Решение по дело №94/2019 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 май 2019 г. (в сила от 8 ноември 2019 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20195540200094
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 20                                       21.05.2019г.                               град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                        ПЪРВИ СЪСТАВ

На девети май                                              две хиляди и деветнадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                              Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Милена Ташева

 

като разгледа докладваното от Председателя Атанас Динков АНД № 94 по описа за 2019г. за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Обжалвано е наказателно постановление (НП) № НЯСС-44/12.02.2019г. издадено от Кирил Михайлов Войнов, заместник - председател на ДАМТН, оправомощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на Община Чирпан, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Чирпан, пл. Съединение № 1, представлявана от Кичка Тонева Петкова – кмет на общината за твърдяно административно нарушение по чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите за неизпълнение на предписание дадено на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите (ЗВ), на основание чл. 83 от ЗАНН във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е била наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв.

Жалбоподателят твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. Алтернативно, моли да бъде намален размера на имуществената санкция до минималния законоустановен размер.

Въззиваемата страна ДАМТН, редовно призовани, не изпращат представител, като с писмено становище поддържат, че жалбата е неоснователна, поради което следва да бъде отхвърлена, а обжалваното НП потвърдено.

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:

Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд - Чирпан е НП № НЯСС-44/12.02.2019г. издадено от К.М.В.– заместник председател на ДАМТН въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 07-204/26.11.2018г. с което на Община Чирпан, на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 лв. за неизпълнение на предписание дадено на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите.

Като административно нарушение са преценени обстоятелствата, че Община Чирпан, като собственик на язовир „Рупките“, находящ се в поземлен имот № 000025, в землището на с. Рупките, Община Чирпан, съобразно Акт за публична общинска собственост №81/18.02.1998г., не е изпълнила задължително предписание, дадено в констативен протокол № 07-06-112/16.10.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: да се възстанови експлоатационното състояние на бетоновия праг и ерозиралия отводящ канал след него, със срок на изпълнение - 18.06.2018г. Като дата на извършване на нарушението се сочи 19.06.2018г.

Административно-наказателната отговорност на Община Чирпан е ангажирана на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /в редакция ДВ, бр. 58 от 2015г., в сила от 01.01.2016г./, предвиждаща наказание имуществена санкция от 1000 до 20 000 лв. за юридическо лице, което не  изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 от същия закон.

Разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите в приложимата редакция, регламентира правото на Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Сама по себе си тази норма не съдържа правило за поведение, насочено към субект като наказаното в случая лице, а урежда компетентност на Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и на оправомощените от него длъжностни лица да извършват определени правни действия, каквото представлява даването на задължително предписание. С включването и в административнонаказателния състав на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, волята на законодателя вероятно е била да се санкционира бездействието при изпълнение на даденото предписание. Такова неизпълнение вече е изрично разписано като административно нарушение с въвеждането на нова ал. 2 на чл. 190а от Закона за водите с ДВ, бр. 55 от 03.07.2018г., в сила от 06.07.2018г., съгласно която собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, респективно с приемането на нова редакция на чл. 200, ал. 1, т. 39, съгласно която за неизпълние предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 се налага наказание глоба или имуществена санкция от 1000 до 20 000 лв. Следователно самият законодател е установил непрецизност в предходната редакция на административнонаказателния състав, позволяваща различни тълкувания, и е предприел действия по отстраняването и.

В случая е налице формална незаконосъобразност на НП, тъй като не е посочено коя е нарушената законова разпоредба. С посочването единствено на административно-наказателния състав на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ не се изпълнява изискването по чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Неясната и/или неправилната правна квалификация представлява съществено процесуално нарушение на нормативните изисквания, визирани в чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, доколкото засяга правото на привлеченото към отговорност лице да разбере, кои точно законови разпоредби е нарушило, а оттам нарушава и правото му на защита.

По изложените съображения, съдът намира, че атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.

Ето защо и на основание чл. 63, ал. 1 пр. 3 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-44/12.02.2019г. издадено от Кирил Михайлов Войнов, заместник - председател на ДАМТН, с което на Община Чирпан, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Чирпан, пл. Съединение № 1, представлявана от Кичка Тонева Петкова – Кмет на общината Загора е наложено административно наказание - имуществена санкция, в размер на 5000 лева, като незаконосъобразно.

Решението може да се обжалва пред Административен съд - Стара Загора по реда на Глава Дванадесета от АПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: