Решение по дело №1826/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1998
Дата: 6 ноември 2020 г. (в сила от 6 ноември 2020 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20207180701826
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  № 1998

 

  гр. Пловдив, 06 ноември 2020 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- ПЛОВДИВ, Първо отделение, XVIII състав в съдебно заседание на осми октомври  две хиляди и двадесета година в състав

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

         при секретаря Т. К. като разгледа докладваното от съдия Йордан Русев АД № 1826 по описа за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното: 

         Производство по реда на Глава Десета от АПК, във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

         Образувано е по жалба на З.Д.А., ЕГН ********** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0432-000110 от 18.06.2020г., издадена от Началник на 01 РУ към Областна Дирекция на МВР, гр. Пловдив, с която е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП “Прекратяване на регистрацията на ППС за от 6 месеца“. 

         Жалбоподателят, чрез адв. Т.А.-пълномощник, намира обжалвания акт за незаконосъобразен и издаден при неправилно прилагане на материалния закон. Искането е да се отмени атакуваният административен акт. Претендира разноски.    

         Ответникът - Началник на 01 РУ към Областна Дирекция на МВР, гр. Пловдив, редовно призован, не взема становище по жалбата. 

         Съдът намира жалбата за подадена в рамките на установения за това, преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

          В обстоятелствената част на административния акт е посочено, че същият се постановява въз основа на АУАН № Т200198 от 18.06.2020г., за това, че на 18.06.2020г. около 00,50ч. в гр.Пловдив на кръстовището на бул. „Ал.Стамболийски“ и ул. „Балатон“ като водач на лек автомобил „Пежо Ранч“ с рег. №РВ****ХР негова собственост го управлява без да притежава съответното свидетелство за управление и с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда, установено по надлежния ред. Установеното е квалифицирано като нарушение на  чл. 150А, ал. 1 от ЗДвП и чл. 5, ал. 3, т.1 от ЗДвП. Въпросният АУАН е приложен по преписката. В същия подробно е описано прежде посочените деяния, осъществено от З.А.. 

Приложен е също така Талон за медицинско изследване № 089137/18.06.2020г., издаден на жалбоподателя, в който А. е уведомен за задължението да се яви за извършване на изследване в УМБАЛ „Св.Георги“ЕАД до 40 минути от връчването на талона, както и неговият отказ да даде кръв за алкохол в лечебното заведение, удостоверено с Лист за преглед на пациент в КДБ/СО № 042919 от 18.06.2020г.   

         В хода на съдебното производство към доказателствения материал се приобщиха следните писмени доказателства:  справка за нарушител/водач, Удостоверение № 1642/22.06.2020г. на ОДМВР-Пловдив.

        Разгледана по същество жалбата е основателна.

         Предмет на настоящото съдебно производство е индивидуален административен акт – Заповед за прилагане на принудителна административна мярка, издадена по реда на чл. 171, т. 2а, б "б" от ЗДвП.

         Обжалваният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган, за което по делото е приета Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на директора на ОД на МВР-Пловдив. 

          По своята правна същност принудителните административни мерки са вид индивидуални административни актове и като такива за тях е приложим Административнопроцесуалният кодекс.

          Съгласно чл. 22 от ЗАНН за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях могат да се прилагат принудителни административни мерки. Случаите, когато могат да се прилагат принудителни административни мерки, техният вид, органите които ги прилагат и начинът на тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване се уреждат в съответния закон или указ, съгласно чл. 23 от ЗАНН. Изхождайки от тази разпоредба се налага извод, че тези мерки се прилагат само в изрично и точно изброени в закон случаи, налагат се само от точно посочени в правната норма органи на администрацията, прилагат се само онези принудителни мерки, които по вид са точно определени в правна норма и се налагат по начин и ред, предвиден в правната норма. В конкретния случай е наложена принудителна административна мярка прекратяване на регистрация на пътно превозно средство за срок от шест месеца. Тази мярка е предвидена в ЗДвП и се налага на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, непритежаващо съответното свидетелство за управление на моторно превозно средство и е употребило алкохол.

        Обжалваната заповед е незаконосъобразна, тъй като е постановена при съществено нарушение на административно-производствените правила и в противоречие с действащите материални разпоредби на закона. Доводите в тази връзка са следните:

        Съгласно чл. 171, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки се прилагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон. Правното основание за процесната принудителна административна мярка е по чл. 171, т. 2а, б. "б" от ЗДвП, съгласно която се прекратява регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година. В случая е установено, със съставения АУАН, че пътното превозно средство е било управлявано от лице, което не притежава съответното свидетелство за управление, съставляващо нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, както и с концентрация на алкохол в кръвта си над 1,2 на хиляда, установено по надлежния ред, нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗдвП.Безспорно е налице противоречие в посоченото правно основание за издаване на акта. Посоченото фактическо положение по първа точка представлява самостоятелно и отделно такова за прилагането на ЗППАМ. В този смисъл законодателят в нормата на чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП е посочил различни хипотези – без да е правоспособен водач; не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство; или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред; или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или т. 4; или по реда на чл. 69а от Наказателно – процесуалния кодекс. Ето защо при издаване на заповедта е допуснато съществено процесуално нарушение, като не е посочено като правно основание и нормата на чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП. Този извод следва от нормата на закона, която предвижда принудителната административна мярка да може да се наложи за няколко самостоятелни и различни фактически състави. Описаната в точка първа фактология води до налагане на мярката по чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП, а тази по втора точка се налага по реда на чл. 171, т.2а, б“б“, но в заповедта е посочена само последната. Волята на издателя следва да е еднозначна и недвусмислена, т. е. следва изрично и точно да се впише за кое административно нарушение и кой е неговият извършител, за което се налага конкретната мярка. Следователно изложените мотиви в заповедта не съответстват на действителността и не кореспондират със събраните по делото доказателства. В посочените материално-правни текстове от ЗДвП се съдържат различни хипотези, поради което следва изрично да се отбележи коя хипотеза е нарушена и за всяка да се наложи на правното основание, предвидено за нея. 

Жалбата се явява основателна, поради което Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0432-000110 от 18.06.2020г., издадена от Началник на 01 РУ към Областна Дирекция на МВР-Пловдив, с която на жалбоподателя е прекратена регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

         Предвид изхода на спора жалбоподателят има право на разноски. С оглед на това ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя съдебни разноски в общ размер на 510 /петстотин и десет/ лева, от които 10 /десет/ лева платена държавна такса за образуване на производство и 500 /петстотин/ лева, платено адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие от 20.07.2020 година.

         Мотивиран от гореизложеното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

         ОТМЕНЯ по жалба на З.Д.А., ЕГН ********** Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0432-000110 от 18.06.2020г., издадена от Началник на 01 РУ към Областна Дирекция на МВР, гр. Пловдив, с която е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП “Прекратяване на регистрацията на ППС за от 6 месеца“, като незаконосъобразна.

       ОСЪЖДА ОД на МВР-Пловдив да заплати на З.Д.А., ЕГН ********** направените съдебни разноски в размер на 510 /петстотин и десет/ лева.

       Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ :