Р Е Ш
Е Н И Е
№ .....................
гр. К., 08.09.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Карловският
районен съд І наказателен състав,
на шести юли две хиляди
двадесет и първа година
в публично заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АННА ГЕОРГИЕВА
при
секретаря Маргарита Тянчева
като
разгледа докладваното от съдията
наказателно административен характер дело № 449 по
описа за 2020 г.,
за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление № 45 от 14.07.2020 г. на
Директора на РИОСВ гр. П., на Д.Ф.Д., ЕГН **********, в качеството му на Кмет
на Община С., със седалище-*** е наложено административно наказание на основание
чл.151 ал.2 т.6, пр.1 вр. чл.19 ал.3 т.15 от Закона
за управление на отпадъците /ЗУО/- глоба в размер на
5000 лв., за нарушение на чл.151 ал.2 т.6, пр.1 вр.
чл.19 ал.3 т.15 от Закона за управление на отпадъците.
Недоволен от наказателното постановление е останал
жалбоподателят и го обжалва, като с жалбата прави искане за отмяна на същото
като неправилно и незаконосъобразно. Твърди, че е нарушено правото му на
защита, поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, касаещи
задължителното съдържание на АУАН и атакуваното
наказателно постановление.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява.
Представлява се от адв. М.- упълномощена, която поддържа жалбата. Излага доводи
за допуснато съществено нарушение на процесуалните правила при издаване на
наказателното постановление, като пледира за отмяната му. Оспорва се извършване
на твърдяното нарушение.
Органът, издал наказателното постановление, редовно
призован, се представлява от юрисконсулт С., който счита наказателното
постановление за обосновано, правилно и законосъобразно. Пледира за оставянето
му в сила. Прави искане за присъждане на разноски.
Съдът, като прецени процесуалните предпоставки за
допустимост, обсъди събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на
страните, намери за установено от фактическа страна следното:
Жалбата е подадена в срок, срещу
подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е допустима и следва да бъде
разгледана по същество.
Разгледана
от съда е основателна.
След
като обсъди събраните по делото гласни доказателства чрез показанията на
разпитаните в качеството на свидетели служители на РИОСВ- гр. П. К. като актосъставител, К. като свидетел по акта, присъствала при
извършване на проверката, К и Ю. като свидетел при съставяне на акта, както и
доведените по почин на жалбоподателя свидетели В. и Н., и приобщените писмени
доказателства- наказателно постановление № 45 от 14.07.2020 г., АУАН № 35/25.06.2020 г., известие за доставяне на
наказателно постановление, заповед № РД-128/10.02.2020
г., заповед № РД-55/12.03.2020 г., пълномощно, покана
за явяване във връзка със съставяне на АУАН,
констативен протокол № 0009645/04.05.2020 г., предписание изх. №
0-837/13.02.2020 г., наказателно постановление № 44 от 16.07.2018 г., наказателно постановление № 45 от 16.07.2018
г., наказателно постановление № 83 от 13.12.2018 г., наказателно постановление
№ 38 от 25.06.2019 г., наказателно постановление № 39 от 25.06.2019 г.,
уведомителни писма от 19.05.2021 г.,24.04.2021 г.,19.04.2021 г., 16.03.2021 г.
от Община С. до РИОСВ във връзка с почистване на нерегламентирани сметища,
констативен протокол № РД-09-50/19.05.2021 г.,
времеви график, констативен протокол № РД -09-50/1 от
07.04.2021 г., писмо за удължаване на срока на изпълнение на предписание, съдът
намира за установено следното:
На
04.05.2020 г. служителите на РИОСВ- П. К. и
К. извършили проверка на територията на Община С. във връзка с дадени
предписания с изх. № 0-837/13.02.2020 г., относно почистване на
нерегламентирани замърсявания и вземане на мерки за недопускане наличие на
такива на териториите на общините и речните легла в тези територии. При
проверката присъствал и Й.К.като юрисконсулт в Община С..
При
извършената проверка на място и обход на реките и прилежащите им терени в гр.
