№ 8658
гр. София, 07.04.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 164 СЪСТАВ, в публично заседание на
седми април през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ГЕРГАНА В. НЕДЕВА
при участието на секретаря ЕВА ЮЛ. ИВАНОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ГЕРГАНА В. НЕДЕВА Гражданско
дело № 20221110130549 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 11:00 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ: ... – редовно призовани чрез адв. Д., представляват се от адв.
Д. с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ: ... – редовно призовани чрез адв. Л. Д., представляват се
от адв. О. Д. с пълномощно по делото и лично управителят на дружеството А.
Ш..
СТРАНИТЕ /поотделно/: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ, като взе предвид редовното призоваване на страните, намира,
че са налице условия за даване ход на делото, поради което и на основание
чл.142, ал.1 от ГПК,
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ДОКЛАДВА делото съгласно проекто-доклада, изготвен и съобщен на
страните с Определение от 14.02.2023 г., по което до днес страните не са
възразили.
АДВ. Д.: Поддържам исковата молба и представените с нея писмени
1
доказателства, съответно оспорвам ОИМ. Запознат съм с направения проект
за доклад и нямам възражения по него. Моля същият да се приеме за
окончателен.
АДВ. Д.: Оспорвам исковата молба. Поддържам отговора на исковата
молба. Противопоставяме се на направената от ищеца покана за плащане на
наем за складово помещение. Водим управителя във връзка с дадените ни
указания, както и допуснатия ни свидетел. Запозната съм с направения проект
за доклад и нямам възражения по него. Моля същият да се приеме за
окончателен.
СЪДЪТ, на осн. чл. 145, ал.3, изр. 1 от ГПК, напътва страните към
СПОГОДБА.
СТРАНИТЕ /поотделно/: Няма нагласа за спогодба.
СЪДЪТ, на осн. чл. 145, ал.3, изр.2, вр. с чл.146 от ГПК,
О П Р Е Д Е Л И:
ВПИСВА като окончателен доклад изготвения проект за такъв, който е
бил връчен на страните с Определение от 14.02.2023 год., по който същите не
са заявили възражения.
По доказателствата и на осн. чл.148 от ГПК, СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА И ПРИЛАГА като писмени доказателства, допуснати със
същото Определение такива, съответно представените от ищеца с исковата
молба и тези, представени от ответника с писмения му отговор.
На основание чл. 176 във вр. с чл. 177, ал. 1, т. 2 от ГПК, ПРИСТЪПВА
2
към изслушване на А. Ш., явяващ се управител на ответното дружество, който
следва да отговори на поставените в ИМ въпроси и евентуално на последващи
такива в д.с.з.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш.: Като цяло правоотношенията между дружествата
възникват по желание на ..., тъй като „... е главен организатор на изложение
„...“ и през 2021 г. моята колега О. К. получи обаждане от г-н ... ...в, който се
представи като управител на агенцията, която до момента била разпечатала
всички рекламни материали на изложението „...“ и тъй като то вече течеше
казахме, че при следваща подготовка ще се свържем с него, за да
коментираме как и какво може да направим съвместно. През следващата
година 2022 г. потърсихме г-н ... ...в, като моята колега О. К. се обади на г-н
...в, тъй като двамата бяхме взели решение да работим със старозагорска
фирма, за да може да подпомогнем местния бизнес, тъй като изложението е
на територията на ... и няма по-хубаво от това парите да останат в общността.
Нямаме подписан договор и всичко, което имаме са изпратени оферти и
преговори за цени. Така възникнаха нашите отношения, след което пуснахме
първа поръчка, която беше с относителен голям брой рекламни материали, по
която работи моята колега О. К.. Там също имахме възражения, връщахме се,
препечатвахме, не ни беше отказвано да бъдат препечатани негодните за
употреба винили, а след това пуснахме друга поръчка, която съставлява
рекламни материали за щандовете на изложителите. Да кажем фирма като
„...“ поръчва техните рекламни материали през нас, ние ги поръчваме чрез
наш подизпълнител и към нас е ангажимента да ги доставим с най-доброто
качество и спецификацията, която те са ни подали. След направената поръчка
получихме 17 бр. винили, които ни бяха доставени от служител на ... на
03.05.2022 г., който беше почивен ден и тъй като винилите са обемисти и
големи, не успях да ги разгърна и да ги видя на момента, но подписах
представения ми протокол за доставката им. На следващия ден, когато всички
колеги дойдоха на работа ги разгънахме и установихме, че са негодни за
употреба, тъй като има разминаване в цветовете, има отпечатани линии все
едно е свършил тонера, петънца и такива неща, които наистина правят
винилите негодни. Винилите служат за представяне на съответната фирма
пред над 20 хил. посетители, които минават на това изложение и няма как те
да се представят със сгрешеното им лого. Това все едно е друга фирма реално.
3
След това се обадих на служителката, която беше доставила винилите и
казах, че има проблем, попитах дали другите винили са отпечатани и какво
става с тях, а тя отговори „Ами ние тук сега се подготвяме да ги издадем“,
след което аз й казах, че има проблем с цветовете и искам да отида да ги видя
преди това, при което тя ми подаде адрес, тъй като до момента не бяхме
ходили в печатната база и не сме виждали къде се отпечатват, как се
отпечатват, машини и др. На една среща през февруари месец пожелахме това
да се случи, но г-н ...в леко ни отклони и каза „Аз съм в центъра, нека се
видим в едно кафе“ . Служителкака ми подаде адрес, на който да се явя.
Адресът беше пред паркинга на някаква сграда и там реално се случи всичко,
не знам дали беше склад или печатница. Беше промишлена сграда, голяма, с
много фирми вътре. Отидох и на паркинга бяха поставени винилите, при
което започнах да ги разпъвам и да гледам съответно цветовете, при което
установих, че абсолютно всички цветове са некоректно напечатани, което за
нас е огромен проблем, защото гоним срокове, времето много ни притискаше
и нямаме друг полезен ход за действие. Съответно се обадих на г-н ...в, за да
му кажа, че имаме проблем с винилите и че трябва нещо да направим, да се
разберем, да ги препечатаме или какво да направим, при което в отговор ми
беше казано, че му е писнало от нас и нашите претенции, и да си ги печатаме
някъде другаде като толкова много искаме качество. Винилите за него били
перфектни въпреки, че той според мен не ги беше виждал, тъй като каза, че не
е в града, при което аз много притеснен се върнах на територията на летището
и споделих с колегите, че имаме огромен проблем, не знам какво да правим и
не може да доставим тези винили на клиентите, тъй като ще се изложим и ще
си загубим бъдещата работа. За нас това е основен бизнес и изложението е
едно от най-големите на Балканите, хората са ни се доверили и ние съответно
искаме да дадем най-доброто качество и взехме решение да откажем
поръчките поради негодност на винилите да бъдат употребени. След това
изпратихме имейл, в който казваме, че отказваме поръчките и се започна една
сага в кореспонденция, при която се казваше, че винилите са отпечатани
коректно, ние изпращахме снимки, сравнителни анализи, бяхме поканили г-н
...в да се яви лично, за да сравним цветовете, но така и не се случи това нещо
и се започна един натиск от негова страна чрез нашия клиент асоциация „...“,
тъй като той /г-н ...в/ беше звънял, беше им писал СМС-и и беше негласно,
може би той е публикувал или някой друг, не знам, но беше изпратил линк
4
към някаква статия как изложение „...“ не плаща на подизпълнителите си, а
реално такова нещо няма, тъй като изложението няма неплатени сметки към
подизпълнителите си и аз лично получих обаждане от Председателя на
асоциацията, който категорично ни заяви, че трябва да решим казуса, тъй като
се заплашва да има протести, затваряне на пътя и саботиране на откриването
на „...“ и ние бяхме принудени да заплатим тези 17 бр. винили въпреки, че
оспорваме тяхното качество и годност, като за нас това е видно с просто око,
тъй като сме от над 15 години в бранша и такова нещо не ни се беше
случвало. Не ги използвахме, препечатахме абсолютно всичко на друго място,
но много по-скъпо. Ние бяхме много притеснени дали ще успеем да го
направим, защото 03.05.2022 г. беше почивен ден, което е понеделник и
06.05.2022 г. също беше почивен ден, което е петък и реално ние на
04.05.2022 г. взехме следобед решението да ги препечатаме, като в сряда
партньорът ни от София откликна да ги препечата и в четвъртък ни ги
изпрати по куриер. Съответно цялата ни работа и всичко се забави, съответно
нашите подизпълнители трябваше да работят по-дълго. Всякакви неудобства
възникнаха от това нещо и реално не сме използвали нищо от тази поръчка.
Ние ги държим в наш склад тези 17 бр. винила, неизползвани и непокътнати.
Реално нашето желание беше да се разберем и да бъдат разпечатани тези
винили, но ни беше категорично отказано. Бяхме обиждани в някаква
комуникация, че сме се били правили на мъже и т.н., че сме били глупави, че
не сме разбирали нищо… Всеки има право на своето мнение, но за нас като
професионалисти в този бранш и доказали се, съответно не беше релевантно.
Това е, което мога да кажа накратко за казуса без да навлизам в детайли.
АДВ. Д.: Имам въпроси, тъй като чувам някои неща за пръв път.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на адв. Д., отговори: Процедурата е да
изпращаме файлове, които са ни предоставени от клиентите. Не знам дали
машините, които печатат могат да променят цветовете. Не съм печатар, а
професионалист. Тъй като се консултирахме с различни печатари и
печатници, работата му е да нагласи така машината, че да отпечата
конкретните цветове, които са зададени по файла, защото дори всеки един
обикновен принтер може да печата различно, но при професионалните
принтери това е работа на печатаря той да направи така цветовете и да
калибрира машината така, че те да отговарят на това, което е подадено. Едни
и същи файлове ги печатаме 3-та година по ред и са едни и същи и няма как
5
една година да са с един цвят, 2-ра година да са с различен цвят и т.н. Те
винаги са едни и същи и ние затова познаваме цветовете. Когато направихме
сравнителен анализ между отпечатаните винили от предходно издание, тъй
като някои клиенти желаят да им ги запазим и да ги използваме отново, се
вижда с просто око, че новоотпечатаните винили не отговарят на цветовете.
Имам снимки, които мога да покажа на телефона. Изпратихме такива снимки,
разбира се. Снимах ги на 04.05.2022 г., някъде около обяд.
АДВ. Д.: Имаме имейл от А. Ш. в 14:57 ч. от 04.05.2022 г. за нова
поръчка.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на адв. Д., отговори: Ами ние сме
притиснати от времето, нещата се случват бързо и не мога да кажа дали е
било в 14:57 ч. или др. Аз съм от 8 ч. сутринта до 20 ч., за мен обяд може да е
15 ч., не знам. Било е нещо обедно, следобедно, не мога да кажа конкретен
час. Този имейл е за едни допълнителни материали. Приложените документи
към имейла, това са файловете за които говоря, след това сме установили
некачественото изпълнение. Не знаем дали е отпечатано. Между двата имейла
има имейл от наша страна, в който казваме, че отказваме поръчката. Този, в
което отказваме да ги вземем, е след техния имейл, в който ни канят да ги
вземем, но преди това има друг имейл, в който отказваме поръчката. На
04.05.2022 г. преди да изпратим този имейл бяхме на паркинга реално.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на Съда, отговори: За всички
изложители поръчахме рекламните материали от .... Всички бяха с негодно
качество. Тези 17 бр. винили сме платили поради натиск и за тях имаме
приемо-предавателен протокол, а другите, които бяха отпечатани са на
паркинга. Поръчката е за всички изложители и ние сме препечатали всички
винили на друго място. Цялата поръчка прекратихме.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на адв. Д., отговори: 17 бр. винили бяха
навити на руло. 5,20х80 см. са размери на винилите. Организацията ни е
изключително динамична, притиснати сме от времето и очакваме
добросъвестно напечатване на винилите и ако ние сме имали съмнението, че
някой ще отпечата недобросъвестно тези винили, ние сме щели да ги гледаме
под лупа. Да развиеш едно руло отнема 5 минути и след това да го навиеш, за
да не се изцапа и в условията, в които работим на летището все пак тези
винили трябва да са чисти, но когато са 17 бр. и това отнеме 40-50 минути,
6
ако чакат още 15 човека… Тук това, че сме притиснати от времето ни изигра
лоша шега, но не сме очаквали такъв казус. Затова останахме учудени и
затова отидох лично да проверя останалите напечатани винили, които отново
бяха с негодно качество и там отделих много повече време, тъй като това се
оказа огромен проблем за нас.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на Съда, отговори: На място бяхме с
една дама „...“ се подписва, не знам първото име и тя е човека, който
достави 17-те бр. винили на предходния ден. Реално аз на нея се обадих и тя
каза да отида там. Коментарът ѝ беше „Не знам, звъннете на г-н ...в.“
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на адв. Д., отговори: Винилите ни бяха
предадени на летище .... Няма как да разгънем винилите навън, защото ще се
изцапат и при едно евентуално изчистване може да ги нараним или
препаратите, които използваме да направят нещо на винилите.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на Съда, отговори: Установихме
качеството на винилите, когато ги разпънахме за монтиране. Тогава
установихме разликата.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на адв. Д., отговори: Винилите бяха
съвсем различен цвят от файловете. Да кажем червеното беше отпечатано в
оранжево. Абсолютно печатарят няма как да не види отпечатаните линии и да
не види, че просто са с различен цвят.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на адв. Д., отговори: 17 бр. винили ни
предаде ... на летището. Тя е подписана на протокола. Там е сбъркано, че се
предават на „...“, те всъщност са на „.... Други такива протоколи не са ни
представени.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш. на въпроси на Съда, отговори: По друга поръчка
сме работили с тази печатница. Приемо-предавателен протокол не сме
подписвали. Получавали сме по предходната поръчка на колегата ми О. К.
винили, които отново към г-н ...в сме връщали за препечатване и тогава не ни
е отказвано. При второто нямаше проблем. Поискахме и в този случай, но ни
беше казано като не ни харесва, да печатаме другаде.
СЪДЪТ ПРИСТЪПВА към събиране на допуснатите гласни
доказателствени средства на двете страни, чрез разпита на водените днес от
7
тях свидетели.
В залата се въведе свидетелят на ищеца.
СЪДЪТ СНЕМА самоличността на свидетеля по л.к.
... – роден на ... г. в гр. ..., живущ в гр. ..., ЕГН **********, български
гражданин, неосъждан, без дела и родство със страните. Служител при
ищцовото дружество на длъжност „печатар“.
СЪДЪТ ПРЕДУПРЕДИ свидетеля за наказателната отговорност по чл.290
НК и след като същият обеща да говори истината, на въпроси на страните и
съда, отговори:
СВИДЕТЕЛЯТ на въпроси на адв. Д.: Мисля, че жената пред залата
/следващия свидетел/ е г-жа О.. Ние дадохме винилите, първия транш и тя
каза, че са много хубави, нямаше претенции, даже ни накараха по оградите да
сложим транспаранти и сложихме ги, изпълнихме го и това беше точно преди
празниците. Беше във връзка с откриването на „...“. Беше много доволна и
продължихме работа. След този случай дадохме още поръчки и нямаше
проблем, докато в началото на май занесохме поръчка с шефа. Оставихме я
там, всичко беше наред, пуснаха ни още една поръчка с допълнителни
файлове, които аз разпечатах и мисля, че на следващия ден ги помолиха да
дойдат да си ги вземат и те отказаха, защото печатаното не е било наред
според тях. Печатар съм от две години и малко. Преди това не съм работил
като печатар. От две години съм в тази фирма. Никога не съм имал такъв
проблем. Работим с големи компании като „...“, „...“, „...“ и мога да кажа, че
печатаме доста сериозна квадратура, всякакъв вид билбордове, транспаранти,
фолиа, ПВЦ-та и никога до сега не е имало проблем. Кореспондираха чрез
имейл с г-жа О. и някакъв друг имейл, от който получавахме файловете и
беше описано колко бройки на какъв материал, след което аз започвам да ги
печатам с довършителни дейности и така. Машината е калибрирана от
специален техник, който си идва редовно да проверява дали нещо не се е
изместило или нещо такова. Няма никакъв проблем с машината. Ако имаше
проблем и другите брандове нямаше да искат да работят с нас. Аз не пипам.
Tова се прави от професионалист техник, но не и от мен. Като дойде файлът
аз го качвам в дадената ни програма и тя започва да се печата, след като той е
готов за печат и започва да излиза съответната продукция. Клиентът ни
8
изпраща файла. Не мога да сменям цветовете по файла. Нямаме такава
практика и става много трудно, ако решиш да си играеш със самото нещо. Не
е възможно да излизат различни цветове. Тя е готова и зададена цветовата
гама. Тя сама си ги прави. Настроена и калибрирана, като преди това минават
тестове, вижда се, има си скала, която се проверява ако този цвят трябва да е
червен дали излиза червен и ако има някакъв проблем, тогава се прави
калибровка, но мисля че на година идва и се проверя дали има проблем
машината. Не може да се дължи на липса на конкретен цвят. Тази машина не
е като принтерите. Тя няма нищо общо и ако свърши мастилото, тя изгаря и
приключва. Няма вече живот в нея. То е с голямо налягане вътре, за да се
избутва мастилото до самите глави и така. Виждал съм го /А. Ш./, но не го
познавам лично. Мисля, че проблема възникна след като закарахме
поръчката, като ние бяхме притиснати с времето, защото започваше самото
събитието и работихме доста извънредно, за да спазим срокове, които
впоследствие се променяха всеки ден и закарахме въпросната поръчка след
това на следващия ден, не си спомням точно конкретно, но дойде още една
поръчка следобед мисля. Имах много малко време, това си спомням и
трябваше да я приключа бързо. Аз спазих срока и то точно тогава стана така,
че те не искаха дори да дойдат да си го вземат това нещо и бяха поканени от
нашия офис мениджър. Бяхме с шефа в нашата служебна кола, натоварихме
винилите. Те са големи, но не чак толкова. Имаше и транспаранти от сорта на
0,75 см. на 2-3 м., не помня точно размера, тъй като беше преди година.
Занесохме ги на летището между кв. „Колю Ганчев“ и с. Загоре, където се
състои изложението „...“. Разтоварих ги и шефът отиде мисля, да им да дава
бележка, че са си ги приели и няма проблем. Аз изчаках в колата след като ги
разтоварих. Приемането как и от кого не знам вече. Предадохме ги, имаше
хора и ги оставихме там в една палатка. Някои винили се отвориха на място.
Няколко едно след друго, те не са всичките на руло, някои бяха сгънати по
друг начин. Отвориха и разгледаха. Не мога да си спомня точно, но видях че
ги разтварят там. Не съм се заглеждал в такива подробности. Това е в
присъствието на шефа г-н ...в. Шефът се върна и се върнахме двамата като ми
даде документа, който представяме пред всеки, които вземе винил, т.н.
приемо-предавателен протокол и ми каза да го оставя долу при колежките,
които са и аз така и направих. След като вече отказаха тази поръчка тогава
казаха, че цветовете не отговаряли, което ми стана доста странно, защото
9
нищо не е променяно и изведнъж всичко си върви наред и последните, когато
започнаха да излизат проблеми, че цветовете не отговаряли и т.н. Ако има
проблем от първия път ще кажат, че не е наред това нещо. Виждам крайния
реалния резултат и той отговаря.
СВИДЕТЕЛЯТ на въпроси на адв. Д.: Влиза в задълженията монтажа на
винилите, ако клиентът пожелае. В случая г-жа О. ме помоли да ги сложим.
Това беше първия транш. Мисля, че бяха на едни като ниски огради и ни
помолиха да ги сложим. Клиентът като пожелае го правим. Сложихме ги и
мога да я цитирам каквото каза, защото ми се запаметило в главата незнайно
защо, но каза: „Страхотен цвят ..., направо невероятен, страхотен печат!“
Първата поръчка, доколкото си спомням май не. Нямам грижата да
калибрирам машината. Работа е на фирмата да поддържа машината.
Естествено, че има мостра при първо отпечатване. Сигнализирам, когато видя
разминаване. За две години никога не ми се е случвало. Физически лице в
лице бяха предадени винилите. Аз оставих винилите, където ми беше казано.
Нямам представа кой му ги е предал. Не съм казал, че той е отварял винилите,
казах че има хора, които ги разгъват. В палатката имаше други хора и те ги
отвориха. Специално г-н Ш. не съм го видял да отваря винилите. Не знам за
приемо-предавателния протокол от кой е подписан. Познавам ... и тя не
присъстваше на предаването. Аз разтоварих винилите и се прибрах в колата.
СВИДЕТЕЛЯТ на въпроси на Съда: Зависи каква е рекламацията. В
такъв случай ще разберем какъв е проблема и ще разберем къде е грешката,
защото е възможно и да е от файла. Файлът е готов от техен дизайн, ние не
пипаме по файловете нищо, като имаме забрана за това. Каквито ни изпратят,
такива печатаме. Те идват по имейл на фирмата. Някои ги пазим в паметта на
компютъра. Не съм сигурен дали всички се пазят, но не мога да Ви кажа. ... е
офис мениджър. Тя приема поръчката и я предава към мен. Към клиента
нямам представа дали представя готовия резултат. Тя не подписва такива
приемо-предавателни протоколи.
СЪДЪТ ПРИКЛЮЧИ разпита на свидетеля, поради изчерпване на
въпросите към същия.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият се освободи от
10
залата.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш.: Платихме 17-те бр. винили под натиск.
АДВ. Д.: Делото е за онова, което е било разпечатано от предходната
поръчка, част от което е предадено на 03.05.2022 г., а останалото е стояло,
плюс онова на 04.05.2022 г. разпечатано. Това е обем, който не е да се закара с
една кола. 6 квадрата са, и те си стоят напечатани каквото са поръчвали,
включително поръчката от 04.05.2022 г. от 15 ч.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш.: Отидох и прегледах и тези, а те претендират за
заплащане на тези разпечатани винили, които не приемаме и не са годни. Тъй
като сме приели 17-те бр. винили и грешката е в нас, че не сме го
констатирали навреме, ние си поемаме отговорността и си ги заплащаме и
смятахме, че е заплащайки тези 17 бр. винили нашите отношения приключват
и бяхме изненадани, че беше образувана ИМ.
АДВ. Д.: Това, което твърди управителят не отговаря на имейла му.
Цитирам: „Здравейте, ние отказахме поръчките, след доставените от Вас
винили.“, т.е. той е отишъл, видял е и другите, защо не е отказал по-рано?
УПРАВИТЕЛЯТ Ш.: Извинявам се, бях афектиран и с много големи
проблеми. Пазим тези винили в склада ни в гр. .... Заданията ги пазим.
АДВ. Д.: Причината, поради която всъщност не сме искали експертиза е,
че другото количество е тяхно владение и те могат и да ги преработят.
Винилите могат да се докарат в гр. София.
АДВ. Д.: Искам при огледа да присъства печатаря.
СЪДЪТ, намира, че за изясняване на фактите по отношение на
качеството на изпълнената поръчка и има ли основание ответника да отказва
плащането й, следва да се извърши оглед на заплатените от ответника 17 бр.
винили, като се изслуша и заключение на СТЕ, за съответствието им със
заданието, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДОПУСКА служебно съдебно-техническа експертиза, по която вещото
11
лице да извърши оглед в присъствието на представители на двете страни на
процесните 17 бр. винила, за които се твърди, че са изпълнени с ненужното
качество по отношение на цветовото изображение.
Във връзка с експертизата, ЗАДЪЛЖАВА ответната страна да
транспортира и достави въпросните винили, предмет на огледа в тяхна база,
находяща се в ..., складово помещение, да предоставят цитираните в
показанията файлове в електронен вид на ВЛ, както и ЗАДЪЛЖАВА
ищцовата страна да предостави получените от тях файлове съставляващи
техническото задание на поръчката, в електронен вид, за сравнение.
ОПРЕДЕЛЯ първоначалн размер на възнаграждението на в.л. от 300 лв.,
вносим от двете страни по равно /по 150 лв. от всяка от тях/ в едноседмичен
срок от днес.
УПРАВИТЕЛЯТ Ш.: Ние пазим файловете точно поради тази причина.
Не са пипани и отваряни.
АДВ. Д.: Моля да бъде разпитан воденият от нас свидетел.
В залата се въведе свидетелят на ответника.
СЪДЪТ СНЕМА самоличността на свидетеля по л.к.
... – родена на ... г. в гр. София, живуща в с. ..., ЕГН **********, българска
гражданка, неосъждана, без дела и родство със страните. Служител на
ответното дружество на длъжност „експерт реклама“.
СЪДЪТ ПРЕДУПРЕДИ свидетеля за наказателната отговорност по чл.290
НК и след като същият обеща да говори истината, на въпроси на страните и
съда, отговори:
СВИДЕТЕЛЯТ на въпроси на адв. Д.: „... трета година по ред е основен
организатор на изложението „...“. Дейностите са мащабни и разнородни, но
една от тях е брандиране на цялото изложение, като най-общо казано, то се
разделя на две части. Първата част е брандиране на изложението като
корпоративна визия, като визия към изложителите, как ще изглежда и какъв
вид ще има чисто от рекламна гледна точка. Втората част е брандиране на
12
щандовете на всички изложители и клиенти съответно на „...“. Аз лично
водих комуникацията с г-н ...в във връзка с брандиране на първата част на
изложението, най-общо казано с г-н Ш. бяхме си разпределили по този начин
задачите, като аз отговарям за първата част на поръчката, която е за общото
брандиране на изложението, защото е доста мащабно, има много големи
площи на цели сгради, а той пое частта за клиентите и брандиране на
щандовете на клиентите. Първата поръчка за брандиране на изложението
дойде от мен. Пуснах я на 13.04., като те се пускат много детайлни, тъй като
са много като файлове и за да е по-прегледно всеки един файл и всяка една
визия е подробно описана в екселски файл с абсолютно всички параметри
като размери, като име на файл, като довършителни дейности и снимка на
съответната визия. Паралелно с това се изпращат и всичките вече печатни
файлове, подготвени от дизайнер, съответно в качеството, в което трябва да
са готови за печат. Първата част от винилите след като дойде имаше
незадоволително качество на печата, най-вече в зеления цвят, защото визията
на „...“ е бяло – зелено – оранжево, като имаше много черти по винилите,
петна, отделно не бяха зашити качествено и нашият екип когато започна да ги
монтира и ги разгъна, тъй като сградите са по 15-20 м. високи и са много
обемисти и когато ги разгънаха да ги опъват на сградата те се разкъсваха
преди да ги монтираме. В моята част от поръчката сигнализирах на г-н ...в и
успях да го накарам след дълги уговорки да дойде на място да види за какво
става на въпрос, защото имаме и един много голям винил, който го опъваме
на главната шатра, като той е триъгълен, а той беше безобразен. Имам снимки
и комуникация с него. Г-н ...в дойде, видя ги, взе винила за обличане на една
от сградите да ги обработва, върнахме други, които бяха за обличане вътре в
шатрата за препечатване, защото се гледат отблизо и целия поток от
изложители и клиенти са горе-долу между 15-20 хил. минават през входа и ги
виждат от близо и не може да се правят компромиси с качеството. Той ги
видя и съответно всичките, които бяха от шатрата ги взеха да ги препечатат, а
големите винили да ги пришият и този триъгълник пак не ставаше, съответно
се изнервих много, защото времето ни притискаше и малко се отчаяхме,
защото се доверихме на този човек, а всъщност не се случиха нещата.
Служители на ... не са били ангажирани с монтаж. Имаме си наш екип, който
си е технически екип от професионалисти за монтаж на винили. Те са за
самите изложители. Въпросните 17 бр. винили ние ги видяхме на 04.05.2022
13
г. сутринта и реално на 03.05.2022 г. аз си погледнах кореспонденцията на
Вайбър с г-н ...в, където съм го карала да дойде на летището, за да погледне
въпросния триъгълен винил и той цял ден отлагаше срещата, за която не
дойде и на вечерта съм му писала, че си тръгваме в 17:45 ч. и той е написал,
че не може да дойде, като ще дойде на сутринта да ми донесе тези 17 бр.
винила, а те вече бяха при нас, като му казах, че неговата служителка вече ги
е донесла. Имам го като комуникация, включително и с визиите, които съм
изпратила некачествено изпълнени по моята поръчка, но за въпросните 17 бр.
винила, когато ги видяхме на сутринта, те са обемисти и отнема време
разгъването от руло на винила, за да се погледнат в момента, в който ги
разгънахме бяхме в шок и не вярвахме, че може да има подобно разминаване.
Изпращаш червено, получаваш оранжево, защото все пак предходната година
изложителите бяха същите, бяхме им произвеждали идентични винили и
когато направихме сравнение с файла и това, от предходната година
материалите категорично цветовете нямаха общо, зеленото също.
Разминаването беше в цветове. Червеното беше оранжево, винено-червеното
също биеше към оранжево, но малко по-тъмно, имаше със зелено по-
специфично и имаше коренно различна разлика в цвета, отделно тези черти,
които ги имаше на абсолютно всички визии не знам дали принтерът е
спирал… Все едно не е плътен цветът на визията и седи като райета. Все едно
тонерът е свършил като накъсани парчета, като все пак от 20 години работя в
този бранш и държим на качеството. Такова нещо на клиент не мога да дам,
да го сложим на щанд и това да му е лицето за визия пред 15-20 хил.
посетители да го види. Категорично не може да направим компромис с това
нещо. Обадихме се съответно пак в ... и решихме, че трябва да отидем да
видим печатната база, която не я знаехме изобщо. Няколко пъти искахме да
отидем да я видим, включително и на първата ни среща в гр. ... бяхме казали,
че искаме да отидем да видим печатницата и там да се срещнем и да уговорим
цените, но така стана, че г-н ...в каза, че е в центъра и той каза там да отидем.
На 04.05.2022 г., първият работен ден, когато видяхме 17-те бр. винила, г-н
Ш. се обади на Бони мисля, че се казваше въпросната служителка и тя му даде
му адрес да отиде да види останалите отпечатани винили. Той отиде и по
негов разказ пак не беше влезнал във въпросната печатница, не е видял
базата, не е видял изобщо машини и др. Посрещнали са го на някакъв
паркинг. Аз лично не съм се свързвала по повод тези 17 бр. винила с г-н ...в.
14
Единственото, което знам е от комуникацията на г-н Ш. с него и че финала на
разговора е бил „Щом не ви харесват, напечатайте си ги от някой друг.“ 17-те
бр. винили са тотално негодни. Не може да бъдат поправени. Не са
използвани и ги пуснахме на друго място, защото сроковете ни притискаха
адски много и вече трябваше да сме по щандовете на клиентите. Поръчахме
ги в „...“ със същия файл включително и триъгълника, който го върнах 3 пъти
на г-н ...в и не можаха да го направят. Реално не искахме да ги /17-те бр.
винили/ платим, защото в крайна сметка не става нищо от това нещо и за
съжаление стана по най-неприятния начин за нас. Г-н ... ...в се беше свързал
директно с нашия клиент „...“, беше им изпращал имейли и съответно един
вид каза, че той ще бойкотира откриването на изложението, ще блокира пътя
към летището и ще доведе хора, които да спрат движението и ние няма да
можем да си организираме откриването. Съответно пусна някаква статия в
някаква медия в ..., която гласеше, че „...“ не плащат на подизпълнителите си,
а това е категорична лъжа. Работим с тези хора вече трета година, както и с
техни подизпълнители, с които те работят 10 години назад и „...“ са много
коректен платец спрямо нас и спрямо всичките си други изложители.
Съответно от „...“ ни се обадиха доста гневни, защото са набъркали и тях в
тази комуникация и за да изчистим това нещо и за да протече събитието,
защото това е най-голямото изложение на Балканите, два месеца работим на
терен, иначе почваме от септември месец щом е свършило старото изложение
и много е мащабно като изложение и не може да си позволим да бъде
провалено, поради което бяхме принудени да изчистим тази сума не по наше
желание. Аз лично си мислех, че сме приключили отношенията след плащане,
но впоследствие разбрах, че са подали дело срещу нас, което според мен е
наглост.
СВИДЕТЕЛЯТ на въпроси на адв. Д.: Имам я статията. Уговорката
беше, че ще платим и ще свали статията от сайта. След плащането я свали.
Медията беше „...“, нещо такова и после сайта излезе, че не е активен. Имаше
някакви препарати за буболечки. Нямам идея дали са при нас тези 17 бр.
винили. Не съм запозната с това. Знам за това, защото съм ангажирана. И
двамата човека отвън пред залата ги познавам. Този, който не влезе даже
дойде на огледа, в който си прибраха триъгълния винил и установиха, че е
негоден. Познавам ги и двамата. Не си спомням дали този, който влезе в
залата е идвал на летището. Само другото момче ми е по-познато от това,
15
което влезе. Категорично не са слагали по огради винилите. Не сме ги
молили да правят нещо те. Те бяха пуснати доста файлове за печат, но след
тази дата нямаме други поръчки.
СВИДЕТЕЛЯТ на въпроси на Съда: Не съм казвала, че са страхотни,
защото всяка една от визиите, които бяха докарани по моя поръчка имаше
коментари, особено тези линии, дори и цветът да е отговарял на реалния,
линиите за печата ги имаше навсякъде.
СЪДЪТ ПРИКЛЮЧИ разпита на свидетеля, поради изчерпване на
въпросите към същия.
СТРАНИТЕ /поотделно/: Нямаме повече доказателствени искания.
СЪДЪТ, поради невъзможност за приключване на съдебното дирене,
О П Р Е Д Е Л И:
ОТЛАГА И НАСРОЧВА делото за 27.06.2023 г. от 13:30 ч., за която
дата и час страните уведомени от днес.
След внасяне на определения депозит, съдът ще назначи конкретно
вещо лице, което да изпълни допуснатата техническа експертиза.
Съдебното заседание приключи в 12:24 часа.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
16