Решение по дело №147/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 482
Дата: 29 март 2021 г. (в сила от 28 април 2021 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20217040700147
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер 482                         29  март 2021 година                       град  Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на седемнадесети март, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 

                                                                                     Съдия Златина Бъчварова                                                                       

Секретар К. Л.

като разгледа административно дело  номер  147  по описа за  2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 13, ал.10, т.2 от Наредба № 6 от 26.10.2018 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 - 2023 г./Наредба №6 от 26.10.2018 г./, вр.чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по жалба на И.Н.А. ***, против заповед №03-РД/8 от 04.01.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд/ДФ/ „Земеделие“, с която на основание чл.19, т.5 от  Наредба № 6 от 26.10.2018 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 - 2023 г., е отказано финансиране по заявление за подпомагане с идентификационен номер/ИН/ ********** от 28.01.2019 г. по мярка „Престуктуриране и конверсия на лозя“ от Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 - 2023 г.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска административния акт да бъде отменен. Твърди, че същият е издаден в нарушение на материалния закон. Излага подробни съображения. Не ангажира доказателства. Претендира разноски. Представени са писмени бележки.

Ответникът - изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. Писмено е изразил становище за неоснователност на жалбата. Представил е административната преписка по издаване на оспорения акт. Не ангажира допълнителни доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд   Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателства и закона намира следното:

По делото липсват данни, кога жалбоподателят е уведомен за процесния административен акт, поради което съдът приема, че жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице което има правен интерес, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима:

Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

Със заповед №03-РД/5262 от 27.12.2018 г., изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/, на основание чл.3, ал.1 и 3 от Наредба №6 от 26.10.2018 г. е определил период на прием на заявления за предоставяне на финансова помощ по мярка „Преструктуриране и конверсия на лоза“ от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 г.-2023 г., а именно: 28.01.2019 г. - 08.02.2019 г., с индикативен бюджет по мярката за 2019 г. - 21 802 818.14 лева и 2020 г. - 28 521 112.58 лева/л. 604 от делото/.

На 28.01.2019 г. жалбоподателят е подал заявление за предоставяне на финансова помощ по мярката с идентификационен номер/ИН/**********, за финансиране на дейност „смяна на подпорна конструкция“, съгласно утвърден план за преструктуриране и конверсия/ППК/ №1 от 11.01.2019 г., с размер на инвестицията от 23 730.64 лв. без ДДС. Заявлението е подадено в периода за прием на заявления по мярката /28.01.2019 г.- 08.02.2019 г./, съобразно заповед №03-РД/5262 от 27.12.2018 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/л.151-155 от делото/.

Със заповед №03-РД/2879 от 19.07.2019 г. на изпълнителния директор на ДФЗ е одобрено заявлението на И.А. за предоставяне на финансова помощ по мярката за инвестиция в размер на 23 036.17 лева, като е отказана такава за 520.87 лева, тъй като констатираната площ на място е 2.2423 ха. с 0.0676 ха. по-малко от посочената в заявлението/л.210-211 от делото/.

След извършена административна проверка, между жалбоподателя като ползвател и Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/ е сключен договор №201957 от 31.07.2019 г. за предоставяне на финансова помощ по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ по национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019-2023 г., според който фондът следва да предостави 75% от стойността на одобрените и реално извършени от ползвателя разходи в размер на 17 277.11 лева за дейност „смяна на подпорна конструкция“, с краен срок на изпълнение на дейността до 15.07.2020 г./л.28-37 от делото/.

На 03.02.2020 г., вх.№05-02-193, А. е подал заявление за издаване на удостоверение за приключени дейности по мярката/л.64 и 65 от делото/. Извършена е проверка на място, при която е констатирано изпълнение на дейността „смяна на подпорна конструкция“ върху 2.3099 ха./виж.контролен лист за проверка на място №ТЗ-16-34/06.02.2020 г., л.69 от делото/.

Със заповед №РД-12-58 от 17.02.2020 г., изпълнителният директор на Изпълнителна агенция по лозата и виното/ИАЛВ/ е утвърдил удостоверение за приключени дейности по мярка „преструктуриране и конверсия на лозя“ №11/17.02.2020 г. по утвърден план за преструктуриране на конверсия/ППК/ №1 от 11.01.2019 г. и площта, върху която е установено приключване на дейността в размер на 2.3099 ха./л.70 от делото/.

На жалбоподателя е издадено удостоверение за приключени дейности  по мярка „Преструктуриране на конверсия и лозя“, въз основа на извършена теренна проверка, №11 от 17.02.2020 г. от изпълнителния директор на ИАЛВ/л.68 от делото/.

На 27.02.2020 г. А. е подал заявление за окончателно плащане по договор №201957/31/07/2019 г./л.38-41 от делото/.

При извършени административни проверки по постъпили заявления за окончателно плащане по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ е установено, че ползвателят И.Н.А. е изпълнител на дейности по договор №101959 от 31.07.2019 г. за предоставяне на финансова помощ по мярката, сключен между ДФЗ и Начо И.А., син на  И.Н.А./л.427-435 от делото/. Със заявлението за окончателно плащане жалбоподателят е представил два договора сключени между него и Начо И.А. за извършване на дейности по изпълнение инвестиционен проект по мярката.

На 27.09.2019 г. е сключен договор между жалбоподателят като изпълнител и Начо А. като възложител за изкореняване на стари лозови насаждения, етап „Изкореняване“  към дейност  „Конверсия на сортовия състав на лозовите насаждения“ във връзка с инвестиционен проект по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ на обща стойност 16 333.80 лева без ДДС на площ от 3.1112 ха. в землището на с.Сунгурларе, обл.Бургас/л.49 и 50 от делото/. За извършените дейности е издаден приемо-предавателен протокол на 13.12.2019 г./л.54 от делото/ и фактура №********** от 16.12.2019 г. за сумата от 16 333.80 лева без ДДС/с ДДС-19 600.56 лева/, платена по банков път/л.58 и 60 от делото/.

На 15.01.2020 г. между посочените лица е сключен договор за създаване на нови лозови насаждения, етап „Засаждане“ във връзка с изпълнение на инвестиционен проект по мярката на обща стойност 39 836.00 лева без ДДС на площ от 3.1112 ха. в землището на с.Сунгурларе, обл.Бургас/л.51-53 от делото/.  За извършените дейности са издадени приемо-предавателени протоколи на 30.04.2020 г./л.55-57 от делото/ и фактура №********** от 04.05.2020 г. за сумата от 39 836.00 лева без ДДС/с ДДС-47 803.20 лева/, платена по банков път/л.59 и 62 от делото/.

Страните по цитираните договори-жалбоподателят /изпълнител/ И.Н.А. и възложителят Начо И.А. са кандидати за подпомагане по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“, като са подали заявления по обявен прием със заповед №03-РД/5262 от 27.12.2018 г. на изпълнителния директор на ДФЗ/л.604 от делото/. Начо И.А. е подал заявление за предоставяне на финансова помощ по мярката с идентификационен номер/ИН/**********, за финансиране на дейност „конверсия на сортовия състав на насажденията-изкореняване, засаждане, изграждане на подпорна конструкция“, съгласно утвърден план за преструктуриране и конверсия/ППК/ №2 от 11.01.2019 г./л.348-350 от делото/, с размер на инвестицията от 135 490.60 лева без ДДС/л.333-342 от делото/.

На 04.01.2021 г., изпълнителният директор на ДФЗ е издал заповед №03-РД/8, с която на основание чл.19, т.5 от  Наредба №6 от 26.10.2018 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 - 2023 г./Наредба №6 от 26.10.2018 г./, е отказал на И.Н.А. ***, финансиране по заявление за подпомагане с идентификационен номер/ИН/ ********** от 28.01.2019 г. по мярка „Престуктуриране и конверсия на лозя“.

В мотивите на заповедта е посочено, че след като ползвателят И.Н.А. е изпълнител по проекта на Начо И.А. и че двете физически лица са подали заявления за подпомагане по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ в периода за прием, обявен със заповед №03-РД/5262 от 27.12.2018 г. на изп.директор на ДФЗ, е налице хипотезата на чл.19, т.5 от Наредба №6 от 26.10.2018 г.

Заповед №03-РД/8 от 04.01.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд/ДФ/ „Земеделие“ е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповед №03-РД/8 от 04.01.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е издадена от компетентен орган, съобразно нормата на чл.13, ал.10, т.2 от Наредба №6 от 26.10.2018 г.

На второ място, същата е в предвидената от закона писмена форма и при издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

На трето място, заповедта е издадена в съответствие с приложимия материален закон, при следните съображения:

Няма спор, че със заповед №03-РД/5262 от 27.12.2018 г., изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/, на основание чл.3, ал.1 и 3 от Наредба №6 от 26.10.2018 г. е определил период на прием на заявления за предоставяне на финансова помощ по мярка „Преструктуриране и конверсия на лоза“ от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 г.-2023 г., а именно: 28.01.2019 г. - 08.02.2019 г., с индикативен бюджет по мярката за 2019 г. - 21 802 818.14 лева и 2020 г. - 28 521 112.58 лева/л. 604 от делото/.

Не се спори, че на 28.01.2019 г. жалбоподателят е подал заявление за предоставяне на финансова помощ по мярката с идентификационен номер/ИН/**********, за финансиране на дейност „смяна на подпорна конструкция“, съгласно утвърден план за преструктуриране и конверсия/ППК/ №1 от 11.01.2019 г., с размер на инвестицията от 23 730.64 лева без ДДС, в периода за прием на заявления по мярката /28.01.2019 г.- 08.02.2019 г./, съобразно заповед №03-РД/5262 от 27.12.2018 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/л.151-155 от делото/.

Не се спори, че със заповед №03-РД/2879 от 19.07.2019 г. на изпълнителния директор на ДФЗ е одобрено заявлението на И.А. за предоставяне на финансова помощ по мярката за инвестиция в размер на 23 036.17 лева, като е отказана такава за 520.87 лева, тъй като констатираната площ на място е 2.2423 ха. с 0.0676 ха. от посочената в заявлението/л.210-211 от делото/.

Няма спор, че между жалбоподателя като ползвател и Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/ е сключен договор №201957 от 31.07.2019 г. за предоставяне на финансова помощ по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ по национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019-2023 г., според който фондът следва да предостави 75% от стойността на одобрените и реално извършени от ползвателя разходи - в размер на 17 277.11 лева за дейност „смяна на подпорна конструкция“, с краен срок на изпълнение на дейността до 15.07.2020 г./л.28-37 от делото/.

Не се спори, че жалбоподателят е изпълнил дейността „смяна на подпорна конструкция“ върху 2.3099 ха., за което му е издадено удостоверение за приключени дейности  по мярка „Преструктуриране на конверсия и лозя“, въз основа на извършена теренна проверка, №11 от 17.02.2020 г. от изпълнителния директор на ИАЛВ/л.68 от делото/.

Не се оспорва, че на 27.02.2020 г. А. е подал заявление за окончателно плащане по договор №201957/31/07/2019 г./л.38-41 от делото/.

Няма спор, че ползвателят И.Н.А. е изпълнител на дейности по договор №101959 от 31.07.2019 г. за предоставяне на финансова помощ по мярката, сключен между ДФЗ и Начо И.А., негов син, за което са представени два договора от 27.09.2019 г. 15.01.2020 г. за извършване на дейности по инвестиционен проект по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ и извършените плащания по тях.

Не се спори и, че жалбоподателя И.Н.А. и неговия син Начо И.А. са кандидати за подпомагане по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“, като са подали заявления по обявен прием със заповед №03-РД/5262 от 27.12.2018 г. на изпълнителния директор на ДФЗ.

Спорът е правен и се свежда до приложението на материалния закон, дали правилно административният орган е отказал на И.А. финансиране по подаденото от него заявление за окончателно плащане, при положение, че кандидатът е сключил договор с ДФЗ за предоставяне на финансова помощ на 31.07.2019 г.; изпълнил е този договор, а нормата на чл.19, т.5 от Наредба № 6 от 28.10.2018 г./ е в сила от 14.01.2020 г.

Според правилото на чл.19, т.5 от Наредба №6 от 28.10.2018 г./нова, ДВ, бр.4/2020 г., в сила от 14.01.2020 г./, отказ за изплащане на цялата финансова помощ по подадено заявление за окончателно плащане се постановява, когато ползвател на помощта по мярката е изпълнител и/или подизпълнител в проекта на друг бенефициент по мярката от същия прием.

За да е налице цитираната хипотеза, следва ползвателят на помощта да подал заявление за окончателно плащане и  да е констатирано за него, че е изпълнител и/или подизпълнител в проекта на друг бенефициер от същия прием.

Данните по делото сочат, че за ползвателя И.А. са налице посочените предпоставки.

И.Н.А. е подал заявление за окончателно плащане на 27.02.2020 г. по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019-2023 г.  Същият по силата на сключените със сина му Н. А. договори от 27.09.2019 г. 15.01.2020 г., който е бенефициер от същия прием, е изпълнител на  дейности по инвестиционен проект по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“. Т.е. условията на нормата, приложена от административния орган като основание за издаване на процесния отказ, са изпълнени.

Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че на цитираната разпоредба е придадено обратно действие.

Нормата на чл.19, т.5 от Наредба №6 от 28.10.2018 г. е нова,  обнародвана в  ДВ, бр.4/2020 г. и е  в сила от 14.01.2020 г.. Жалбоподателят е подал заявление за окончателно плащане на 27.02.2020 г., а оспореният административен акт е издаден на 04.01.2021 г. Следователно, и към момента на подаване на заявлението за окончателно плащане по мярката и към момента на издаване на заповедта, е в сила нормата на чл.19, т.5 от Наредба №6 от 28.010.2018 г., тъй като съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му/по арг. от чл.142, ал.1 АПК/.

По правилата за разпределение на доказателствената тежест, жалбоподателят не е ангажирал такива, с които да обори констатациите на административния орган.

Налице са материално правните предпоставки, предвидени в нормата на чл.19, т.5 от Наредба №6 от 26.10.2018 г., поради което правилно административният орган е отказал финансиране по заявление за подпомагане ИН ********** от 28.01.019 г., подадено от И.Н.А..

Предвид изложеното жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този резултат и предвид направеното искане, в полза на администрацията следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00/сто/ лева, определено съобразно чл. 78, ал. 8 ГПК във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ/ЗПП/ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ/обн. ДВ, бр. 5/2006 г./.

          Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

          Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Н.А. ***, против заповед №03-РД/8 от 04.01.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд/ДФ/ „Земеделие“, с която, основание чл.19, т.5 от  Наредба № 6 от 26.10.2018 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 - 2023 г., е отказано финансиране по заявление за подпомагане с идентификационен номер/ИН/ ********** от 28.01.2019 г. по мярка „Престуктуриране и конверсия на лозя“ от Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 - 2023 г.

ОСЪЖДА И.Н.А. *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/ разноски в размер на 100.00/сто/ лева.

 Решението може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

                                                         СЪДИЯ: