Решение по дело №46/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 февруари 2019 г. (в сила от 7 март 2019 г.)
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20194430200046
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   ............

 

18.02.2019г., гр.***

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         ***ският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно заседание на шести февруари през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА НАЧЕВА

 

         При секретаря Тинка Гюрецова и в присъствието на прокурора .......... като разгледа докладваното от съдия Начева АНД № 46 по описа на същия съд за 2019 г. и на основание данните по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Постъпила е жалба от Б.К.В. ***, с ЕГН ********** против НП № 186/30.10.2018г. на Заместник Кмет на Община ***, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 26, т. 3 от Наредба № 3 на Общински съвет – *** за обществения ред при използване на пътни превозни средства на територията на Община *** и на основание чл. 53 и чл. 27 от ЗАНН във вр. с чл. 49, ал. 3 и чл. 26, т. 3 от Наредба № 3 на Общински съвет – *** за обществения ред при използване на пътни превозни средства на територията на Община *** /приета с Решение № 100/14.04.2000 г. на Общински съвет, изм. и доп. С р-е № 913/25.05.2006 г., Р-е № 1340/31.05.2007 г., Р-е № 147/24.04.2008 г., Р-е №  1396/31.08.2011 г., Р-е № 292/05.09.2012 г., Р-е № 446/31.01.2013 г., Р-е №  1120/26.06.2014 г., Р-е № 1282/27.11.2014 г., Р-е № 1339/29.01.2015 г., Р-е №  423/22.12.2016 г., Р-е №  671/31.08.2017 г., Р-е №  992/28.06.2018 г./  е наложена глоба в размер на 150 лева. Моли съда за отмяна на НП като излага конкретни съображения.

         В съдебно заседание жалбоподателят  се явява лично, дава лаконични обяснения. Изразява  становище по съществото на делото в което моли за отмяна, алтернативно за изменение на НПс намаляване размера на санкцията.

         Ответникът по жалбата – О.П. се представлява от гл.юрисконсулт П.П.. Намира, че НП е издадено при съобразяване с материалните и процесуални правила, като досежно размера на наложеното административно наказание предоставя на съда да прецени. Процесуалният представител подробно се аргументира.

 

         Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на страните, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:

 

         ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

         РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО, СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

 

         На 07.09.2018 г. длъжностни лица от *** РУП – *** – свидетелите – А.Г.А. и Ч.К.П. около 20:50 часа констатирали, че жалбоподателят като водач на МПС „Опел Вектра“ с рег. № престоява в зоната на спирка за обществен превоз на пътници обозначена с пътен знак „Д-23“, находяща се в гр. ***, бул. „***“ до № ***. Свидетелите приели, че така описаното е нарушение на  чл. 26, т. 3 от Наредба № 3 на Общински съвет – *** за обществения ред при използване на пътни превозни средства на територията на Община ***.  Горното било обективирано от дл.лица в АУАН № 249з от 07.09.218 г. Въз основа на АУАН Заместник Кмет на Община *** издал оспореното НП  № 186/30.10.2018 г.          

 

Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от събраните по делото доказателства – кредитираните като обективни и кореспондиращи с ценения от съда писмен доказателствен материал показания на свидетелите А.Г.А. и Ч.К.П. и от приложените към делото писмени доказателства – акт за установяване на административно нарушение АУАН № 249з от 07.09.218 г.,  НП № 186/30.10.2018 г. и разписка от 13.12.2018 г.

Същественото в административнонаказателното производство е да се установи: има ли административно нарушение,  извършено ли е то от лицето посочено като нарушител и дали това лице го е извършило виновно.

От друга страна процесуалните правила на ЗАНН, регламентиращи процедурата по съставяне на АУАН и НП, респективно тяхното съдържание, са формални, но са условие за тяхната валидност. Следва да бъдат спазени  всички изисквания относно процедурата по съставяне на акта и издаване на наказателно постановление. Неспазването на императивните процесуални изисквания обосновава отмяната на НП като незаконосъобразно, когато са допуснати съществени процесуални нарушения, свързани с препятстване правото на защита .

