Решение по дело №233/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 197
Дата: 18 септември 2019 г. (в сила от 19 декември 2019 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20197280700233
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   197/18.9.2019 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен     състав, на четвърти септември две хиляди и деветнадесета година, в открито съдебно заседание, в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

                                              

при секретаря Велина Митева,

като разгледа докладваното от Съдия Ваня Стоянова административно дело № 233 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е по жалба на С.Т.К. *** срещу Решение № 1040-19-7/10.05.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Сливен, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата ѝ с вх. № 1019-10-1056#8 от 11.04.2019 г., подадена  чрез пълномощника К.К., срещу Отказ за издаване на задължителни предписания № 1019-19-1056#6 от 29.032019 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение и потвърдения с него акт по съображения за допуснати нарушения на процесуалните правила, липсата на релевантни правни основания и незачитане силата на присъдено нещо на влязло в сила съдебно решение. Претендира се отмяната на атакувания акт, като същевременно се иска съдът да издаде съответни указания на Директора на ТП на НОИ-Сливен за осигуряване на необходимите условия за внасяне на осигурителните вноски на С.К. за периода от 14.05.2012 г. до 12.12.2012 г. от осигурителя БАБХ. 

 

 

В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на оспорващата - адвокат К. от АК – Ямбол, на посочените в нея основания. Иска се отмяната на Решение № 1040-19-7/10.05.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Сливен. Не се претендират разноски.

            Ответникът – Директора на ТП на НОИ-Сливен, редовно призован, изпраща процесуален представител - * С.С., който счита жалбата за неоснователна и претендира отхвърлянето ѝ с присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Излага подробни съображения в представени в срок писмени бележки по делото.

Заинтересованата страна - Областна дирекция по безопасност на храните – Сливен, редовно призована не се явява, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

След като извърши цялостна преценка на всички приобщени по надлежния ред доказателства по делото и доводите на страните, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

С писмо изх. № СН-4627 от 20.09.2018 г. Директорът на ОДБХ-Сливен е отправил до директорите на ТД на НАП-Сливен и на ТП на НОИ-Сливен искане за издаване на задължително предписание относно подаването на коригиращи декларации в персоналния регистър за социално осигуряване за лицето С.Т.К. – бивш служител на БАБХ, за периода от 01.05.2012 г. до 12.12.2012 г. Искането е обосновано с изпълнение на съдебно решение № 4708/12.04.2018 г. на ВАС и писмо № 5233-Ф/17.09.2018 г. на Директора на БАБХ. С писмо изх. № 1019-19-1056#2 от 08.10.2018 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен е отказано издаването на поисканите задължителни предписания за подаване на коригираща информация в регистър на осигурените лица (РОЛ) за съответното лице за посочения период с подробно изложени мотиви за отказа. С писмо изх. № 1019-19-1056#4 от 29.10.2018 г. на ЗА Директора на ТП на НОИ-Сливен, във връзка с постъпило от оспорващата К. заявление вх. № 12620 от 17.09.2018 г., същата е уведомена, че за отправеното със заявлението искане вече е налице произнасяне с отказ, обективиран в писмо изх. № 1019-19-1056#2 от 08.10.2018 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен, като ѝ е изпратен и препис от писмото. Това уведомление е получено на 01.11.2018 г., (съгласно известие за доставяне, приложено на лист 43 от делото). С друго заявление вх. № 1019-19-1056#5 от 14.03.2019 г. по описа на ТП на НОИ-Сливен С.К. отново е поискала „коригиране на служебния ѝ стаж по установеното служебно правоотношение, касаещо периода от 14.05.2012 г. до 12.12.2012 г.“, като искането се обосновава с влязлото в сила съдебно решение № 4708 от 12.04.2018 г. по адм. д. № 10338/2016 г. на ВАС. По това второ заявление Контролният орган при ТП на НОИ-Сливен се е произнесъл с отказ за издаване на задължителни предписания изх. № 1019-19-1056#6 от 29.03.2019 г., връчен лично на лицето на 02.04.2019 г. (известие за доставяне ИД PS 8800 00SL91 K на лист 26 от делото). Изложените в отказа от 29.03.2019 г. мотиви са идентични с изложените в предходно постановения отказ, (обективиран в писмо изх. № 1019-19-1056#2 от 08.10.2018 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен), произнесен във връзка със заявлението на ОБДХ-Сливен с искане за издаване на задължително предписание относно подаването на коригиращи декларации в персоналния регистър за социално осигуряване за лицето С.Т.К. – бивш служител на БАБХ, за периода от 01.05.2012 г. до 12.12.2012 г., а именно: предмет на съдебното производство, приключило с Решение № 4708/12.04.2018 г. по адм. д. № 10338/2016 г. по описа на ВАС не е било зачитането на осигурителен стаж и произнасянето по осигурителни права на К. - съдебният акт касае извършеното вписване на служебен стаж в служебната книжка на лицето, поради което органът е приел, че няма основания за издаване на задължителни предписания за подаване на исканата информация в РОЛ за заявения период. В отказа от 29.03.2019 г. също така изрично е посочено, че зачитането на осигурителен стаж на лицата се извършва от съответен компетентен орган на НОИ в административно производство, като именно издаденият в това производство акт подлежи на съдебен контрол. Така постановеният отказ за издаване на задължителни предписания на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен е оспорен с жалба вх. № 1019-19-1056#8 от 11.04.2019 г. по административен ред пред Директора на ТП на НОИ-Сливен, който със свое Решение № 1040-19-7 от 10.05.2019 г. е отхвърлил като неоснователна жалбата на С.К. по подробно изложени в акта съображения, които по същество преповтарят мотивите на отказите, обективирани в писмо изх. № 1019-19-1056#2 от 08.10.2018 г. и в писмо изх. № 1019-19-1056#6 от 29.03.2019 г. – и двете на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен. Актът е съобщен на 13.05.2019 г., а на 27.05.2019 г. по пощата е изпратена жалба против решението на Директора на ТП на НОИ-Сливен, заведена във входящия регистър на административния орган под вх. № 2103-19-5 от 28.05.2019 г., въз основа на която е образувано адм. д. № 223/2019 г. по описа на Административен съд – Сливен. Последният с Определение № 212 от 07.06.2019 г. на основание чл. 135, ал. 2, вр. чл. 133, ал. 1, изр. 1 от АПК е прекратил образуваното пред него производство и е изпратил делото по подсъдност на Административен съд – Ямбол, въз основа на което е образувано производството по настоящото адм. д. № 233 от 2019 г. по описа на ЯАС.

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Предмет на оспорване в настоящото производство е Решение № 1040-19-7/10.05.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Сливен, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на С.Т.К. с вх. № 1019-10-1056#8 от 11.04.2019 г., подадена  чрез пълномощника К.К., срещу Отказ за издаване на задължителни предписания № 1019-19-1056#6 от 29.032019 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен.

Съдът в настоящия си състав счита, че административният орган се е произнесъл по недопустима жалба, вместо да остави същата без разглеждане на основание чл. 88, ал. 1, т. 3 от АПК - поради липса на правен интерес от обжалване на С.Т.К.. Съображенията за този извод са следните:

Съгласно разписаното в чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО, Контролните органи на Националния осигурителен институт при изпълнение на служебните си задължения дават задължителни предписания за спазване на разпоредбите по държавното обществено осигуряване и дейността, възложена на Националния осигурителен институт. Предвидените в чл. 108 от КСО контролни правомощия се реализират служебно или след надлежно сезиране, каквото в случая е налице в искането, отправено с  писмо изх. № СН-4627 от 20.09.2018 г. на Директора на ОДБХ-Сливен. По това искане има произнасяне от компетентния контролен орган при ТП на НОИ-Сливен, обективирано в писмо изх. № 1019-19-1056#2 от 08.10.2018 г., като органът е отказал издаването на поисканите задължителни предписания за подаване на коригираща информация в РОЛ за физическото (осигуреното) лице С.Т.К. за заявения период с подробно изложени мотиви за отказа. Доколкото в разпоредбата на чл. 117, ал. 1 от КСО отказът за даване на задължителни предписания не е изрично посочен сред актовете, подлежащи на задължителен административен контрол по този ред, следва извод, че такъв отказ подлежи на обжалване по административен ред по реда на Глава шеста от АПК – чл. 81 и следващите, като активно легитимиран да го оспори е работодателят (осигурителят), т.е. ОБДХ-Сливен, но не и физическото (осигуреното) лице. В този смисъл актът би съставлявал годен обект и на съдебен контрол съгласно изричната разпоредба на чл. 118, ал. 1 от КСО, която специална норма изключва приложението на чл. 98, ал. 2 от АПК.

Обективираният в писмо изх. № 1019-19-1056#2 от 08.10.2018 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен отказ е съобщен на ОБДХ-Сливен на 12.10.2018 г., но същият не е оспорен и е влязъл в сила. За произнасянето на този отказ оспорващата в настоящото производство е уведомена с писмо изх. № 1019-19-1056#4 от 29.10.2018 г. във връзка с подадено от нея заявление вх. № 1019-19-1056#3 от 18.10.2018 г. по описа на ТП на НОИ-Сливен. Независимо от това, в последствие, въз основа на друго заявление вх. № 1019-19-1056#5 от 14.03.2019 г. по описа на ТП на НОИ-Сливен, подадено от С.К. в качеството ѝ на физическо (осигурено) лице, е образувано административно производство със същия предмет, по което компетентният контролен орган е постановил нов отказ за издаване на задължителни предписания при същите мотиви. Този отказ е оспорен пред Директора на ТП на НОИ-Сливен, който се е произнесъл по съществото на заявения пред него спор, като е отхвърлил жалбата против отказа. Както за допустимостта на съдебното оспорване, така и за допустимостта на оспорването по административен ред, е необходимо оспорващият да има интерес от търсената защита. Въпреки че не е изрично изразено, за допустимостта на жалбите по административен ред съществува правило, идентично на правилото по чл. 147 от АПК за допустимост на съдебната защита - право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения; правният интерес да се иска отмяната на един административен акт се обуславя от непосредственото негативно въздействие в правната сфера на лицето, до което се отнася този акт (в този смисъл Определение № 10818 от 06.11.2007 г. по адм. дело № 5065 от 2007 г. на ВАС). В случая обаче, съобразно приложимата нормативна уредба, за физическото (осигурено) лице С.К. не съществува правен интерес да иска издаването на задължителни предписания, (а както се отбеляза по-горе – липсва и правен интерес да ги оспорва или да обжалва отказ за издаването им). Този извод е верен предвид разписаното в КСО и Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и самоосигуряващите се лица, издадена от Министерство на финансите - с чл. 5, ал. 4 от КСО е вменено задължението на осигурителите, работодателите и др. лица за деклариране на данни за осигурените при тях лица, а редът и формата, по която става това, са установени в Наредбата, където са уредени и въпросите досежно коригирането и заличаването на вече подадени за осигурените лица данни от задължените лица – единствено работодателите, осигурителите и техни клонове и поделения, осигурителните каси или самоосигуряващите се лица, но не и физическите (осигурените) лица, могат да заявяват данни, респ. да поискат извършването на корекция или заличаване на вече подадени данни. Правото на защита на осигуреното лице - в случая физическото лице С.К., следва да се осъществи по реда на чл. 117, ал. 1, т. 5 от КСО – чрез оспорване съдържанието на документ, удостоверяващ осигурителен стаж и осигурителен доход, издаден от органите на Националния осигурителен институт, което се осъществява в отделно административно производство, (както е приел и административният орган в своя краен акт). Именно в това административно производство физическото (осигурено) лице може да се позове на влязлото в сила съдебно решение досежно признаването на служебния ѝ стаж и да изисква изпълнението му, а при отказ (неизпълнение) да оспори съответния акт по административен, респ. – по съдебен ред. При това положение, за административния орган е съществувала единствено възможността да остави жалбата без разглеждане на основание чл. 88, ал. 1, т. 3 от АПК - поради липсата на правен интерес. Още повече, че по заявения пред него спор със същия предмет вече е налице предходно произнасяне по отправено от активно легитимиран субект искане – отказ за издаване на задължителни предписания, обективиран в писмо изх. № 1019-19-1056#2 от 08.10.2018 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен, (постановен във връзка с отправено с  писмо изх. № СН-4627 от 20.09.2018 г. на Директора на ОДБХ-Сливен искане), който отказ е влязъл в сила като неоспорен в законоустановения срок. Вместо да остави жалбата без разглеждане,  административният орган се е произнесъл по съществото на заявения пред него спор, поради което постановеното Решение № 1040-19-7/10.05.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Сливен се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а оспорването на Отказ за издаване на задължителни предписания № 1019-19-1056#6 от 29.032019 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен следва да бъде оставено без разглеждане като недопустимо.

С оглед изхода на спора и липсата на своевременно направено искане за разноски от страна на оспорващата такива не следва да се присъждат.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, ЯАС, четвърти административен състав

 

Р   Е   Ш   И:

 

         ОТМЕНЯ Решение № 1040-19-7/10.05.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Сливен, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на С.Т.К. с вх. № 1019-10-1056#8 от 11.04.2019 г., подадена  чрез пълномощника К.К., срещу Отказ за издаване на задължителни предписания № 1019-19-1056#6 от 29.032019 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Т.К. *** против Отказ за издаване на задължителни предписания изх. № 1019-19-1056#6 от 29.03.2019 г. на Контролен орган при ТП на НОИ-Сливен, подадена  чрез пълномощника К.К..

 

                  

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/не се чете