РЕШЕНИЕ
№ 27
гр. Благоевград, 12.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на дванадесети декември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Екатерина П. Н.а
при участието на секретаря Ана Г. Георгиева
като разгледа докладваното от Екатерина П. Н.а Административно
наказателно дело № 20211210201410 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.61 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на ЕТ „Р “, със седалище и адрес на управление в
Б , представлявано от управителя Р М против НП№108/13.09.2021г.,
издадено от Директора на РЗИ-Благоевград, с което на жалбоподателя е
наложена имуществена санкция в размер на 500.00лв по чл.209а, ал.4, вр. с
ал.2 от Закона за здравето, във връзка с административно нарушение по т.8 от
Заповед №РД-01-677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването, във вр. с
чл.63, ал.4 от Закона за здравето.
С жалбата се поддържа, че обжалваното НП е незаконосъобразно, тъй
като е издадено в нарушение на процесуалните правила. Алтернативно се
застъпва становището, че жалбоподателя не е извършил вмененото му
административно нарушение, а ако е извършил такова, то е маловажен
случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на обжалваният акт .
Административно-наказващият орган, чрез своят процесуален
представител оспорва жалбата и поддържа становището, че обжалваното НП
е правилно и законосъобразно и като такова следва да се потвърди.
За РП-Благоевград, редовно и своевременно призована, не се явява
представител и не се ангажира становище по жалбата.
След като съобрази становищата на страните, събраният по делото
доказателствен материал и приложимото право, съдът приема за установено
от фактическа и правна страна следното:
1
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от лице с право
да обжалва НП и то е сторило това в срока по ЗАНН.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по слените аргументи:
Между страните не е спорно и се установи с ангажираните гласни и
писмени доказателства, че на 22.03.2021г., длъжностно лице при РЗИ-
Благовеград-св.М. Д. /главен инспектор при санкционният орган/, е съставила
срещу жалбоподателя и в присъствието на колегите си –св.Б. И. и Т. Х ,
АУАН № 95, за това, че на 14.03.2021г. в 19.30 часа, при извършена
съвместна проверка заедно с полицейските инспектори при 01 РУ-МВР-
Благоевград, С. Т. и И. Н. в закрит обществен обект/бар-ресторант „Р “/,
находящ се в Б , ул.“Цар И “№ , стопанисван от жалбоподателя , е
констатирано, че в обекта е организирано и се провежда тържество от частен
характер /юбилей на лицето Т. В. Д./, като мероприятието се провежда по
време на извънредна епидемична обстановка и на същото присъстват 60
човека. Това описано за жалбоподателя поведение , е квалифицирано от
актосъставителката като административно нарушение на въведени
противоепидемични правила, материализирани в т.8 на Заповед №РД-
677/25.11.2020г., издадена от министъра на здравеопазването. В АУАН е
пояснено , че с тази заповед са въведени противоепидемични мерки на
територията на РБ на основание чл.63, ал.4 от Закона за здравето, във връзка
с удължаване срока на обявената с Решение №325 на МС от 14.05.2020г.
извънредна епидемична обстановка, с цел ограничаване разпространението
на COVID -19 и опазване живота и здравето на хората от това заболяване,
като действието на тази заповед е продължавано с издадени други такива на
същият министър /Заповед №РД-52/26.01.2020г. за изменение и допълнение
на Заповед №РД-01-677/25.11.2020г., изм. и доп. Със Заповед №РД-01-
718/18.12.2020г. и Заповед №РД-01-20/15.01.2021г. и за периода 01.02.2021г.-
30.04.2021г./ АУАН е съставен в присъствието и връчен лично на законният
представител на жалбоподателя на датата на изготвянето му.
За проверката по случая е изготвен и нарочен Констативен протокол от
14.03.2021г. В него е отразено, че според категоризацията на проверяваният
обект, същият има позволени 140 места за посетители. По време на
проверката присъствали в ресторанта 60 човека, като било спазено
отстоянието от 1.5 метра между масите , както и ограничението за до 6
човека на маса и ползването на защитни маски за лице съгласно т.8 на
Заповед № РД-01-677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването и
Заповед №РД-01-396/10.03. на Директора на РЗИ.
Въз основа на този акт, на 13.09.2021г., Директорът на РЗИ-
Благоевград е издал срещу жалбоподателя обжалваното НП№108, с което за
описаното в акта нарушение, на основание чл.209а, ал.4 вр. с ал.2 от Закона
за здравето, е наложил на процесното дружество имуществена санкция в
размер на 500.00лв. НП е изпратено за връчване по седалище на процесното
дружество и е връчено с известие за доставяне за същото на 21.09.2021г., а
2
жалбоподателят е депозирал разглежданата по делото жалба срещу това
постановление в законният срок по чл.59, ал.1 от ЗАНН на 24.09.2021г.
При разпита на свидетелите , извършили проверката по случая –св. Д.,
Т. и св.Н., същите установяват, че на процесната дата 14.03.2021г. в 20.00
часа, посетили обект „бар-ресторант“Р “ в Б , където констатирали, че се
провежда мероприятие /честване на 50 годишен юбилей на св.Т. В Д../ Св.Д.
твърди, че в заведението присъствали 60 човека, а тогава действали
противоепидемични мерки и забрана за тържества с повече от 15 човека в
обект, като провереният такъв. Нарушението било според нея на т.8 от
Заповед №667/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването. Св.Д. заявява
също така, че именно празнуващата св. Д. й казала, че в заведението има 60
човека, но тя не ги е броила, защото при започване на проверката, хората
били на дансинга и било невъзможно да се влезе и извърши такова
преброяване. По същата причина и Констативният протокол от проверката е
изготвен пред заведението и е връчен на законният представител на
жалбоподателя лично именно там. В своите показания св.Н. и св.Т. твърдят,
че те не са влизали в проверяваният обект, а са стояли извън него, като не
знаят и дали и св. Д. е влизала вътре. Св.Н. сочи също, че не знае какви са
били действащите към момента на проверката противоепидемични мерки , а
св.Т. твърди, че именно св. Д. им казала, че в обекта има повече от
позволеният брой хора.
Св.Х. по акта за нарушение установява, че тя и Б. И. са присъствали
и свидетели само на съставянето на този документ и връчването му на
законният представител на жалбоподателя .
От своя страна св.Д. установява, че действително на датата на
проверката е чествала рожден ден и юбилей в ресторант „Р “ на Б . Твърди, че
тя поканила 12-13 души , но е възможно да са дошли повече, включително и
повече от 100.00 души. Св.Д. е категорична, че проверяващите лица обаче не
са влизали в заведението, а са разговаряли с нея извън него и извършвали
проверката извън заведението. В същата насока са и показанията на св.М ,
който е бил ангажиран като барман в провереният обект към датата на
проверката. Според него, празнуващите хора със св.Д. били около 10 човека,
но имало и други посетители, които си седели на техните маси и те били
около 30-40 човека. Този свидетел също е категоричен, че проверяващите
лица не са влизали в ресторанта по време на проверката.
Изведената фактическа обстановка се базира на посочените гласни и
писмени доказателства .
При тези фактически дадености, съдът приема, че с обжалваното НП
незаконосъобразно е ангажирана имуществената отговорност на
жалбоподателя за нарушение по т.8 от Заповед №РД-01-677/25.11.2020г.
на министъра на здравеопазването, във вр. с чл.63, ал.4 от Закона за
здравето.
Обжалваното НП е съставено в срока по чл.34 от ЗАНН. АУАН и НП
3
са надлежно връчени на жалбоподателя / чрез законен представител на
процесното дружество за АУАН и по седалище на дружеството- за НП/. Двата
акта са съставени и от компетентни за това органи по чл.209а, ал.3 и ал.4 от
Закона за здравето като и в двата документа се съдържат всички изискуеми
се за това реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН, а именно: дата и място на
констатиране на нарушението, дата на извършването му, фактическо
описание на вменяваното нарушение, правна квалификация на същото,
доказателства, с които се установява, дата и място на съставяне и връчване на
АУАН и НП. Посочено е ясно и правилото /противоепидемична мярка/,
материализирана в нарочна заповед на министъра на здравеопазването,
издадена въз основа на делегирани му от Закона за здравето правомощия да
въвежда такива мерки за опазване живота и здравето на хората при въведена
и действаща епидемична обстановка в страната, което е безспорно
обстоятелство в процеса / чл. 63, ал.4 от ЗЗ/, именно която мярка според
санкционният орган е била нарушена в конкретният казус от процесното
дружество. Ето защо, съдът не споделя и това възражение на защитата за
процесуално нарушение при съставяне на НП и приема, че атакуваното НП
е процесуално законосъобразно, а възражението на жалбоподателя в
обратна насока е неоснователно. /Цитираната практика в подкрепа на това
възражение на защитата, съдът констатира, че не кореспондира с тези
възражения и е неотносима към процесният казус, но в подкрепа на
направените от съда изводи за процесуална законосъобразност на НП е
Решение №148 от 15.01.2021г., постановено по кнахд №441 от 2020г. по
описа на АС-Благоевград./
От друга страна обаче с ангажираните по делото писмени и гласни
доказателства, съдът приема, че не се доказа по несъмнен и категоричен
начин, че жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение по т.8
от Заповед №РД-01-677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването,
във вр. с чл.63, ал.4 от Закона за здравето.
Съгласно цитираното в НП и АУАН, правило на т.8 от Заповед №РД-01-
677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването, не се допуска
организирането и провеждането на събирания и тържества от частен характер
(сватби, кръщенета, погребения и други) с присъствие на повече от 15 човека.
В последствие , тази Заповед на министъра е допълвана и изменяна с други негови заповеди,
издадени на основание чл. 63, ал.4 от Закона за здравето и действащи при безспорна за страните
обявена епидемична обстановка в РБългария, включително до процесната дата , както следва: със
Заповед № РД-01-718 от 18.12.2020 г., Заповед № РД-01-20 от 15.01.2021 г. и Заповед № РД-01-
52 от 26.01.2021 г., Заповед № РД-01-98 от 14.02.2021 г., Заповед № РД-01-132 от 26.02.2021 г. и
Заповед № РД-01-168 от 15.03.2021 г. Със Заповед № РД-01-718 от 18.12.2020 г. , Заповед № РД-
01-20 от 15.01.2021 г. , Заповед № РД-01-52 от 26.01.2021 г., Заповед № РД-01-98 от 14.02.2021 г. и
Заповед № РД-01-168 от 15.03.2021г., е удължен срока на действие на въведените
противоепидемични мерки и за периода от 22.12.2020г. до 30.04.2021г. включително.
Същевременно със Заповед № РД-01-52 от 26.01.2021 г., издадена отново от министъра на
здравеопазването, е променена въведената в т.8 на Заповед №РД-01-677/25.11.2020г.
на същият орган противоепидемична мярка при посещение на заведения за хранене и
развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, какъвто е и процесният проверен
обект / бар-ресторант/ и съгласно това изменено правило /т.11/, се преустановяват
4
посещенията във всички заведения за хранене и развлечения, като се допускат доставки или
взимане на храна за дома и офиса. Изключение от забраната се допуска само по отношение на
ресторантите на територията на местата за насТ.ване, които могат да работят само за гости на
съответното място за насТ.ване, при използване на 50% от капацитета им и при ограничено
работно време в границите между 6.00 и 22.00 часа. Според другото въведено правило със
същата заповед /т.11а/, от 01.03.2021 г., се допускат посещенията в заведения за хранене и
развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, с изключение на дискотеки, бар-клубове,
пиано[1]барове, бар-вариете и нощни барове, при използване на не повече от 50% от
капацитета им, отстояние от 1,5 м. между облегалките на столове на две съседни маси и
носене на защитни маски за лице от персонала.“ С последяващата на посочената, друга заповед
на министъра на здравеопазването, а именно Заповед №РД-01-132 от 26.02.2021г., посещенията в
заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, с изключение на
дискотеки, бар-клубове, пиано-барове, бар-вариете и нощни барове, се допускат при използване
на не повече от 50% от капацитета им, не повече от 6 човека на маса, носене на защитни
маски за лице от персонала и при ограничено работно време в границите между 6.00 и 23.00
часа, като от 01.04.2021 г. се допускат и посещенията в дискотеки, бар-клубове, пиано-
барове, бар-вариете и нощни барове, а правилото в т. 11а по Заповед № РД-01-52 от
26.01.2021 г. е отменено. Това са били и действащите към процесната дата /14.03.2021г./
противоепидемични мерки, въведени от компетентен орган за цялата страна /министър на
здравеопазването/ с делегираните му правомощия с чл. 63, ал.4 от ЗЗ в условията обявена
пандемична обстановка в страната и продължаващ риск за населението от разпространение и
зараза с COVID -19. Ето защо, на първо място съдът констатира, че посоченото в НП като
нарушено правило /въведена противоепидемична мярка по т. 8 на Заповед №РД-01-
677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването/, на практика не е било действащото
право по смисъла на чл. 3, ал.1 от ЗАНН, тъй като не съществувало като такова в правния
мир и именно за това обективно не е могло да бъде нарушено от процесният жалбоподател,
в качеството му на стопанисващ обект за хранене /бар-ресторант/ по смисъла на чл.124 от
Закона за туризма към процесната дата. С новите въведени противоепидемични правила за
такива обекти към 14.03.2021г., посочени в цитираните 2 други заповеди на министъра на
здравеопазването /
/т.11/, при извършване на процесната проверка, вече не е имало ограничение
за присъствие в такъв обект на до 15 човека, а възможност за присъствие на
гости на съответното място при използване на 50% от капацитета му и при
ограничено работно време в границите между 6.00 и 22.00 часа, като в казуса
с разпита на свидетелите по акта се потвърди, че в процесният ресторант към
момента на проверката са били 60 човека, при капацитет на заведението 140
човека/Констативен протокол, св.Д., св.Н., св.Т., св.М /, което е под 50% от
общият капацитет и в пълно съответствие с това ново въведено правило от
министъра на здравеопазването. /Съдът не кредитира показанията на св.Д.,
която макара да е празнувала в процесният ресторант към датата на
проверката, заяви, че само предполага колко са били гостите й, защото тя
самата не знае броя им категорично./
Предвид изложеното, съдът констатира, че жалбоподателят не е
извършил от обективна страна на твърдяното с НП правило
/противоепидемична мярка/ по т. 8 на Заповед №РД-01-677/25.11.2020г.
на министъра на здравеопазването, която не е и съществувала като
такова правило в правният мир към датата на проверката /14.03.2021г./,
а от друга страна, въведените и действащи нови противоепидемични
правила към този момент със заповеди на министъра /т.11 от Заповед №
РД-01-52 от 26.01.2021 г. и т.11 от Заповед № РД-01-132 от 26.02.2021г./, се
5
доказа с разпита на свидетелите по акта и проверката, че са били и
спазени от процесното дружество, макар те да са извън рамката на
твърдяното нарушение, поради което и съдът намира, че в казуса не са
налице въобще законови основания за ангажиране имуществената
отговорност жалбоподателя. Като е направил различен правен извод и е
ангажирал имуществената отговорност на процесното дружество с
обжалваното НП , във връзка с неизвършено от него административно
нарушение, санкционният орган е издал материално незаконосъобразен
акт, който като такъв следва да се отмени. /В тази насока е и
основателното възражение на защитата ./
Предвид посоченият начин на приключване на съдебното дело и съгласно
нормата на чл.63д, ал.3 от ЗАНН / в сила към датата на започване на
производството по делото/, съдът счита, че искането за присъждане на
сторените съдебни разноски от жалбоподателя в съдебното дело пред РС-
Благоевград, в размер общо на 500.00лв. за участието на адв.К. С., е
основателно и доказано, поради което и следва да се уважи. Освен че за тази
заплатена сума на адвоката по делото е представено и писмено доказателство
/пълномощно /, съдът отчете, че съгласно нормата на чл.18 от НАРЕДБА № 1
от 01.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, за
изготвяне на жалба срещу наказателно постановление без процесуално
представителство възнаграждението се определя по правилата на чл. 7, ал. 2
на базата на половината от размера на санкцията, съответно обезщетението,
но не по-малко от 50 лв., която санкция в казуса е 500.00лв. по обжалваното
НП. Наред с това, в тази норма на Наредбата е посочено, че когато в НП
наказанието е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено
имуществено обезщетение, възнаграждението отново се определя по
правилата на чл. 7, ал. 2 и върху стойността на санкцията, съответно
обезщетението, а за процесуално представителство, защита и съдействие по
дела от административнонаказателен характер, каквото е процесното, извън
случаите по ал. 2, възнаграждението е 300 лв. В конкретният казус освен
размера на санкцията, следва да се отчете и обстоятелството, че по делото са
проведени шест заседания, в които е взела участие и упражнила процесуално
представителство адв.С. . При тези обективни данни съдът приема, че не са
налице основания за редуциране на заплатеното възнаграждение на адв.С. по
чл. 63д, ал.2 от ЗАНН, нито се констатира прекомерност на същото по
смисъла на чл.18 от Наредбата за минималните размери на адвокатските
възнаграждения, с оглед на свършената работа по делото от този участник, в
това число изготвяне на жалба срещу отмененото НП , процесуално
представителство в рамките на няколко съдебни заседания и изготвяни
писмени защити .
Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.2, т.1 и чл.63д, ал.1 от
ЗАНН, Благоевградският районен сьд
6
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 108/13.09.2021г., издадено от Директора на РЗИ-
Благоевград, с което на ЕТ“Р “, с ЕИК , със седалище и адрес на управление :
Б , ул.“С “№ , представлявано от Р Г М , е наложена имуществена санкция в
размер на 500.00лв /пет стотин лева/ по чл.209а, ал.4, вр. с ал.2 от Закона за
здравето, във връзка с административно нарушение по т.8 от Заповед №РД-
01-677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването, във вр. с чл.63, ал.4 от
Закона за здравето.
ОСЪЖДА РЗИ-Благоевград да заплати на ЕТ“Р “, с ЕИК , със
седалище и адрес на управление : Б , ул.“С “№ , представлявано от Р Г М ,
сумата от 500.00лв /пет стотин лева/ , представляваща направени съдебни
разноски по нахд №1410/2021г. по описа на БлРС за адвокатско
възнаграждение на адв.С. .
Решението може да се обжалва пред Административен съд-Благоевград
в 14 - дневен срок, считано от съобщаването му на всяка от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
7