ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 3243
Бургас, 07.04.2025 г.
Административният съд - Бургас - XVIII-ти състав, в закрито заседание на седми април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | МАРИНА НИКОЛОВА |
като разгледа докладваното от съдията Марина Николова административно дело № 404/2025 г. на Административен съд - Бургас, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.166 от Административно – процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по искане на Г. Г. К. за СПИРАНЕ на предварителното изпълнение на Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка по чл.22 и 23 от ЗАНН и чл.192, ал.1, т.2, б."а" от Закона за културното наследство с изх. № 33-00-646 от 14.01.2025г. на арх. М. С. - гл. инспектор в Регионален инспекторат с център Бургас на ГД на ИОКН при Министерство на културата и А. К. - гл. инспектор в Регионален инспекторат с център Бургас на ГД на ИОКН при Министерство на културата, с което са му дадени следните предписания:
1. Да възложи изготвянето на проекти за консервация, реставрация и ремонт на притежаваните от него самостоятелни обекти с идентификатор 51500.501.151.1.1 и с идентификатор 515500.501.151.2 в ПИ с идентификатор 51500.501.151 по КККР на [населено място], УПИ II – 100, кв.42 по плана на [населено място], като проектите да се изготвят по следния начин:
1.1. Проектите да се изготвят на база конструктивно обследване, фото и архитектурно заснемане с графично нанесени нерегламентираните намеси по фасадите и разпределението, дворното пространство и оградни зидове, както и на патологиите, с цел определяне на адекватни мерки за възстановяване и съхраняване на първообраза на сградата НКЦ в нейните граници;
1.2. Проектите да се изготвят от лица, регистрирани по реда на чл.165 от ЗКН в съответствие с изискваният на Наредба № 4 от 21 декември 2016 г. за обхвата и съдържанието на документации за извършване на консервационно-реставрационни дейности на недвижими културни ценности, издадена от министъра на културата и министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Срок за изпълнение на предписанията по т.1. Не по-късно от 14.03.2025 г.
2. Да представи проектната документация в Министерство на културата /НИНКН/ за съгласувателно разглеждане по реда на чл.84 от ЗКН.
Срок за изпълнение на предписанията по т. 2. До 31.07.2025г.;
3. В случай на отказ за съгласуване на представената проектна документация, в срок от три месеца от датата на съобщаването по реда на чл. 61 си АПК на писменото Становище на Министерство на културата, да представи коригираната съобразно забележките в Становището проектна документация в Министерство на културата /НИНКН/ за последващо съгласувателно разглеждане по реда на чл.84 от ЗКН.
4. В срок от две седмици от получаване на съгласуваната по реда на чл.84 от ЗКН проектна документния, да представи същата ведно със Становище за съгласуване от Министерство на културата в Община Несебър, за одобряване по реда на ЗУТ и издаване на строително разрешение.
5. Изпълнението на дейностите по реализация на инвестиционния проект да приключи до 6 години от датата на получаване на съгласуваната по реда на чл.84 от ЗКН проектна документация.
Това особено искане е включено в жалба, адресирана до Административен съд - Бургас, подадена от Г. Г. К. срещу Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка по чл.22 и 23 от ЗАНН и чл.192, ал.1, т.2, б."а" от Закона за културното наследство с изх. № 33-00-646 от 14.01.2025г. на арх. М. С. - гл. инспектор в Регионален инспекторат с център Бургас на ГД на ИОКН при Министерство на културата и А. К. - гл. инспектор в Регионален инспекторат с център Бургас на ГД на ИОКН при Министерство на културата.
В жалбата Разпореждането за прилагане на принудителна административна мярка се оспорва като незаконосъобразно. Относно отправеното искане за спиране се посочва, че предварителното изпълнение ще причини на оспорващия значителни материални вреди – разходи по изпълнение на предписанията, а наред с това и вреди, свързани с наложената глоба по чл.228б от ЗКН.
С писмо вх. № 4047/07.04.2025 год. от Министъра на културата, чрез процесуален представител – гл.юрисконсулт Г. Ц., се представя административната преписка по издаване на обжалваното Разпореждането за прилагане на принудителна административна мярка. В писмото изрично се посочва, че наличието на второ издадено Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка със същия номер и от същата дата не касае допусната фактическа грешка или друга нередовност.
Административен съд - Бургас, осемнадесети състав, за да се произнесе по реда на чл.166, ал.4 вр. ал.2 от АПК, намира следното:
Жалбата, съдържаща искането за спиране е подадена от Г. Г. К. - лице, което е адресат на Разпореждането, поради което искането e процесуално ДОПУСТИМО.
Разгледано по същество искането е ОСНОВАТЕЛНО, по следните съображения:
Съгласно чл.192, ал.1, т.2, б."а" от ЗКН, при упражняването на контролна дейност от Инспектората, инспекторите прилагат ПАМ за предотвратяване и преустановяване на нарушенията по този закон и за отстраняване на вредните последици от тях, като дават писмени предписания. Според ал. 2 на цитираната законова разпоредба прилагането на ПАМ по ал.1, т.2 се извършва с Разпореждане, което подлежи на обжалване по реда на АПК.
Съгласно чл.192, ал.3 от ЗКН принудителните административни мерки по ал.2 подлежат на предварително изпълнение, освен ако съдът разпореди друго. Следователно предварителното изпълнение е допуснато по силата на закона.
Съгласно чл.166, ал.4 АПК, допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал.2, а именно ако предварителното изпълнение би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, въз основа на нови обстоятелства.
В случая, по делото не са ангажирани доказателства за конкретния размер на евентуалните имуществени вреди, които жалбоподателят би претърпял, но безспорно, изпълнението на предписаните мерки е свързано със заплащането на значителни разходи за изготвянето на проектите за консервация, реставрация и ремонт, които при отмяна на ПАМ ще останат за негова сметка. Нещо повече, наложената ПАМ е свързана със спазване на срокове и влече след себе си отговорност с налагане на имуществена отговорност - глоби при неизпълнение на дадените предписания – извод, който следва от разпоредбата на чл.228б от ЗКН, според която при неизпълнение на приложена принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2, нарушителят се наказва с глоба от 2000 до 5000 лв. - за физическо лице, а на едноличен търговец или юридическо лице се налага имуществена санкция в размер от 5000 до 10 000 лв.
Отчитайки изложено по-горе, съдебният състав намира, че предварителното изпълнение на оспореното в настоящото производство Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка ще причини значителни и трудно поправими вреди по смисъла на чл. 166, ал. 4, вр. ал. 2 АПК на жалбоподателят в настоящото производство, поради което искането за СПИРАНЕ на предварителното изпълнение на Разпореждане се явява основателно и следва да се уважи /в този см. е и Определение № 4474 от 15.04.2020 г. на ВАС по адм. дело № 1499/2020 г., III о/.
Предвид горното и на основание чл.166 от АПК, Административен съд - Бургас, осемнадесети състав,
О П Р Е Д Е Л И:
СПИРА допуснатото предварително изпълнение на Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка по чл.22 и 23 от ЗАНН и чл.192, ал.1, т.2, б."а" от Закона за културното наследство с изх. № 33-00-646 от 14.01.2025г. на арх. М. С. - гл. инспектор в Регионален инспекторат с център Бургас на ГД на ИОКН при Министерство на културата и А. К. - гл. инспектор в Регионален инспекторат с център Бургас на ГД на ИОКН при Министерство на културата.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му и връчването на препис от съдебния акт.
Съдия: | |