С., общ. С. било констатирано, че в западната част на града, в посока гр. С.,
преди изхода на града, вляво от пътя, на територията на бившето сметище,
закрито със Заповед от 2009 г., по протежение на селски черен път, стигащ до
пречиствателната станция на ВМЗ- С. от двете страни на черния път били
констатиране епизодични купчини с отпадъци, формиращи нерегламентирано
замърсяване. Отпадъците били от всякакъв вид- едрогабаритни, дюшеци, матраци,
фотьойли, дивани, части от излязло от употреба електрическо и електронно
оборудване, хладилници, фризери, части от излезли от
употреба МПС, брони, автомобилни стъкла, пластмасови компоненти, смесени битови
отпадъци, текстилни, пластмасови отпадъци от опаковки, излезли от употреба
гуми, стъклени буркани, строителни отпадъци, фаянсови плочки, тоалетни чинии,
керамични мивки, тухли, керемиди, бетон, земни маси. Също така било
констатирано и наличие на нерегламентирано замърсяване на изхода на гр. С.
посока гр. К., от лявата страна, по черен път между гробищния парк и язовира се
стигало да р. Л., която се влива в язовира до водния обект. По прилежащата територия, в коритото и по
дигите се констатирало замърсяване от видимо нови отпадъци, разположени на
купчини, състоящи се от строителни отпадъци- тухли, керемиди, плочки, бетон,
смесени битови и др. отпадъци в големи количества.
Констатациите
от проверката били отразени в съставен за целта констативен протокол №
0009645/04.05.2020 г.
Във
връзка с констатираното при проверката на Кмета на Община С. Д. била изпратена
покана за явяване на 25.06.2020 г. във връзка със съставяне на АУАН.
На
25.06.2020 г. бил съставен процесния АУАН, с който актосъставителят
К.-*** приела, че жалбоподателя Д., в качеството му на Кмет на Община С. е
осъществил нарушение на чл.151 ал.2 т.6, пр.1 вр.
чл.19 ал.3 т.15 от ЗУО, тъй като на 04.05.2020 г.,
при извършена проверка на място и направен обход на реките и прилежащите им
терени в гр. С., общ. С., във връзка със Заповед № РД-128/10.02.2020
г. на Министъра на околната среда и водите, както и писмо с изх. №
0-837/13.02.2020 г., за почистване и недопускане на нерегламентирани
замърсявания /сметища/, включително и на речните легла и прилежащите им
територии, попадащи в териториалния обхват на съответната община, в присъствие
на Й. К.- юрист към Община С. било установено, че в западната част на града, в
посока гр. С., преди изхода на града, вляво от пътя, на територията на бившето
сметище, закрито със Заповед от 2009 г., по протежение на селски черен път,
стигащ до пречиствателната станция на ВМЗ- С. от двете страни на черния път
били констатиране епизодични купчини с отпадъци, формиращи нерегламентирано замърсяване. Отпадъците били
от всякакъв вид- едрогабаритни, дюшеци, матраци, фотьойли, дивани, части от
излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, хладилници, фризери, части от излезли от употреба МПС, брони,
автомобилни стъкла, пластмасови компоненти, смесени битови отпадъци, текстилни,
пластмасови отпадъци от опаковки, излезли от употреба гуми, стъклени буркани,
строителни отпадъци, фаянсови плочки, тоалетни чинии, керамични мивки, тухли,
керемиди, бетон, земни маси. Също така било констатирано и наличие на
нерегламентирано замърсяване на изхода на гр. С. посока гр. К., от лявата
страна, по черен път между гробищния парк и язовира се стигало да р. Л., която
се влива в язовира до водния обект. По
прилежащата територия, в коритото и по дигите се констатирало замърсяване от
видимо нови отпадъци, разположени на купчини, състоящи се от строителни отпадъци-
тухли, керемиди, плочки, бетон, смесени битови и др. отпадъци в големи
количества.
Съгласно
чл.19 ал.3 т.15 от ЗУО Кметът на общината отговарял
за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места
и/или създаването на незаконни сметища, и организиране на почистването им.
