Протокол по т. дело №248/2025 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 697
Дата: 5 декември 2025 г. (в сила от 5 декември 2025 г.)
Съдия: Мила Йорданова Колева
Дело: 20253100900248
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 24 април 2025 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 697
гр. Варна, 05.12.2025 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА в публично заседание на четвърти декември
през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Мила Й. Колева
при участието на секретаря Нели П. Катрикова Добрева
Сложи за разглеждане докладваното от Мила Й. Колева Търговско дело №
20253100900248 по описа за 2025 година.
На именното повикване в 10:44 часа се явиха:
Ищецът И. Н. Н. , редовно уведомен от съдебно заседание, не се явява,
представлява се от адвокат З. Й., с пълномощно по делото.
Ответникът ЗАСТРАХОВАТЕЛНО АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО
„АСЕТ ИНШУРЪНС“ АД, редовно уведомен на осн. чл.56, ал.2 от ГПК, не
се явява законен представител, представлява се от юрисконсулт И.А., с
пълномощно от днес.
Свидетелят Н. Д. К., редовно призован, явява се лично.

Адв. Й.: Няма пречка. Моля да дадете ход.
Юриск. А.: Моля да дадете ход.

СЪДЪТ, с оглед редовното уведомяване на страните, намира, че не са
налице процесуални пречки по хода на делото, поради което

О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

Производството по делото е отложено за събиране на гласни
доказателства чрез разпит на свидетел.

СЪДЪТ ДОПУСКА до разпит призования свидетел Н. Д. К., като
снема самоличността му, както следва:
Н. Д. К., ЕГН **********; 49 г.; българин; български гражданин;
женен; неосъждан, без родство, дела и трудовоправни отношения със
страните, предупреден за отговорността по чл. 290 от НК, след което същият
1
обеща да говори истината.

На въпроси на юриск. А.:
Свид. К.: Не съм имал произшествие с мотоциклет. Извинявайте много,
не разбрах въпроса. Имам едно ПТП с мотоциклет на дата 01.09.2024 г. Аз
управлявах лек автомобил „Хюндай Туксон“.
Произшествието се случи на едно кръгово кръстовище в град Варна. Аз
живея в София и точно улиците не ги знам, но мисля, че това е ул. „Княз
Борис“, по която излизаме от Варна посока „Златни пясъци“. Това беше
следобед около 5-6 часа. Беше ясно, слънчево време, с добра видимост. Аз
навлизам в кръстовището, което по принцип е малко по-различно от
кръстовищата, които са обичайно кръговите, по които минавам, особено в
София. Навлизайки в кръстовището, аз влязох в дясната лена, като трябваше
да завия наляво. Влизайки в кръстовището видях, че има настилка, която е
леко повдигната и не позволява престрояването ми за наляво. Тази настилка
прекъсваше вече в края, както е булеварда, после кръстовището и аз в тази
ситуация можех да продължа само направо, предвид тази повдигната част от
пътя. Обаче вече на излизане от кръстовището, тази задигната лента прекъсва
и в този момент аз се зачудих дали не мога да завия наляво. В същото време
мотоциклетистът И., който управляваше мотоциклет „Ямаха“ е идвал зад мен,
но е в лявата лента. Аз съм настъпил тази лента, която е непрекъсната, може
би около метър, заради която имам вина, съобразно акта, който ми съставиха
АУАН. Да, мисля, че е административно нарушение, че не съм спазил
маркировката. Мотоциклетистът се движи в кръговото, той предполагам, че е
идвал също от булеварда, но в лявата лента и е искал да продължи направо. И в
този момент, в който аз пресичам непрекъснатата лента, той се удря в лявата
предна част на автомобила. И закачва предната ми броня от лявата страна в
този момент и тя така се отскубна и падна напред, а той вече, изгубвайки
контрол върху мотоциклета, това всичко става за част от секундата, излиза
вече от кръговото без контрол. Мисля, че се удари в един пътен знак, който е
точно там, заедно с мотоциклета. Той отхвръкна при удара. После видях, че
пътният знак там е прегънат и предполагам, че се е ударил в него и той вече
падна от мотора. Моторът и мотоциклетистът падат на 5-6 метра зад този
знак. Това за мен все едно силно се е случило, защото политна с мотора и
после видях, че знакът е пречупен и предполагам, че той се е ударил в знака,
заедно с мотора и от там вече той пада от мотора. Моторът и той са паднали на
няколко метра от знака един зад друг.
Аз пресичам лентата и в този момент усещам удара, в момента, в който
ме удари с мотора. Видях, че той някакси отхвръква. Дали е летял, точно не
мога да кажа нали, но отхвръкна и то точно насреща има един знак. То става
за една секунда, даже няма и секунда. Видях, че заедно с мотора той
отхвръква, удря се в този знак и вече пада от мотора и мотора пада зад него.
Не мога да твърдя, дали е бил с висока скорост, мога единствено да
2
предполагам.
Лентата, в която се движех мисля, че е била за направо. То и от тука ми
идва нарушението. Просто съм пресякъл лента, която е непрекъсната, за да
завия наляво, каквото ми беше първоначалното желание. Аз не бях оформил
решение дали да завивам наляво, но съм пресякъл лентата в този момент.
Пред мен имаше изход от кръговото, да. Там, където стана точно
катастрофата, бих могъл да завия и надясно, бих могъл да завия и наляво, в
нарушение нали. Но имах изход и към двете посоки. Тя колата ми буквално не
е била в движение почти в този момент или е била с много, много ниска
скорост. Реално погледнато, аз погледнах и в огледалото, но не съм видял
нищо.
В този момент на никъде бях, защото то става така: аз влизам, виждам,
че не мога да се престроя, след това тази маркировка изчезва и аз тъкмо
завивайки, в момента виждам алтернативите какво мога да направя и той се
удря в мен. Мотоциклетът за пръв път го видях в момента на удара. Не го
видях в огледалото. Всъщност това, което щях да направя е да продължа
напред, само че вече бях настъпил маркировката, защото там няма
възможност, то е и интензивно това кръстовище, просто за момент се зачудих
какво да направя, защото пътят ми е нагоре…
Първоначално влязох с идеята да завия наляво. И в София както караме,
мога в самото кръстовище да се престроя, но това кръстовище е с особеността,
че между лентите има задигната част, която не позволява. Свърши задигнатата
част, дойде ми на ум, че мога да завия наляво, обаче точно в този момент, в
който се чудех какво да направя, и тя ми беше почти спряна
колата….настъпил съм лентата, след като това надигнатото е спряло.
Нямам спомен дали точно в този момент в кръстовището е имало коли
или някой, който да е повлиял по някакъв начин.
Да, видях след удара мотоциклетиста. Ние слязохме от колата, тя жената
ми беше до мен, слязохме от колата и отидохме към него да му окажем първа
помощ и да видим какво му е състоянието. Да, спомням си го визуално
изглеждаше доста стреснат. Аз го питах как е. Той каза: „Не знам, сега ще
видим“. През това време се държеше така като за рамото или за ръката, нещо
така се държеше и видяхме, че от едното му бедро имаше рана и кръв изтича,
и се държеше за едното рамо. Да, беше изправен, с много адреналин, но си
говореше и осъществихме разговор.
Не съм обърнал внимание в какво състояние е бил мотоциклетът след
удара.
Само предполагам, че съм прекъснал непрекъснатата линия. После си
видях колата, че е пресякла. Значи в момента на удара, аз казвам, че колата ми
е била или съвсем спряла или буквално спираща е била, с много, много ниска
скорост. Вече като ме удариха и аз слизайки от колата, разговаряйки с
пострадалия, се обърнах назад към колата и видях, че тя с около метър е
пресякла тази непрекъсната разделителна линия.
3
Не съм обжалвал наказателното постановление, защото то така беше.

На въпроси на адв. Й.:
Свид. К.: Разстоянието от колата до там, където бяха мотора и
мотоциклетиста паднали, би трябвало да има около 10 метра. Да кажем 7-8
метра, ето нещо такова. Там има и бордюр. Удря се в мен, виждам го, че
заедно с мотора лети и се озовава на около 10 метра, което е станало на
практика след бордюра, в тревата. На 10 метра е бил от колата ми вече като са
спрели мотора и мотоциклетиста. От бордюра да са били 4-6-7 метра.

На въпроси на юриск. А.:
Свид. К.: Вече паднали, бяха отделно мотора и мотоциклетиста. На
някакъв етап, той е изхвръкнал от мотоциклета, но не бяха заедно, бяха
паднали на различни места. Не помня на колко разстояние един от друг, може
би на около 2-3 метра.

СТРАНИТЕ заявиха, че нямат други въпроси към свидетеля, след
което същият беше освободен и напусна съдебната зала.

СЪДЪТ уведомява свидетеля Н. Д. К., че има право да му се изплатят
пътни разходи в размер на 50.00 лева, внесени от ответника за явяването му в
днешно съдебно заседание.

Свид. К.: Не желая да се възползвам, отказвам се.

Адв. Й.: Нямам други доказателства. Представям списък на разноските
по Закона за адвокатурата безплатно.
Юриск. А.: Нямам други искания. Представям списък на разноски с
препис за насрещната страна.
В момента не мога да ги изчисля, но доколкото са посочени конкретни
размери, правя възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение,
като считам, че и делото не е с фактическа и правна сложност, която
обосновава този размер.
Адв. Й.: И аз ще направя реципрочно възражение за юрисконсултското
възнаграждение.

Предвид поведението на страните, СЪДЪТ счете спора за изяснен от
фактическа, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ
4

Адв. Й.: Уважаема госпожо Председател, моля да постановите
решение, с което да уважите изцяло предявените искове. Предвид
напредналото време ще бъда кратък. Считам, че вината на водача на лек
автомобил „Хюндай Туксон“ за настъпване на процесното произшествие, е
категорично доказана. Моля по отношение на Вашата преценка относно
справедливия размер на обезщетението за неимуществени вреди, да имате
предвид както интензитета на непосредственото преживяване при ПТП, така и
тежкия оздравителен процес, продължаващ и до настоящия момент, вече
повече от 15 месеца. Така и неблагоприятната прогноза, за развитието на
състоянието на рамото, на вещото лице д-р Д. и търпените болки и страдания,
във връзка с раната на крака на доверителя ми, чието оздравяване е протекло с
усложнения.
Моля да присъдите и сторените по делото разноски.

Юриск. А.: Уважаема госпожо съдия, моля да постановите решение,
по силата на което да отхвърлите предявените искове, тъй като твърдя, че
същите не бяха доказани при пълно и главно доказване. Алтернативно, моля
да постановите решение, като вземете предвид, че търпените телесни
увреждания са с не висок интензитет. Възстановителният период е в рамките
на месец, месец и половина, съгласно изслушаната експертиза, за всички
телесни увреждания. Твърдя, че както изслушания днес свидетел каза, вината
не е само негова, а и на пътната инфраструктура на конкретното пътно място.
Моля да ми бъде предоставен срок, в който да представя писмени
бележки. Моля да ни присъдите разноски.
СЪДЪТ счете делото за изяснено и от правна страна и обяви, че ще се
произнесе с решение в законния срок.
Дава възможност на ответната страна в 1-седмичен срок от днес да
представи писмени бележки по делото.

Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 11:10
часа.
Съдия при Окръжен съд – Варна: _______________________
Секретар: _______________________
5