РЕШЕНИЕ
№ 311
гр. Плевен, 13.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на пети юни през две хиляди двадесет и четвърта година
в следния състав:
Председател:Теодора Н. Петкова
при участието на секретаря ИГЛИКА ИВ. ИГНАТОВА
като разгледа докладваното от Теодора Н. Петкова Административно
наказателно дело № 20244430200938 по описа за 2024 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
Постъпила е жалба от В. Г. Д., ЕГН ********** от *** против
Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 9005312, издаден от ОД на
МВР-Плевен за нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство № *** на ОД на МВР-Плевен, с което на жалбоподателя
за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4, във връзка с
чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП е наложено административно наказание: глоба в
размер на 300,00 /триста/ лева. Твърди се, че електронният фиш е
незаконосъобразен, поради което се моли неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не ангажира
становище по съществото на делото.
Ответникът по жалбата – ОД на МВР-Плевен, редовно призовани, не
изпраща представител и не ангажира становище по съществото на жалбата.
Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на
страните, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:
1
ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ
ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО
ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Електронен фиш за налагане на глоба Серия „К“ № 9005312 от
21.03.2024г. на ОД на МВР-Плевен бил издаден на жалбоподателя В. Г. Д.,
ЕГН ********** от ***, като за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на
основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП било наложено
административно наказание: глоба в размер на 300,00 /триста/ лева. Било
прието, че на 21.03.2024г. в 15:50 часа на Е-83, км.89+2, околовръстен път гр.
Плевен, находящо се на първокласен път І-3 Бяла-Ботевград, МПС – лек
автомобил „Опел Астра Г ЦЦ“ с рег. № *** – се движело със скорост,
различна от допустимата 90 км/ч., а именно със 129 км/ч., като бил заснет с
автоматизирано техническо средство № ***.
В издадения ЕФ са изпълнени в пълна степен законовите предписания,
от гледна точка на реквизити, като следва да се посочи за пълнота, че със
закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ,
бр. 10 от 2011 г. се създават алинеи 4, 5, 6, 7, 8 и 8 в чл.189, като се въвежда
понятието “електронен фиш”, с който се налага глоба за нарушение,
установено с технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на превозното
средство. Разписани са изискванията към електронния фиш – задължителните
реквизити и съдържанието му, както и административнопроцесуалните
правила за неговото издаване и изпращане на собственика на превозното
средство, с което е извършено нарушението. Така съгласно чл.189, ал 4 от
ЗДП „…Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура
на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката
или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш
2
се утвърждава от министъра на вътрешните работи.”. Т.е. в конкретния
случай е посочено както мястото на нарушението – Е-83, км.89+2,
околовръстен път гр. Плевен, находящо се на първокласен път І-3 Бяла-
Ботевград, така и подлежащото на наказване лице, което е законния
представител на собственика на когото е регистрирано превозното средство,
ако не е посочил съобразно разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП, че е
предоставил управлението на превозното средство на друго лице, а това в
конкретиня случай не е сторено. В достатъчна степен според съда са описани
и обстоятелствата на нарушението. Указани са начинът на уведомяване,
сроковете за уведомяване, възможността да се правят възражения и
предвидения за това срок. Посочени са основанията, на които може да бъде
анулиран електронният фиш, както и срокът за неговото обжалване. Чрез
установяването на нарушенията чрез технически средства, записващи датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство на практика отпада възможността за субективното тълкуване и
интерпретиране на обстоятелствата, при които е извършено нарушението.
Със закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата,
ДВ, бр. 19 от 2015 г. се допълва ал.8 на чл.189 от ЗДвП като се предвижда, че
в 7-дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с
цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо
посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както
и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските
координати, действащото ограничение на скоростта по чл.21 от ЗДвП,
посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното
техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична
проверка.
Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на
контрола за спазване на правилата за движение по пътищата. Тук следва да
се посочи, че специалните правила за налагане на глоби с електронен фиш
облекчават и съкращават бавната и неефективна административна процедура
по налагането и обжалването на наказанията, свързани с нарушения на
Закона за движението по пътищата.
Съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП изготвените с технически средства или
3
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на МПС, снимки, видеозаписи и разпечатки са
веществени доказателствени средства в административнонаказателния
процес. Следователно клип № 067 от 21.03.2024г. представлява годно
доказателствено средство за констатираното нарушение.
А съгласно ал.3 на с.чл.165 от ЗДвП (ДВ, бр. 19 от 2015г.) Условията и
редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи. В конкретния случай това е Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015г. за условията и реда за използване на технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
Не на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6,
т.65 от ДР на ЗДвП /ДВ бр.19/2015г./, в който се съдържа определение за
„Автоматизирани технически средства и системи“, като те са определени като
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; и б) мобилни – прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.
ЕФ следва да бъде потвърден като законосъобразен поради следните
съображения:
В ДВ бр.36/2015г. е обнародвана цитираната по-горе Наредба №8121з-
532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение
по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно чл.12
от Наредбата, стационарните автоматизирани технически средства или
системи, прикрепени към земята, се обслужват периодично от служител за:
- т. 1. сваляне на заснетите изображения с данни за установените
нарушения на правилата за движение в случаите, когато няма изградена
преносна среда между АТСС и съответната структура на МВР;
- т. 2. осигуряване на условия за непрекъсната работа на АТСС.
4
По аргумент от посочената разпоредба следва извод, че с
подзаконовият нормативен акт е регламентирана възможност, при
установяване на нарушения със стационарно АТСС, което е позиционирано
към земята следва да бъде издаден електронен фиш.
При съпоставяне на чл.189, ал.4 от ЗДвП, според който електронен
фиш се издава при констатирано с АТСС нарушение в отсъствие на
контролен орган с разпоредбата на §6, т. 65, б. „а” от ДР на ЗДвП, според
която стационарни АТСС – прикрепени към земята и обслужвани периодично
от контролен орган установяват нарушение в отсъствие на контролен
орган следва, че при установени със стационарни АТСС нарушения на
скоростта е допустимо издаването на електронен фиш.
С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалвания
електронен фиш е законосъобразен и следва да бъде потвърден.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба Серия „К“ №
9005312 от 21.03.2024г. на ОД на МВР-Плевен за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство № *** на ОД на МВР-Плевен, с който на
В. Г. Д., ЕГН ********** от *** за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на
основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП е наложено
административно наказание: глоба в размер на 300,00 /триста/ лева, като
ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред
Административен съд – гр. Плевен в 14-дневен срок от получаване на
съобщенията за постановяването му от страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
5