Решение по дело №670/2021 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 40
Дата: 28 март 2022 г. (в сила от 20 април 2022 г.)
Съдия: Гергана Кузманова
Дело: 20215440200670
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 декември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 40
гр. С., 28.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – С. в публично заседание на двадесет и осми февруари
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Гергана Кузманова
при участието на секретаря Веселина Младенова
като разгледа докладваното от Гергана Кузманова Административно
наказателно дело № 20215440200670 по описа за 2021 година
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Р.“ АД срещу Наказателно постановление №
***/01.12.2021г., издадено от и.д. директор на Р. А. - П., с което на жалбоподателя е
наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв. на основание чл. 104, ал. 1 ЗАвтПр.
Твърди се от жалбоподателя, че обжалваното наказателно постановление е
незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на процесуалния и материалния
закон.Иска се отмяна на наказателното постановление. Претендира и за разноски.
В съдебно заседание за жалбоподателя се явяват адв. П. и адв. К., които поддържат
жалбата.
Административно наказващия орган редовно призован не изпраща представител в
съдебно заседание. В писмено становище счита жалбата за неоснователна, а издаденото
наказателно постановление за законосъобразно. Прави възражение за прекомерност на
претендираното адвокатско възнаграждение.
РП-С. р. пр. не изпра ща представител.
Съдът след преценка на събраните по делото доказателства прие за установено
следното от фактическа страна:
Няма спор по делото, че „Р.“ АД е лицензиран превозвач на пътници по шосе.
На „Р.“ АД е извършена комплексна проверка на транспортната му дейност като
превозвач. В хода на проверката е установено, че превозвачът не е организирал работата на
водача Л. Д. изпълняващ обществен превоз на пътници по основна автобусна градска линия
1
№ * по начин, по който да е спазено изискването след 4 часа управление на автомобила да
има прекъсване от 30 мин. или две прекъсвания по 15 мин, установено от попълнения пътен
лист от дата 06.03.2021г.
За констатираното нарушение свид. М. е съставил АУАН № 297001/12.11.2021 г. в
присъствието на свид. С. срещу „Р.“ Ад, представлявано от Д. К. П. за това, че на
06.03.2021г. около 10:09ч. в гр.С., ул.*** фирма „Р.“АД , като превозвач е извършила
следното нарушение: При извършване на обществен превоз на пътници по основна градска
линия №1 от общинската транспортна схема на гр.С.,съгласно Наредба №2 на МТС от
2002г. превозвача не организира работата на водача Л. Д. по такъв начин,че да спази
изискването на Наредба Н-3 /07.04.2009г. на МТ след четири часа управление да има
прекъсване от 30 мин. Или прекъсвания от най-малко 15 мин. всяко вместени в периода на
управление на моторното превозно средство.Водачът Л. Д. работи без прекъсване за
времето от 06,08ч.- до 13,25ч. на 06.03.2021г., видно от пътен лист №22518 с моторно
превозно средство „***“ с рег.№ ***, собственост на фирмата- нарушението е
квалифицирано по чл. 30, т. 1 от Наредба № 2 на МТС /ДВ бр. 32/2002 г./, във вр. с чл. 5, ал.
1 Наредба Н-3 на МТ,/ДВ бр. 31/2009 г./.
Актът е съставен в присъствието на законния представител на дружеството –
управителя Д. К. П. и е подписан и връчен без възражения.
Видно от пътен лист № 22518/06.03.2021 г., издаден от Б. за водач Л. Д., на същата
дата водачът Д. е изпълнявал с процесния автобус линия У. - К. С., с тръгване от Гаража – С.
за У.. Като начален час на тръгване от Гаража – С. е посочен 06,08ч. и пристигане в С. 06,15
ч. и пробег 3,6 км; следват У.-К. с час на тръгване 6,15 и пристигане 6,46 ч.; К. - У. с час на
тръгване 6,46 и пристигане 7,27.; У. – К. с час на тръгване 07,27 и пристигане 7,55 ч.; К. - У.
с час на тръгване 7,55 и пристигане 8,35.; У. – К. с час на тръгване 8,35 и пристигане 09,05
ч.; К. - У. с час на тръгване 09,05ч. и пристигане 9,45 ч.; У. – К. с час на тръгване 9,45 и
пристигане 10,15 ч.; К. - У. с час на тръгване 10,15 и пристигане 10,55 ч.; У. – К. с час на
тръгване 10,55 и пристигане 11,25 ч.; К. - У. с час на тръгване11,25 и пристигане 12,05 ч.; У.
– К. с час на тръгване 12,05 и пристигане 12,35 ч.; К. - У. с час на тръгване 12,35 и
пристигане 13,15 ч..; У.-Гаража - тръгване 13,15ч. пристигане 13,25ч. Пробегът на
разстоянието У. – К. – У. е 21,300 км.
Въз основа на АУАН е издадено обжалваното НП № 36- 0000862/01.12.2021 г. за
описаното нарушение на чл. 30, т. 1 от Наредба № 2/15.03.2002 г. на МТС, вр. чл. 5 от
Наредба Н-3/07.04.2009 г. на МТ, на основание чл. 104, ал. 1 ЗАвтПр на жалбоподателя е
наложена санкция в размер на 1 000 лв.
НП е връчено на жалбоподателя срещу разписка на 21.12.2021 г.
По делото е приложена Заповед № РД–08-30 от 24.01.2020 г. на МТИТС, с т. 6 на
която на директорите на Р. А. е възложена материалната компетентност за издаване на
наказателни постановления по ЗАвтПр, ЗДвП и подзаконовите им нормативни актове.
Описаната в АУАН и в обжалваното НП фактическа обстановка се потвърждава от
2
показанията на разпитаните свидетели М. и С., които съдът кредитира като обективни,
безпротиворечиви и кореспондиращи с обсъдените писмени доказателства.
При така установеното от фактическа страна съдът направи следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима и разгледана по същество е основателна.
Съгласно санкционната разпоредба на чл. 104, ал. 1 ЗАвтПр Превозвач, който не
осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при
извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за
собствена сметка, се наказва с имуществена санкция 1 000 лв.
С разпоредбата на чл. 78, ал. 3 ЗАвтПр е въведено задължение за водачите при
извършване на превози с превозните средства по ал. 2 да спазват изискванията за времето за
управление, прекъсване и почивка по чл. 5 - 9 от Регламент 561/2006.
Според ал. 4 изискванията за времето за управление, прекъсване и почивка при
извършване на превози с превозни средства по чл. 3, буква "а" от Регламент 561/2006 се
определят от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията с
наредбата по чл. 89, ал. 1.
С Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни
схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси (Загл. изм. - ДВ, бр.
44 от 2011 г. ), издадена от министъра на транспорта и съобщенията, обн., ДВ, бр. 32 от
29.03.2002 г., в сила от 29.03.2002 г., изм. и доп., бр. 32 от 8.04.2003 г., изм., бр. 45 от
2.06.2006 г., в сила от 1.06.2006 г., изм. и доп., бр. 44 от 10.06.2011 г. се определят условията
и реда за утвърждаване на транспортните схеми и за осъществяване на обществените
превози на пътници с автобуси, извършвани от регистрирани търговци, притежаващи лиценз
за извършване на превоз на пътници на територията на Република България или лиценз на
Общността, както и други документи, които се изискват от закона и тази наредба, по
утвърдени транспортни схеми на територията на Република.
С чл. 30, т. 1 от Наредбата е въведено задължение за извършващото превоза на
пътници лице да организира труда на водачите, като спазва нормативно установената
максимална продължителност на работния ден (смяна), междудневната и междуседмичната
почивка и прекъсванията в периодите на управление съгласно Закона за автомобилните
превози.
С Наредба № Н-3 от 7.04.2009 г. за необходимите мерки за изпълнението и
прилагането на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4
февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент
(ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за
движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на
Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното
законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за необходимите мерки за
изпълнението и прилагането на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на
3
Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното
законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) №
3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета
(Загл. изм. – ДВ, бр. 15 от 2016 г.), издадена от министъра на транспорта, обн., ДВ, бр. 31 от
24.04.2009 г., изм. и доп., бр. 33 от 26.04.2011 г., изм., бр. 15 от 23.02.2016 г., доп., бр. 74 от
20.09.2019 г., се определят: изискванията за времето на управление, прекъсванията и
почивките на водачите при извършване на превози с превозни средства, посочени в чл. 3,
буква "а" от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март
2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт; изискванията към съдържанието, графикът за работата на
водачите и другите документи, удостоверяващи дейността на водачите; условията и редът за
издаване на карти за дигитални тахографи; сроковете за извличането и съхраняването на
данните от паметта на дигиталните тахографи и от картите на водачите.
В чл. 5, ал. 1 от тази наредба е прието правило, че след период на управление 4
последователни часа водачът е длъжен да спази прекъсване от най-малко 30 min. В ал. 2 е
предвидено, че прекъсването по ал. 1 може да бъде заменено с прекъсвания от най-малко 15
min всяко, вместени в периода на управление на превозното средство. Член 3, б. „а“ от
Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година
за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на
Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета изрично изключва от
приложното му поле автомобилен превоз с превозни средства, използвани по редовни
линии, когато маршрутът на въпросната линия не надвишава 50 километра.
Безспорно се установи от събраните по делото доказателства, че превозвачът „Р.“
АД извършва обществен превоз на пътници с автобуси по утвърдени транспортните схеми.
Установи се, че в случая е извършвана транспортна схема с маршрут, който не надвишава 50
км. Видно от пътния лист, послужил за съставянето на процесния АУАН и за установяване
на вмененото на жалбоподателя нарушение, маршрутът на основната градска линия № * от
общинската транспортна схема, изпълняван от посочения автобус с рег. № *** е с дължина
21,300 км, а не е с дължина повече от 50 км.
При това положение е основателно възражението на жалбоподателя, че вмененото
му нарушение е несъставомерно, тъй като за извършван транспорт на превози с маршрути
по-малко от 50 км. въобще няма изискване за прекъсване на работата при продължителност
повече от 4 часа. Налице е неправилно приложение на материалния закон от
административно наказващия орган, обуславящо отмяната на обжалваното НП като
незаконосъобразно.
В случая дължината на маршрута е от съществено значение за съставомерността на
посоченото нарушение. След като дължината на маршрута на извършвания превоз въобще
не е посочена нито в АУАН, нито в НП, е налице и нарушение на изискването за пълно
описание на елементите от фактическия състав на нарушението изисквания, с което
4
съществено са нарушени чл. 42, ал. 1, т. 4 и 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, което нарушение
прави обжалваното НП незаконосъобразно.
Ще следва наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно,
на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН.
С оглед изхода от спора ще следва да бъде осъдена Р. А.-П. да плати на
жалбоподателя на основание чл. 63д, ал. 1 ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 3 АПК направените
деловодни разноски в размер на 300,00 лв. за адвокатско възнаграждение.
По изложените съображения С.ският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ***/01.12.2021 г., издадено от и.д.
директор на Р. "А." – П., с което на „Р.“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление
гр. С., ул. „***, представлявано от Д. К. П., на основание 104, ал. 1 от Закона за
автомобилните превози е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв. за нарушение
на чл. 30, т. 1 от Наредба № 2/15.03.2002 г. на МТС, вр. чл. 5 от Наредба Н-3/07.04.2009 г. на
МТ., като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА Р. А. – П., представлявана от и.д. Г. Д. П. да заплати на „Р.“ АД, ЕИК
***, със седалище и адрес на управление гр. С., ул. „***, представлявано от Д. К. П. на
основание чл. 63д, ал. 1 ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 3 АПК направените разноски в размер на 300
лв. за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – С.
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – С.: _______________________
5