра е
изпратена адм.преписка по оспорената Наредба с писмо
вх.№357/5.02.2020г.
Допълнително, с писмо вх. №845/15.04.2020г. от Председателя на ОбС-Мездра са представени допълнителни
доказателства по делото, в това число и докладна
записка на Кмета на Общината за изменение и допълнение на Наредбата
и Решение №65 по Протокол №6 от 9.04.2020г. на ОбС-Мездра, ведно с
приложенията. Изразено е становище за
оставяне на протеста без уважение.
От представеното Решение №65 по Протокол №6 от
9.04.2020г. на ОбС-Мездра, ведно с приложенията е видно, че е
налице изменение и допълнение на Наредбата, като оспореният текст на чл.52, ал.1, т.3 е
изменен, а чл.58, ал.5 е отменен.
С оглед допълнително представените по делото
доказателства и след извършената служебна проверка за допустимост на протеста, съдът намира, че същият е недопустим поради изменение
и допълнение от ОбС-Мездра на оспорените текстове на Наредбата –
основание за прекратяване на производството/ чл. 159, т. 3 АПК/.
Според чл. 156,
ал.1 АПК при всяко положение на делото със съгласието на останалите
ответници административният орган може да оттегли изцяло или отчасти оспорения
акт. За да е налице валидно оттегляне на административния акт по смисъла на
тази разпоредба, е необходимо същото да е направено от органа, който е издал
оспорения акт и да е в установената форма. В случая това е направил Общински
съвет Мездра, приел оспорената наредба с Решение №65 по Протокол №6 от
9.04.2020г. Оттеглянето е направено преди първото по делото заседание, предвид
което не е необходимо съгласие на протестиращия прокурор. Релевантен е моментът
на оттеглянето на оспорения акт, а безспорно той е преди първото по делото
съдебно заседание. Съдът приема, че органът, чийто акт е оспорен е упражнил правомощията си /чл.156, ал.1 вр.
чл.91, ал.1 АПК/, като въз основа на
постъпил протест от Окръжна прокуратура Враца е преразгледал оспорените с протеста текстове на Наредбата и с Решение №65
по Протокол №6 от 9.04.2020г. е изменил
и допълнил оспорените текстове на Наредбата. С така приетото
решение от ОбС – Мездра протестираната разпоредба на чл.52, ал.1, т.3 е придобила нова редакция,
като е въведена нова т.3, а т.3, която е предмет на
оспорването е станала т.4 и е придобила друго съдържание, а чл.58, ал.5 от Наредбата е отменена, като
обявена за противоконституционна. Тоест с
Решение №65 по Протокол №6 от 9.04.2020г.
на ОбС-Мездра е налице изменение
и допълнение на оспорените текстове от Наредбата, съгласно депозирания протест.
При това положение съдът намира, че протеста
е недопустим за разглеждане по същество и са налице предпоставките на чл. 159, т.3 АПК,
при което протеста следва да се остави без разглеждане, тъй като след изменението
на разпоредбата на чл. 52, ал.1, т.3 и
отмяната на чл.58, ал.5 от Наредба за
определяне размера на местните данъци на територията на Община Мездра, протестът
няма предмет и производството по
делото следва да бъде прекратено. Наличието на годен за оспорване
административен акт е абсолютна процесуална предпоставка, за която съдът следи
служебно.
С оглед изхода на спора
и на основание чл. 143, ал. 2 АПК на протестиращата страна
- Окръжна прокуратура Враца следва да бъдат възстановени направените по делото
разноски в размер на 20,00 /двадесет/ лева, представляващи такса за публикация
на оспорването в „Държавен вестник“, които разходи следва да бъдат възстановени
от бюджета на Общински съвет Мездра. Искането за разноски е направено с
протеста.
Делото е насрочено в с.з.
на 9.06.2020г. от 10.30 часа с
призоваване на страните, поради което следва да бъде заличена датата на
насроченото съдебно заседание.
Водим от гореизложеното
и на основание чл.159, т.3, вр. чл.156, ал. 1 АПК, Съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ЗАЛИЧАВА датата
на насроченото съдебно заседание на 9.06.2020г. от 10.30 часа.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ протеста на Окръжна прокуратура Враца,
депозиран чрез прокурор Веселин Вътов против разпоредбата на чл.52,
ал.1, т.3 и чл.58, ал.5 от
Наредба за определяне размера на
местните данъци на територията на Община Мездра.
ОСЪЖДА Общински съвет Мездра да заплати на Окръжна прокуратура Враца разноски по делото в размер на 20,00 /двадесет/
лева, представляващи такса за публикация на оспорването в Държавен вестник.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело №85/2020г. по описа на АдмС - Враца.
Определението може да
се обжалва, чрез Административен съд Враца
до Върховния административен съд на
Република България в 7-дневен срок от
съобщението до страните.
На основание чл. 138, ал.1 АПК препис от определението да се изпрати на страните по
делото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.