Решение по дело №5624/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 1659
Дата: 10 ноември 2022 г.
Съдия: Светла Илменова Замфирова
Дело: 20224430105624
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 1659
***, 10.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на десети ноември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Светла Илм. Замфирова
при участието на секретаря ГАЛЯ Р. НИКОЛОВА
като разгледа докладваното от Светла Илм. Замфирова Гражданско дело №
20224430105624 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Постъпила е молба от И. Л. С., ЕГН **********, ***, лично и като
*** с ЕГН **********, чрез *** , съдебен адрес за призоваване и връчване
на книжа и съобщения ***, против И. Т. Г. , ЕГН **********, от *** , с тел
за призоваване *** и с адрес за призоваване по ***,*** на осн. чл. 4, 5 и сл.
от ЗЗДН.
В молбата се посочва следното:
Ответникът е *** на молителката и *** с ЕГН ********** /на *** /.
През годините на съжителството, след раждането на детето от *** е била
подложена на психически тормоз и обиди. Напуснала е дома му в *** и
заедно с детето, след окончателната фактическа раздяла, през месец *** се
преместила на квартира в ***. Работи по трудово правоотношение в *** в
***, като ***, а детето посещава ***, *** , ***. Ответникът работи в ***.
Молбата е допустима, с оглед приложената декларация по чл. 9 ал. 3 от
ЗЗДН и твърденията на молителката.
Съдът, като прецени доказателствата по делото, намира за установено
следното:
1
Безспорно по делото е установено и не се спори между страните, че
молителката и ответникът са се намирали във фактическо съжителство, от
което имат общо дете. От тези обстоятелства произтича основанието за
активната легитимация на молителката по чл. 3 от ЗЗДН.
В хода на съдебното дирене се установи, че страните по делото са в
лоши отношения. Установи се от показанията, че молителката се страхува, че
ответникът ще я бие и тормози, което ограничава личната й свобода.
От всички представени по делото доказателства, безспорно се
установява, че молбата е подадена в едномесечния срок от актовете на
домашно насилие, извършени на посочените в исковата молба дати, т. е.
същата е допустима, съгласно чл. 10, ал.1 от ЗЗДН. На база представената
декларация от молителката, сочеща упражнено психическо и физическо
насилие спрямо нея, съдът приема на основание чл. 13 ал. 2, т. 3, вр. ал. 3 от
ЗЗДН, че действително е налице такова насилие от извършителя.
Съгласно чл. 2 от ЗЗДН, домашно насилие е всеки акт на физическо,
сексуално, психическо, емоционално или икономическо насилие, както и
опитът за такова насилие, принудителното ограничаване на личния живот,
личната свобода и личните права, извършени спрямо лица, които се намират в
родствена връзка, които са или са били в семейна връзка или във фактическо
съпружеско съжителство. Съдът счита, че действията на ответника спрямо
молителката представляват множество актове на домашно насилие по
смисъла на закона, различни по своя характер – както физическо насилие,
така и опит за такова, съпроводени с психическо насилие и ограничаване
личната свобода. Съдът приема, че предявеният иск е основателен и доказан,
тъй като спрямо молителката е упражнено домашно насилие по чл. 2 от ЗЗДН.
Домашното насилие се характеризира с криминогенен и виктимогенен
фактор, като полицейските служители извършват основните първоначални
действия, предвидени в Закона. Те установяват първоначален контакт с
жертвите и извършителите на домашно насилие, затова ясни методически
указания за тяхната работа, биха улеснили действията им в конкретни
ситуации.
Жертвите на домашно насилие са една от осемте групи и лица в риск,
които са идентифицирани от Правителството на България. В тази връзка са
планирани насоки за работа в общността и превенция в семейството.
2
Латентността, или така наречената скрита престъпност, е определящият
фактор, за да се изведе ясна и точна статистика за престъпленията по ЗЗДН.
Много от пострадалите граждани не подават сигнал и за тях няма никаква
актуална информация. Приета е от ЕС Конвенция за превенция и борба с
насилието срещу жени и домашното насилие / 07. 04. 2011 г. / Конвенцията е
отворена за ратификация на 11. 05. 2011 г. в Истанбул, по време на срещата
на Министрите на външните работи на 47 – те членки на Съвета на Европа.
За подобряване практиката следва да се използват ресурсите на
неправителствените организации, с опит в превенцията на домашното
насилие и капацитета на местните власти. Може да се търси решаване на
проблема в Комисията за обществен ред и сигурност / КОРС/, която е орган
към Общинския съвет. Подобни комисии са създадени в много общини в
рамките на интегриран модел, Полицията в близост до обществото, който се
координира от МВР. В Община Разград има създадена КОРС, която е
одобрила Работна карта № 3: Оценка на състоянието и мерки за
ограничаване на домашното насилие. Защита на децата и жените в риск.
Проблеми с нелегалния трафик на хора, с цел трудова и друга експлоатация.
Съгласно чл.1, ал. 2 от ЗЗДН, отговорността по този закон не изключва
наказателната отговорност на извършителя. Съществува практика в
Районната прокуратура - Исперих и РУП - Исперих, след като има сигнал до
полицията, лицето да се задържи за срок от 24 – часа в полицията на
основание чл. 21, ал. 3 от ЗЗДН и успоредно да започне наказателното
преследване. Прокуратурата реагира най – бързо, когато сигналът се подаде в
МВР. Наказателното производство в такива случаи започва в бърза форма,
като се получава правосъдие в най - кратък срок.
Проблемите с домашното насилие трябва да се решават в
сътрудничество и координация между институциите. Необходимо е да
започне процес на регионално планиране на мерките за изпълнение на
Националната програма за превенция и защита от домашното насилие.
Жените – жертви на домашно насилие са много чувствителни към
отношението на околните. Те често се натъкват на съжаление, смущение
подозрение, несъгласие, презрение, злорадстване или обвинение за това, че
сами са си виновни. Това са отрицателни реакции, които затрудняват
търсенето на помощ.
3
След анализ на причините за домашно насилие, отнасящо се до всички
социални групи, независимо от раса, етническа принадлежност,
икономически условия, културни традиции, се установява, че бедността,
комбинирана с насилие, е особено тежка за жените и децата. Бедните жени
имат възможност да се възползват от обществените услуги. Тревожно високи
са равнищата на домашно насилие, съпроводено с физически и психически
тормоз сред бедните жени, но и едновременно с това, силната им
издръжливост и сили за оцеляване.
Неизпълнението на Заповедта за защита от домашно насилие е
криминализирано от законодателя и осуетяването по какъвто и да е начин
изпълнението на съдебно решение или заповед за защита от домашно
насилие, се наказва с лишаване от свобода до три години или глоба до пет
хиляди лева.
Поради изложеното, съдът намира, че молбата е основателна и на
ответника следва да бъдат наложени предвидените в закона и поискани от
молителите мерки за защита по чл. 5 ал. 1 от ЗЗДН – да се задължи
ответникът да се въздържа от извършване на домашно насилие по отношение
на молителката, както и забрана да приближава да я приближава в жилището
и местоработата . Съдът счита, че забраната по т. 3 следва да бъде за срок от 1
година, т. к. този срок е разумен в случая.
Следва да бъде указано на ответника, че при неизпълнение на заповедта
на съда полицейските органи, констатирали нарушението, следва да го
задържат и да уведомят прокуратурата за това.
Съгласно чл. 5, ал. 4 от ЗЗДН, на извършителя следва да бъде наложена
глоба в размер на 200 лв.
При този изход на процеса, и на основание чл. 11, ал. 2 от ЗЗДН,
ответникът следва да бъде осъден да заплати и държавна такса в размер на 50
лв. по сметка на ПлРС.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОСТАНОВЯВА МЯРКА ЗА ЗАКРИЛА на основание чл.5, ал.1 от Закона за
защита от домашното насилие, както следва:
4
Задължава извършителя И. Т. Г., ЕГН **********, от ***,
******, ***, да се въздържа от извършване на домашно насилие спрямо И.
Л. С. с ЕГН **********, от ***, с настоящ адрес : **** и детето *** с ЕГН
**********.
Постановява забрана на извършителя И. Т. Г., ЕГН **********, от
***, ******, ***, да приближава И. Л. С. с ЕГН ********** от *** с
настоящ адрес : *** и детето на 100 метра , както и жилището в *** , *** , и
местоработата в *** , **** , както и **** - *** в ****за срок от 12 месеца.
Постановява временно определяне местоживеенето на малолетното дете
*** с ЕГН ********** при пострадалия родител - И. Л. С. с ЕГН **********
от *** с настоящ адрес : ***
ДА СЕ ИЗДАДЕ ЗАПОВЕД за наложената мярка за закрила.
ЗАПОВЕДТА на основание чл.21 ал.1 да се изпълни от полицейските
органи по местоживеене на ответника.
СЪГЛАСНО чл. 21. (1) ЗЗДН Полицейските органи следят за
изпълнението на заповедта, когато с нея е наложена мярка по чл. 5, ал. 1, т. 1,
2 и 3.
СЪГЛАСНО чл.21 ал.3 при неизпълнение на заповедта на съда,
полицейският орган, констатирал нарушението, задържа нарушителя и
уведомява незабавно органите на прокуратурата.
ОСЪЖДА, на основание чл.11, ал.2 от ЗЗДН, И. Т. Г., ЕГН
**********, от ***, ******, *** ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Плевенския
районен съд държавна такса в размер 50 лв. и глоба в размер на 200 лв. на
основание чл.5, ал.3 от ЗЗДН.
ОСЪЖДА, на осн. чл. 78 от ГПК, И. Т. Г., ЕГН **********, от
***, ******, *** ДА ЗАПЛАТИ НА И. Л. С. с ЕГН **********, от ***, с
настоящ адрес : ***, направените разноски за адвокатско възнаграждение
в размер на 720 лв.
ПРЕПИС от решението и заповедта ДА СЕ ИЗПРАТИ на основание чл.
16 ал.3 от ЗЗДН на РУ по местоживеенето на молителите и на ответника по
молбата, препис от решението да се връчи на страните.
Да се изпрати препис от решението на ***.
Решението може да се обжалва пред ПлОС в едноседмичен срок от днес.
5


Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6