Решение по дело №410/2023 на Районен съд - Гоце Делчев

Номер на акта: 53
Дата: 29 март 2024 г.
Съдия: Васко Петров Петров
Дело: 20231220200410
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 53
гр. , 29.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ в публично заседание на пети март
през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Васко П. Петров
при участието на секретаря Магдалена В. Агова
в присъствието на прокурора
като разгледа докладваното от Васко П. Петров Административно
наказателно дело № 20231220200410 по описа за 2023 година
Производството по делото е образувано по повод постъпила жалба от М. М.
В., ЕГН: **********, с постоянен адрес: село К., ул.”***** ***** ”,№*,
община Г. Д., област Блг. против НП № **-****-*****/**.**.**** г. на
Началник РУ в ОДМВР Благоевград, РУ Гоце Делчев,с което на
жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 200 лв., лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца и отнемане на 10 контролни
точки ,за това ,че на **.**.****г около **:** часа по път BLG 1093 с посока
от с. К. към разклон за с. Б., управлява мотоциклет марка "***** ** ***” с
рама номер ***********************, собственост на *** ***** **** от Б.,
без да е регистрирано по надлежния ред и без поставена регистрационна
табела.
Административно наказващия орган ,редовно призован не се явява,не
изразява становище по жалбата.
Правно основание чл.63 от ЗАНН .
Прилагат се писмени документи.
Разпитани са свидетели С. Д. и С. К. ,служители на РУ Гоце Делчев.
От събраните по делото доказателства се установява следната фактическа
обстановка.
Свидетелите С. Д. и С. К. са служители на РУ на МВР Гоце Делчев. На
**.**.****г. двамата били назначени наряд автопатрул пътен контрол в
1
района на гр.Г. Д..Около **.** часа изпълнявали служебните си задължения
в с. К.,когато видели срещу тях да се движи мотоциклет . Свидетеля Д.
подал ясен сигнал със стоп палка образец“МВР“ ,като водач изпълнил
разпореждането и спрял.Полицаите се легитимирали и поискали от
моториста да им представи личните си документи и такива за мотора .В хода
на проверката свидетелите установили , че мотора е без поставена
регистрационна табела,не е регистриран и се управлява от
жалбоподателя.Пред служителите на реда нарушителя обяснил, че
превозното средство го пробва евентуално за закупуване ,внесен от Б. .С
оглед констатираното нарушение свидетеля Д. съставил АУАН .
Нарушителя се запознал със съдържанието на акта ,пописал го и получил
препис от него .По случая е издадено постановление на РП Благоевград,ТО
Гоце Делчев за отказ да се образува досъдебно производство. В последствие
в правния мир намира проявление атакуваното НП , с което на
жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 200 лв. , лишаване
от право да управлява МПС за срок от 6 месеца и отнемане на 10 контролни
точки за извършено от него нарушение по чл.140 ал.1 от Закона за
движение по пътищата.
Недоволен от наложеното наказание жалбоподателят сезира съда с искане за
отмяна на цитираното наказателно постановление. Предявената жалба е
подадена в срок, , индиция за допустимостта й . Съгласно разпоредбата на
чл.6 от ЗАНН административното нарушение е онова деяние, което нарушава
установения ред на държавно управление, извършено е виновно и е обявено
от закона за наказуемо с административно наказание, наложено по
административен ред.
Съдът след като извърши проверка на атакувания административен акт и
обсъди събраните по делото доказателства, във връзка с доводите на
страните, намира жалбата за неоснователна, поради следното:
Убежденията си настоящият състав изгради въз основа на показанията на
свидетелите К. и Д. . Показанията им са последователни и кореспондират с
описаното нарушение в АУАН. Не се доказва наличието на личностно
отрицателно отношение на свидетелите към нарушителя ,което да
провокира проявлението на АУАН в правния мир, ангажират наказателната
си отговорност. Съдът приема, че жалбоподателя на инкриминираната дата и
място е управлявал МПС ,последното нерегистрирано по надлежния ред .
Следователно той с поведението си е осъществил елементите на
нарушението визирани в чл.140 от ЗДП.В съдебно заседание свидетелите Д.
и К. са категорични ,че са видели как нарушителя управлява мотоциклета си
,спрели го за проверка и установили ,че возилото не е регистрирано по
надлежния ред ,факт неоспорен пред настоящата инстанция. Съгласно чл.
175, ал.3 от ЗДвП се наказва с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач,
който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по
надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен
номер.От събраните по делото писмени и гласни доказателства , ценени
поотделно и в тяхната съвкупност съдът приема, че са налице всички
елементи от фактическия състав на вмененото на нарушителя, а именно той
управлява МПС нерегистрирано по надлежния ред и тъй като не е без
регистрация за него не са издавани и съответни регистрационни номера т.е
към момента на проверката е бил без такива ,именно поради изложената
причина.
Въз основа на така установеното от правна страна съдът намира следното:
Носителят на административно наказателната власт ,в случая – Началник РУ
в ОДМВР Благоевград, РУ Гоце Делчев е издал наказателното постановление
след като е установено по безспорен начин извършването на нарушението ,
самоличността на нарушителя и неговата вина. Съставеният акт за
2
установяване на административно нарушение по делото от свидетеля Д.
служи като предпоставка за издаване на друг акт - наказателно
постановление. Той няма презумтивна доказателствена сила, т. е. тежестта на
доказване не стои върху обвиненото лице, а обратно - тази тежест носи
наказващата администрация. Съгласно разпоредбите на чл. 52, ал. 4 и чл. 57,
ал. 1, т. 5 от ЗАНН се изисква изложените в съставения акт обстоятелства,
твърдения и обвинения да бъдат доказани на общо основание.От показанията
на свидетелите и приложените писмени документи може да се направи
категоричен извод ,че жалващия се от обективна и субективна страна е
извършил вмененото му нарушение .
След извършена служебна проверка съдът не констатира съществени
нарушения на материалния закон и процесуалните правила, влечащи след
себе си отмяна на атакуваното наказателно постановление. Критерият за
определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е единен в
процесуалната теория и практика - нарушението е съществено, когато ако не е
било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или
когато е довело до ограничаване правата на страните в която и да е фаза на
процеса. В случая нарушителят е узнал за съдържанието на акта ,
подписал и получил препис от него,т.е могъл е да отстоява своята
теза.Разбрал е за съществуването в правни мир на АУАН имал е възможност
да реализира в пълен обем правата си още от началото на образуваното
срещу него административнонаказателно производство.Не се ограничава и
правото му по чл. 44 ЗАНН в 7 срок от съставяне на акта да направи писмени
възражения по него, свързани с фактическото описание и правната
квалификация на деянието. Нарушението , такова каквото е констатирано е
коректно и подробно описано в Наказателното постановление , правилно е
посочена санкционната норма.
Досежно санкцията ,същата е в минимално предвидения от закона размер и
не подлежи на изменение.
Не подлежи на изменение и наложеното наказание отнемане на 10 контролни
точки на основание НАРЕДБА № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне
първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за
отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при
извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил
нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и
условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително
обучение.
В писмената защита се излагат съображения за маловажен случай по смисъла
на чл.28 от ЗАНН при следните мотиви :производството по издаване на
обжалваното Наказателно постановление е преминало по чл.36 ал.2 от ЗАНН
след като е получено постановление за отказ да се образува наказателно
производство от РП - Благоевград - ТО - Гоце Делчев. От приложената по
делото преписка на прокуратурата е видно , че наказателното производство е
прекратено тъй като са налице данни за малозначителност на извършеното от
мен деяние. Тоест същото разкрива по -ниска степен на засягане на
установеният ред на държавно управление.Управляван е процесният
мотоциклет за да се изпробва с цел неговата покупка на 20.05.2023 г.. В
първият работен ден на 22.05.2023 г. /понеделник/ мотоциклета закупен и
регистриран по надлежният ред. Както е отбелязано и в постановлението на
РП Благоевград - ТО Гоце Делчев - житейски логично е преди да закупи МПС
да се извърши проба на същото. Освен това нарушителя е оказал пълно
съдействие на органите на реда по установяване на данните на МПС. Не на
последно място предвиденото в ЗДвП наказание приложено в процесният
случай е прекадено високо с оглед на извършеното деяние и лишаването от
права.Нарушителя работи като шофьор и лишаването му от право да
управлявам МПС , ще семейството му от доходи за период от 6 /шест/
3
месеца.. Всички посочени обстоятелства са индиция за маловажност на
извършеното административно нарушение с оглед липсата на вредни
последици и ниската степен на увреждане на реда на държавно управление
установен в случая с разпоредбите на ЗДвП.
Съдът не споделя горните съображения. Нарушителя е правоспособен водач
на МПС,много добре е запознат със правата и задълженията на водачите на
МПС. Съвкупността от тези обстоятелства подкрепя извода на съда за знание
у жалбоподателя като водач на мотоциклета , че същия не е регистриран по
надлежния ред . Настоящият съдебен състав счита, че в конкретния казус не е
налице "маловажен" случай на нарушение по смисъла на чл. 28 ЗАНН.
Извършеното административно нарушение не се отличава с по-ниска степен
на обществена опасност от обикновените случаи на административни
нарушения от този вид съгласно разпоредбата на чл. 93, т.9 НК. В този
смисъл обществените отношения, обект на защита от нормата на 175 ал.3 от
ЗДП, са били вече увредени с извършване на нарушението, последващото
поведение по регистрирането на мотора не може да санира този негативен
резултат. Да се приеме при тази съвкупност от обстоятелства, че нарушението
е маловажен случай, би означавало да се стимулира управлението на МПС
,което не е регистрирано по законовия ред и всеки може да се освободи от
административно-наказателна отговорност чрез последваща регистрация при
първа възможност след установяване на нарушението. Съдът намира, че
конкретното нарушение не би могло да бъде квалифицирано по чл. 28 от
ЗАНН и с оглед значимостта на охраняваните с нарушената материално
правна норма обществени отношения. Това е така, защото управлението на
МПС е правно регламентирана дейност с безспорно голям риск за водача,
пътуващите с него и всички останали участници в движението - водачи,
пътници и пешеходци.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН съдът,
РЕШИ:
Потвърждава като законосъобразно НП № **-****-******/**.**.**** г. на
Началник РУ в ОДМВР Благоевград, РУ Гоце Делчев.
Решението на съда подлежи на обжалване пред Благоевградски АС в 14 -
дневен срок от деня на получаване на съобщението от страните по делото.
Съдия при Районен съд – Гоце Делчев: _______________________
4