АУАН бил съставен в присъствие на изрично упълномощено от
Кмета на общината лице, което подписало акта без възражения и получило препис
от същия.
На
14.07.2020 г. било издадено атакуваното наказателно постановление, с което при
идентични със съдържанието на АУАН обстоятелства по
нарушението, дата и място на извършването му, и индивидуализация на нарушителя,
на Д.Д. в качеството му на Кмет на Община С. било
наложено административно наказание- глоба в размер на 5000 лв., на основание
чл.151 ал.2 т.6, пр.1 вр. чл.19 ал.3 т.15 от ЗУО, за нарушение на чл.151 ал.2 т.6, пр.1 вр. чл.19 ал.3 т.15 от ЗУО.
Наказателното
постановление било връчено на жалбоподателя на 16.07.2020 г., а жалбата срещу
него била депозирана на 23.07.2020 г.
Събраните
по делото писмени и гласни доказателства, съдът ползва изцяло при постановяване
на решението си, тъй като същите са депозирани обективно, безпротиворечиво
вътрешно и с останалите доказателства по делото и пряко относими към неговия
предмет.
При
така установената фактическа обстановка, съдът направи следните изводи от
правна страна:
Приетата
за нарушена в конкретния случай разпоредба на чл.151 ал.2 т.6, пр.1 от ЗУО предвижда ангажиране на административно- наказателна
отговорност с налагане на глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на
по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме
мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места
и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им“.
От така цитираната разпоредба става ясно, че изпълнителното деяние на
нарушението, което е вменено на жалбоподателя се изразява в проявено
бездействие от кмет на община, в
резултат на което отпадъци се изхвърлят на неразрешени места. Следователно,
установяването на всяко едно неразрешено място, на което се изхвърлят отпадъци,
се явява самостоятелно нарушение по смисъла на разглежданата норма на ЗУО.
От своя страна,
разпоредбата на чл.18
от ЗАНН установява, че когато с едно деяние са извършени няколко
административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни
нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.
Предвид изложеното съдът намира,
че от проявеното от кмета на община С. бездействие се е стигнало до изхвърляне
на отпадъци на две неразрешени за това места, подробно описани в Констативен
протокол № №
0009645/04.05.2020 г., както и в процесните
АУАН и НП. Съответно,
налице са две административни нарушения, за които обаче е наложено само едно
наказание, с което е нарушено изискването на чл.18 от ЗАНН / в този смисъл Решение №
1872 от 23.10.2020 г. на АдмС - П. по к. а. н. д. №
1828/2020 г. и Решение № 1862 от
23.10.2020 г. на АдмС - П. по к. а. н. д. № 1829/2020
г./.
Извън горепосоченото, съдът
намира, че са налице достатъчно по обем и безпротиворечиви
доказателства кмета на общината с описаните в констативния протокол, АУАН и наказателното постановление две места с
нерегламентирани сметища с две деяния да е нарушил разпоредбата на чл.151 ал.2 т.6, пр.1 вр.
чл.19 ал.3 т.15 от ЗУО. Представените по делото
доказателства за извършвано почистване на нерегламентираните сметища на
територията на гр. С. касаят по- късен период /2021 г./ от този, за който е
извършена процесната проверка, а именно 2020 г.
Във
връзка с изложените мотиви, съдът намира атакуваното наказателно постановление
за незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено.
Воден от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 45 от 14.07.2020 г. на Директора
на РИОСВ гр. П., с което на Д.Ф.Д., ЕГН **********, в качеството му на Кмет на
Община С., със седалище-*** е наложено административно наказание на основание
чл.151 ал.2 т.6, пр.1 вр. чл.19 ал.3 т.15 от Закона
за управление на отпадъците- глоба в размер на 5000 лв., за нарушение на чл.151
ал.2 т.6, пр.1 вр. чл.19 ал.3 т.15 от Закона за
управление на отпадъците.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно
обжалване от страните в 14-дневен срок от съобщаването му пред
Административен съд гр. П..
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МТ