Съгласно чл.42, ал.1, т.5 от ЗАНН в АУАН актосъставителят е длъжен да посочи нарушените законови норми, както и останалите задължителни реквизити, свързани с описание на нарушението като дата, място и фактически констатации. Това е от значение за гарантиране правото на защита на соченото за нарушител лице и за да бъде надлежно информиран за нарушението, което се твърди че е извършил.

В административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да опорочават издадения акт и съответно НП.

Нарушението визирано в АУАН, а впоследствие и в НП № 1785/29.03.2018 г. на Заместник Кмет на Община *** е В. е за това, че  ж-лят Б.  К. на 07.09.2018 г. около 20:50 часа като водач на МПС „Опел Вектра“ с рег. № ***престоява в зоната на спирка за обществен превоз на пътници обозначена с пътен знак „Д-23“, находяща се в гр. ***, бул. „*** до № ***. С описаното, на жалбоподателя е вменено нарушение на чл. 26, т. 3 от Наредба № 3 на Общински съвет – *** за обществения ред при използване на пътни превозни средства на територията на Община *** за извършено нарушение на 07.09.2018 г., съобразно който текст в т.ч. към момента на извършване на нарушението: „Забранява се паркиране на пътните превозни средства на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници“.  Нормата на чл. 26 т. 3 от Наредба № 3 действително съдържа забрана „паркиране на пътните превозни средства на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници“ каквото действие е посочено като административно нарушение както в АУАН така и в НП.

Следователно и изводимо описаното по-горе следва да се приеме че ж-лят  Б.К.В. е осъществил състава на административно нарушение на чл. 26 т. 3 от Наредба № 3 на Общински съвет – *** за обществения ред при използване на пътни превозни средства на територията на Община ***. Междувпрочем съдът не откри спор по описаните факти във връзка с извършването на нарушението. Сочи се в жалбата, а и в съдебно заседание, че наложената санкция е в завишен размер.

Що се отнася до размера на определеното и наложено административно наказание, АНО при определяне и налагане на административното наказание глоба в размер на 150 лева предвид обстоятелството, че в чл. 49, ал.  3  от Наредба № 3 на Общински съвет – *** за обществения ред при използване на пътни превозни средства на територията на Община *** /същото варира в границите между 50 и 150 лева/ е наложил несправедливо завишено по размер административно наказание. По делото не са изложени съображения от страна на АНО за причините поради които е наложен този завишен размер на глобата в размер на 150 лева, който е и максималния.

Съдът счита, че предвид доброто процесуално поведение на ж-ля, липсата на данни за по-благоприятно материално положение, и не на последно място обстоятелството че нарушението е за първи път, то наказанието следва да се намали до минималния предвиден в Наредбата размер, а именно 50 лева.

В посочения смисъл следва да се измени процесното НП.

 

         Водим от горното и на основание чл.63 ал.І от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

         ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 186/30.10.2018г. на Заместник Кмет на Община ***, с което на жалбоподателя Б.К.В. ***, с ЕГН **********,  за нарушение на чл. 26, т. 3 от Наредба № 3 на Общински съвет – *** за обществения ред при използване на пътни превозни средства на територията на Община *** и на основание  чл. 53 и чл. 27 от ЗАНН във вр. с чл. 49, ал. 3 и чл. 26, т. 3 от Наредба № 3 на Общински съвет – *** за обществения ред при използване на пътни превозни средства на територията на Община *** /приета с Решение № 100/14.04.2000 г. на Общински съвет, изм. и доп. С р-е № 913/25.05.2006 г., Р-е № 1340/31.05.2007 г., Р-е № 147/24.04.2008 г., Р-е №  1396/31.08.2011 г., Р-е № 292/05.09.2012 г., Р-е № 446/31.01.2013 г., Р-е №  1120/26.06.2014 г., Р-е № 1282/27.11.2014 г., Р-е № 1339/29.01.2015 г., Р-е №  423/22.12.2016 г., Р-е №  671/31.08.2017 г., Р-е №  992/28.06.2018 г./  е наложена глоба в размер на 150/сто и петдесет/лева,  като НАМАЛЯВА размера на глобата на 50/петдесет/ лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред АС-гр.*** в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.

 

                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: