Решение по дело №342/2021 на Окръжен съд - Смолян

Номер на акта: 150
Дата: 13 май 2022 г. (в сила от 13 май 2022 г.)
Съдия: Росица Николова Кокудева
Дело: 20215400500342
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 150
гр. С., 13.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – С., ВТОРИ ВЪЗЗИВЕН ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ,
в публично заседание на петнадесети април през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Росица Н. Кокудева
Членове:Петранка Р. Прахова

Зоя Ст. Шопова
при участието на секретаря Зорка Т. Янчева
като разгледа докладваното от Росица Н. Кокудева Въззивно гражданско
дело № 20215400500342 по описа за 2021 година
Производството е по чл.258-чл.273 ГПК
Постъпила е въззивна жалба с вх.№4704/30.07.2021г. от Главна
дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ - МВР,
представлявана от главен комисар Николай Николов - директор, чрез
процесуален представител ст.юрисконсулт С.С.,срещу решение № 248 от
13.07.2021 год. на районен съд - С., постановено по гр.дело № 320/2021 г. по
описа на районен съд – С. което обжалва изцяло като незаконосъобразно и
необосновано .Моли въззивния съд да постанови друго решение , с което
исковете да бъдат изцяло отхвърлени. Счита ,че решението е постановено при
неправилно тълкуване и прилагане на нормативната уредба, която урежда
полагането, отчитането и заплащането на нощен труд от държавни
служители, чиито служебни правоотношения са уредени от Закона за
министерството на вътрешните работи.Твърди ,че процесният период е от
01.01.2018 г. до 10.03.2021 г., като в своето решение съдебният състав не е
отчел последните изменения в ЗМВР.С последните промени в ЗМВР /ДВ.
бр.60 от 7 Юли 2020 г./, счита ,че законодателя още по- ясно и точно разписва
спорните текстове в чл. 187 от ЗМВР, а именно-„Нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8
часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Нормалната
продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-часов
период. Нощен е трудът, който се полага между 22,00 и 6,00 ч. При сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
1
дневното работно време към нормалната продължителност на работното
време през нощта по ал. 1.“Счита ,че съда не е съобразил и тази законова
промяна и е отчел като основателен искът на служителя и за този вече
безспорен период от 11.07.2020 г. до 10.03.2021 г., при действие на изрична
правна норма, поради което счита ,че решението е незаконосъобразно.
Районният съд изобщо нее коментирал настъпилата законодателна промяна,
която обхваща част от процесния период. Счита ,че законовата промяна в
разпоредбата на чл. 187 от ЗМВР е изрична и влиза в сила от 11.07.2020 г.,
като след тази дата коефициентът за превръщане на нощен в дневен труд
безспорно е 1, а тук счита че става въпрос за преобразуване, а не за
извънреден труд в буквален смисъл.Счита ,че в процесния период са
действали няколко наредби, които уреждат въпросите за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима за
дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР:
- Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането
на работата извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за
отдих и почивките на държавните служители в МВР Обн. - ДВ, бр. 60 от
02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г. до 09.01.2020 г.
- Наредба № 8121з-36 от 7 януари 2020 г. за реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането
на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за
отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи - ДВ, бр. 3 от 10 януари 2019 г., в сила от 10.01.2020 г. до
02.11.2020 г.
- Наредба № 8121з-1174 от 21 октомври 2020 г. за реда за организацията
и разпределението на работно време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1
и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи - ДВ, бр. 93 от 30
октомври 2020 г., в сила от 03.11.2020 г. до 31.12.2020 г.
- Наредба № 8121з-1353 от 15 декември 2020 г. за реда за организацията
и разпределянето на работно време, за неговото отчитане, за компенсирането
на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за
отдих и почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от
Закона за Министерството на вътрешните работи - ДВ, бр. 107 от 18 декември
2020 г., в сила от 01.01.2021 г.Счита ,че правоотношенията по служба уредени
в специален закон са създадени, за да може, поради специфичният статут и
служебни задължения на служителите да се постигне баланс между правата и
задълженията им /какъвто е настоящия случай с тези по чл. 142, ал. 1, т. 1 от
ЗМВР/, тъй като тези служители имат специфична функция и съответно
специфични и сами по себе си отличаващи се от общите права и задължения.
За работещите на сумирано работно време служители по ЗМВР са установени
8-, 12- или 24-часови смени.Твърди ,че в разпоредбата на чл. 142, ал. 4 от
Кодекса на труда е записано, че максималната продължителност на работна
2
смяна при сумирано изчисляване на работното време може да бъде до 12 часа,
като продължителността на работната седмица не може да надвишава 56 часа,
а за работниците и служителите с намалено работно време - до 1 час над
намаленото им работно време. В настоящия случай ищецът полага труд при
работна смяна от 24 часа, а не 12 часа и същата е определена по ЗМВР, а не от
КТ. Максималната продължителност на работното време за една смяна,
определена в КТ е максимум 12 часа. Намира ,че това само по себе си доказва,
че е несъвместимо да бъде прилаган КТ и НСОРЗ за служителите по чл. 142,
ал. 1, т. 1 от ЗМВР, тъй като техният статут е изключителен и различен от
общия, като законодателят е съобразил това с разделянето на служителите по
ЗМВР на три групи. В чл. 142, ал. 2 от ЗМВР е записано, че статутът на
държавните служители по ал. 1, т. 1 се урежда с този закон /т.е ЗМВР/. В чл.
142, ал. 4 от ЗМВР е записано, че статутът на държавните служители по ал. 1,
т. 2 се урежда със Закона за държавния служител. В чл. 142, ал. 5 е посочено,
че статутът на лицата, работещи по трудово правоотношение, се урежда при
условията и по реда на Кодекса на труда и на този закон. В случаите на
препращане към кодекса на труда законодателят изрично /пряко/ е посочил
съответните разпоредби.Твърди ,че в чл. 48, ал. 5 от Конституцията на
Република България се прогласява, че работниците и служителите имат право
на здравословни и безопасни условия на труд, на минимално трудово
възнаграждение и на заплащане, съответстващо на извършената работа, както
и на почивка и отпуск, при условия и по ред, определени със закон. В тази
връзка върховният закон на страната прогласява основните и неизменни
права, каквото безспорно е правото на труд, като е оставил на законотвореца
да прецезира тези права с оглед правоотношението. С оглед спецификата на
служебните правоотношения на държавните служители в МВР по чл. 142, ал.
1, т. 1 от ЗМВР счита ,че са предвидени редица компенсаторни механизми,
като допълнително възнаграждение за прослужено време (чл.178, ал.1,т.1
ЗМВР), размер на основния платен годишен отпуск (чл.189, ал.1 ЗМВР),
обезщетения за неизползван платен годишен отпуск (чл.234, ал.1 ЗМВР),
обезщетения за прекратяване на служебното правоотношение (чл.234, ал.1
ЗМВР), по-благоприятен режим на заплащане на извънредният труд по
неговата продължителност - до 280 часа за година по чл.187, ал.5,6 и 7 ЗМВР
и други. Намира ,че това не поставя тези служители в по-неблагоприятно
положение. Заплащането на трудово възнаграждение за положеният нощен
труд е със самостоятелна функция и значение. Предвидените условия за
разграничение на нощен и извънреден труд в ЗМВР счита ,че кореспондират
и с Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4
ноември 2003г. относно някои аспекти на организацията на работното време,
включително по въпроса за начина на компенсиране на положеният нощен
труд.Счита че нормалната продължителност на нощния труд в МВР, преди
изменението /ДВ. бр.60 от 7 Юли 2020 г./ е регламентирана в законовата
норма на чл. 187, ал. 3, изречение последно от ЗМВР. Нормата на чл. 187, ал.
3, изречение последно от ЗМВР определя, че продължителността на нощния
труд по ЗМВР е осем часа, а не седем часа, както е за работещите по трудово
правоотношение. Счита ,че това е идеята на законодателя и смисъла на тази
3
норма. Иначе тя би била напълно излишна, защото нощен е трудът ( и по КТ,
и по ЗДСл и по ЗМВР и други специални закони) полаган между 22 часа и 6
часа. Законодателят отбелязва, че работните часове не следва да надвишават
средно 8 часа за всеки 24-часов период, което е достатъчно ясно и
ненуждаещо се от коментар, че е имал в предвид, с това пояснение, че трудът
през нощта за тези служителите по чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР е осем часа.
Освен това те полагат труд на 24-часови смени като този труд е по график,
същият е изплатен и не може да става дума за претенция за извънреден
труд.Поради това нормалната продължителност на дневното работно време
на държавните служители в МВР счита ,че е 8 часа (чл. 187, ал.1 от ЗМВР), а
положения труд през нощта е 8 часа за всеки 24-часов период. Следователно
съотношението на нормалната дневна продължителност на работното време
(чл. 187, ал.1 ЗМВР) към нормалната продължителност на нощния труд по
ЗМВР (чл. 187, ал. 3) е 8 часа : 8 часа, което е равно на коефициент 1, а не
както е по КТ - 8 часа : 7 часа, което е равно на 1,143. Счита ,че същия
принцип е възприет и след изменението.Намира ,че за държавните
служители, чиито служебни правоотношения са уредени от ЗМВР, какъвто е
ищецът, когато положеният нощен труд е в рамките на 8 часова
продължителност, той не се трансформира в дневен такъв, а се заплаща по
смисъла на Заповед № 8121з- 791/28.10.2014 г. на министъра на вътрешните
работи по 0,25 лв. на час.Паради това намра ,че мотивите на съда за
приложимост на НСОРЗ към предмета на този спор са несъстоятелни. Счита
,че не се доказва , че е налице и неизплатен извънреден труд за съответното
тримесечие. Видно от приложените платежни бележки на служителя са
изплатени всички дължими суми.Счита ,че следващия съществен пропуск на
съда се състои в това, че не е мотивирал по никакъв начин извода си, на
който се основава решението, че при преизчисляване на положените от
служителите в МВР часове нощен труд в дневен на ищеца се дължи
заплащане като извънреден труд.Счита ,че не се прави разлика между нощен
и извънреден труд по ЗМВР. Въпрос, който е подробно засегнат в отговора на
исковата молба. Претендира се допълнително възнаграждение за извънреден
труд, което всъщност е на труд, положен и попадащ в рамките на 24 -
часовите дежурства на служителя. Счита ,че дори и при прилагането на
общите трудови норми, на чието съдържание ищецът се позовава, за да
обоснове претенцията си, е недопустимо преизчисляването на часовете нощен
труд с коефициент 1,143 да служи за генериране на извънреден труд.По
отношение на съдебно - счетоводната експертиза, счита, че тя дава
заключение, което е изведено от несъществуващо правно основание, като
извършеното преобразуване с коефициент 1.143 не следва да бъде
кредитирано.Моли в този смисъл въззивния съд да се произнесе Ако
въззивния съд се произнесе в полза на ищеца ,то прави възражение за
прекомерност на разноските, включително и на претендирания адвокатски
хонорар, поради липса на фактическа и правна сложност по отношение на
предмета на спора по делото.Претендира за юриск. възнаграждение .
В законният срок е постъпил писмен отговор с вх.
№5101/24.08.2021г. от СТ. П. М. от с.С. общ.С. чрез адв.В.Р. ,която намира
4
,че въззивната жалба е неоснователна и моли съда да потвърди като
законосъобразно и обосновано обжалваното решение по изложени
съображения в писмения отговор.
В съдебно заседание пред окръжен съд С. жалбоподателят
Главна дирекция „пожарна безопасност и защита на населението „ при МВР
–С. се представлява от гл.юриск.С. ,който поддържа изцяло въззивната
жалба по подробни изложения в нея Представя писмена защита.
Претендира разноски ,представляващи юриск. възнаграждение и прави
възражение за прекомерност на адв. възнаграждение на адв.Р. пълномощник
на С.М..
Въззиваемият С.П. М. ,редовно призован , не се явява Вместо
него пълномощникът му адв.Р. поддържа становище ,че въззивната жалба е
неоснователна по подробни съображения , изложени в писмено становище
.Претендира разноски за въззивната инстанция по представен списък по чл.80
ГПК.
С.ският окръжен съд намира ,че въззивната жалба е процесуално
допустима Депозирана е от надлежно упълномощен процесуален
представител , в законният срок , с внесена държавна такса и при наличие на
правен интерес от търсената защита.
Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:
По делото няма спор,че СТ. П. М. е работил при ответника по
служебно правоотношение, като е заемал длъжността командир на екип в РД
“ПБЗН“ –С., което служебно правоотношение не е прекратено.
В първата инстанция е била назначена , изслушана ,приета и
неоспорена СИЕ,от която се установява, че за периода от 01.01.2018 г. до
10.03.2021г., С.М. е отработил общо 224 нощни смени и съответно е положил
общо 1 794 часа нощен труд.Вещото лице е установило ,че съгласно
методологията по Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата отработените часове нощен труд се превръщат в дневни, като се
преизчисляват с коефициент 1,143. При направените изчисления, положените
1 794 часа нощен труд, приравнени към дневни часове, са общо в размер на 2
051 часа. Разликата в часовете отработен нощен труд след приравняването им
по Наредбата е общо в размер на 257 часа.Вещото лице е установило ,че
общата сума на неначислените и неизплатените възнаграждения за положен
нощентруд за периода 01.01.2018 г. до 10.03.2021г ., е в размер на 2 179,58
лв.Размерът на законната лихва върху дължимата сума за извънреден труд
подробно е описана от вещото лице в таблица Приложение 1, като общата
сума е в размера на 291,14 лева.
Въззивният съд намира, че решението на районен съд –С. в
обжалваните части следва да се потвърди, като се имат предвид изложените
от С.ския районен съд мотиви на основание чл.272 ГПК.
По оплакванията в жалбата и допълнителните доводи с оглед
решението от 24.02.2022 г. на СЕС по дело С-262/2020, заради което
сегашното беше спряно, настоящият състав съобразява следното: Съгласно
чл. 176 от ЗМВР, брутното трудово възнаграждение на държавните
5
служители в МВР се състои от основно месечно възнаграждение и
допълнителни възнаграждения, между които по т.3 на чл. 178, ал. 1 ЗМВР е
възнаграждението за извънреден труд. Редът за организацията и
разпределението на работното време, за неговото отчитане, за компенсиране
работата на държавните служители извън редовното работно време и др. се
определя на основание чл. 187 ал. 9 от ЗМВР /преди изменението с ДВ бр.
60/07.07.2020 г./ от министъра на вътрешните работи. В ал.3 от чл.187 от
ЗМВР е посочено, че работното време на държавните служители се изчислява
в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени -
сумирано за период от три месеца. Според ал.5 на чл.187 ЗМВР, работата
извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен
годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден
труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран
работен ден; 2. възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа
на отчетен период - за служителите, работещи на смени. В ал.9 е предвидено,
че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и
почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи.
В периода от 01.04.2015 г. до 10.12.2019 г. са действали последователно
Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. (в сила от 01.04.2015 г.) и Наредба №
81213-776/29.07.2016 г. (в сила от 02.08.2016 г.), издавани от министъра на
вътрешните работи и всяка от тях е уреждала реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането
на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за
отдих и почивките на държавните служители в МВР. Текстовете на чл.3, ал.3
и в двете наредби са идентични. Според тях, при работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22,00 и 06,00 ч., като работните
часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.
Наредба №8121з- 407/11.08.2014 г. е отменена с приемането на Наредба
№8121з-592/25.05.2015 г., издадена от министъра на вътрешните работи, обн.,
ДВ, бр. 40 от 02.06.2015г.. Наредба №8121з- 592/25.05.2015 г. от своя страна е
отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. дело №5450/2016
г., влязло в сила от датата на постановяването му и обнародвано на 29.07.2016
г. Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. е отменена изцяло с Решение № 16766
от 10.12.2019 г. по адм.д. №8601/2019 г. на ВАС. Също така, чл.187 ЗМВР е
изменен със ЗИДЗМВР, обн. В ДВ, бр.60/2020 г., в сила от 10.07.2020 г.; както
и със ЗИДЗМВР, обн. в ДВ, бр.85/2020 г,. в сила от 01.01.2021 г., с някои
изключения. След отмяната от ВАС на горните наредби от 2015 и 2016 г., и
предвид уважената част от иска за периода 01.07.2017 г. – 03.08.2020 г.,
отношенията между страните следва да се уреждат от предхождащата ги
Наредба №8121з-407/11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето
на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата
извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и
почивките на държавните служители в МВР, обн. в ДВ, бр.69 от 19.08.2014 г.,
6
отм. с ДВ, бр.40 от 2.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г., в чийто чл.31, ал.2
изрично е било предвидено, че: „При сумирано отчитане на отработеното
време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния
период се умножава по 0,143. Полученото число се сумира с общия брой
отработени часове за отчетния период.“ Издадените след нея и отменени от
ВАС две наредби не регламентират отчитане на отработените часове нощен
труд с коефициент, аналогично на чл. 31, ал. 2 от наредбата от 2014 г. Така
при липса на изрична законова регламентация и при предвиденото сумирано
отчитане на отработените часове, но непосочен алгоритъм за преизчисляване,
следва субсидиарно да се приложи разпоредбата на чл.9, ал.2 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Прилагането на НСОРЗ
следва и от принципа, че размерите на допълнителните възнаграждения не
могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство.
Съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ, при сумарно изчисляване на работното време,
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,
установени за дневно отчитане на работното време. Приложимият
коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1,143, получен при
деление на нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното
работно време /7 часа/. Противното разбиране, изложено във въззивната
жалба, би поставило държавните служители в системата на МВР в
неравностойно положение както спрямо останалите държавни служители,
така и спрямо служителите и работниците по трудово правоотношение, които
получават допълнително възнаграждение за извънреден труд. В този смисъл е
решение № 311/08.11.2019 г. по гр. д. № 1144/2018 г. на ВКС, което е с
предмет заплащане на други допълнителни възнаграждения на държавни
служители в МВР, но дава принципно разрешение за субсидиарно прилагане
на друг закон при липса на изрично уредено заплащане в ЗМВР; посочено е,
че положителният отговор на въпроса за приложение на субсидиарни
разпоредби е в съответствие с основния принцип на равенство и недопускане
на дискриминация, закрепен в чл. 6 от Конституцията на РБ и чл. 14 от
ЕКЗПОЧС. Следва да намери приложение принципът за законност, уреден в
разпоредбата на чл. 5 от ГПК – когато съдът констатира непълнота или
неяснота на закона, следва да приложи общия им разум и да основе
решението си на основните начала на правото, обичая или морала. Липсата на
уредба може да бъде преодоляна по реда на чл. 46, ал. 2 ЗНА - аналогия на
закона, като се приложи общата уредба на трудовите правоотношения в тази
насока. Тук следва да се отчете, че въззиваемият е лице със статут на
държавен служител – чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР. По отношение на работното
време, почивките и отпуските на държавните служители чл. 50а, ал. 2 ЗДС
предвижда субсидиарно приложение на КТ относно допустимостта,
продължителността, отчитането и заплащането на извънредния труд. ЗДС и
ЗМВР, както и горните наредби, съдържат специални норми, уреждащи
ограничен кръг специфични правоотношения, а именно тези, засягащи лицата
със статут на държавни служители от структурите на МВР. Както ЗДС, така и
ЗМВР могат да регламентират отношения, уредени от институтите на КТ по
7
начин различен от уредбата на Кодекса, но не такъв, че да бъде влошено
положението на лицата, спрямо които се прилагат правните разрешения,
предвидени в КТ. Определеният максимален брой часове нощен труд от 8
часа съгласно чл. 187, ал. 3, изречение последно ЗМВР не установяват
нормална продължителност на нощния труд, а представляват максималният
брой часове нощен труд, допустим за полагане от служителите по ЗМВР. В
чл. 187, ал. 3 изречение последно ЗМВР /до изменението с ДВ бр.
60/07.07.2000 г./ е посочено, че при работа на смени е възможно полагането
на труд и през нощта между 22, 00 и 6, 00 ч., като работните часове не следва
да надвишават средно 8 часа за всеки 24- часов период. Посочената
разпоредба не определя продължителността на нощния труд по ЗМВР, която
да е осем часа, а не седем часа, както е за работещите по трудово
правоотношение, което да налага приложението на коефициент 1, а не на
коефициент 1, 143. По-скоро нормата разрешава полагане на нощен труд
средно в размер на 8 часа за всеки 24- часов период, без да изключва
приравняването му към дневния и съответно, без да изключва приложение на
правилата за заплащане на извънреден труд, когато такъв е положен. От друга
страна, съгласно чл. 187, ал. 1 ЗМВР /до изменението с ДВ бр. 60/07.07.2020
г./, нормалната продължителност на работното време на държавните
служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна
седмица (така е посочено и в чл. 2 ал. 1 от трите Наредби от 2014 г., 2015 г. и
2016 г.). Тълкуването на тази разпоредба налага аналогични правни изводи на
тези по приложението на чл. 136, ал. 1 -3 КТ, според които нормалното
работно време е установено за работния ден и за работната седмица, като за
работния ден то е продължителността му в рамките на едно денонощие - 8
часа, а за работната седмица, която е 5-дневна - 40 часа, като
продължителността на работния ден е установена с оглед на дневната, а не на
нощната част от денонощието. Работното време се дели на два вида: дневно
(или денно), при което трудът се полага през денната част на денонощието, и
нощно работно време, при което трудът се полага през нощната част на
денонощието, което от своя страна е обусловило и отделната регламентация
на нощния труд в чл. 140, ал. 1 КТ. В писмо изх. № 94-НН-198 от 29.08.2011
г. на МТСП е посочено, че когато нормалната продължителност на работното
време е 8 часа (чл. 136 КТ) и нормалната продължителност на работното
време е 7 часа (чл. 140, ал. 1 КТ), отношението е 8ч/7 ч., т. е. коефициентът за
превръщане на нощните часове в дневни е равен на 1, 143, като целта на този
коефициент е да определи така възнаграждението на работника или
служителя, че когато той работи 7 часа през нощта, да получава
възнаграждение за 8 часа. Посочено е също така, че в тези случаи служителят
не работи извънредно по смисъла на чл. 143, ал. 1 КТ. Сумираното
изчисляване на работното време е форма на отчитане на работното време, при
която установената нормална продължителност на работното време се спазва
средно за определен по[1]продължителен период от време, който в процесния
случай е тримесечен. В тази насока от неоспореното заключение по
счетоводната експертиза е видно, че с оглед броя на нощните смени, всяка от
по 8 часа, след превръщането на отработените нощни часове в дневни,
8
полученият брой часове надхвърля установеното работно време, поради което
разликата се явява извънреден труд. Т.е., при съпоставката с общия брой
нощни часове за периода като норма часове, разликата е извън тази норма и е
извънреден труд. Поради това липсва смесване на понятията „нощен труд“ и
„извънреден труд“ от районния съд. Изложените дотук изводи не
противоречат и на постановеното решение от 24.02.2022 г. на съда на ЕС по
дело С-262/2020, образувано по преюдициално запитване от РС- Луковит по
дело със същия предмет на спора. С това решение не се отговаря конкретно на
основния спорен по настоящето дело въпрос относно приложимостта на
общата правна уредба на трудовите правоотношения и в правоотношенията с
държавните служители в МВР, доколкото в обхвата на компетентността на
СЕС са включени общностните норми и вътрешноправните разпоредби, които
съдържат такива норми, а не националното право и функцията на този съд е
не да тълкува националните правни норми. Независимо от това следва да се
подчертае, че съда на ЕС е достигнал до същите правни изводи, въз основа на
които по-голяма част от българските съдилища (в това число и настоящият)
до този момент са постановили решенията си, а именно: че чл.8 и чл.12,б.“а“
от Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от
04.11.2003 г. относно някои аспекти на организацията на работното време
трябва да се тълкува в смисъл, че не налагат да се приема национална правна
уредба, която да предвижда, че нормалната продължителност на нощния труд
за работниците от публичния сектор, като полицаите и пожарникарите, е по-
кратка от предвидената за тях нормална продължителност на труда през деня,
но при всички случаи в полза на тези работници трябва да има други мерки за
защита, под формата на продължителност на работното време, заплащане,
обезщетения или сходни придобивки, които да позволяват да се компенсира
особената тежест на полагания от тях нощен труд. Посочено е, че Директива
2003/88/ЕО, макар да не налага да се приеме особена норма, която
специфично да урежда нормалната и пределна продължителност на нощния
труд, задължава държавите-членки да следят да е гарантирано спазването на
принципа за защита на безопасността и здравето на работниците, като в полза
на полагащите нощен труд работници да има други мерки за защита. В т.79 от
решението на СЕС е посочено, че ,ако не е основана на обективен и разумен
критерий, всяка разлика в третирането, която разпоредбите на националното
право в областта на нощния труд въвеждат по отношение на различните
категории работници, намиращи се в сходно положение, би била
несъвместима с правото на съюза и би налагала в такъв случай националният
съд да тълкува националното право във възможно най-голяма степен с оглед
на текста и целта на съответната разпоредба на първичното право, като вземе
предвид цялото вътрешно право и приложи признатите от последното
тълкувателни методи, за да гарантира пълната ефективност на тази
разпоредба и да достигне до разрешение, съответстващо на преследваната от
нея цел. Както е установено по делото и съгласно натрупана съдебна
практика, в ЗМВР такива мерки не са предвидени поради липсата на изрична
регламентация за възможността положеният труд да бъде адекватно
възмезден. В тази връзка сочените от процесуалния представител на
9
жалбоподателя "компенсационни механизми“ като например това, че
служителите имат 30 дни платен годишен отпуск и за всяка прослужена
година получават по 1 ден допълнително включително и за приравнения
трудов стаж, че получават завишено заплащане, обезщетения и т.н. Относно
посочените допълнителни материални стимули и нематериални
блага,предвидени в ЗМВР за служителите, не може да се приеме, че
представляват допълнителна защита или обезщетение по смисъла на
Директивата и решението на СЕС по преюдициалното запитване. Тези
придобивки ползват всички служители на МВР, а не само полагащите нощен
труд, поради което на тях не може да се придава качеството на обезщетение,
след като не са насочени специално към категорията служители, полагащи
нощен труд, нито пък се предоставят поради и съобразно продължителността
на труда им през нощта, а обхващат всички, работещи в системата на МВР.
Следователно, с оглед даденото в решението на СЕС разрешение, нощният
труд на служителите по чл.142, ал.1,т.1 от ЗМВР следва да бъде обезщетяван,
но в специалния ЗМВР и наредбите по неговото прилагане не е предвидено
такова обезщетение, което да компенсира своеобразната тежест на нощния
труд, нито пък има методология за изчисление на такова обезщетение,
каквато е имало в отменената Наредба от 2014 г. В решението на СЕС е
изложено, че липсата на механизъм в следващите наредби от 2015 и 2016 г. за
преобразуване на нощните часове в дневни се обясняват със съображения от
правен и икономически порядък, но подобен аргумент видимо не отразява
допустимата от закона цел, годна за обоснове разглежданата в главното
производство разлика в третирането на работниците от частния и от
публичния сектор, в частност полицаите и пожарникарите.
С изменението на разпоредбата на чл.187,ал.1 и 4 от ЗМВР,
обнародвано в ДВ бр.60/2020г., в сила от 11.07.2020г., с което е предвидено
по ал.1, че нормалната продължителност на работното време през нощта е 8
часа за всеки 24-часов период, както и че според ал.4, при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни, с
коефициент 1, а не с коефициент 1,143, както е по КТ и по ЗДСл.
неравенството в третирането на държавните служители в МВР по
чл.142,ал.1,т.1,полагащи нощен труд, е закрепено законово, като не е
съобразено с Директива 2003/88 ЕО, с Хартата на основните права на
Европейския съюз, с практиката на СЕС, както и с разпоредбата на чл.188,ал.2
от ЗМВР, която предвижда, че държавните служители, които полагат труд за
времето между 22, 00 и 6, 00 ч., се ползват със специалната закрила по
Кодекса на труда. По този начин посочените служители в МВР се поставят в
неравностойно положение спрямо работещите по трудови договори по КТ и
държавните служители по ЗДСл. В случая разликата в третирането на тази
категория служители, каквито са полицаите и пожарникарите, не се основава
на обективен и разумен критерий и не е свързана с допустима от закона цел,
както е посочено в Решението на СЕС по дело С-262/2020, с което се приема,
че обяснението за липсата на механизъм за преобразуване на нощните часове
труд в дневни в специалния закон със съображения от икономически и правен
порядък не могат да се приемат като аргументи и не могат да представляват
10
цел от общ интерес. След като преди отмяната на Наредба № 8121-
407/11.08.2014г. тези служители са били еднакво третирани с останалите
държавни служители, полагащи нощен труд, чиито правоотношения са
уредени в ЗДСл. и с тези, работещи по трудови договори по КТ, а
впоследствие със законодателното изменение на чл.187 от ЗМВР,обнародвано
в ДВ бр.60/2020г. и наредбите по неговото прилагане, държавните служители
по чл.142,ал.1,т.1 от ЗМВР са поставени в неравностойно положение, без да е
обоснована тази разлика в третирането им с обективен и разумен критерий,
като се приема, че бюджетните съображения не могат да бъдат такъв
критерий, то разпоредбите на чл.187,ал.1 и ал.4 от ЗМВР, които въвеждат
разлика в третирането на определената категория служители, каквито са
полицаите и пожарникарите в сравнение с другите категории работници и
служители, намиращи се в сходно положение, са несъвместими с правото на
Съюза и налага съдът да тълкува тези разпоредби като вземе предвид не само
текста, но и контекстът и целта на съответните разпоредби от правото на
съюза, както и цялостното вътрешно право. Съгласно чл.5,ал.4 от КРБ,
международните договори, ратифицирани по конституционен ред,
обнародвани и влезли в сила са част от вътрешното право,като те имат
предимство пред вътрешните норми, които им противоречат. Като се има
предвид, че т.1 от решението на СЕС посочва, че във всички случаи в полза
на тази категория работници трябва да има други мерки за защита под
формата на продължителност на работното време, заплащане, обезщетения
или сходни придобивки, които позволяват да се компенсира особената тежест
на полагания от тях нощен труд и след като разпоредбата на чл.188,ал.2 от
ЗМВР по отношение на нощния труд препраща към закрилата по КТ, то
поради несъвместимостта на чл.187,ал.4 от ЗМВР с правото на Съюза ще
следва да се приложи закрилата по КТ, респективно по чл.9,ал.2 от НСОРЗ и
преизчисляването на часовете положен нощен труд в дневен да става с
коефициент 1,143,в какъвто смисъл са и мотивите на районния съд .
На основание чл.78, ал.1 ГПК жалбоподателят следва да бъде
осъден да заплати на въззиваемия направените разноски във въззивното
производство,представляващи адв. възнаграждение за адв.Р. в размер на 450
лв. Неоснователно е възражението за прекомерност на това възнаграждение.
Спорът не е без каквато и да е правна сложност, изложени са от
пълномощника на въззиваемия и доводи по решението на СЕС от 24.02.2022
г.депозиран е писмен отговор на въззивната жалба ,писмена защита и
пълномощника се е явил в съдебно заседание, затова жалбоподателят следва
да поеме пълния размер на тези разноски.
По изложените съображения С.ският окръжен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло решение №248/13.07.2021г. по гр.д.
№320/2021г. по описа на районен съд –С., като законосъобразно и обосновано
постановено.
11
ОСЪЖДА Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на
населението”- МВР гр.С. да заплати в полза на СТ. П. М. ,ЕГН-**********
разноски за въззивната инстанция 450/четиристотин и петдесет /лева .
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
12