Решение по дело №226/2020 на Районен съд - Троян

Номер на акта: 260111
Дата: 15 декември 2020 г. (в сила от 19 януари 2021 г.)
Съдия: Десислава Георгиева Ютерова
Дело: 20204340100226
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 март 2020 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е

№ 260111

 

гр. Троян, 15.12.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

        Троянски районен съд, четвърти състав, в публичното заседание на шестнадесети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

Председател: Десислава Ютерова

при секретаря Емилия Петрова и в присъствието на прокурора ………… като разгледа докладваното от съдията Ютерова гр. дело № 226 по описа  на ТРС за 2020 год., за да се произнесе - съобрази: 

 

„Теленор България” ЕАД – гр. София е предявило срещу Н.Л.И. /В./*** установителен иск с правно основание чл. 422 ал. 1 от  ГПК, във вр. чл. 79 ал. 1 от ЗЗД за признаване за установено по отношение на ответницата, че същата дължи на ищцовото дружество сумата от 1 502,87 лева, представляваща стойността на незаплатени задължения по следните договори, сключени между страните: 1. Договор за мобилни услуги № ********* от 16.11.2017 г. Съгласно договора на клиента е предоставен мобилен номер ***; 2. Договор за мобилни услуги № ********* от 16.11.2017 г. Съгласно договора на клиента е предоставен мобилен номер ***; 3. Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г. Съгласно допълнителното споразумение за мобилен номер *** влиза в сила нов абонаментен план (със стандартна месечна абонаментна такса 36,99 лв. с вкл. ДДС или 30,82 лв. без вкл. ДДС), а на клиента е предоставен мобилен телефонен апарат LENOVO Moto С 4G Gold със сериен номер ***; 4. Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г. Съгласно допълнителното споразумение за мобилен номер *** влиза в сила нов абонаментен план (със стандартна месечна абонаментна такса 36,99 лв. с вкл. ДДС или 30,82 лв. без вкл. ДДС), а на клиента е предоставен мобилен телефонен апарат LENOVO Moto С 4G Gold със сериен номер ***; 5. Договор за мобилни услуги № ********* и Договор за лизинг от 10.01.2018 г. Съгласно договора за мобилни услуги на клиента са предоставени мобилен телефонен номер *** (със стандартна месечна абонаментна такса 24,99 лв. с вкл. ДДС или 20,82 лв. без вкл. ДДС) и мобилен телефонен апарат SAMSUNG Galaxy J7 2017 Dual Gold. Предоставянето на устройството е уредено от страните в отделен договор за лизинг, съгласно който общата цена на лизинговата вещ е 463,77 лв. с вкл. ДДС. За ползването й, на основание чл. 3, ал. 1 от договора за лизинг, лизингополучателят се задължава да извърши една първоначална лизингова вноска в размер на 107,50 лв. с вкл. ДДС, платима към датата на сключването на договора, както и двадесет и три месечни лизингови вноски в размер на 15,49 лв. с вкл. ДДС всяка, като е предвидено те да се фактурират заедно с месечните сметки за ползваните през отчетните периоди мобилни услуги чрез номера.

По реда на чл. 47 ал. 6 от ГПК на ответника е назначен особен представител – адв. Е.Ц. от ЛАК. В срока по чл. 131 от ГПК адв. Ц. е представил писмен отговор, с който оспорва предявения иск, като твърди, че относно начисляването на неустойка, не е ясно на кои дати са прекратени договорите за мобилни услуги. 

Съдът, като съобрази доводите на страните и събраните по делото писмени доказателства: заверено копие от Договор за мобилни услуги № *********/16.11.2017 г., заверено копие от Договор за мобилни услуги № *********/16.11.2017 г., заверено копие от Допълнително споразумение към Договор за мобилни/фиксирани услуги № *********/30.12.2017 г., заверено копие от Допълнително споразумение към Договор за мобилни/фиксирани услуги № *********/30.12.2017 г.,  заверено копие от Договор за мобилни услуги № *********/10.01.2018 г.,  заверено копие от Договор за лизинг от 10.01.2018 г., заверено копие от Фактура №**********/15.01.2018 г., заверено копие от Фактура №**********/05.02.2018 г., заверено копие от Фактура №**********/15.02.2018 г., заверено копие от № **********/05.03.2018 г., заверено копие от Фактура №**********/15.03.2018 г., заверено копие от Фактура №**********/05.04.2018 г., заверено копие от Фактура №**********/05.05.2018 г., заверено копие от Фактура №**********/15.05.2018 г., заверено копие от Фактура №**********/05.06.2018 г. и в цялост ч.гр.д.№ 1118/2018 г. по описа на РС-гр.Троян, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

               Н.Л.И. /В./ е сключила с „Теленор България” ЕАД – гр. София следните договори:  Договор за мобилни услуги № ********* от 16.11.2017 г., Договор за мобилни услуги № ********* от 16.11.2017 г., Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г., Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г. и Договор за мобилни услуги № ********* и лизинг от 10.01.2018 г., с предмет предоставяне на далекосъобщителни услуги и достъп до мрежата на оператора чрез номера ***, ***, ***, както и възмездното срочно ползване на мобилно устройство SAMSUNG Galaxy J7 2017 Dual Gold.

 

С подписването на описаните договори, И. се задължила да заплаща следните цени за предоставените й услуги, а именно: 1. Договор за мобилни услуги № ********* от 16.11.2017 г., съгласно който на ответницата е предоставен мобилен номер ***; 2. Договор за мобилни услуги № ********* от 16.11.2017 г., съгласно който е предоставен мобилен номер ***; 3. Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г. - за мобилен номер *** влиза в сила нов абонаментен план (със стандартна месечна абонаментна такса 36,99 лева с вкл. ДДС или 30,82 лева без вкл. ДДС), а на И. е предоставен мобилен телефонен апарат LENOVO Moto С 4G Gold със сериен номер ***; 4. Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г. - за мобилен номер *** влиза в сила нов абонаментен план (със стандартна месечна абонаментна такса 36,99 лева с вкл. ДДС или 30,82 лева без вкл. ДДС), а на И. е предоставен мобилен телефонен апарат LENOVO Moto С 4G Gold със сериен номер ***; 5. Договор за мобилни услуги № ********* и Договор за лизинг от 10.01.2018 г. -  предоставени са мобилен телефонен номер *** (със стандартна месечна абонаментна такса 24,99 лева с вкл. ДДС или 20,82 лева без вкл. ДДС) и мобилен телефонен апарат SAMSUNG Galaxy J7 2017 Dual Gold. Предоставянето на устройството е уредено от страните в отделен договор за лизинг, съгласно който общата цена на лизинговата вещ е 463,77 лева с вкл. ДДС. За ползването й, на основание чл. 3, ал. 1 от договора за лизинг, лизингополучателят се задължава да извърши една първоначална лизингова вноска в размер на 107,50 лева с вкл. ДДС, платима към датата на сключването на договора, както и двадесет и три месечни лизингови вноски в размер на 15,49 лева с вкл. ДДС всяка, като е предвидено те да се фактурират заедно с месечните сметки за ползваните през отчетните периоди мобилни услуги чрез номера.

Предмет в настоящето производство са претендираните суми по издадените: - Фактура № **********/15.01.2018 г. е издадена за отчетния период 15.12.2017 г. – 14.01.2018 г. и включва следните задължения на клиента за посочения период: за мобилен номер ********** - месечна абонаментна такса 35,98 лева, други такси (-30,82) лева, както и ползвани услуги 30,90 лева (други услуги (номера 0700/0800/00800) 28,42 лева, други услуги с добавена стойност 1.66 лева, кратки текстови съобщения (SMS) 0,76 лева, разговори към „Грижа за клиента" 0.06 лева), които са в общ размер на 36,06 лева без ДДС - 43,27 лева с вкл. ДДС; за мобилен номер ********** - месечна абонаментна такса 35,98 лева, други такси (-30,82) лева, както и ползвани услуги 20,14 лева (други услуги (номера 0700/0800/00800) 19,72 лева, кратки текстови съобщения (SMS) 0,38 лева, разговори към „Грижа за клиента" 0,04 лева), които са в общ размер на 25.30 лева без ДДС – 30,36 лева с вкл. ДДС. Общата сума начислена във фактурата, е 73,63 лева, като, след приспадане на надвнесено плащане на задължение от предходен отчетен период в размер на 46,77 лева, претендираната сума по фактурата е 26,86 лева

-Фактура № **********/05.02.2018 г. е издадена за отчетния период 05.01.2018 г. - 04.02.2018 г. и включва следните задължения на клиента за посочения период за мобилен номер *** - месечна абонаментна такса 38,28 лева, както и ползвани услуги 1,73 лева (други услуги (номера 0700/0800/00800) 1,16 лева, кратки текстови съобщения (SMS) 0,57 лева), които са в общ размер на 40,01 лева без ДДС - 48,01 лева с вкл. ДДС; лизингова вноска за мобилен телефонен апарат SAMSUNG Galaxy J7 2017 Dual Gold - 15,49 лева c вкл. ДДС. Общата сума, начислена във фактурата, е 63,50 лева.

-Фактура № **********/15.02.2018 г. е издадена за отчетния период 15.01.2018 г. – 14.02.2018 г. и включва следните задължения на клиента за посочения период: за мобилен номер *** - месечна абонаментна такса 30,82 лева, такса за спиране на номер 0,75 лева, други такси (-30,82) лева, както и ползвани услуги 6,92 лева (други услуги (номера 0700/0800/00800) 6,67 лева, кратки текстови съобщения (SMS) 0,19 лева, разговори към „Грижа за клиента" 0,06 лева), които са в общ размер на 7,67 лева без ДДС – 9,20 лева с вкл. ДДС; за мобилен номер *** - месечна абонаментна такса 30,82 лева, такса за спиране на номер 0,75 лева, други такси (-30,82) лева, както и ползвани услуги 27,68 лева (други услуги (номера 0700/0800/00800) 27.26 лева, кратки текстови съобщения (SMS) 0.38 лева, разговори към „Грижа за клиента" 0,04 лева), които са в общ размер на 28,43 лева без ДДС – 34,12 лева с вкл. ДДС. Общата сума, начислена във фактурата, е 43,32 лева.

 -Фактура № **********/05.03.2018 г. е издадена за отчетния период 05.02.2018 г. – 04.03.2018 г. и включва следните задължения на клиента за посочения период: за мобилен номер *** - месечна абонаментна такса 20,82 лева, както и ползвани услуги 0,02 лева (разговори към „Грижа за клиента"), които са в общ размер на 20,84 лева без ДДС – 25,01 лева с вкл. ДДС; лизингова вноска за мобилен телефонен апарат SAMSUNG Galaxy J7 2017 Dual Gold – 15,49 лева c вкл. ДДС. Общата сума, начислена във фактурата, е 40,50 лева.

-Фактура № **********/15.03.2018 г. е издадена за отчетния период 15.02.2018 г. – 14.03.2018 г. и включва следните задължения на клиента за посочения период: за мобилен номер *** - месечна абонаментна такса 30,82 лева без ДДС, която е в краен размер на 36,98 лева с вкл. ДДС; за мобилен номер ********** - месечна абонаментна такса 30,82 лева без ДДС, която е в краен размер на 36,99 лева с вкл. ДДС. Общата сума, начислена във фактурата, е 73,97 лева.

-Фактура № **********/05.04.2018 г. е издадена за отчетния период 05.03.2018 г. – 04.04.2018 г. и включва следните задължения на клиента за посочения период: за мобилен номер *** - месечна абонаментна такса (-0,67) лева без ДДС, която е в краен размер на (-0,80) лева с вкл. ДДС; лизингова вноска за мобилен телефонен апарат SAMSUNG Galaxy J7 2017 Dual Gold – 15,49 лева c вкл. ДДС. Отрицателната стойност на месечната абонаментна такса във фактурата се е формирала в резултат на приспадане между таксата за посочения отчетен период, съобразно броя дни, през които клиентът е ползвал услугите на оператора и таксата за предварително начислен пълен брой дни с достъп до услугите на оператора за отчетния период. Общата сума, начислена във фактурата, е 14,69 лева.

-Фактура № **********/05.05.2018 г. е издадена за отчетния период 05.04.2018 г. – 04.05.2018 г. и включва следните задължения на клиента за посочения период към сметката за мобилен номер *** - лизингова вноска за мобилен телефонен апарат SAMSUNG Galaxy J7 2017 Dual Gold – 15,49 лева c вкл. ДДС. Общата сума, начислена във фактурата, е 15,49 лева.

Изискуемостта на вземанията на „Теленор България" ЕАД по всяка от фактурите е настъпвала петнадесет дни след издаването й.

          За основателността на предявения установителен иск е от значение установяването в обективната действителност на следните материалноправни предпоставки - юридически факти: наличие на облигационно правоотношение по договор за мобилни услуги; неизпълнение на задължението на ответника да заплаща месечни такси и изпълнение на задължението на ищеца да предостави процесните услуги.

От приетите по делото писмени доказателства се установява, че между ищцовото дружество, в качеството му на оператор, от една страна, и ответникът, в качеството му на потребител от друга страна, са сключени процесните договори за мобилни услуги.

От процесните фактури се установява изпълнението на договорните задължения на мобилния оператор да предостави уговорените услуги, както и тяхната конкретна облагаема стойност за съответните отчетни периоди. Размерът на задълженията на ответника се установява изцяло от фактурите, за които е направено подробно описание в подадената искова молба по настоящото производство.

В клаузата на чл. 31 ОУ за взаимоотношенията с потребителите е предвидено, че месечните сметки на потребителя могат да бъдат оспорени пред оператора в шестмесечен срок след датата па издаване па фактурата, като изтичането па този допълнителен срок не възпрепятства и не ограничава правото на потребителя да оспори месечната си сметка по съдебен ред съгласно приложимото законодателство. В настоящия случай не са налице данни ответникът да е предприемал действия в съответствие с клаузата на чл. 31 ОУ.

          В конкретния казус съда приема, че Н.И. е неизправна страна по договорите, като е преустановила заплащането на дължимите цени за използваните от нея мобилни услуги.

Налице е едностранното предсрочно прекратяване на договорните правоотношения, породени от договорите за мобилни услуги, поради виновното неизпълнение в срок на ликвидни и изискуеми договорни задължения, начислени в последователно издадените фактури.

В съответствие с Общите условия на „Теленор България" ЕАД, потребителят се задължава да заплаща стойността на месечния абонамент, а операторът се задължава да осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален договор, в т. ч. и разходите за поддръжка на мрежата. Чл. 23 от Общите условия на „Теленор България" ЕАД за взаимоотношенията с потребителите на мобилни услуги предвижда, че освен месечния абонамент, в дължимите от потребителя цени се включва и месечната цена на ползвани услуги. Тя се формира като сбор от стойността на всички услуги, ползвани от потребителя през дадения месец. В тази цена са включени всички изходящи разговори, в т. ч. осъществени от потребителя повиквания, кратки текстови съобщения и др., таксувани съгласно договорените тарифни планове и приложимата ценова листа. Начислените в процесиите фактури задължения за такси и потребени услуги за съответните отчетни периоди са начислени в размери, съответстващи на определените в съответната Ценова листа за абонаментни планове за частни лица, приложими към момента на сключваното на процесния договор. Ценовите листи са връчени на ответника при подписване на договорите за мобилни услуги, като същият безусловно ги е приел, полагайки подписа си. Абонаментната такса се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет.

Съгласно клаузата на чл. 26 от Общите условия, при ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки потребител - страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура.

Изискуемостта на вземанията на „Теленор България" ЕАД, обективирани по всяка от изброените в исковата молба фактури, е настъпвала петнадесет дни след издаването й, като падежните дати на обективираните в тях задължения са указани на самите фактури -неизплатено задължение в размер на 26,86 лева по фактура № 7267289060715.01.2018 г. с настъпил падеж на 30.01.2018 г.; неизплатено задължение в размер на 63,50 лева по фактура № **********/05.02.2018 г. с настъпил падеж на 20.02.2018г.; неизплатено задължение в размер на 43,32 лева по фактура № **********/15.02.2018 г. с настъпил падежна 02.03.2018 г.; неизплатено задължение в размер на 40,50 лева по фактура№ **********/05.03.2018 г. с настъпил падеж на 20.03.2018 г.; неизплатено задължение в размер на 73,97 лева по фактура № **********/15.03.2018 г. с настъпил падеж на 30.03.2018 г.; неизплатено задължение в размерна 14,69 лева по фактура № **********/05.04.2018 г. с настъпил падеж на 20.04.2018 г.; неизплатено задължение в размер на 15,49 лева по фактура № **********/05.05.2018 г. с настъпил падеж на 20.05.2018 г.

Съгласно чл. 196, б. в) от Общите условия на „Теленор България" ЕАД операторът има право едностранно да прекрати индивидуален срочен договор, в случай че потребителят не е платил дължими суми след изтичане на срока за плащането им.

Виновното неизпълнение в срок на ликвидни и изискуеми договорни задължения, начислени в последователно издадените фактури, представлява основание за едностранното предсрочно прекратяване на сключените между страните договор за мобилни услуги.

Във връзка с възраженията на особения представител адв. Ц., следва да се посочи, че за момент па спирането на достъпа на клиента до мобилната мрежа на оператора чрез номера **********, **********, ********** се счита т. нар. „дата на двустранно спиране на номера", която в случая на Н.Л.И. е 04.04.2018 г.

Следва да се отбележи, че Н.И. е била уведомена за възможността доброволно да заплати дължимите суми по посочените фактури чрез изпратената й на посочения адрес последна покана за доброволно плащане. Както ясно личи от приложената към настоящата молба покана за доброволно плащане от 24.04.2018 г., тя е изпратена на Н.Л.И. на посочения адрес за кореспонденци. В поканата изрично се споменава дължимата сума от 262,84 лева с вкл. ДДС, като е направена подробна разбивка, от която нагледно се вижда сумата, дължима за предоставени услуги, както и изрично се споменава каква би била сумата, дължима за неустойки, ако не се заплатят непогасените до този момент задължения. Текстът, който гласи, че ако „в срок до 10 дни задълженията не бъдат изплатени, ще бъдат предприети всички разрешени от действащото законодателство средства за събиране ни дължимите дългове" ясно и недвусмислено предупреждава ответника за възможните последици от неизпълнение на задължението му.

Ищецът е положил дължимата грижа да сведе до знанието на ответника евентуалната неблагоприятна последица от неизпълнението на договорните му задължения. От приобщените доказателства е видно, че „предупредителното писмо е доставено на адреса на 02.05.2018 г.". С изтичането на подходящия 10-дневен срок за доброволно изпълнени и непрестирането от страна на ответника в рамките на този срок, правоотношенията по горепосочените договори за мобилни услуги се считат за прекратени.

Предвид неизпълнението на договорните задължения от ответника, възниква и основанието за претендиране на договорни неустойки.

Предвид обстоятелството, че прекратяването на правоотношението е настъпило след 11.01.2018 г., размерът на дължимата неустойка е определен в съответствие с условията на чл. 1.2 вр. чл. 1.1 от Спогодба от 11.01.2018 г. между Комисия за защита на потребителите и „Теленор България" ЕАД по гр. д. № 15539/2014 г. и гр. д. № 16476/2014 г. на Софийски градски съд, приложими и при прекратяване на договори за мобилни услуги и допълнителни споразумения, сключени преди посочената дата. Съгласно цитирания документ вземанията за неустойки следва да се формират като сбор от не повече от три стандартни месечни абонаментни такси без ДДС, с добавени: 1) част от стойността на ползваните отстъпки от месечните абонаментни планове, съответстваща на оставащия срок до края на договора (в случай че такива отстъпки са уговорени от страните); 2) част от стойността на отстъпките за предоставени на потребителя устройства, съответстваща на оставащия срок до края на договора за мобилни услуги (в случай че такива устройства са били предоставени на лизинг или срещу заплащане в брой). В съответствие с така уговореното между страните, размерът на неустойката за номер ********** възлиза на 337,41 лева. Сумата представлява сбор от три стандартни месечни абонаментни такси за номера без вкл. ДДС (по 30,82 лева без вкл. ДДС всяка), а именно 92,46 лева, с добавена сума в размер на 244,95 лева без вкл. ДДС, представляваща част от разликата между стандартната цена на мобилно устройство LENOVOMoto C4G Gold със сериен номер *** съгласно актуалната към 30.12.2017 г. ценова листа на оператора и заплатената от абоната в брой обща преференциална цена, съответстваща на оставащия срок от прекратяването па правоотношението до предвидената му от страните крайна дата с Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г.

В съответствие с така уговореното между страните, размерът на неустойката за номер ********** възлиза на 337,41 лева. Сумата представлява сбор от: три стандартни месечни абонаментни такси за номера без вкл. ДДС (по 30,82 лева без вкл. ДДС всяка), а именно 92,46 лева, с добавена сума в размер на 244,95 лева без вкл. ДДС, представляваща част от разликата между стандартната цена на мобилно устройство LENOVOMoto C4G Gold със сериен номер *** съгласно актуалната към 30.12.2017 г. ценова листа на оператора и заплатената от абоната в брой обща преференциална цена, съответстваща на оставащия срок от прекратяването на правоотношението до предвидената му от страните крайна дата с Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г.

В съответствие с така уговореното между страните, размерът на неустойката за номер *** възлиза на 239,92 лева Сумата представлява сбор от: три стандартни месечни абонаментни такси за номера без вкл. ДДС (по 20,82 лева без вкл. ДДС всяка) или 62,46 лева без вкл. ДДС, ведно с добавена част от разликата в размер на 177,46 лева без вкл. ДДС между стандартната цена на мобилно устройство SAMSUNG Galaxy J7 2017 Dual Gold без отстъпка съгласно актуалната към 10 01 2018 г ценова писта па оператора и преференциалната му цена, за която е сключен Договор за лизинг от 10.01.2018 г., съответстваща на оставащия период от датата на прекратяване на договора за мобилни услуги до изтичане на първоначално уговорения между страните срок на действие.

 Настоящия състав намира, че са налице материалноправните предпоставки (юридическите факти), обуславящи възникването на задължението за неустойка в претендирания размер. С разпоредбата на чл. 92 ал. 1 от ЗЗД законодателят е регламентирал възможността страните да обезпечат изпълнението на поетите с договор задължения, като предвидят неустойка, която да послужи за обезщетяване на претърпените от евентуално неизпълнение вреди, без да е нужно същите да се доказват. Уговореното в изрични клаузи от индивидуалните договори между страните задължение за неустойка, възникващо при предсрочното им прекратяване поради неизпълнение на паричните задължения на абоната, е съобразено с присъщите на подобна клауза санкционна и обезщетителна функция. Последната е насочена към компенсиране на претърпените от ищеца вреди под формата на пропуснати ползи от неосъщественото му правно и финансово очакване на получаване на определени месечни плащания от неизправния абонат на стойност, която е предварително определяема.

Съгласно чл. 5 вр. чл. 3, ал. 2 от Договор за лизинг от 10.01.2018 г. лизингополучателят е поел задължението да заплаща месечните лизингови вноски. От съдържанието на исковата молба и приложените към нея доказателства е видно, че лизингополучателят не е заплатил дълживите вноски, обективирани по фактура № **********/05.02.2018 г. с настъпил падеж на 20.02.2018 г., по фактура № **********/05.03.2018 г. с настъпил падеж на 20.03.2018 г.; по фактура № **********/05.04.2018 г. с настъпил падеж на 20.04.2018 г. Съгласно чл. 6 от Общите условия на договорите за лизинг на „Теленор България" ЕАД: „Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията на лизингополучателя в качеството му на потребител на мобилни или фиксирани телефонни услуги съгласно сключения между страните договор за предоставяне на мобилни или фиксирани услуги и Общите условия за взаимоотношения с потребителите на съответния вид услуги". Както вече бе посочено, съгласно Общите условия за взаимоотношенията с потребителите на мобилни съобщителни услуги, изискуемостта на вземанията на „Теленор България" ЕАД по всяка от процесиите фактури е настъпвала петнадесет дни след издаването й, като падежните дати са указани и изрично на фактурите. Когато денят за изпълнение на задължението е определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му. Предвид това „Теленор България" ЕАД е реализирал правото си да обяви за предсрочно изискуем остатъка от лизинговите вноски,

Не се спори по делото, че е бил сключен съответния процесен Договор за лизинг. Ответникът не оспорва удостовереното в чл. 4 от договора за лизинг обстоятелство, че е получил мобилното устройство, което е предмет на договора, поради което следва да се приеме, че лизипгодателят е изпълнил задължението си по чл. 342 ал. 1 от ТЗ да предостави мобилното устройство на лизингополучателя, като същото е прието от последния без забележки. Поради това за него е възникнало задължението по чл. 345, ал. 1 от ТЗ, във вр. с чл. 232 ал. 2 от ЗЗД и същият е бил длъжен да заплаща дължимите се лизингови вноски. Същевременно той е бил длъжен по силата на чл. 345 ал. 1 от ТЗ да върне мобилното устройство след изтичане на лизинговия договор, освен в случаите по чл. 342 ал. 3 от ТЗ. Процесният договор нито е развален, нито прекратен, и е имал действие до изтичането на срока, за който е сключен.

При тези изводи, настоящия състав намира исковата претенция за изцяло основателна и доказана.

По отношение на разноските:

         При този изход на спора, на основание чл. 78 ал. 1 от ГПК право на разноски има ищецът за заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 402,24 лева, съгласно договор за правна защита и съдействие, държавна такса в размер на 30,06 лева и 230 лева – възнаграждение за особен представител на ответника. Следва да се присъдят и сторените в заповедното производство разноски за държавна такса в размер на 390,06 лева, от които – 360 лева адв. възнаграждение и 30,06 лева държавна такса, като на основание т. 12 от ТР № 4/2013 г. на ОСГТК на ВКС, съдът дължи изрично произнасяне с осъдителен диспозитив.

          Така мотивиран, съдът

 

                                                 Р Е Ш И:

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношенията на Н.Л.И. /В./, ЕГН **********, адрес: ***,  че същата дължи на „Теленор България" ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в град ***, представлявано от *** и ***, сумата 1502,87 - хиляда петстотин и два лева и осемдесет и седем стотинки, представляваща незаплатени парични задължения по Договор за мобилни услуги № ********* от 16.11.2017 г.; Договор за мобилни услуги № ********* от 16.11.2017 г.; Заявление за оттегляне на съгласие от 05.12.2017 г.; Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г.; Допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги № ********* от 30.12.2017 г.; Договор за мобилни услуги № ********* и Договор за лизинг от 10.01.2018 г., ведно със законната лихва, считано от 26.11.2019 г. до окончателното изплащане на вземането, за която е издадена заповед за изпълнение на парично задължение № 462 от 28.11.2019 г.  по ч. гр. д. № 1118 по описа за 2019 г. на Районен съд - Троян.

ОСЪЖДА Н.Л.И. /В./, ЕГН **********, адрес: ***, *** да заплати на „Теленор България" ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в град ***, представлявано от *** и ***, и сторените разноски в настоящото производство в размер на 662,30 - шестстотин шестдесет и два лева 30 стотинки и сумата 390,06 - триста и деветдесет лева и 06 стоттинки – разноски в заповедното производство по ч. гр. д. № 1118 по описа за 2019 г. на Районен съд - Троян.

Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд - Ловеч в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                Районен съдия: